Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Re: Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:54

2 de proef ziet er zeker weten beter uit,
eerste filmpje ziet er zeer onrustig uit en je zit daa niet zo heel ontspannen op,mischien daar aan werken als het paard zo onrustig is,(ik moet commentaar geven eerst maar eens zien dat ik erzelf kom,)
succes.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:36

Bedankt allemaal voor de complimenten!
Met mijn zit ben ik al heel veel bezig.. Soms nog meer dan met mijn paard en er zit elke week wel verbetering in gelukkig maar ik weet ook dat het nog veel beter moet.

We zijn in de trainingen al veel met de basis bezig en rond en diep het opdrukken word al veel minder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:59

Het is ook erg lastig om zoiets te veranderen, weet ik uit ervaring.. :o Aanleren is helaas makkelijker dan afleren. Kotm vast goed en dan loopt je mooie paard helemaal de sterren van de hemel!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:07

Dat rond en diep zie ik liever niet maar het is geen discussie topic hierover. Ik Rij liever voorwaarts neerwaarts. Maar goed, ik zou eerst zitles gaan doen, want je bent nog niet toe aan vw-nw of LDR(dat bedoel je toch met rond en diep) je hindert je paard alleen maar. Je kan je handen nog niet stil genoeg houden.

Ellen112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:13

Op zich erg mooi beestje, maar vind dat je inderdaad als een zoutzak op het paard zit.
Lijkt wel alsof je daar mee je paard dwars zit qua oefeningen, probeer daar eens aan te werken. Dan zul je zien dat het beter gaat qua oefeningen :)

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:10

hey je hebt ze prima aan het lopen, uit eigen ervaring weet ik dat een Polansky wat moeilijk kan zijn, vooral erg gevoelig op het been. Die van mij is lang niet zo ver, maar we hopen dat dit ooit nog komt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:19

apple01 schreef:
Je hebt een mooie outfit, een mooi paard etc. en daardoor krijg je hogere punten voor de uitgestrekte gangen bijv.

Wat heeft een mooie outfit en een mooi paard nou te maken met hoge punten voor de uitgestrekte gangen :o? ?! Ik vind dat echt complete bull en gezien wat je gereden hebt in je onderschrift zou je toch ook wel beter moeten weten ;)

Shari, je hebt een paard met heel veel kwaliteiten onder je kont maar het karakter maakt het je niet makkelijk! Je zit is absoluut al vooruit gegaan, maar je weet ook dat je er nog veel aan kunt verbeteren.
Ik weet dat je fijne instructie hebt dus heb er alle vertrouwen in dat jullie nog veel punten kunnen bijschaven. Voorlopig denk ik inderdaad dat je in de basis nog veel kunt bevestigen, al zal dat thuis beter zijn dan op concours. In je proeven mis ik vooral lengtebuiging in je oefeningen en de verruimingen zouden nog over meer bodem kunnen gaan. Dit hangt weer samen met het ruggebruik dat ze wat mist door de spanning, waardoor ook je aanleuning niet altijd even fijn is.

Ik zou deze in de training proberen op boeghoogte maar op lengte te bevestigen en hierin veel te schakelen om haar beter over de rug te krijgen. In je proeven drukt ze zich wat te veel op in de oprichting waardoor je wat verbinding verliest en het voor haar nog makkelijker wordt om in die zelfhouding te blijven. Als je haar een fractie lager en meer op lengte in kunt stellen in je proef wordt het alweer makkelijker om haar naar een fijne verbinding te rijden en denk ik dat je het ruggebruik meer stimuleert.

En gewoon lekker veel mee blijven nemen, je bent heus niet zo ver gekomen met haar door verkeerd bezig te zijn :Y) , zorg dat het 'normaler' wordt om ergens anders te zijn en boots thuis ook eens een proef na (door bijv. na het losrijden naar de buitenbak te gaan en daar een proef of wat lijnen van een proef door te rijden).

