Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moll schreef:er is genoeg geld te verdienen in de paarden(sport), en dus ook in het lesgeven van, en onderscheid je je zelf van het gros komt het helemaal goed binnen mits het natuurlijk mee stroomt in bepaalde denkwijze.
echter willen wij dit alles zien veranderenwaar dit topic overgaat zijn er punten zoals hier boven eerder is aan gegeven, zoals de instructie en de jury, echter welke maatstaven moeten dezen aan voldoen en wie zou dit dan moeten gaan bepalen, het probleem zoals ik dat dan zie is dat het gros wedstrijd ruiters niet zit te wachten op de lange weg van de klassieke dressuur, wat ik persoonlijk graag veranderd zou willen zien is de insteek van de "sport" ruiter van af B nivo tot GP.
en dus eigelijk de insteek waar het allemaal begind voor velen de Manege lessen en leerwijze al daar.
mol
jasmijn78 schreef:Ach hou toch eens op over dat winnen en eer en geld. WAT valt er in vredesnaam te winnen in de dressuur?
peer2005 schreef:Jij weet zelf hopelijk ook wel dat het om meer gaat dan 25 euro prijzengeld. Ik heb het over sponsors, verkoop van paarden die hoog in de sport presteren, en niet te vergeten de sportruiters die hun bedrijf dmv wedstrijden in the picture rijden.
peer2005 schreef:En onderschat eergevoelens aub niet! Is door de hele geschiedenis heen een zeeeer belangrijke drijfveer geweest voor van alles en nog wat en de schade neemt men maar al te vaak voor lief.
jasmijn78 schreef:Er zijn in Nederland maar een handjevol dressuurruiters en stallen die echt een goede boterham verdienen en alleen aan dressuur.
peer2005 schreef:jasmijn78 schreef:Ach hou toch eens op over dat winnen en eer en geld. WAT valt er in vredesnaam te winnen in de dressuur?
Jij weet zelf hopelijk ook wel dat het om meer gaat dan 25 euro prijzengeld. Ik heb het over sponsors, verkoop van paarden die hoog in de sport presteren, en niet te vergeten de sportruiters die hun bedrijf dmv wedstrijden in the picture rijden. Komt allemaal neer op geld dus. En onderschat eergevoelens aub niet! Is door de hele geschiedenis heen een zeeeer belangrijke drijfveer geweest voor van alles en nog wat en de schade neemt men maar al te vaak voor lief.
Professor schreef:Het is natuurlijk een veronderstelling dat men de Hyperflexie met stang en trens erin trekt.
En een verkeerde veronderstelling, daar heeft men geen stang voor nodig, meestal hinderd deze dit ook nog.
Juist de optoming en het stang en trens gebruik kan men met de regels die er nu zijn, volledig onder controle houden.
Een stang is geen martel werktuig, het is om de ophoudingen en aanhoudingen met de hand te verfijnen.
Helaas is de laaste jaren bestraft de jury de verkeerde optoming van stang en trens niet, en ook niet het nageefelijke van de mond.
Men denkt het paard schuimt uit zijn mond dus het is goed, wat totaal niet de waarheid is.
De kinketting zit bij velen duidelijk te strak, dito de neusriem. (wat overigens een hulpteugel is)
De stang ziet men langdurig doorgetrokken, en de paarden hun lippen openen, niet hun mond. (die kunnen zij niet openen omdat de neusriem dit niet toelaat)
En deze regels zijn er al, hoe de optoming moet zijn, helaas worden ze niet genoeg gecontroleerd, en vaak op het verkeerde moment.
De slofteugel is het grotere probleem, niet de teugel zelf maar het gebruik ervan.
Daar komen enorme krachten vrij die op de onderkaak van het paard werken.
En men ziet dat de drempel deze te gebruiken heel laag is.
Slechts een goede ruiter met een onafhankelijke hand mag deze gebruiken.
Maar meestal heeft een goede ruiter deze niet nodig.
Het word veel op afrijterreinen bij het springen benut, het is een mode instrument geworden, wanneer men deze verbieden zou, dan verbeterd ten minste op de wedstrijden al veel voor de paarden.
