Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Equimotion schreef:Ik zou het rijden op s&t niet laten afhangen van het aantal winstpunten in een klasse, maar van de algemene africhtingsgraad van je paard. Als je paard goed in balans op het achterbeen kan blijven bewegen, en je kunt daarin schakelen zonder problemen, hij kan genoeg verzameling aan om een goede wissel in balans te springen en je bent er aan toe om meer in een hogere oprichting te werken dan komt die s&t optoming een keer in beeld.
Het valt mij op dat de overgrote mening is dat de stang voor verfijning zorgt door de hefboomwerking, dus dat je met een kleinere sluiting van je hand meer effect bereikt. De stang gebruik je echter om je ophouding te verfijnen. Je drijft het paard immers tegen een stille hand aan, bij een paard dat het bit goed aanneemt en sterk en los genoeg is in z'n lijf om de ophouding zonder blokkades door te laten voelen sluit je je hand fysiek eigenlijk al amper meer, die is daar alleen maar.
Daar zit hem dus ook de meerwaarde van de stang, je rijdt je paard "tegen de stang aan", de stang werkt als begrenzer. Daarom is de teugelvoering ook gekruist, de trensteugel blijft op z'n plek zitten maar de stangteugel voer je bovenlangs (ofwel tussen ring en middelvinger, of zelfs volledig bovenlangs of in een 3:1 positie die je in de moderne sport echter niet gebruikt) voor een hulp waarbij je je hand fysiek sluit gebruik je de trensteugel. Om die reden draagt de optoming bij aan het werk in een hogere oprichting.
Je mag nog t/m het ZZ-zwaar op trens door, dus ik zou er pas voor kiezen op het moment dat het echt een meerwaarde wordt.
Ik dacht dat het nog van dit jaar was, was in de war met de jaren.