Professioneel laten doorrijden, gelukt?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:24

[quote="StEpHaNiE66"]Bedankt voor alle reacties! Ben blij dat er meerdere zijn :)

@ Ateo: Bij mij ging de knop afgelopen dinsdag om, toen het dus echt gevaarlijk werd voor mijn mede bakgebruikers! Ik ben nu op een punt dat er gewoon wat aan gedaan moet worden. Ik kan nu een week lekker rijden en dan blokkeerd het weer! Ik ga gewoon met een slecht gevoel mijn paard op en dat wil ik absoluut niet! Ik vind dat ik er nu nog op tijd bij ben voordat de problemen zich op gaan stapelen! Ik wil ook gewoon normaal kunnen opstappen en zonder problemen de bak rond sturen (naast een bok/een sprong etc)!

Het verhuizen ben ik niet bang voor want daar worden ze alleen maar makkelijker van! Ik vind dat ze ergens anders ook moeten kunnen eten etc...En hij is nu nog jong dus hoe makkelijker hij het oppakt. Hoe vaker ze meegaan (hetzij les/stalling/vakantie/wedstrijd) hoe normaler ze het gaan vinden.

Je hebt de juiste beslissing genomen, hoor. Dit wordt gevaarlijk.

Misschien mag ik dan even nog wat tips? De mijne is 7 jaar, sinds oktober bij mij, was zadelmak.
Ik ben nu bezig met doorrijden. Maar wanneer is een paard doorgereden?
Op dit moment is hij aan het uitproberen. Niet dat hij bokt of springt. Hij is eigenlijk gewoon braaf, maar hij smeert hem wel eens en probeert meerdere malen naar huis te vertrekken. Ik kan dan met moeite hem in de baan houden (we rijden op open terrein). Dat is vaak een gevecht. Mijn instructeur zegt dat hij nog moet aanvaarden. Is dat dan doorrijden? Hij ziet mij ook nog niet als baas. Daar ben ik eigenlijk nog een beetje te onzeker voor. Ik denk te vaak: wat gaat hij doen? En die afwachtende houding, tja, dan gebeurt er dus wat. Ik breng nog te veel onzekerheid over. Durf niet altijd aan te pakken. Tot nu toe is hij daar niet gemeen van geworden. Hij probeert niet mij eraf te gooien, maar ik vraag me af wanneer dat geklooi dan afgelopen is? Moet ik nog langer doorgaan met een klein hartje? Dan is mijn twijfel ook nog, van wat gebeurt er dan als hij terugkomt? Dan begin ik weer opnieuw met zijn vertrouwen winnen? Ben ik dan weer bij af?
En hoe zit het dan met rijstijl? Een andere ruiter rijdt misschien weer anders. Geeft hulpen anders aan dan ik? Dan ben ik als hij terugkomt weer bezig met hem naar mijn hand te zetten? En hebben we weer miscommunicatie?
Je ziet het: ik heb vele vragen.
Sorry dat ik je topic een beetje overneem, dat is niet de bedoeling. Ik hoop helderheid te krijgen.
Ik zit in de fase waar jij ook ingezeten heb en wil graag weten wanneer het punt bereikt is.
Wat zouden jullie doen?

Mootje

Re: Professioneel laten doorrijden, gelukt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:41

Je stelt scherpe vragen, Ateo. Gelukkig heb ik een fijne instructeur die gewend is jonge paarden te rijden. Ik ben momenteel bezig om mijn hele manier van rijden om te gooien. Hoe ik reed, werkt alleen maar averechts met dit paard. Ik moet nog erg veel leren, en mijn paard ook. I.m.o. is een paard doorgereden wanneer het niet dag in dag uit 'een gevecht' is. Natuurlijk blijven paarden paarden, maar elke keer dezelfde uitspattingen (of dit nu stilstaan, rennen, bokken of steigeren is).

Ik denk dat met de verandering in mijn rijstijl en het laten doorrijden van mijn paard, dit ons wederzijds vertrouwen geeft om weer met frisse moed verder te gaan.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 10:13

@ ateo: Ik ben het met mo eens! Ik vind dat als een paard goed doorgereden is dat je niet elke dag dat gevecht hoeft te hebben. Ik heb nu een erg afwachtende houding gekregen omdat ik geen houvast heb aan hoe hij reageert. (het blijven paarden natuurlijk). Mijn paard is verder ook heel braaf en ik weet ook zeker dat hij niet gemeen is maar er zit ergens een kortsluiting en ik kom er niet doorheen en weet niet waar! (dan zou het ook wel erg makkelijk zijn). Ik zal mijn rijstijl misschien ook wel moeten aanpassen aan het paard maar dat heb ik er ook voor over! Deze mensen doen niet anders en weten binnen de kortste keren hoe zo'n paard gereden moet worden en er zullen altijd aanpassingen zijn (zowel voor paard als ruiter).

