Manegepaard Murphy @ manegeles (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Manegepaard Murphy @ manegeles (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:52

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels verwijderd.

Heukelom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:25

Leuk paardje,

je moet hem alleen meer aan je been zien te krijgen, ;)

Celine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:09

Ben het met de mensen eens, overh et aan het been zijn.
Let ook op je eigen houding, hakken uitdrukken enz.

Maar voorderest leuke foto's.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:32

Ik vind dat je Murphy netjes aan het lopen hebt! Want zijn thiedeman hand helemaal los.
En zijn hals is mooi gebogen, alleen lijkt het alsof hij een beetje in de teugels hangt.
Heb al vaker filmpjes van hem op bokt gezien, en daar zie je ook dat hij traag is.
Dat is erg jammer maar denk dat je met de tips via dit topic een heel stuk verder komt.
Gewoon wat strenger en consequenter zijn voor hem! Voor de rest loopt hij su[per!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:18

Wat een leuk ding die pony. :D

Hij mag idd wel voorwaartser en je beugels mogen zeker 2 gaten langer. Maar je bent goed op weg! :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:12

bedankt voor alle reacties :D
Gister had ik weer les, maar nu op een ander paardje wat heel voorwaarts was, wat zeker niet verkeerd was :+ maar heb de beugels een paar gaten langer gedaan, en het zat een stuk lekkerder :P dus bedankt :D

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:52

wat helpt bij het voorwaatser maken van het paard, is heeel veel overgangen rijden. beginnende met halt en stap, dan stap en draf, dan halt en draf, dan draf en galop, dan stap en galop.. zo krijg je een paard wat voorwaarts loopt en goed reageert op je kuit. je kunt namelijk pas de volgende overgang gaan oefenen als hij de overgang, waarmee je bezig bent, onder de knie heeft. Hiermee bedoel ik: (bijvoorbeeld halt--> stap) bij lichte kuitdruk wegstappen in een mooi tempo.
Hopelijk heb je er wat aan!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:20

Hee Lauke!

Wat leuk, een topic van Murphy!

Bij Murphy moet je consequent zijn met je been. Je kan hem écht door laten lopen, want hij heeft bij mij een les doorgelopen, én nageeflijk gelopen.
Dat nageeflijk gaat erg snel en gemakkelijk bij Muf, dus probeer je dan wat meer op zn tempo de concentreren. Pak er eerder je zweepje bij, en geef duidelijk beenhulpen. Als je blijft drijven, dan word hij er "immuun" voor. Heb ik ook ondervonden. Been stilhouden, en zodra hij iets terugvalt, geef je duidelijk been.

Succes ermee!

Hebben jullie trouwens niet gesprongen?? Wie gaf er les??

Op wie zat je gister?

StableDoor schreef:
Mooi paard! Probeer je been lang te maken, drijf met je kuit, niet met je hak. Je hebt hem mooi aan het lopen!

(heeft niks met jou te maken, maar weet jij misschien watdat ,mens bij het 2e filmpje bij 0.14 seconden doet?)

Even een reactie, ik was er weliswaar niet bij, maar dit is wel mijn les en ik ken dit meisje. Ze zit meestal zo breed ;) Overigens, is dit geen manegepony, maar een eigen pony die in de lessen meeloopt omdat de eigenaresse even niet in staat is om te rijden ;)
Ik zie haar nooit trekken aan de teugel.

Overigens, vind ik je "mens" erg onaardig klinken.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:51

bedankt voor je reactie ;)

Ik stuur je even een pb met antwoord op de vragen ;)

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:39

Ik dacht al dat ik de binnenbak herkende maar naar je profiel bekeken te hebben wist ik het zeker. Ik heb een jaar of 7 geleden ook op Kraaij gereden. Veel namen uit je lijstje herkende ik niet maar Lambada sprong er meteen uit!! Goh, wat was ik gek op die knol!! Eigenwijze speedy!! Als je eventjes een knuffeltje wilt planten ben ik je zeer dankbaar!

Overigens is mijn ervaring met deze manege zo dat te veel paarden aan de hulpteugels zitten en dat niet elk paard zijn eigen GOED passende zadel en hoofdstel heeft. Hoop heel erg dat ze nu wel allemaal een eigen zadel en hoofdstel hebben.

Bedenk tijdens het rijden goed dat JIJ degene bent die het tempo bepaald en niet het paard. Een goede oefening is inderdaad veel overgangen rijden. Let er dan ook goed op dat hij pas een pas verzet als jij een hulp geeft.

