Remmen met je stem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:47

Als je een paard op stem wil laten remmen zul je hem dat eerst moeten leren.. Leren doe je in een stappenplan ;).

Bijvoorbeeld;
- Gewichtshulp
- Stemhulp
- Teugelhulp
- Hardere teugelhulp
- Grof stilzetten

Je begint altijd eerst met de lichtste hulp, komt hier geen reactie op dan volgt er een zwaardere hulp.. :)

Urielle

Re: Remmen met je stem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:59

Ik zei met oog op proeven geen Ho (die O-vorm van je mond is echt heel duidelijk en zeker als de juryleden er net bijscholing over hebben gehad kun je echt flink zakken in de punten op stemgebruik :o ) maar Prrrrrr. Inmiddels doe ik zelfs geen prrr meer maar blaas ik uit, daar kunnen ze niks voor aftrekken en het is ook echt een hulpje om terug te komen in tempo.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:36

Da's een hele slimme Urielle! Die ga ik zeker onthouden voor mijn jonkie die nog wel eens vergeet waar de rem zit. :D

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 09:51

Jannaa schreef:
Luister hij wel naar je stem als je hem longeert?

Nee, ja een beetje, hij remt dan al heel moeilijk, dat vind hij volgens het baasje moeilijk.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 09:53

Dankjewel voor al jullie tips en reacties! Ik ga ze zeker proberen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:56

Ho is alles vergeten wat je aan het doen bent en stoppen ;) )(rij aangespannen ;) ), Pony reageert dus ook op GoedZO! door te stoppen ;)
Voor rustiger gebruik ik idd ook Easy, of rrrrr

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:09

een paard reageerd niet zomaar op het woord hoho, weet hij wel wat de bedoeling is, en geef jij wel de goede hulpen?

een paard moet je eerst leren dat hoho echt stoppen is, dit doe je in eerste instantie door druk op de teugels te geven en diep in het zadel te zitten, heeft hij dit door, dan kan je wat lichter druk op je teugels geven maar WEL diep gaan zitten. Uiteindelijk heeft het paard het door.

Waarom gebruik je hoho als HO veel korter en duideljker is? Je kan hem ook op de bakrandafrijden, je roept HO, dan ga je diep zitten en druk op de teugels.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:35

Ik sluit me aan bij Rijerijerije, het lijkt mij veel beter om terug te nemen met je zit. Zo doe ik dat zelf ook altijd met mijn paard. Daarbij kun je natuurlijk je stem gebruiken, maar het belangrijkste is dat hij op je zit reageert. Mocht hij niet genoeg gas terugnemen, kun je altijd nog rustig en langzaam je stem gebruiken, maar dat lijkt me niet nodig. Ik rij zelf mijn paard altijd met been en zit en gebruik de teugels eigenlijk nauwelijks.
Succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:44

Alleen een woordje helpt bij een paard niet mits het hem aangeleerd is. Het is de toon waarop je het zegt, jou houding, je eigen rust. Als jij diep gaat zitten, een ophouding maakt zodat je laat weten dat er iets moet gaan gebeuren, rustig uitademt en dan rustig en laag hoooooo zegt lukt het misschien wel. Hoho is al te snel. Een paard verstaat geen Nederlands, een paard verstaat tonen.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:47

ik denk dat het heel belangrijk is om dit rustigaan te doen.
het paardje kan wel heel leuk m hebben gelopen, maar als de vorige berijder of eigenaar dit nooit deed kent ie het natuurlijk niet.
ik denk dat je langzaamaan minder druk op de teugels moet nemen en meer de druk moet opvoeren op je stem.
dat je dus eerst wel met teugelhulp in combinatie met stem doet en dat langzamerhand meer met alleen stem doet.
dus de teugel wel een beetje loslaten naar een tijdje.
en uiteindelijk kun je hopelijk zonder teugeldruk stilstaan.
ook heel belangrijk is dat je achterover gaat zitten en je zwaar maakt.
dit snapt bijna elk paard wel als terug gaan.