MarcelDufour schreef:Natuurlijk gaat het om geld! En de toppers winnen maand in, maand uit tienduizenden euro's aan prijzengeld. Dus je hebt helemaal gelijk. Zelfs de mindere goden verdienen nog vele duizenden euro's. Want er doen er 15 mee, en allen krijgen geld! Voor de 15e plaats is nog steeds 500 euro te verdienen! Daar werkt een gemiddeld mens zich een week lang uit de naad voor!
jasmijn78 schreef:Er is toch amper geen hond die een dressuurruiter wil sponsoren??? Sorry hoor, maar ga nou eens echt kijken hoeveel ruiters er in de dressuur daadwerkelijk gesponsord worden (en dan niet door een rijke papa of met een dekje van de bakker op de hoek, maar met een echte zakelijke commerciele insteek en met groot geld) en hoeveel er aan dressuur doen. In vergelijking met andere sporten is dat toch een schijntje? En het gros van de ruiters is vaak nog te sentimenteel ook, om hun paard te verkopen bij een goed bod. Er zijn in Nederland maar een handjevol dressuurruiters en stallen die echt een goede boterham verdienen en alleen aan dressuur. Zet het prijzengeld af tegen de kosten voor vervoer en deelname aan een internationale wedstrijd en je mag als internationale dressuurruiter blij zijn als je quite speelt. Logisch dat ze hun stal draaiende moeten houden door andere activiteiten zoals lesgeven en zo af en toe eens wat verkopen. Bij de overige moet gewoon (veel!) geld bij. En de sponsoren die veel geld pompen in de dressuursport zijn meestal mensen die zelf een passie voor dressuur hebben. Als het ze echt alleen maar om naamsbekendheid te doen was, dan zouden ze wel in andere disciplines/sporten investeren.
In het springen gaat veel meer geld om, nog altijd. Het springen is voor bedrijven nog altijd veel interessanter om te sponsoren. Daar gaat het ook om eer, daar gaan paarden veel regelmatiger voor flinke bedragen over de toonbank, maar daar hoor je niemand over.
Professor schreef:Het is natuurlijk een veronderstelling dat men de Hyperflexie met stang en trens erin trekt.
En een verkeerde veronderstelling, daar heeft men geen stang voor nodig, meestal hinderd deze dit ook nog.
Juist de optoming en het stang en trens gebruik kan men met de regels die er nu zijn, volledig onder controle houden.
Een stang is geen martel werktuig, het is om de ophoudingen en aanhoudingen met de hand te verfijnen.
Helaas is de laaste jaren bestraft de jury de verkeerde optoming van stang en trens niet, en ook niet het nageefelijke van de mond.
Men denkt het paard schuimt uit zijn mond dus het is goed, wat totaal niet de waarheid is.
De kinketting zit bij velen duidelijk te strak, dito de neusriem. (wat overigens een hulpteugel is)
De stang ziet men langdurig doorgetrokken, en de paarden hun lippen openen, niet hun mond. (die kunnen zij niet openen omdat de neusriem dit niet toelaat)
jasmijn78 schreef:Nou ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het kosteplaatje er echt niet zo rooskleurig uitziet zoals jij het voorstelt... Voor 500,- reis je niet even af naar het buitenland.....
Citaat:In de eerste zinnen zeg je dat met de stang en trens er niks in getrokken wordt, maar als je bij de laatste zinnen komt dan zeg je precies waarom dat wel zo is. En in die laatste zinnen heb je helemaal gelijk. De kinketting en de hefboomwerking van de stang, zorgen voor die dwang waar ik op doel.
Professor schreef:Dat grote geld verdienen er niet zoveel, denk aan de onkosten, personeel, transport, hotels, eten en drinken onderweg.
Dat prijzen geld is het niet alleen, nee wat erom heen komt, paardenhandel, dekjes zadels eigen kledinglijn enz....
Het is een droom om te denken dat zij van wedstrijd rijden direct hun brood verdienen.
Wedstrijden kosten veel geld.
En 500€ lijkt veel maar is het niet, ze gaan met een paar paarden naar wedstrijden de andere moeten ook verzorgd en gereden worden.
Een stal als Ludger Beerbaum heeft alleen al 15 ruiters thuis, waarvan er 5 op wedstrijden starten, dan de grooms nog, die voor thuis en die voor op de wedstrijden.
Dat kost veel geld, en dat verdienen ze niet aan het prijzen geld.
Ze zijn niet ieder weekend op grote wedstrijden, ze starten nationaal ook nog hun jongere paarden op kleinere wedstrijden, en daar zijn de prijzen ook niet enorm hoog, kunnen ze net hun personeel startgeld (is ook niet weinig) en transport mee betalen.
Hun werkelijke verdiensten liggen in laat ik maar zeggen de bij produkten.
De werkelijke groten hebben sponsoren, meestal die de paarden financieren, en dat voor de toppers in stal.
Maar de paarden die thuis staan zijn meestal aankomende talenten en die de top net bereiken, maar voor de verkoop staan.