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:23

Allereerst machtig mooi paard! En ik herken heel van het gedrag en spanning van je paard, en het daarmee omgaan. Ik vind dat ook nog steeds erg moeilijk. Thuis is die van mij ook 90% van de tijd lekker ontspannen, lang-laag, voorwaarts neerwaarts allemaal geen probleem, oprichten vindt ze wat moeilijker. Op wedstrijden helemaal en dan vergeet ik nog weleens te rijden, vooral na een flinke rodeo met losrijden. Dit is ook een van de redenen waarom ik de overstap naar de Z1 niet durf te maken, maar aan de andere kant, meters maken is waardoor het beter zal worden. Succes ermee!!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:34

Wat een prachtig paard zeg! :oo hele mooie gangen en een prachtige bouw, jeminee zeg :~

Je zit vooral op het eerste filmpje een beetje bagger, maar dat heb je al vaak genoeg gehoord en zelf heb ik dat probleem ook heel lang gehad, de mijne heb ik nu iets meer als 3 jaar en nu begint me houding pas goed te worden, inderdaad kunnen zitlessen goed helpen, maar je zal ook wel merken dat wanneer je paard ontspannen gaat lopen, jij vanzelf ook veel beter en makkelijker kunt zitten, dat is echt zo dat heb ik zelf ook gehad.

Daarbij weet ik hoe vervelend het is om zo'n zenuwachtig, heet paard onder je te hebben op wedstrijden. Ze zien ook echt alles, en hoe goed je er ook aan probeert te rijden en ontspanning te vragen, vaak helpt het nog niet. Het is ook lastig om zelf dan te ontspannen, je bent er op voobereid dat ze willen gaan rennen en daarom is de voorkant loslaten ook lastiger.

Ik weet zeker dat jullie er wel gaan komen, jullie zijn een harstikke leuke combinatie om naar te kijken! De moelijke puntjes kom je ook wel uit, en dan word jullie band ook alleen maar sterker.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:39

Ziet er netjes uit 2 de proef stukke beter als de eerste!

Denk aan je handen netjes rechtop
En dan een knik in je armen vooral in de eerste proef heb je ze redelijk recht zonde van het totale beeld...
Als je je handen netjes rechtop houd en een knik in je armen heb je al een heeeeeel ander beeld
Ik weet niet maar bij het weg stappen (na het halthouden) probeer haar door ook lekker ontspannen te hebben ze is een tikkeltje tegen de hand bij sommige oefeningen helaas
Wat kort loopt ze bij sommige oefeningen naar mijn idee (dribbelen?)

En ja je paard is indd wat zenuwachtig daarom wat je zelf ookal zegt je moet kilometers maken hoe meer hoe beter!

En oefen thuis lekker verder lekker op wedstrijd gaan en dan komt dat helemaal goed met jullie!

Liefs

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:38

voor het proefje de zijgangen een stuk scherper gaan oefenen thuis. Zo scherp dat de lijnen in de proef niet meer moeilijk zijn.
Schouderbinnen ook heel schuin zetten, evt met tevengestelde stelling. Zo worden die oefeningen op concours gewoon beter ze zijn nu zoals je ze een keer voor de gein zou doen met een jong paard. Proeftechnisch nog veel sleutelen dus, dit kan ook thuis. Zoek de spanning maar op. Zet maar idiote dingen in de baan. Ga maar eens naar een andere bak met knotjes en een jas aan, of bedenk iets anders leuks, het paard kan er alleen maar beter van worden! :)

Als je hem over de rug laat bewegen is het een machtig paard. Op deze manier lijkt het of dat ie de hele tijd onder je weg wil, dat ie te sterk is voor je zeg maar.

Nog een tip voor je benen. Afsteken naar achteren ipv naar voren, komt je bottom direct goed in het zadel en kan jij rechter komen te zitten ;)

Succes! Ik hoop dat je wat met de tips kjan!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:42

Bang schrikkerig of kijkerig is ze niet hoor dat moest er nog eens bijkomen! :D
Bedankt voor de tips.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:28

Je hebt echt een schitterende paard !

