Babel schreef:Ik snap je punt Chris (Nadita) maar dat een paard achter de loodlijn loopt wil niet per definitie zeggen dat er van van aanleuning en nagevelijkheid geen sprake is.
Ik zie liever een paard iets achter de loodlijn, en dan wel ontspannen in zijn kaak, met goed ruggebruik, dan het tegenovergestelde, maar dan netjes op of iets voor de loodlijn.
Het uiteindelijk doel is zeker dat de houding op of voor de loodlijn is, maar als een paard daar nog niet goed loslaat vind ik het een fijne manier om een stapje terug te doen, dus iets dieper en ronder te rijden. Wanneer hij dan daar fijn gaat loslaten is de volgende stap gelijk weer de neus eruit rijden.
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar sommige paarden lopen zo op de kop, dat is niet eens meer achter de ll lopen. Dan zie ook liever een paard iets achter de ll lopen dan dat het helemaal op de kop wordt gereden. Soms zie je wel paardjes lopen met de neus op de loodlijn, maar veel te lang in de hals. Dat heeft in mijn ogen niets te maken met ' in aanleuning gaan' ...