MarcelDufour schreef:Ten eerste zijn er geen handjevol stallen die de kost verdienen aan dressuur, maar handenvol! Als je wilt zal ik ze stuk voor stuk opnoemen voor je. laat maar weten.
MarcelDufour schreef:Ten tweede zijn de meeste paarden van eigenaren en die eigenaren betalen gewoon salaris aan die ruiters. Die ruiters hebben nul onkosten want ook die worden betaald door de eigenaar.

MarcelDufour schreef:Ten derde worden er heel, heel veel dressuurpaarden voor hele grote bedragen verkocht. Dat zijn bedragen die de prijzengelden met een factor 10 (minstens!) overstijgen.
MarcelDufour schreef:Ten vierde kost internationaal rijden helemaal niks, want de vervoerskosten worden door het concours betaald, de hotels zijn gratis en ook de KNHS heeft een pot waaruit desbetreffende ruiters geld krijgen.
Professor schreef:Jammer dat u het niet begrijpt, maar dan zou u zich meer in de dressuur dienen te verdiepen, wat ophoudingen zijn, en dat dit met nageven van de hand ook te maken heeft. Dan zou u ook niet schrijven dat het tegenstrijdig is wat ik geschreven heb.
U doet steeds voorkomen of een stang een martel werktuig is, dat is elk soort bit, wanneer deze niet goed gebruikt word.
Dito bitlose optoming.
Daarom zijn er steward´s nodig die het wel kunnen zien, en verstand van zaken hebben.
Daarom dienen deze goed opgeleid te worden, zodat zij objektief hun werk kunnen doen.
MarcelDufour schreef:Dan moet je die betrouwbare bron echt even aan zijn/haar jasje trekken en zeggen dat je niet wenst dat ze je dingen op de mouw spelden!
Ik heb meer dan 20 jaar internationaal gereden, en al win je geen lint, dan nog kost het concours niets! Zoals gezegd krijg je vergoeding per paard per kilometer voor het vervoer, hotel is gratis en je krijgt zelfs bonnen waar je mee kunt betalen als je gaat eten en drinken. En voor de grooms idem dito. Dus ziet het plaatje er eigenlijk nog veel rooskleuriger uit dan ik zei. lees maar eens het vraagprogramma van een internationaal concours, en het staat er allemaal in.
MarcelDufour schreef:Ludger Beerbaum gaf jaren geleden een feestje voor zijn personeel omdat hij vierde dat hij juist een paard verkocht had, waardoor de teller op 10 miljoen euro kwam. 10 miljoen euro!!!! Weet je hoeveel daar van betaald kan worden? Ludger is toch niet gek zeker dat hij al die onkosten maakt, terwijl het minder opbrengt. Ik gun het hem van harte, want Ludger is een wereldruiter en een hele aardige vent, daar gaat het niet om, maar kom nou niet aanzetten met dingen die pertinent onjuist zijn. Buiten dat verdient een ruiter als Ludger makkelijk 1 miljoen of meer per jaar aan prijzengeld.
laatst kwam de lijst van meest verdienende sporters weer uit, en daar stond Albert Zoer al op met ruim 3 miljoen aan inkomsten, dat was nog zonder de verkoop van Okidoki mee te rekenen. En Ludger verdient een veelvoud van wat Albert verdient!
jasmijn78 schreef:Er zijn inderdaad veel stallen die verdienen aan dressuur, maar slechts enkelen die alleen maar daarmee zichzelf kunnen bedruipen. Misschien begrijpen we elkaar niet goed: Ik versta eronder alleen inkomsten uit wedstrijden en verkoop van paarden. Negen van de tien keer moeten de gaten worden gedicht door inkomsten uit andere activiteiten zoals lesgeven, kleding, clinics, pensionpaarden etc. En meestal snijd het mes aan 2 kanten: iemand die goed presteert kan meer vragen voor les. Wie meer verdient door andere activiteiten kan voor zichzelf weer betere omstandigheden creeren om zelf goed te presteren. Maar voordat toppers op dat punt zijn aangekomen hebben ze OF al een lange weg achter de rug OF ze hebben een flinke financiele injectie van een familielid oid gekregen.
Citaat:Volgens mij is dat in de springsport veel meer het geval. Veel dressuurtoppers hebben hun paard zelf (deels) in eigendom, dus die inkomsten zijn dan ook niet altijd je-van-het.