Maar wat me opvalt je armen zijn zóó erg onrustig.
Je ellebogen sluiten ook totaal niet aan je lichaam,
ik denk als je daar op zou gaan letten dat het een heel
ander beeld geeft voor de rest vind ik je heel netjes zetten
alleen op filmpje 1 zit je echt alsof je moervast zit ??

Suc6 ermeee !!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:31

wat een geweldig paard zeg! Vind het heerlijk om ernaar te kijken! Wat me opvalt is dat bij het achterwaarts hij erg tegen de hand komt. Is dit ook door de heetheid? (is zowel bij 1ste als 2e filmpje)
Over je zit, ik vind het niet eens zo heel storend, maar is het niet een idee om zitlessen te nemen? klinkt misschien heel stom aangezien je Z rijdt, maar ik ben van mening dat je er altijd wel wat aan hebt, en zelfs als je paard dan heet wordt leer je veel beter zitten en kan je net wat beter inwerken op zo'n situatie.
en dan leer je je spieren zo te gebruiken dat je ook makkelijk stilzit, en helpt ook tegen beweegbare armen. (had ik eerst ook, maar na 2 of 3 zitlessen is het toen enorm verbeterd,
en toen wist ik ook precies hoe ik het moest oplossen.) :)
Heel veel succes nog met dit paard, ik denk zeker jullie nog wel in de hogere klasses te zien zijn :D

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:06

als ik naar de filmpjes kijk, denk ik: laat dat paard een keer lekker los rennen of ga naar het strand bijv. Het ziet er uit alsof ze heel erg wordt tegen gehouden.
Verder valt het me op dat je je armen en benen heel erg strekt (om maar zo min mogelijk aan haar te zitten zodat ze niet ontploft?)
Wel een heel mooi paard wat zeker potentie heeft! succes ermee!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:10

Je hebt een heel leuk paard met potentie. Ik vind het erg goed van je dat je doorgezet hebt, ondanks het gestaak van je paard.

Waar ik me vreselijk aan stoor zijn je HANDEN en armen. Je rijdt in het Z, maar je strekt je armen en hebt vreselijke pianohanden.
Werk daar aan, het ziet er niet uit!!
Voor de verbetering van je zit: Doe alsof je een touwtje aan je hoofd hebt, en je daaraan opgetilt word. Dan ga je mooi rechtop zitten, ipv achterover zitten.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:36

Het is inderdaad een heel leuk paard! :)

het is niet eenvoudig om heet paard rustig te houden, ik rij zelfs ook op een tempramentvolle paard (v. Balzflug). Ik heb er veel respect voor jullie wat jullie bereikt hebben! Het is echt niet eenvoudig om zo'n paard te rijden. :D

In beide proeven mag je paard meer over de rug lopen, dat maakt al een groot verschil en bij eenvoudig galopwissel moet ze stappen ipv dribbelen. Bij achterwaarts mag ze rustiger en meer controle hebben. Dat scheelt echt punten! :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:16

Zou even het 2de filmpje goed bekijken als ik jou was.[/quote]

het 2de filmpje heb ik ook bekeken en vind ik er ook niet Z waardig uitzien.(iets beter dan 1ste)
dat komt vast nog wel gewoon door blijven oefenen je hebt een leuk paard en het zit er vast in, beter een te heet paard dan een lui paard zeg ik maar altijd.
je had hoge punten (gefeliciteerd) maar volgens mij wel een héle lieve jury.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:21

Wat een prachtig elegant paard!

Maar zeg, onspan jij is. Je hobbelt in het zadel. Zitten, zitten, zitten. Laat die schouders is zakken, probeer je bekken te kantelen en probeer je om het dier te sluiten.