Ik vind het algehele plaatje er vriendelijk uit zien. Goed van je dat je niet klakkeloos de zweep gebruikt. Vraag anders een keer of je instructrice een les extra wilt aangeven wanneer je je zweep moet gebruiken, als je daar onzeker over bent.

Denisexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:53

hele leuke pony ! :D
idd alleen niet al te voorwaarts
maar daar heb je al tips voor gehad.
succes ! +:)+

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:09

zoals iedereen al heeft gezegt, beter aan het been, reageert hij 1 of 2 keer niet op je been, een tik, geen aaitje, dan heeft het geen zin.
mijn instructiese zegt altijd, hij kan beter te hard gaan na je aandrijving dan te langzaam.
ook vraag ik me af of jullie na het instappen meteen gaan doorzitten (filmpje 1) hij is dan nog niet warm dus is het niet goed door te zitten aan het begin.
en ik zou ook meer de hoeken inlopen.
voor een manegepaard loopt hij mooi! ook zit je goed recht etc.
en wat een leuk beest!
ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:06

Ik wil alleen nog toevoegen dat been geven niet het aanleggen van je voet is maar van je kuit. Je schuift je kuit vanuit je knie net ietsje naar achteren ipv je hakken erin. En als ie niet reageert geef je direct met je zweep een tikje achter je voet. Het is geen krachtsport maar een techniek. Voor de rest heb je een hoop goede tips gekregen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:50

bedankt voor de reactie's :)
het is trouwens geen instappen ;)
het was halverwege de les pas toen m'n ouders kwamen filmen. Dus gewoon even stappen tussendoor ;)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:58

Ik vind het er netjes uit zien, het meeste is al genoemd. Mij valt nog 1 dingetje op.

Bij het filmpje van het aangalopperen zie je dat op 10 seconden de buitenteugel klappert. Als je geen contact hebt met de buitenteugel bij het aangalopperen, is het makkelijker voor hem om verkeerd aan te springen. Ik zou dus iets meer contact pakken bij het aanspringen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:05

He Lauke, wist helemaal niet dat jij ook op Bokt zat :)
Ziet er echt leuk uit! Nooit geweten dat Murphy zo kon lopen. Ben een keer op jullie manege wezen kijken, had het echt niet achter dit paard gezocht!

Hij is inderdaad helemaal niet aan je been, maar dat is al eerder gezegd. Ik zou, als ik jou was, de eerste helft van de les kijken of je hem meer voorwaarts kan rijden. Eerst een kleine beenhulp, reageert ie niet, iets strenger met je been. Reageert ie dan nog niet tik je hem bij. Als ie echt niet reageert zou ik hem heel duidelijk laten merken wat de bedoeling is. Misschien dat je dan eerst heel streng in moet komen, maar als je hem dan eenmaal aan het lopen hebt, zal je je zweepje ook niet meer nodig hebben ;)
En ik weet niet waarom je doorzit? Ik kan een paard zelf makkelijker voorwaarts rijden als ik aan het lichtrijden ben, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:10

bedankt voor de reacties :)
Bij Murphy vind ik doorzitten veel fijner, ik heb dan ook het idee dat hij meer op mij let en niet op andere dingen. Met lichtrijden vind ik hem altijd wat meer gespannen, vandaar, maar ga daar ook mee oefenen hoor ;) haha

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:15

hee.
ik zie bij het eerste filmpje dat je je hakken omhoog trekt bij het eerste filmpje! :o
deed ik eerder ook :o
en je ziet aan het begin dat je je benen een klein beetje naar achter doet als je drijft (als ik het goed gezien heb) ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:34

xmarliez schreef:
Wat wel oplost is gewoon je benen van zijn buik afhouden. Hakken uitdrukken (het zand in) en je hakken naar buiten draaien daardoor hangen je benen al van de buik af en geef je geen onbewuste 'schopjes' en zal je paard leren reageren op minder, steeds minder wat ook de bedoeling is van het hele rijden.