Citaat:Bij mij heeft er in ieder geval nog nooit iemand op de stoep gestaan met een knap paard en gezegd: jij bent een leuke meid, ik heb geld en een paard. Gaan jullie maar eens even fijn lintjes winnen en dan betaal ik alles, maakt niet uit wat het kost en als het een keer niet lukt dan geeft dat niks.![]()
Als die ruiters voor dat dilemma staan, dan is dat paard dus van henzelf, anders hadden ze dat dilemma. En als ze verkopen hoeven ze normaal gesproken de eerste jaren helemaal niet meer te werken, indien ze dat wensen. Verkopen ze niet, dan verdient zo'n beestje meer dan genoeg prijzengeld om van te leven. Maar tegen het einde van de carriere van die paarden worden ze bijna allemaal, nog steeds voor tonnen of zelfs over het miljoen, verkocht naar een rijke amateur in het buitenland. Er zijn er maar heel weinig die pensioen krijgen bij hun ruiter. Een van de weinige is Anky, daar mogen ze echt met pensioen, maar die verdient dan ook weer miljoenen aan ze op een andere manier.Citaat:Klopt, maar de meeste dressuurruiters staan nog altijd voor het dilemma: als ze hun beste paard voor veel geld verkopen zijn ze 'uit de picture'. Opvolging hebben ze niet altijd paraat. En als ze uit de picture zijn dan gaat de hierboven omschreven spiraal en bijbehorende inkomsten weer rap naar beneden. En als ze paarden rijden voor eigenaren dan zal het meeste geld daar wel heen gaan, krijgen ze slechts een percentage. Zo zijn veel toppers dus maar eendagsvliegen. Er zijn er maar een paar die jaar in jaar uit aan de top weten te blijven, en zichzelf kunnen blijven bedruipen.
Citaat:Dat beeld heb ik dus iets anders voogeschoteld gekregen. Er valt inderdaad wat te halen uit verschillende potten, maar alleen als je op uitnodiging of op hun initiatief deelneemt. Daarvoor moet je je weer eerst in 'the picture rijden', en dat moet dan toch vaak weer op eigen kracht.
jasmijn78 schreef:Kennis en kunde is, als ik het goed begrijp, hierbij dus geen doorslaggevende factor maar LDR wel? En iedere idioot moet dit dus kunnen? (want dressuurruiters aan de top zijn onkundige idioten, en degene die het wel kunnen zitten niet aan de top toch? Begrijp ik dit nu goed?).
Citaat:WAT doe ik verkeerd? Want ik zou niets liever willen dat mij namelijk full-time met dressuur bezighouden EN er ook nog eens dik voor betaald worden EN er ook nog eens leuke tripjes naar het buitenland aan over houden.
jasmijn78 schreef:Ik wil dus ook wel zo'n feestje geven. Kun je mij dan even uitleggen hoe ik dat in de dressuur voor elkaar ga krijgen? In ze zin van een stappenplan ofzo? Ik heb geen beschikking over 'oud' geld, heb twee paarden, werk 32 uur per week voor een baas in het bedrijfsleven en zit nu op nationaal niveau. En de accomodatie die ik nu ter beschikking heb (en kan betalen) is niet voorzien van allerlei luxe waardoor ik 365 dagen per jaar kan trainen. Hoe kom ik volgens jou vanuit deze situatie in een situatie waarin ik ook feestjes kan geven? En dan wel een beetje snel graag.
Citaat:Kennis en kunde is, als ik het goed begrijp, hierbij dus geen doorslaggevende factor maar LDR wel? En iedere idioot moet dit dus kunnen? (want dressuurruiters aan de top zijn onkundige idioten, en degene die het wel kunnen zitten niet aan de top toch? Begrijp ik dit nu goed?)
Citaat:WAT doe ik verkeerd? Want ik zou niets liever willen dat mij namelijk full-time met dressuur bezighouden EN er ook nog eens dik voor betaald worden EN er ook nog eens leuke tripjes naar het buitenland aan over houden.
silfie35 schreef:Ik denk dat ze LDR even moeten laten voor wat het is, en zich op de hobbyruiters moeten richten, die hun paard mooi willen laten lopen. Kop in de krul, sporen erin gaan met die banaan! Daar liggen de problemen. Want geloof mij: Een Edward met een paard van een paar miljoen onder zijn kont, die gaat zijn paard echt niet op die manier rijden, als het echt zo slecht is!
MarcelDufour schreef:FaberSmid, om jouw vraag te beantwoorden of het rijden gaat veranderen door de nieuwe regels, kan ik kort zijn. Nee!
Er zal wel een klein beetje veranderen, maar lang niet genoeg.
De mentaliteit zal eerst moeten veranderen, dan pas verandert het rijden.