Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:49

MaaikeMo schreef:
Maar dat ze dan niet kunnen slikken en daardoor gaan schuimen.. Ach kom toch is zeg, een paard maakt tijdens het eten veeeeeeeeeeel meer speeksel aan dan dat schuimlaagje op de mond hoor..
Dus dat is gewoon niet waar..

Maar vaak is het een teken van ontspanning inderdaad :)

Tijdens het eten staan ze met hun hoofd naar beneden. De slokdarm is dan gestrekt en horizontaal zonder knik, hierdoor kunnen ze goed slikken. Maar als het hoofd in een krul is (gewoon nageeflijk of erger), zit er een hoek in de slokdarm waardoor het slikken minder wil. :)

Schuimen kan je ook opwekken door het bit in de mond te bewegen, het word dan alsware opgeklopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:52

Hoezo zou een paard niet kunnen slikken met een bit in :?
Is dat nieuw? Want dan ga ik het mijn paarden gauw vertellen vanavond, die doen het dan hun hele leven al fout. Stelletje sufferds. Die kun je in drie gangen, al lopen ze nog zo netjes aan de teugel, een klontje in de mond stoppen, maar dat gaat met gemak naar binnen...

Juangi

Re: Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:05

Het is niet dat ze het niet kunnen. Het gaat alleen wat moeilijker.

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:23

als paarden er niet mee kunnen slikken zou je het echt niet kunnen kopen :=

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:48

Juangi schreef:
MaaikeMo schreef:
Maar dat ze dan niet kunnen slikken en daardoor gaan schuimen.. Ach kom toch is zeg, een paard maakt tijdens het eten veeeeeeeeeeel meer speeksel aan dan dat schuimlaagje op de mond hoor..
Dus dat is gewoon niet waar..

Maar vaak is het een teken van ontspanning inderdaad :)

Tijdens het eten staan ze met hun hoofd naar beneden. De slokdarm is dan gestrekt en horizontaal zonder knik, hierdoor kunnen ze goed slikken. Maar als het hoofd in een krul is (gewoon nageeflijk of erger), zit er een hoek in de slokdarm waardoor het slikken minder wil. :)

Schuimen kan je ook opwekken door het bit in de mond te bewegen, het word dan alsware opgeklopt.

Maar hoe verklaar je dan de paarden die niet schuimen? Maken dan geen speeksel aan? Nee ze kunnen gewoon slikken toch?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:51

Volgens mij is het per paard wel verschillend. Mijne schuimt als hij lekker ontspannen loopt, maar de ander niet. Dit wil niet zeggen dat hij niet ontspannen is.

Misschien net zoiets als dat ik soms kwijl als ik lig te slapen, en een ander niet :Y)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:51

Stille handen, niet aan de teugel (hoeft geen reden te zijn natuurlijk, maar slikken gaat wel beter) of verminderde speekselproductie.

Maar het heeft volgens mij vooral met de hoofdhouding te maken en het bit.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:54

'wit'schuim is een teken van ontspannen inspanning
je hebt ook paarden die geel achtig schuim produceren en dat is weer een teken
van stres.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:55

falco485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:58

ik vind het erg belangrijk dat een paard schuimt , al mijn paarden schuimen of ze nou onder het zadel
of aangespannen lopen . Dit is gewoon een teken dat ze ontspannen zijn en het naar de zin hebben.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:35

Juangi schreef:
Stille handen, niet aan de teugel (hoeft geen reden te zijn natuurlijk, maar slikken gaat wel beter) of verminderde speekselproductie.

Maar het heeft volgens mij vooral met de hoofdhouding te maken en het bit.

Maar met bit in kan het paard gewoon slikken hoor :)

Maar hoofdhouding zou kunnen, paarden die bitloos worden gereden schuimen ook.. Niet allemaal hoor..
Maar hoe zit het dan met de paarden die nagevelijk lopen en niet schuimen?

Is toch echt een teken dat een paard slikt lijkt mij? ondanks hoofdhouding en bit... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:35

Mijn pony schuimt ook als ze bitloos gereden wordt. Die blaast bellen... :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:38

Het paard dat bij ons word beleerd voor de wagen loopt soms ook te schuimen terwijl je merkt dat hij het heel eng vind. Hoe kan dat dan?