Dit ben ik niet geheel met je eens. Als jij een kwartier lang heel consequent bent met "been = lopen", heeft een paard dit al snel door. Manegepaarden zijn niet gek, ze hebben gauw in de gaten wat voor soort ruiter ze op hun rug hebben.
Verder ga ik overigens wel met je commentaar mee :j

Overigens, een thiedeman hebben paarden toch geen last van, zolang hun hoofd niet omhoog gaat? Waarom ze er aanhangen snap ik ook niet helemaal, maar kan me niet voorstellen dat ze er veel last van hebben.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:44

Op 1e gezicht wel netjes, maar wat betreft de galop op de linkerhand: als je goed kijkt heeft hij zijn koppie niet helemaal rechtvoor, maar hij buigt naar binnen, terwijl de schouder wat naar buiten gegooid wordt. Probeer hem goed te stellen, dan is het voor hem makkelijker om in de juiste galop te starten. Buitenbeen op de singel, die voorhand moet niet naar buiten buigen.

Wat betreft het niet voorwaarts zijn: dat is het jammere van manegepaarden, je rijdt met velen 1 paard waardoor het lastig is een paard echt te corrigeren. Met sporen rijden is een optie, maar ik adviseer sporen alleen als je er echt mee kunt werken. Wat in jouw geval dan veranderd moet worden is dat je kuit geeft met je kuit en niet met je hakken. Benen liggen stil en je gebruikt je kuit voor het sturen, buigen, corrigeren en aansporen.

_Nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:32

.
Laatst bijgewerkt door _Nikkii op 21-10-23 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:48

Je kunt eerlijk gezegd een manegepaard best aan het been krijgen in 1 les hoor. ;) Dat moet ik regelmatig doen, omdat inderdaad niet iedereen hetzelfde rijdt.

Probeer inderdaad na 1 keer drijven reactie te hebben. Reageert hij niet, dan drijf je nog een keer wat harder. Reageert hij dan nog steeds niet, dan drijf je weer, maar dit keer de zweep er tegelijk bij.
Wat ik vooral doe met paarden die niet aan het been zijn (en dat lukt me dan ook zonder zweep, want degene waar ik tegenwoordig op zit is er bang voor) is veel overgangen rijden. Terug naar stap, dan weer naar de draf en dan moet ie ook gewoon goed doorlopen. Doet hij dit niet in één keer of wordt het een sukkeldrafje, pak ik hem weer terug naar stap, en draaf ik weer aan.

Na een aantal keer weer aandraven zul je zien dat het paard al een stuk beter aan je been is en kun je bij draf naar middendraf hetzelfde gaan proberen etc. Je kunt zo zelfs een langzaam paard heel fris maken, en dat is een heerlijke beloning op zichzelf.
Dat is hoe het in mijn les gewoon gedaan mag en moet worden want aan sloompies die niet aan het been zijn heb je niets als je oefeningen wilt gaan doen met het paard. :)
Veel succes!

PS. Dit is niet beledigend bedoeld voor de mensen met een eigen paard want ik ben gewoon stikjaloers hihi maar ook een manegepaard kan goed lopen en goed aan het been worden. Zelfs de langzaamsten. Je moet het alleen wel op de juiste manier aanpakken, en dat moet je natuurlijk eerst verteld worden anders weet je het niet. :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:23

bedankt voor je reactie~daar heb ik wel wat aan.

de anderen ook bedankt :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:15

Graag gedaan, ik hoop echt dat het lukt, zodat je kunt zien dat elk paard in principe gewoon aan het been kan lopen. :) (Het kost alleen bij het ene paard wat meer moeite dan bij het andere.)

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:33

xmarliez schreef:
Om een manege paard aan het been te krijgen is niet te doen.... aangezien iedere ruiter anders rijd en vaak ook veel 'schopjes' geven zoals jij ook doet.

Bij deze nodig ik je uit voor een manegeles bij ons thuis! :D Beetje flauw om alle manege paarden (én manege's) over één kam te scheren... ;)

@ TS: Probeer hem net zoals de rest zegt beter aan je been te krijgen. Evt. inderdaad een zweepje erbij. Ik zou hem aan de voorkant wat losser laten zodat hij ook de ruimte heeft om naar voren te gaan. Wel een ontzettend leuke pony btw! Zulke willen wij er wel bij hebben! ;)

Vindt het wel erg jammer dat daar zoveel pony's met hulpteugels lopen.. Wij hebben er 1 die moet bijgezet met touwtjes, omdat die laag moet blijven met de hals. Heb de filmpjes niet heel goed gezien maar op het laatste filmpje leek mij dat zwarte pony'tje niet helemaal lekker lopen? Maar daar kan jij niks aan doen natuurlijk ;)