Veel oefenen met zitten, denk dat dat wel kan helpen :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:25

mimeslosydy schreef:
Zou even het 2de filmpje goed bekijken als ik jou was.

het 2de filmpje heb ik ook bekeken en vind ik er ook niet Z waardig uitzien.(iets beter dan 1ste)
dat komt vast nog wel gewoon door blijven oefenen je hebt een leuk paard en het zit er vast in, beter een te heet paard dan een lui paard zeg ik maar altijd.
je had hoge punten (gefeliciteerd) maar volgens mij wel een héle lieve jury.[/quote]

Niet Z-waardig vind ik nogal kort door de bocht aangezien mijn instructrice ook het filmpje gezien heeft en het zeker een winstpunt vond (ze rijd grand-prix).
Dat alle oefeningen nog niet zo gaan zoals ze helemaal horen kan ik meer mee eens zijn.
En de jury heeft ook op jumping amsterdam gejureerd dus zo lief is tie niet!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:33

Chan_n schreef:
als ik naar de filmpjes kijk, denk ik: laat dat paard een keer lekker los rennen of ga naar het strand bijv. Het ziet er uit alsof ze heel erg wordt tegen gehouden.
Verder valt het me op dat je je armen en benen heel erg strekt (om maar zo min mogelijk aan haar te zitten zodat ze niet ontploft?)
Wel een heel mooi paard wat zeker potentie heeft! succes ermee!

Haha nou van voren heb ik dus niet erg veel druk hoor gewoon normaal. En los komt ze elke dag met longeren is ze niet voorruit te branden. Ontploffen zal ze niet doen hoor zo ziet het er misschien uit maar zo voelt het niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:34

dan had je eddy de wolf en dat is een schatje :P !
Ik had het al gezegd en dat is niet om naar te doen maar met deze proef winst rijden vind ik wonderlijk,er is heel duidelijk geen gedragen beeld geen bevestiging en de meeste z-onderdelen mislukken gewoon!
sorry maar als ik jou op een wedstrijd tegen zou komen en ik zie je rijden vraag ik me af wat je al in de z doet en hoe je er gekomen bent. en het is lief dat je van je instruktrice een punt had gehad maar je hebt er niets aan,niet als het niet terecht is.
neem gewoon de tijd met dit dier en erken dat het nog niet goed genoeg is,op een mooi plaatje rij je idd nog steeds punten,helaas,maar val niet voor de bevestiging: ik had een punt dus het was goed.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:45

Nee zo denk ik ook helemaal niet maar ikzelf vind het beeld op het 2de filmpje best fijn er gaan namelijk ook oefeningen goed.
Ik heb eerder Z gereden en ben juist daarom op mezelf ook erg kritisch. Ik vind zelf de aanleuning grotendeels er wel fijn uitzien.
Er zijn weinig paarden die zo'n stille aanleuning hebben.
En ik had niet net 204 punten maar 13 meer.
Maar ik hoef mezelf niet te verdedigen jullie mogen een mening hebben hoor dat is prima.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:51

Sorry,maar de verbinding die je in de proef hebt vind ik geen aanleuning,bij elke schakel in tempo of overgang ben je m kwijt! je krijgt pas aanleuning als je paard ontspannen aan je been en met ruggebruik loopt dat is hier nog niet echt het geval hoor,misschien ben ik wel megakritisch dan :+

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:59

wauwie wat heb jij een prachtig paard, duidelijk ééntje met potentie, en ook goed te zien dat het een polansky is!
ik vond er ook zeker goede stukken tussen zitten en het is ook duidelijk dat je er je handen aan vol hebt. er is al eerder wat gezegd over magnesium, misschien dat dat net even het heete weghaald, dan houd je alsnog genoeg over denk ik ;)
ik heb het idee dat je tijdens de proef er niet meer echt aan durft te rijden, hoe zit het met je eigen spanning op wedstrijd, is het iets wat je misschien op haar overbrengt misschien?

het is duidelijk dat je goede begeleiding hebt, en ga ermee aan de slag, ik denk dat het stukje verbetering van de zit al een hele hoop verschil kan geven, ik ben benieuwd naar een filmpje van de training!

succes nog het komt vast goed!