Ik heb geen idee hoe een paard terug komt maar ik heb veel referenties (van edwin) op internet gelezen en die waren gewoon positief. Als ik het niet probeer weet ik het ook niet! Er moet een hoop vertrouwen terug komen en die kortlsuiting moet worden opgezocht en verholpen. Aan dat vertrouwen moet je toch het meest zelf doen zodra hij weer terug is! En het paard kan je pas vertrouwen geven als je weet dat die kortsluiting niet komt!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:57

Oke, elke dag een gevecht kan ik ook weer niet zeggen. We hebben de laatste 2 maanden flinke tussenstops gehad ivm het weer. Als hij dan weer opgepakt moest worden ging hij weer uitproberen (naar huis willen, overal van schrikken). In een les vloog hij 1 x zo hard weg dat ik daar even van moest bijkomen. Ik ben toen gaan stappen. De 2e keer vloog hij weer weg, wat volgens mij flauwe kul was. Hij dacht natuurlijk, oke, weer stappen. Maar die vlieger ging niet op. Mijn instructeur heeft mij toen zo hard aan het werk gezet, dat de rest van de les perfect ging. Toen had ik echt het idee dat de knopjes er op zaten. Hij liet verdorie het begin van echte nageeflijkheid zien. Er was een goede communicatie, allen de figuurtjes moesten nog wat verfijnd worden. Toen weer 2 weken stil ivm het weer. De eerste les daarna tig keer uitbreken om naar huis te gaan. Toen zakte de moed me in de schoenen. Ik kreeg het niet meer voor elkaar. Daarna heb ik er niet meer op gezeten ivm het weer. Dus... krijg ik de volgende keer weer een gevecht? Is het nu niet zo dat we, als we nu flink kunnen doorpakken en regelmaat krijgen, dat ik er dan doorheen ben?
Mijn stalhoudster stelde voor om op het terrein een stuk af te zetten zodat hij gewoon niet naar huis KAN. Dan is dat probleem tenminste onder controle, totdat hij helemaal doorgereden is en het respect er is.
Je begrijpt dat ik er alles aan wil doen om het zelf voor elkaar te krijgen. Dit is geen verwijt dat anderen hem door profs laten doorrijden, maar gewoon mijn twijfel vanwege een gevoelig paard wat mij nog als baas moet accepteren. Ik weet dus niet of het in mijn geval verstandig is om hem te verplaatsen. Het is een Andalusier en die zijn vooral gericht op 1 persoon (in ons geval op 2, aangezien mijn man er bosritten op maakt). Ik wil het hem niet moeilijk maken met een verhuizing.
En inderdaad, ik ben het eens met je laatste zin, TS. Vandaar ook het voorstel om een bak te maken op het terrein. Die kortsluiting zal er dan iig niet kunnen komen. Het is natuurlijk ook nog eens zo, dat, als ik hem wegbreng, hij gereden gaat worden in een binnenbak. Dan KAN hij nergens naar toe. En als hij dan terugkomt, moeten we toch weer naar buiten. Dat bedoel ik nou, dan begin ik toch weer van voren af aan? Tjongejonge, de hele dag dat gedub, daar word ik zo moe van.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:54

hmm ook een lastig geval! Ik heb dus afgelopen dinsdag gebeld met die persoon die hem gaat trainen en ze lopen dan ook echt alles door. Bosrit/buitenbak met en zonder omheining/ met en zonder paarden erbij/ schrikparcours etc! En dat wisselen ze per dag af, en daar waar ze wat vinden gaan ze gericht mee bezig!

Ik snap ook dat je het alleen wil oplossen maar als je ook maar 1% angst hebt, gaat dat niet lukken! Dat heb ik nu namelijk ook door en het werkt gewoon niet!! Ik heb ookal van alles geprobeerd maar kom er niet doorheen en ik wil mijn paard niet verpesten met nog minder vertrouwen (van beide kanten) zodat ik er over 3 maanden helemaal niet meer op durf en ik een compleet ander paard heb! Dat heb ik er gewoon niet voor over en zou ik erg zonde vinden! Mijn paard is ook gevoelig en kan hier gewoon niet tegen! En ik kan niet tegen die onzekerheid!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:30

Ateo, dat is bij jou nog een extra moeilijkheid (dat je die weerstops gehad hebt). Ik denk dat je pas kan zeggen dat het jou zelf niet lukt, wanneer je hem weer structureel kan trainen. Ik zou als ik jou was het aankijken tot 1 á 2 weken in training door jouzelf. Zeker met de andere factoren die je noemt!

