Fáfnir aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drrrassic

Re: Fáfnir aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:41

Het is echt wel erg hoor, dat kromme zitten :P Kan nooit goed zijn voor je rug. Maar dat gaf je zelf al aan.
Hakken nog iets meer uitdrukken en vooruit kijken :D

Succes met lessen straks!

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:58

commentaar al gegeven, hoef ik niet ong een keertje overheen/ te herhalen ;)
verder heb je een geweldig leuk paardje zeg! :D

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:05

Allereerst, wat een leuke ijslander! :D

Ik heb het idee dat je teveel achter in je zadel zit. Je moet je zit wat meer naar voren plaatsen en iets naar achter kantelen i.p.v naar voren. Zo vang je de bewegingen ook beter op. Verder tenen naar binnen, hakken uitdrukken. En iets trotser zitten want het ziet er goed uit verder! ;)

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:53

Kijk!
weer zo'n knappe ijslander.
rijtechnische commentaar heb je al wel veel gehad, wat ik alleen wou zeggen is dat ik in tolt af en toe ook hetzelfde probleem heb.
dat ie nageefelijk komt en dan soms in draf ''plopt'', wat ik dan altijd even doe is of hem iets bijdrijven, of even een waarschuwig met mn stem, of even mn benen aanklemmen.
en nu gebeurt het eigenlijk nooit meer :P

hou ons op de hoogte, zet er goed uit!!

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:30

Op ons forum heb ik ook al gereageerd. Maar deze foto's zijn groter :). Ik vind idd ook dat het lijkt dat het zadel voor jou iets krap oogt.
Als je een heel nieuw zadel aanschaft hoort de zadelmaker na een maand of 2 altijd even een check up uittevoeren. Om te kijken of het iid nog lekker ligt of het evt al ergens kan worden opgevuld.
Maar aangezien dat dit HAW is.
Denk aan je houding, schouders naar achter en op de billen :)

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:12

Ziet er netjes uit!! *D Alleen idd je rug rechter ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:34

Voorgevel vooruit, schouders naar achteren, bekken kantelen.
Grote passen maken.. met een ijslander? Voor zover ik weet maken die hele kleine korte stapjes. Eerder snel dan groot.

Vind het er niet verkeerd uitzien, af en toe een beetje tegen de hand, maar daar geef je het zelf ook aan.

Succes met dit leuke ding!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:54

Whouw wat een leuk paardje :j
Iets meer rechtop zitten, en tenen naar binnen

succes!

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:57

Je hebt een leuke ijslander en het is voor jou misschien goed om te weten dat IJslanders gefokt zijn om lange stukken in rentelgang of tolt weg te sprinten. Ze worden in IJsland namelijk gebruikt zoals wij hier de fiets gebruiken en Ja, hier is dat een beetje lastig, want wij wonen dicht op elkaar met veel verkeer, maar in IJsland worden hard wegsjesende IJslanders als een pluspunt gezien! Dus Faf doet en of deed waarvoor hij gefokt is.

Wat ik jou absoluut kan aanraden is om vanaf nu eindeloos zonder zadel te gaan rijden, tot je zit zoals je moet zitten.
Dat is echt de enige manier! Totdat je weer goed zit en Faf weer doorheeft hoe hij moet verzamelen met jou op zijn rug, zou ik zeggen dat tolt uit den boze is. Let wel een goede tolt kan en mag alleen gereden worden van uit een verzameling op de achterhand, daar bedoel ik mee dat hij zijn gewicht en jouw gewicht vrijwel volledig door zijn achterbenen moet laten dragen. Dan pas is er lucht en ruimte om met zijn voorbenen te gaan tolten. Ik denk dat Faf de verzameling wel kan vinden, maar dan moet jij wel eerst weer oefenen met zitten. En misschien eerst een paar weken in de sportschool al je spiergroepen die je gebruikt bij paardrijden gaan trainen. :+

Even alle gekheid op een stokje, met het commentaar van iets meer rechtop zitten en je tenen naar binnen ga je het niet redden. Faf doet het goed, maar reageert op jouw beroerde zit en je zadel is wel degelijk te klein voor jou billen. ;) (niet dat je dik bent, hoor, maar zadel is wel te klein voor jou)

