Mijn paard maakt er een barage van.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:03

armanike schreef:
Dat is het probleem als ik terug een overgang ga rijden of haar tegen ga houden, dan raakt zij in paniek , en krijg je van die tafferelen dat we allebij vallen en ik haar op mij krijg.

Dan denk ik toch echt dat je beter aan de basis moet gaan werken. Het klinkt alsof de merrie jouw niet vertrouwd of jij haar niet. De oplossing die ik gaf zou nl echtwel moeten werken.

armanike

Re: Mijn paard maakt er een barage van.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:05

Ik vertrouw haar 100% en zij mij ook behoorlijk hoor, daar kan ik je van verzekeren. maar ik vind dit moeilijk om op te lossen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:32

Neem je instructeur dan eens mee naar een andere locatie voor les :) Klinkt alsof de bak daar zo klein is dat je paard geen ruimte ziet/ heeft om sneller te gaan. En vraag dan ook je instructeur met je om lijntjes en combinatiesprongen te gaan oefenen. Over één hoge hindernis komen de meeste paarden en ruiters wel. Juist de combinaties van hindernissen en (vooral langere) lijnen tussen de hindernissen maken het juist moeilijker.

Ik krijg de indruk dat je grote probleem is dat je nu op een andere locatie ook andere dingen doet dan je met springen onder begeleiding gewend bent. Waarschijnlijk neem je nu meer ruimte om op een hindernis aan te rijden bv.?

En verder kun je eens beginnen met balken op de grond en variëren van galopsprongen daartussen. Bouw dit dan uit tussen twee lage hindernissen. Volgens mij ben je de controle namelijk niet kwijtgeraakt, maar komt het nu op een andere ruimere locatie pas naar voren gekomen dat je het niet echt had (als je snapt wat ik bedoel) ;) Je zult je paard dit dus echt nog moeten leren, vandaar dat ik je aanraad dit probleem op andere locatie met je instructeur aan te pakken.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:49

ik zou eerst gewoon proberen veel over balken te galloperen. als dit goed gaat, je helemaal de controle hebt steeds hogere hindernissen. en veel lijntjes oefenen ja! gewone hindernissen lukken meestal wel ;)
en misschien kun je voor elke hindernis een galopbalk neerleggen, zodat ze daar iets op afremt?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:57

waarom begin je aan dit soort dingen, zonder een goede begeleiding?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 11:43

waarom als je een topic opend over een probleem begint dan altijd wel iemand te zeuren over begleiding.
helaas heeft niet iedereen het geld op de rug groeien om altijd maar geld te betalen en altijd te rijden onder begleiding, ik heb grondig uitgelegd dat ik een lesgever heb, dus kom ajb niet met het commentaar zoek begleiding. mijn lesgeven kan niet altijd mijn handje vasthouden.

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:54

Je schrijft dat je je paard wel kunt laten halthouden voor de hindernis, maar waarom dan niet denken dat je een overgang terugrijden en op het laatste moment toch weer vooruit de hindernis over? De zgn schijnovergang dus... Begin dan met een lage hindernis van bijvb 50 cm, de hoogte komt wel weer als je de controle maar hebt!

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:56

Misschien heeft je paard problemen met het overzicht?
Want het gaat blijkbaar fout als je in galop zit, misschien dat ze het dan lastig kan inschatten en in paniek eroverheen gaat?
Hoe gaat het als je haar los laat springen, gaat ze dan in galop er ook ongecontroleerd over?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:03

En hoe rij jij op het moment dat je wel een hindernis gaat springen?
Lijkt erop dat jij teveel op de sprong aan wil rijden en dan anders zit dan wanneer je dressuurmatig langs de hindernissen aan het rijden bent.
Veel mensen rijden te veel op een hindernis af, blijf zelf rustig zitten en hou je handen stil, gewoon in een dressuurmatige galop op de hindernis af.
Zelf rij ik dressuurmatig een volte van 10 m in de lijn naar de hindernis om mezelf te dwingen rustig te blijven naar de hindernis toe, vanuit die galop rijd ik dan naar de hindernis, het lukt me al steeds beter zo.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:56

armanike schreef:
waarom als je een topic opend over een probleem begint dan altijd wel iemand te zeuren over begleiding.
helaas heeft niet iedereen het geld op de rug groeien om altijd maar geld te betalen en altijd te rijden onder begleiding, ik heb grondig uitgelegd dat ik een lesgever heb, dus kom ajb niet met het commentaar zoek begleiding. mijn lesgeven kan niet altijd mijn handje vasthouden.

zo lust ik er nog een, waarom vraag je onze hulp als je toch alles afwijst omdat je het allemaal al geprobeert hebt en niet lukt. Niet gek dat we dan begeleiding aanraden, blijkbaar is de info die wij geven niet waardevol genoeg voor jou om op dit moment mee aan de slag te kunnen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:38

Je probleem is erg herkenbaar! Mijn arabier doet eigenlijk precies hetzelfde en is heel erg heet op de hindernis. Ik heb het een hele tijd met goede instructie kunnen oplossen, en toen zelfs nog bij de Zaanse Ruiters een oefenparcours gesprongen (kreeg nog complimente over hoe goed hij sprong).

Sinds ik 2,5 jaar geleden van stal ben verhuisd, en geen instructie meer heb heb ik nog 1x gesprongen. Dat ging zo ongecontroleerd, hij wil alleen maar harder en meer en heb toen ook een ongeluk gehad waardoor mijn paard in de hindernis terecht kwam en ik op de grond en mijn paard had een rugblessure opgelopen -O- Sindsdien heb ik maar besloten om nooit meer te springen. Hoe leuk hij het ook vindt, bij mij is de lol er flink vanaf gegaan na een aantal keer zelf zandgehapt te hebben en nu hij ook nog een ongeluk.

Het enige dat ik je dus kan adviseren is om voorlopig alleen onder begeleiding van goede instructie te springen.

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:56

in een heel verzameld drafje naar de sprong rijden en als ze begint te rene op een volte zetten (niet vlak voor de sprong) en dan als ze weer rustig en gecontroleerd is naar de sprong rijden en na de sprong even laten halthouden dat ze weet dat ze bij u moet blijven

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:40

Utixo schreef:
In stap op de hindernis aanrijden, rustig aandraven op het allerlaatste moment, en na de sprong direct terug in stap zetten.

Ook werkt het goed om voltes 10 meter te rijden. Ellenlange lijnen voor de hindernis rijden zijn onpractisch bij drukke paarden. Volte inzetten en onderweg de sprong meepakken. Wat er ook gebeurt, na de sprong de controle direct terugnemen.

Hier ga ik in mee, en wat je zegt, dat je geen pacours van 1.20 kan springen, is dat nodig dan ? Voor een pony van 1.55 is dat ZZ, probeer het gewoon met kleine kruisjes en lage hindernissen, zo is het zweefmoment en plaats van afzetten/neerkomen veel dichterbij de hindernis en heb je meer tijd om haar te corrigeren..