Stephanie, Mijn paard wordt alleen dressuurmatig doorgereden, aangezien daar nog 95% valt te verbeteren. Als dat er redelijk goed inzit, bouw ik dat verder zelf uit!

Over welke Edwin hadden jullie het trouwens?

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:35

Hee,,
ik vindt dat je er verstandig aan doet hoor, zelf heb ik een jong paard gehad die ook zulke kuren had, hij was ongeveer 3 maanden geen hengst meer toen ik hem kocht en ik heb hem nu 3 jaar en nu kan ik gewoon veilig rijden en kunnen mensen ook veilig met mij in de bak rijden. Ik heb idd en periode gahd dat ie in volle galop overal door heen beukte en alles wat ie eng vond ging ie voor omhoog, maar door streng en consequent te zijn kom je er wel overheen hoor. Maar misschien was het veiliger geweest als ie een paar weken bij iemand was geweest, maar dit was voor mij een heel goede leer school hoor!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:04

@Mo, ja dit zeggen meerderen in mijn omgeving. Maar het is mijn onzekerheid, he? Het is altijd goed om ervaringen en meningen van paardenmensen te lezen.
Ik denk dat ik het nog even aankijk, extra lessen met mijn instructeur en op de manier waarin ik me veilig voel.
Als mijn man terug is van zakenreis, gaan we ook heftig aan de slag met longeren aan de lange teugel. Bouwt het vertrouwen ook op. Zo moet het eigenlijk toch wel lukken, toch?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:05

Ik denk het wel!!

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:06

Ja alleen dressuurmatig kan ook maar ik wil gelijk alles meepakken, hij is daar dan toch en dat is ook in principe hun trainingswijze. Dat ze in ieder geval even wat afwisseling hebben. Dat is Edwin Agterhuis uit Hattem

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:08

@TS
Ja, die angst he? Het zit er bij mij ook in. Maar ik ben ervan overtuigd, dat, zodra ik zijn vertrouwen heb, en hij mij aanvaardt als baas, dat ik een superpaardje heb die voor mij door het vuur gaat, waar ik geen moment meer bang voor hoef te zijn. En mijn man zegt altijd: straks als jullie een echt team zijn, moet jij eens opletten.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:14

Ik heb het zelf ook gehad met een paard wat ik reed, enige wat hij kon was; rennen, rennen en nog eens rennen. Niet uit gemenigheid, maar puur uit angst. Hij is toen 2maanden bij Herman Koorman geweest en hij kwam super terug, nog steeds het boefje als hij al was, maar ik kon er op en mee wegrijden, gaat nu nog steeds goed wat ik hoor.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:15

@ ateo: Ja precies, dat heb ik ook! En ik weet ook heel zeker dat hij niet gemeen is en me er niet af wil hebben... Als we elkaar eenmaal vertrouwen dan weet ik zeker dat ik een kanjer heb :D.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:22

He, lekker is dat toch, dat je al een heleboel vertrouwen kunt krijgen van andere mensen die je een hart onder de riem steken. Ik voel me meteen een stuk beter en ik weet zeker TS, jij ook.
Doen waar je je goed bij voelt, daar gaat het toch om? En wat het beste is voor je paard. Je hebt de beste beslissing genomen en kunt straks weer lekker verder met je paardje.En dan komt het voorjaar er ook nog aan. Ik hoop dat het knagende gevoel van je over is, want dat is helemaal niet nodig. Je doet nu gewoon precies wat nodig is, voor je paard.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:24

@ TS, ik heb zelf een 3 jarige merrie.
Was van plan om haar een vakantie te geven, maar door het weer is het een hele lange vakantie geworden. Ze was goed zadelmak, maar het is voor mij ook afwachten hoe het gaat lopen, mocht het fout gaan, breng ik haar naar Herman Koorman, door hem is ze ook zadelmak gemaakt. :)

Edit: ga dit trouwens wel allemaal onder goede begeleiding doen...
& Ik weet zeker dat het met jou en je paardje allemaal goed komt, zo te lezen weet je wat je wil!

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 14:16

Als hij terug is ga ik inderdaad wel onder goede begeleiding verder, vanaf dat moment dat hij terug is moet er ook een stijgende lijn in zitten!
Ik geloof ook wel dat het allemaal goed komt (daar hoop ik op!). Ik weet ook zeker wel wat ik wil en ik heb ook helemaal geen haast maar heb wel wedstrijdambitie en die stijgende lijn moet er wel komen natuurlijk! Mijn doel is om van de zomer lekker te gaan starten en ik kijk wel hoe het gaat...Gaat het niet wachten we nog, gaat het wel is dat hartstikke mooi!