Dus hup, sit-ups doen elke ochtend :+ zonder zadel, dan voel je weer dat je bekken gekanteld moet worden en laat die benen bungelen als gewichten van een oude klok. Teugels ruimer en je houdt je maar aan de manen vast als hij een rondje rentelgang met je doet en ondertussen niet gaan knijpen maar ontspannen en blijven zitten.
Als je valt gaat het zonder zadel veel langzamer er val je over het algemeen een stuk zachter, geen angst gewoon doen... denk maar: benen laten bungelen als gewichten die mij in evenwicht houden en mijn bekken achterover kantelen.

Sterkte!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:10

Mooie Ijslander!
Als je rijdt, kijk dan naar voren boevn zijn hoofd. Je kijkt nu steeds naar zijn oortjes of nog lager. Als je recht vooruit kijkt ga je vanzelf rechter zitten.
En als je je rug zo krom houdt kun je juist moeilijker de passen opvangen met je rug. Je moet je lang maken en iets in de beugels staan (tussen staan en zitten) en je buik en rug ontspannen. Hierdoor kan je rug zich aanpassen aan de beweging.
Succes!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:39

Loesje79 schreef:
Je hebt een leuke ijslander en het is voor jou misschien goed om te weten dat IJslanders gefokt zijn om lange stukken in rentelgang of tolt weg te sprinten. Ze worden in IJsland namelijk gebruikt zoals wij hier de fiets gebruiken en Ja, hier is dat een beetje lastig, want wij wonen dicht op elkaar met veel verkeer, maar in IJsland worden hard wegsjesende IJslanders als een pluspunt gezien! Dus Faf doet en of deed waarvoor hij gefokt is.

Wat ik jou absoluut kan aanraden is om vanaf nu eindeloos zonder zadel te gaan rijden, tot je zit zoals je moet zitten.

Onzin, ik wóón in IJsland en de tijden dat paarden zó gebruikt werden zijn lang, lang geleden.
En alsjeblieft in het belang van Fáfnir´s rug negeer deze domme raad "eindeloos" zonder zadel te gaan rijden...Zadelloos rijden doet niets positiefs voor je houding, en is onnodig belastend voor de rug van je paard.
Leuk paard trouwens, succes ermee.

Fehaflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:57

idd op je houding letten, leuke pony trouwens :D

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 21:21

EEEEHmm Loesje...

Fáfnir heeft een hele geschiedenis, en dat wegrennen, is echt geen normaal ijslander gedrag hoor... :o Op de manier waarop hij dat doet is dat echt niet goed, en IJslanders sjezen echt niet zomaar kleiterhard rond.
Zonder zadel erop, teugels los en laten rennen ga ik zekerweten absoluut echt niet doen, Fáfnir raakt dan helemaal van de rel, en dat is niet de bedoeling, hij vertrouwt mij nu, en dat ga ik niet verknallen.

Inmiddels heb ik weer wat afspraken om zadels te checken en uit te proberen staan, ik ben hard aan mijn houding aan het werken, en ik heb een keer gereden met een Corrector, hieronder liep hij nog veel ruimer! Een enorm verschil, maar hij kan dus nóg ruimer lopen dan op deze foto's. Hij kwam helemaal los en liep echt supergoed.
Ijslanders kunnen namelijk echt wel grote stappen maken hoor! Als hij over zijn rug draaft, maakt ie gigantische stappen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:35

mooie pony

alleen snap ik iets niks! je wilt dat je paard van achteren gaan zakken!waarom doe je dan gewichten om zn voorbenen?. dan lijk mij dat er meer druk komt van voren dus voorhand?

en hoort het dat je in zn mond gaat trekken als je gaat tolten?...
Hij zet zn achterhand er er niet onder en drukt zn rug erg weg! en jij trekt daardoor!!..

ik zou proberen veel overgangen te maken, en ook het tolt moment rustig te doen berijd je paard er op voor, en geef hem rustig de hulpen overval je paard niet! komt er stress in ga dan eerst terug naar de ontspanning, en probeer het dan op nieuw..

