liever voor of achter de loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:04

Ayasha schreef:
Ik heb eigenlijk nog niet vaak moeite gehad met een paard dat te diep kwam.... :=

Ik wel, ik vind het een crime om die eruit te moeten rijden. Geef je been bij om ze voorwaarts te rijden, krullen ze verdikkeme nog verder op, aaarrgggh!

Tegen de hand vind ik veel makkelijker op te lossen.

__PSM__

Re: liever voor of achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:49

Met mijn eigen paard heb ik nu eigenlijk vrij weinig moeite om hem eruit te rijden, het enige wat ik moeilijk vind is zelf niet net mijn hand te strak houden, waardoor paard braaf luisterd en net te rond blijft als ik hem iets opricht :P nouja, nu rij ik L1;L2 dus heel opgericht is het niet, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, ik kan hem er heel makkelijk uit rijden, maar heb dan zelf nog wat moeite met het voelen of hij dan keurig met de neus eruit loopt zeg maar...

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:00

Ik heb hem zelf liever ontspannen voor de loodlijn.
Vroeger bij een stal waar ik reed was er zo een pony, die net een jaar was ingereden(toen was hij 7 jaar ofzo) en daar gingen we heel veel mee trainen, dus met stelling vragen, buigingen, voltes en alles rijden, maar meest met losse teugels. En opeengegeven moment ging hij van zelf nageven de ene keer was het dat hij zijn hoofdje een beetje achter de loodlijn deed en de andere keer weer voor( zonder om iets aan de teugels te doen) Maar messchien kijkt een paard ook gewoon wat hij fijner vind lopen en hoe hij zijn rug gaat dragen.( maar ik ben absoluut tegen in de krul te trekken!! )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:18

Het maakt mij niet zo heel veel uit, als het paard zijn lijf maar goed gebruikt. Dan maakt iets ervoor of iets erachter niets uit. Maar ja, dat is nou net het probleem. Wanneer gebruikt je paard zijn lijf goed? Dan moet je nogal goed kunnen voelen en weten wanneer het goed is. Dus is goede instructie hierbij onontbeerlijk. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:03

aerdenhout1 schreef:
Er zijn meer dan voldoende hulp teugels om een paard na te laten geven omdat de neus te ver naar voren/omhoog is, maar er bestaan nog steeds geen hulp teugels om een paard vanuit het achter de loodlijn kruipen vandaan te helpen!
Vul de rest zelf maar in!!!!!!!!

Ligt er een beetje aan hoe streng de hand van de ruiter is, een beetje achter de loodlijn komt vaak wel goed, als de ruiter met een stille, vriendelijke nageeflijke hand rijdt.
Maar met een strenge binnenhand willen ze al rap te diep komen, en dan kun je idd niet zeggen dat het vanzelf goed komt, dan zal de ruiter toch echt het handgebruik moeten veranderen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:09

Ik rijd af en toe wedstrijden (in de B). Toen ik net startte, liep mijn paard voor de LL. Nu loopt hij te diep. Eerste proef vaak echt te diep, tweede net iets achter de LL, dus net iets te diep. Met het neusje teveel voor de loodlijn, kreeg ik echt geen WP. Als hij iets te diep loopt, staat dat wel op mijn coupons, maar rijd ik wel gewoon netjes mijn winstpuntje. Ik geef zelf ook de voorkeur (zolang ik de oprichting nog niet goed heb natuurlijk) aan iets er achter. Dan is hij meer ontspannen als ervoor en voelt fijner over de rug.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:40

Ik zie vaak paarden in de B en de L of achter de loodlijn lopen, of gewoon op de kop. Dat heeft niets meer met nageeflijkheid en/of aanleuning meer te maken.
Zelf zie ik een paard ook liever iets voor de ll dan erachter. Ik heb een Fries, en die heeft dat probleem nog wel eens, dat hij er wat achter kruipt als het moeilijk wordt, of als hij moe is.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:43

Ik snap je punt Chris (Nadita) maar dat een paard achter de loodlijn loopt wil niet per definitie zeggen dat er van van aanleuning en nagevelijkheid geen sprake is.
Ik zie liever een paard iets achter de loodlijn, en dan wel ontspannen in zijn kaak, met goed ruggebruik, dan het tegenovergestelde, maar dan netjes op of iets voor de loodlijn.