Laurabyoux schreef:
@ TS, ik heb zelf een 3 jarige merrie.
Was van plan om haar een vakantie te geven, maar door het weer is het een hele lange vakantie geworden. Ze was goed zadelmak, maar het is voor mij ook afwachten hoe het gaat lopen, mocht het fout gaan, breng ik haar naar Herman Koorman, door hem is ze ook zadelmak gemaakt. :)

Edit: ga dit trouwens wel allemaal onder goede begeleiding doen...
& Ik weet zeker dat het met jou en je paardje allemaal goed komt, zo te lezen weet je wat je wil!

vlekjes1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:44

Mijn paard is zojuist ongeveer 4 weken 3/4x per week aan huis ingereden en ik ben heel erg blij geweest dat ik deze beslissing genomen heb bij mij kwam het deels door een stukje tijdgebrek en een stukje ervaring.

Met jou paard komt het helemaal goed heel veel succes,groetjes Sylvia

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:54

Ik zou ipv mijn paard wegbrengen liever een goede ruiter bij mij op stal willen laten komen, dan kun je zelf ook zien hoe het gaat en er misschien ook nog wat van opsteken. Als je je paard bijv. een maand (wat erg kort is) ergens weg brengt zijn ze vaak nog overdonderd van de nieuwe indrukken en de kans is groot dat ze daardoor daar juist braver zijn dan bij jou thuis. Vervolgens kont het paard weer terug bij jou in zijn vertrouwde omgeving en ben je dus geen steek opgeschoten en begint het weer van vooraf aan. Mijn advies is dus een goede ruiter op eigen stal laten komen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:26

@ LOCA, mij lijkt het verstandig om het dier wél weg te brengen. In de periode dat het paard op die andere stal staat er zelf regelmatig gaan kijken en tegen het eind onder begeleiding van die ruiter er al een paar keer op. Daarna ga je de eerste periode thuis ook onder begeleiding van die ruiter verder.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 13:42

Even een update :). Ik heb mn knollie gistermiddag weggebracht. Hij kwam een beetje hyper de trailer af omdat er een stapmolen in werking was en dat kende hij natuurlijk niet.

Gelijk in z'n stal gedaan en daarna koffie gedronken, probleem nog eens goed besproken en zijn manier van werken uitgelegd.

Vanochtend ging hij hem longeren en vandmiddag zou hij erop gaan dus ben zeer benieuwd! Als ik voor morgenmiddag niks hoor dan gaat hij ermee door, word ik gebeld dan kan ik hem weer ophalen. Daarnaast mag ik de komende 14 dagen niet bellen/langs gaan. Over 2 weken krijg ik een belletje en gaan we afspraken maken voor rijden onder begeleiding daar en dan hoop ik dat het goed komt :).

@ LOCA: Bij ons op stal mogen geen mensen van buitenaf een paard komen trainen dus ik heb geen andere keus!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:50

Steph, houd je me op de hoogte, ik hoop dat edwin er wat mee kan :)

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 14:15

hey hey,

Ja natuurlijk hou ik je op de hoogte, ik hoop ook zeker dat hij er wat mee kan! Ik ga gelukkig morgen eerst een weekje op wintersport, even geen zorgen over rico!! Anders moest ik daar ook nog iemand voor hebben (niet echt fijn op het moment). Dus ben blij dat hij nu weg is eigenlijk...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:24

Wat een goede afspraken! Zoiets had ik ook afgesproken toen ik mijn merrie weggebracht had. En het is écht goed bevallen!

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 12:41

@chrisje: Ja ik vind dat je wel goede afspraken moet maken. Ik snap best dat hij 2 weken nodig heeft om het paard te leren kennen en daarbij niet steeds gestoord wil worden door eigenaren! Ik ben dan niet moeilijk maar ik snap best dat het confronterend is voor ruiters als er anders met je paard omgegaan word (misschien niet de manier die je zelf zou kiezen).

Daarnaast wilde ik wel graag weten wat hij globaal ging doen en dat heeft hij goed uitgelegd en daarna zien we het wel. Hij zal het toch per dag moeten bekijken!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:45

Pion schreef:
Zie het niet als 'falen' maar als een goede en verstandige beslissing!

Ik zou hier bijna AMEN op willen zeggen...
Een jong paard aanrijden is heel iets anders dan een jong paard doorrijden.
Op een gegeven moment krijgen ze meer conditie en voelen ze zich lekker in hun vel en lekker stoer...
Dat is een hele moeilijke periode, om al dat stoere gedrag in goede banen te leiden.

Heel verstandig dat je het paard laat doorrijden door een ander....
Straks heb je daar alleen maar profijt van!