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:11

Die gewichten zijn om in de tölt de voorbenen wat meer beweging te geven, dat hij wat ruimere stappen neemt. En uiteraard moet de achterhand dan zakken, maar dat moet zowiezo in tölt, hij moet verzamelen, en vanuit daar met oprichting gaan tölten, maar dat krijg je niet zomaar voor elkaar.
Daar moet je voor trainen, en daar zijn deze foto's van.

En trekken in tölt valt wel mee, en hij zet mijn inziens zijn achterhand eronder, mag nog meer, maarja, daar moet je voor trainen en daar zijn deze foto's van.

En hoezo overval ik mijn paard met tölt? hoe zie je dat op een foto? Hij is wat gespannen in de tölt, maar later is dat weg. Hij vind het soms nog moeilijk, dat tölten kan ie wel, maar dan op commando en ook nog netjes, nageeflijk en verzameld, ja dat is moeilijk.

Daar moet je voor trainen, en daar zijn deze foto's dus van.

Dus soms is het nog niet zoals het hoort, maarja nogmaals herhalen dat het trainingsfoto's zijn lijkt mij nu niet meer nodig? :D

Verder loopt mijn paard volgens mij heel erg netjes. Mijn houding is niet netjes, en zal hem daar af en toe tegenwerken. Aan de andere kant is het ook zo, als ik netjes rechtop gaat zitten, Fáfnir dat meteen voelt en ervaart als 'anders' en daardoor weer onzekerder word en meer spanning heeft. Zodra ik weer in mijn eigen slechte houding ga, loopt ie weer goed, haha.
Moeten we samen aan werken.

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:33

Laat ik voorop stellen dat ik prima weet hoe ijslanders horen te lopen, dat ik ook weet hoe ze in IJsland gebruikt worden en dat ik daar gewoond heb.
In mijn vorige antwoord heb ik heel duidelijk mijn visie gegeven, dat die als "dom" wordt bestempeld vindt ik beledigend, daar ik heel goed weet waar ik het over heb.

Tries ik ben blij te lezen dat je iets aan het zadel wil gaan doen, dat is zeker een stap in de goede richting. Verder blijf ik erbij dat je zonder zadel het beste kan leren te "zitten" en dat dit niet belastender is dan met zadel, zeker niet als je zit zoals op een aantal van je trainings foto's.

Verder wil ik je meegeven dat mijn antwoorden niet zijn om je neer te halen, maar juist om je te helpen, dat is ten slotte ook het doel van dit topic.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:58

Loesje79 schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik prima weet hoe ijslanders horen te lopen, dat ik ook weet hoe ze in IJsland gebruikt worden en dat ik daar gewoond heb.
In mijn vorige antwoord heb ik heel duidelijk mijn visie gegeven, dat die als "dom" wordt bestempeld vindt ik beledigend, daar ik heel goed weet waar ik het over heb.

Tries ik ben blij te lezen dat je iets aan het zadel wil gaan doen, dat is zeker een stap in de goede richting. Verder blijf ik erbij dat je zonder zadel het beste kan leren te "zitten" en dat dit niet belastender is dan met zadel, zeker niet als je zit zoals op een aantal van je trainings foto's.

Verder wil ik je meegeven dat mijn antwoorden niet zijn om je neer te halen, maar juist om je te helpen, dat is ten slotte ook het doel van dit topic.

Mijn excuses, verander "dom" in "onwetend".
Je "visie" klopt simpelweg van geen kant. Ik vraag me af wat jij meent dat de functie van een zadel is als zadelloos rijden niet belastender is dan met....
Je mag me dan meteen eens vertellen wie er hier hun paard nog "als fiets gebruikt".

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:24

Zonder zadel rijden kan goed voor je houding zijn, ben ik met je eens Loesje, maar ik kan hem echt niet maar laten rennen, dat vind ik zonde van wat ik met hem heb opgebouwd.

Vanavond ander zadel uitproberen, ff kijken hoe dat gaat. Dit zadel heb ik nog maar pas, en is aangemeten, ik geloof ook zeker dat dit past, maar ik mis wel wat steun erin, tis een vrij vlak zadel, maar evengoed een fijn zadel.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:48

Zonder zadel geeft een heel ander effect op je zit dan met. Je kan beter zit les nemen zadel aan de longe dan zonder, heb ik van meerdere instructeurs gehoord.

