Erg drukke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:27

S__L schreef:
Misschien kan je een stuk van de bak afzetten als je gaat longeren. Als ze wel gek gaat doen kan ze niet alle kanten op vliegen.

Ja dat is wel een goed idee. :) Bedankt!

AmberHeijman

Re: Erg drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:08

Ik heb net mijn vader gebeld en die zei het volgende: 'Eerst de frisheid eraf rijden, dan mag ze weer los, en longeren mag niet.'

Dus wat moet ik nu doen?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:14

Ik denk niet dat je het daarmee gaat redden... Het moet er echt een keer uit. Als het eruit is, dan kan je pas weer gaan opbouwen denk ik. Je blijft nu elke keer in een cirkel hangen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:18

S__L schreef:
Ik denk niet dat je het daarmee gaat redden... Het moet er echt een keer uit. Als het eruit is, dan kan je pas weer gaan opbouwen denk ik. Je blijft nu elke keer in een cirkel hangen.

Ja, daarom. Maar mijn vader zegt het niet voor niets, hij werkt al zijn hele leven in de paarden en hij heeft al zoveel blessures meegemaakt..

Ik ga sowieso over een uurtje lekker naar stal. Dan kijk ik eerst hoe het met haar knie is, en dan ga ik lekker met haar wandelen. Ik ga haar ook eventjes lekker poetsen en ik doe wat grondwerk oefeningen met haar. Dus wijken voor druk, aanraken op alle plekken, etc. Dat is toch wel het beste denk ik toch?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:21

Tuurlijk zegt hij het niet voor niets maar een paard is echt niet gek en weet zelf dondersgoed wat wel en wat niet kan.

Kan je niet als je weggaat haar bijv een halfuurtje in de stapmolen zetten en vragen of iemand anders haar eruit wilt halen? Of zelf natuurlijk nog een halfuurtje langer blijven. Zo loopt ze toch nog even wat langer.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:30

S__L schreef:
Tuurlijk zegt hij het niet voor niets maar een paard is echt niet gek en weet zelf dondersgoed wat wel en wat niet kan.

Kan je niet als je weggaat haar bijv een halfuurtje in de stapmolen zetten en vragen of iemand anders haar eruit wilt halen? Of zelf natuurlijk nog een halfuurtje langer blijven. Zo loopt ze toch nog even wat langer.

Ja dat kan ik wel eventjes vragen zo. Bedankt. :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:29

Ik ben toen straks naar haar toe geweest en ik ben lekker met haar gaan wandelen. Helaas begon het echt te gieten dus toen ben ik binnen gaan stappen. Hier was ze wel heel erg druk (de hele tijd steigeren, wegrennen, etc.), maar ik kon volgensmij wel beter haar de baas blijven dan de vorige keren. Tussendoor wat grondwerk gedaan, dus stil staan, terug, voorwaarts, wijken op lichte druk, etc. Dit deed ze echter super goed.

Straks moet ik rijden maar ik weet nog niet precies hoe ik dit aan moet pakken. Ze is nog steeds een bommetje. Moet ik gewoon proberen een beetje te gaan draven enzo? Van mijn vader mag ik haar losgooien als het droog is buiten, en als ik de grootste energie eruit gereden heb.

Hebben jullie nog tips voor straks? :)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:40

Ambrasoft schreef:
Ik heb net mijn vader gebeld en die zei het volgende: 'Eerst de frisheid eraf rijden, dan mag ze weer los, en longeren mag niet.'

Dus wat moet ik nu doen?

Is het dan niet handig om nu dan toch maar wat muisjes oid te gebruiken, totdat je idd de frisheid er wat af hebt gereden, wat verder in het voorjaar bent of tot het punt dat ze ook weer wat meer mag (los of longeren)? Het wordt er zo niet leuker op, voor beide niet en je blijft zo in een vicieus cirkeltje hangen.