Het uiteindelijk doel is zeker dat de houding op of voor de loodlijn is, maar als een paard daar nog niet goed loslaat vind ik het een fijne manier om een stapje terug te doen, dus iets dieper en ronder te rijden. Wanneer hij dan daar fijn gaat loslaten is de volgende stap gelijk weer de neus eruit rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:43

Je hebt natuurlijk achter de loodlijn en achter de loodlijn.
Als ze er een beetje achter lopen is dat meestal snel op te lossen, meer naar de hand toe rijden,eventueel een hand wat verplaatsen enz., maar echt achter de loodlijn, dus neus bijna tegen de boeg aan word al een heel ander verhaal.
Daar onttrekt het paard zich aan de teugel hulp en word o.a het bereik van de achterhand ook een stuk moeilijker wat weer maakt dat de rug zwaarder belast word.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:44

Helemaal mee eens Aerdenhout, er is denk ik ook een heel duidelijk verschil tussen paarden die achter de loodlijn kruipen, en paarden die net even iets meer achter de loodlijn ingesteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:47

aerdenhout1 schreef:
Je hebt natuurlijk achter de loodlijn en achter de loodlijn.
Als ze er een beetje achter lopen is dat meestal snel op te lossen, meer naar de hand toe rijden,eventueel een hand wat verplaatsen enz., maar echt achter de loodlijn, dus neus bijna tegen de boeg aan word al een heel ander verhaal.
Daar onttrekt het paard zich aan de teugel hulp en word o.a het bereik van de achterhand ook een stuk moeilijker wat weer maakt dat de rug zwaarder belast word.

Mee eens hoor.

Volgens mij zitten we op dit punt aardig op een lijn, ik was alleen erg nieuwsgierig naar je uitroeptekens, maar dat snap ik nu.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:40

Heel interessant zo om de verschillende meningen te horen :D

@ aerdenhout1: wat doe je dan als een paard zich niet zo lekker laat nageven omdat hij bij de kaak nog vasthoudt?
Stel je hem dan wel ronder in, of blijf je op die loodlijn?

Valt me trouwens wel op dat sommige mensen vinden dat
als een paard achter de LL loopt, hij erin is 'getrokken'.
Terwijl ik het gevoel heb dat je, juist door ronder te rijden
(op een vriendelijke manier) toch lekker de spieren iets op kan rekken,
en het paard net iets losser maken,
en als het paard in die houding zou zijn getrokken dan krijg je juist
alleen maar een stug paard..

maar ik vraag me af. Als je bij een 3jarige vanaf het begin af aan begint met de neus op de loodlijn,
en hij loopt wel in de correcte aanleuning, zou je dan zijn spieren correct kunnen trainen,
als je altijd maar die neus op de loodlijn hebt? Is het juist niet beter om af en toe af te wisselen,
zodat je paard ook leert de spieren iets op te rekken?
Laatst bijgewerkt door wake_up op 16-02-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:42

doe mij maar er voor....er achter flossen kan altijd nog! :-)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:01

Babel schreef:
Ik snap je punt Chris (Nadita) maar dat een paard achter de loodlijn loopt wil niet per definitie zeggen dat er van van aanleuning en nagevelijkheid geen sprake is.
Ik zie liever een paard iets achter de loodlijn, en dan wel ontspannen in zijn kaak, met goed ruggebruik, dan het tegenovergestelde, maar dan netjes op of iets voor de loodlijn.

Het uiteindelijk doel is zeker dat de houding op of voor de loodlijn is, maar als een paard daar nog niet goed loslaat vind ik het een fijne manier om een stapje terug te doen, dus iets dieper en ronder te rijden. Wanneer hij dan daar fijn gaat loslaten is de volgende stap gelijk weer de neus eruit rijden.

Nee, dat zeg ik ook niet. Maar sommige paarden lopen zo op de kop, dat is niet eens meer achter de ll lopen. Dan zie ook liever een paard iets achter de ll lopen dan dat het helemaal op de kop wordt gereden. Soms zie je wel paardjes lopen met de neus op de loodlijn, maar veel te lang in de hals. Dat heeft in mijn ogen niets te maken met ' in aanleuning gaan' ...

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:08

Die van mij heeft nog wel eens moeite met echt rond in de hals lopen tijdens oefeningen, dus haar stel ik dan wat dieper in. Ze loopt dus van nature liever voor de loodlijn. Achter de loodlijn is waar ik haar dan dus instel, maar wel op lengte, opkrullen wil ik weer niet. Zo laat ze haar rug losser in de oefeningen, en als ze dat onder de knie heeft kan ik haar rustig op de loodlijn instellen. Heb haar liever fijn in de hand en wat dieper dan dat ze zich niet loslaat!
Overigens vind ik paarden die van nature alleen maar opkrullen ook lastiger rijden dan paarden die tegen de hand zijn.
In principe vind ik overigens dat beiden fijn zijn om naar te kijken, als het paard volledig ontspant in die houding en ook niet over de kop wordt gereden :) .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:11

wake-up..als ze OP de loodlijn blijven, maar wel nageven is dat natuurlijk prima! Anders voorzichtig proberen door wat meer druk ( spelen met vingers b.v) de druk te verminderen. En vooral uit te schuiven naar beneden!
Het fabeltje als je maar contact houd en van achter naar voren rijd, dan geven ze vanzelf wel na, gaat er bij mij niet in, tot op zekere hoogte dan.
Geen enkel ( jong) paard gaat uit zichzelf aanleuning zoeken en daarbij dan ook nog eens stelling aannemen en over de rug lopen! Dat moet je ze leren. Net als een been dat naar voren vraagt, een zijgang, enz. enz.
Belonen, belonen en nog eens belonen als een paard iets doet wat je wil/vraagt.
Daar leren ze van en het herhalen, dag in dag uit.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:31