Laten rennen is nooit een goede optie en al helemaal niet vrolijk laten rennen in telgang/zwijn, trainer van holar zou je een schop verkopen als je dat deed en ik mag er van uit gaan dat ze daar weten waar ze het over hebben. Mijn merrie is ook een beetje van het rennerige soort. Als je dat na al het werk van braaf bij je blijven en verzamelen ineens gaat doen dan snapt je paard er echt niks meer van, dus lekker niet doen! Een ijslander wordt op ijsland al jaren niet meer als vervoersmiddel gebruikt, behalve door een enkel boer dan misschien. De echte WK paarden en sportpaarden kunnen inderdaad sprinten, die trekken in 1x hun achterhand eronder en vliegen weg, maar uhh we hebben het hier toch niet over een WK paard.

Vind dat je echt een leuk paardje hebt en in de tolt zit zeker nog verbetering, maar als ik zo naar de rest van de foto´s kijken moet dat prima in orde komen. Zou hem idd niet in telgang door de bak laten gaan, je zou wel mooi gek zijn om al je harde werk te verknallen. Is faf overigens een 4 of 5 ganger aangezien je zegt dat hij zomaar in draf 'plopt'.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:25

Fáfnir is een 5 ganger, maar de telgang doen we nog niet, moet eerst de tölt goed krijgen in verschillende tempo's en nageeflijk enzo, en dan zal hij de telgang ook gaan kunnen zegt Siggi Mar van wie ik les heb. Maar de rest van de dingen les ik weer bij mijn dressuurjuf, morgen weer een les := sinds tijden, heb al gezegd dat ik zwaar aan mijn houding moet werken, dus ik moet aan de gang morgen... >;) :D

Op zich krijg ik dus wel redelijk goed les, haha :o

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:27

jonur schreef:
Zonder zadel geeft een heel ander effect op je zit dan met. Je kan beter zit les nemen zadel aan de longe dan zonder, heb ik van meerdere instructeurs gehoord.

Ja dat zou goed zijn inderdaad, maar dat kan niet met Fáf, die trekt dat niet, dan gaat ie rennen aan de longeer waarschijnlijk. Die wordt heel onzeker dan. En dat wil ik dus niet riskeren.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:30

jonur schreef:
. De echte WK paarden en sportpaarden kunnen inderdaad sprinten, die trekken in 1x hun achterhand eronder en vliegen weg, maar uhh we hebben het hier toch niet over een WK paard.

.

OWWWWWW maar dat kan ie als de beste, beetje jammer dat de rem dan vaak defect is...

Citaat:
maar uhh we hebben het hier toch niet over een WK paard.

>;) >;) :D ;)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:03

Hhihi tja de mijne kan ook van uit halt in galop, soms heel handig. Ahum met een deffecte rem ga je niet flink racen ;). Ik kijk hier wel uit met al die kinderen en honden die uit bosjes springen en zo het ruiterpad voor je het weet heb je er 1 voor je hoeven. In de wintercross ik als een gek door het bos want dan is er toch bijna niemand, de mijne heeft na 1,5 jaar oefenen nu een redelijk fantsoenlijke rem. Ze is overigens niet van mij maar de eigenaar doet er niks mee en ik ben de enige die haar rijd.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:23

ook ik vind dat het zadel niet goed zit
het ligt veel te ver achterover en daardoor krijg je dat jij dan in zo'n houding gedwongen word toch weer op laten vullen of een zadel met wat dikkere kussens
voor de rest weet ik niks van ijslanders dus daar kan ik geen mening over geven succes met je mooie paardje

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:24

Ik zou zeggen: handen van je af, en ga lekker ontspannen zitten. Eerst even met jezelf bezig ipv met je paardje. Kantel je bekken, zodat je automatisch rechter op gaat zitten. Zo kan je ook vanuit je onderlijf beter inwerken op je paard, en heb je veel beter contact! Maar das mijn ongezouten mening;)
Verder, een heeeel leuk paardje!