(overgens deed hij dat ook toen we hem zonder bit (met een kaptoom) voor het eerst tussen het lamoen zette ed dus hij schuimt niet alleen op het bit.)

EDIT: hij schuimt gewoon normaal net als de fries die het wel vet leuk vind voor de wagen, dus niet geel zoals bitje zegt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:42

Nou ja wat ik me zo voor kan stellen he..

Als een paard ruwvoer aangeboden krijgt, dan maakt hij speeksel aan omdat hij op het ruwvoer kauwt. Dit is goed voor de spijsvertering, iig, het zou goed zijn.

Nu is het zo, dat als mijn paard tijdens het rijden fijn loslaat en op zijn bitje gaat 'kauwen', hij ook gaat schuimen. Als hij gespannen is en het bit niet lekker aan wil nemen, dan is het schuimen een stuk minder.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:33

Juangi schreef:

MaaikeMo schreef:
Maar met bit in kan het paard gewoon slikken hoor

Maar hoofdhouding zou kunnen, paarden die bitloos worden gereden schuimen ook.. Niet allemaal hoor..

Is toch echt een teken dat een paard slikt lijkt mij? ondanks hoofdhouding en bit...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:45

Sorry scheef gelezen :)

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:53

In mijn ogen is het inderdaad ook een teken van ontspanning en dat het paard het bit aanneemt

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:57

Ik hoorde eens dat ze dat ook doen als ze hard gewerkt hebben?

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:08

ik heb geleerd dat wat anderen ook zeggen dat het een teken is van dat die ze best doet en hard werkt ! kan dus geen kwaad ofzo ! (A)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:19

BFG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:04

Mijn paard schuimt vaak aan alle kanten. Al heel snel in zijn mond, maar als hij echt lekker gelopen heeft ook tussen zijn billen en op zijn borst...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:05

Juangi schreef:
Juangi schreef:

MaaikeMo schreef:
Maar met bit in kan het paard gewoon slikken hoor

Is toch echt een teken dat een paard slikt lijkt mij? ondanks hoofdhouding en bit...

Ik onderzoek dat hierna gedaan is bleek er geen verschil in slikfrequentie bij paarden met bit zonder bit en wel of niet nageven. Dus dat is een beetje achterhaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:15

superwoman schreef:
JoviBan schreef:

Lijkt heel aannemelijk.
Zou fijn zijn als meer mensen dit zouden lezen ipv hun eigen ideeen neerzetten als feiten :x

Ehhhh en hoezo is dat stukje tekst een feit dan? Wat is de wetenschappelijke onderbouwing?
Ik ben het met de tekst eens hoor, daar niet van, maar om nou een willekeurig stuk tekst van internet als feit te gaan benoemen vind ik niet zo sterk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:50

Sonja schreef:
Ehhhh en hoezo is dat stukje tekst een feit dan? Wat is de wetenschappelijke onderbouwing?
Ik ben het met de tekst eens hoor, daar niet van, maar om nou een willekeurig stuk tekst van internet als feit te gaan benoemen vind ik niet zo sterk.

Ik schreef dat ik het aannemelijk vond en dus niet als feit omschreef.
Dat stukje tekst zou een mooi opstapje kunnen zijn voor een discussie ipv alleen je eigen mening neerzetten bedoelde ik dus ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:09

Ik geloof trouwens ook niet perce dat schuimen een teken van ontspanning is. De tuiger waar wij mee mennen schuimt juist het hardst als hij gespannen is tijdens het mennen. En het paard dat we aan het beleren zijn loopt ook te schuimen terwijl hij angstig is van de wagen.
Maar die beweringen over slecht slikken/minder slikken zijn allemaal al onderzocht en die zijn niet bewezen, eerder ontkracht. IK kan me trouwens best voorstellen dat dat schuim lastiger doorslikt dan gewoon speeksel maar als je doorje neus ademt heb je niet echt last van het slijm in je mond dus ik geloof ook niet dat het de ademhaling tegen werkt.