Achter de loodlijn ziet er meestal gestraft en onnatuurlijk uit.
Als je mijn lievelings paardje achter de loodlijn houd, laat hij het ook goed weten ook dat die hier niet mee eens is!
Voor de lood lijn dus!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:37

alovej: waarom staakt je paard dan als je hem achter de loodlijn rijdt? als een dier los in zijn spieren is, en je rijdt hem er vriendelijk naartoe, dan zou het niet zo'n kwelling moeten zijn dat je paard in staking komt?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:38

Achter de loodlijn vind ik vaak lastiger op te lossen dan voor de loodlijn. Bovendien 'horen' paarden in een dressuurproef met het neusje voor de loodlijn te lopen.
Maar als een paard los over de rug is mag hij in een B proef best iets achter de ll komen, dit is wel vaker bij jonge paarden, en als ze netjes loslaten komt dat wel goed (de ruiter moet er natuurlijk wel aan werken). Paarden die in het B voor de ll lopen zijn vaak al haast tegen de hand, en dus ook niet echt over de rug (uitzonderingen daargelaten). Natuurlijk ook niet de bedoeling.
In het M/Z is het echt wel de bedoeling dat een paard zich meer gaat oprichten en het neusje eruit houdt. Maar dan moet een paard ook goed kunnen variëren in houding, van laag/rond naar bovenin/opgericht.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:43

wanneer je paard achter de looplijn komt, krijgt de luchtpijp dus ook minder vrijheid ;) dus voor mij doe er maar liever ietsje voor, zodat je als je nog iets emer naar je hand rijd hem goed heb lopen. Dan achter de loodlijn (I)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:17

Ligt aan het paard, ik zie liever neus op/ voor de LL. Vergeet ook absoluut de lengte in de hals niet!
Opvallend is dat vaak paarden die achter de LL lopen, kort in de hals zijn, dit gaat ten koste van het achterbeen,

Mijne krult graag op, ik herken het probleem van Urielle :+ Ik streef dus naar voor de LL, met lengte in hals

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:05

Ik zie een B/L paard liever iets ronder maar wel met een goede verbinding en goed ruggebruik, dan met de neus eruit, de rug richting de grond en het achterbeen ergens richting Tokio.
Of het op bokt in fototopics zo gewaardeerde "stofzuigen" waarbij het paard met z'n neus over de grond loopt, vanuit de schoft de grond in loopt en het achterbeen alleen maar steeds hoger gaat.

Het gaat er niet om waar die neus zich precies bevindt, het gaat erom of je verbinding van achteruit hebt en het paard op eigen benen kan bewegen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:29

In de B is het eigenlijk niet de bedoeling dat je paard aan de loodlijn loopt en al helemaal niet erachter!!!!!
Een paard hoort dan ontspannen te lopen, goede gangen te laten zien en de oefeningen juist uitvoert.
Dat je tegenwoordig alleen nog maar paarden op wedstrdij ziet die meteen perfect lopen is een slecht teken. Een paar van 4 jaar kan niet perfect lopen, hij is nog in de groei en heeft lengte in de hals nodig om in evenwicht te blijven. Helaas zien juryleden liever een paard dat perfect aan de loodlijn loopt dan dat een paard plezier heeft en lekker ontspannen zijn proef loopt...
Vanaf de L ga je hier meer aan werken.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:33

Ik ken mijn merrie, als ze achter de loodlijn loopt is dat het teken dat ze zich 'opkropt', en haar achterhand niet actief genoeg is. Bij mij maakt het ook niet uit als ze voor de loodlijn loopt, zolang ze maar ontspannen is en ze haar lijf goed gebruikt, en dus niet als een giraffe door de bak pleurt is het goed voor mij.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:52

veersche schreef:
In de B is het eigenlijk niet de bedoeling dat je paard aan de loodlijn loopt en al helemaal niet erachter!!!!!
Een paard hoort dan ontspannen te lopen, goede gangen te laten zien en de oefeningen juist uitvoert.
Dat je tegenwoordig alleen nog maar paarden op wedstrdij ziet die meteen perfect lopen is een slecht teken. Een paar van 4 jaar kan niet perfect lopen, hij is nog in de groei en heeft lengte in de hals nodig om in evenwicht te blijven. Helaas zien juryleden liever een paard dat perfect aan de loodlijn loopt dan dat een paard plezier heeft en lekker ontspannen zijn proef loopt...
Vanaf de L ga je hier meer aan werken.

En als je paard met 3 jaar ingereden is, loopt 'ie als het goed is op z'n 4de echt wel een L proefje :Y)