Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mo_van_dijk schreef:Nee, pearlie. Ik vraag niet, ik blijf uitnodigen. Wanneer een paard niet je handen volgt, is er in mijn idee iets fout in de training.
Een paard dient altijd met impuls en van achter naar voren gereden te worden. Niet specifiek snel of voorwaarts, maar wel vlijtig met drang naar voren!
Mindfields schreef:Veug schreef:Met een slof mag ik rijden, ik vroeg mij alleen af wat het meest onschuldige is...
Als je je paard niet nageeflijk kunt rijden ben je nog niet snel genoeg en stil genoeg met je hand, en voel je nog niet snel genoeg wanneer je los moet laten of juist iets moet vragen, geen goede voorwaardes voor het rijden met een slofteugel. een slofteugel vereist een heel goed ruitergevoel en alleen goede ruiters kunnen er goed mee rijden zonder schade aan te brengen. Echter hebben goede ruiters een slof nooit nodig
CM_ schreef:Jammer dat je meer dan de helft van je openingspost weg hebt gehaald.
Juist is het goed te leren van je fouten.
Jij kan er niets aan doen dat het jou op de verkeerde manier is aangeleerd.
Maar spelen met de teugels is in elk geval geen goede manier.
Of dit nu kneepjes, knijpjes , ophoudinkjes of bibbers zijn, het is voor het paard onrust in de hand!!
Veug schreef:VDB schreef:Veug, ik denk dat het handiger is om wat privelessen te vragen aan een instructeur. Dit is even wat geld investeren maar al neem je maar 3 privelesjes van een half uur; ze kunnen wel de kneepjes laten zien en ook zelf zien wat je wel en niet goed doet. Vanuit bokt is het niet te zien![]()
Het is echt de investering waard
Ik krijg al een ruim jaar prive les op een pensionstal na 14 jaar manege lessen. Dus ik leer nu pas sinds een jaar echt rijden.
CM_ schreef:Jammer dat je meer dan de helft van je openingspost weg hebt gehaald.
Juist is het goed te leren van je fouten.
Jij kan er niets aan doen dat het jou op de verkeerde manier is aangeleerd.
Maar spelen met de teugels is in elk geval geen goede manier.
Of dit nu kneepjes, knijpjes , ophoudinkjes of bibbers zijn, het is voor het paard onrust in de hand!!

kelly_Utah schreef:Op de manege hebben de paaren die hun hoofd in de lucht gooien een thiedeman, want, als jij goede verbinding hebt met de mond, en ze gooit d'r hoofd een keer in de lucht, dan stoot ze d'r eigen mond als het ware...
Dat is wat mijn instructrice zegt..
ik rij bijna altijd zonder thiedeman, dus ik weet het niet zeker..
BrankaZ schreef:kelly_Utah schreef:Op de manege hebben de paaren die hun hoofd in de lucht gooien een thiedeman, want, als jij goede verbinding hebt met de mond, en ze gooit d'r hoofd een keer in de lucht, dan stoot ze d'r eigen mond als het ware...
Dat is wat mijn instructrice zegt..
ik rij bijna altijd zonder thiedeman, dus ik weet het niet zeker..
Klopt, maar als de ruiter niet helemaal stil is met de hand en het paard daar zijn mond tegen stoot kan het paard tegen de hand komen. Dan stoot ie zijn mond weer tegen die thiedeman.... En hoe eerlijk is dat?
Moll schreef:als de ruiter zijn hand echt stil houd krijgt het paard alleen maar tikken een rukken in de mond, en kan deze ook nog een op het 5e been gaan lopen, de hand staat nooit stil, omdat de mond vn het paard nooit stil staat, als je nou zou zeggen dat de hand mee gaat in de beweging van het paard, en zo dus een ruisloze verbinding zou moeten hebben zeg ik ja dat klopt, heb alleen nog nooit een manege gezien diet dit correct leren aan hun ruiters.
mol