Ik ben zelf al sinds 2006 aan het aanmodderen met m'n E, peesblessure. De 1e 2 weken boxrust gingen nog wel, tijdens het wandelen. Daarna werd ze steeds drukker en begon van frustratie me gewoon in het schouder te bijten. Gelukkig mocht ik er na 2 maand op stappen, heb ik iets meer controle ... maar ook dat ging regelmatig achteruit stuiterend richting sloot :o Ze werd door de stress van de boxrust ziek en we hebben haar uiteindelijk maar op het land gegooid, toen fleurde ze gezondheidstechnisch iig weer helemaal op. Later in het jaar ben ik weer wat regelmatiger op gaan rijden (nou ja, stappen en op een gegeven moment minuutjes draven uitbreiden ... allemaal op plattelandsweggetjes en het fietspad). Het ging net allemaal zonder middeltjes of grof geschut qua harnachement. Nog weer later wat rondjes in de bak het spul verder opbouwen.
Mijn paard is van zichzelf al ontzettend druk en gauw gestresst, dus ik was al aardig wat van haar gewend. Ik probeer haar met deze blessures dus ook maar wat 'te corrigeren'. Hoe vaak ik wel al niet alleen lang-laag gestapt heb. Momenteel ook weer, ze is tijdens deze periode van het jaar altijd ontzettend druk. Rijden bestaat momenteel dan ook uit 40 minuten rijden waarvan 20 minuten draven, heel lang laag proberen te rijden (tja wat zal ik zeggen, ik heb er wel een slof bij ... geen onnodig geruzie en meer stress). Ze mag van mij sloffen in de draf, met de neus over de grond het liefst. Gaat ze er weer aan trekken dan een ophouding tot bijna stap tot ze weer los laat ... en dat dan zo'n beetje 100x per rondje voor mijn gevoel :o Ik wil erg graag galopperen, maar momenteel wordt ze daar alleen maar drukker van. Tussendoor veel stelling en buiging switchen en zijgangen.
Tis wat passen en meten en je aanpassen aan de situatie om er maar het beste van te maken :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:45

Groot gelijk dat je hem naar buiten hebt gegooid. Hier ook een pony die een peesblessure had. Heeft geen dag boxrust gehad maar 24/7 weidegang. Geen last van drukke gestressde ponys. Het heeft net zolang geduurd voor het weer goed was als dat hij 6 maanden boxrust had gehad.

Ik denk dat je ook aan muisjes.. Je hebt niet verder veel keus. Is veiliger voor jou, en voor je pony.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:04

S__L schreef:
Groot gelijk dat je hem naar buiten hebt gegooid. Hier ook een pony die een peesblessure had. Heeft geen dag boxrust gehad maar 24/7 weidegang. Geen last van drukke gestressde ponys. Het heeft net zolang geduurd voor het weer goed was als dat hij 6 maanden boxrust had gehad.

Ik denk dat je ook aan muisjes.. Je hebt niet verder veel keus. Is veiliger voor jou, en voor je pony.

24/7 weidegang geeft niet de zekerheid van een rustige pony te hebben. De mijne is weer een kanonskogel tijdens het rijden, maar die krijgt zeer veel eten om bij te komen. Ik had er ook 2 maanden niet op gereden dus ik denk dat het door het vele eten en de weinige bespiering komt. Waarschijnlijk moet hij terug zijn balans zoeken.

Als hij lang heeft stil gestaan, zullen de spieren weggevallen zijn. Als je die meer gaat trainen en gaat rechtrichten dan zal je paard minder gek doen, denk ik.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:16

Nu kan ik niet meer aan muisjes komen op dit moment.. De rest van de week wel maar vanavond moet ik er toch echt op zonder.

Ik doe mijn best. Gewoon proberen het ergste eruit de draven. Niet dat dat helemaal lukt, maar als ze eenmaal 20 min. flink gedraafd heeft, is het ergste er meestal wel af.

Allemaal duimen! En bedankt allemaal! :)