Ushi(westfaler) nieuwe aanwinst voor het eerst @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:48

wel een leuk paardje hoor, dara heb je inderdad wel even werk mee. maar dat geeft niet toch?
Wat is de afstamming van Ushi? Was ik eigenlijk een beetje nieuwsgierig naar. :o

wiebel

Re: Ushi(westfaler) nieuwe aanwinst voor het eerst @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:25

Leuk paard, ik heb het idee dat door je lange benen in dit zadel je erg naar voren gekieperd wordt?!
Dit kan je natuurlijk zelf het beste beoordelen?!

foreveryou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:48

wat ik zie is dat je er erg gespannen opzit, helemaal als die net gebokt heeft.
Probeer het op te pakken en eraan te werken.
Verder lijkt me het een erg vrolijk paard.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 15:34

de gespannenheid bij mij valt mee hoor,
met die bok misschien wel haha,

die pb maakt het beeld ook niet mooier,
maar ik rijd er wel mee.
zadel valt mee hoor, val er niet door naar voren,
is denk ik mijn eigen houding (schaam);-)
ze is zeker vrolijk, altijd oortjes erop.

ze is trouwens v. Ubis, zegt dat iets?
daar vroeg iemand naar.
ben totaal niet thuis in de westfalers.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:57

leuk paardje! zou eerst lekker aan stap en draf blijven werken, zodat ze daar iid lekker loopt. Geen rare bijzetteugels eraan hangen, maar met geduld naar de galop toe werken. leuk dat je zo'n goede klik hebt, dat scheelt denk ik ook al! succes ermee!

(heb trouwens niet alle reacties gelezen, dus als dit de zoveelste keer is, sorry! ;))

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:30

koetje10 schreef:
leuk paardje! zou eerst lekker aan stap en draf blijven werken, zodat ze daar iid lekker loopt. Geen rare bijzetteugels eraan hangen, maar met geduld naar de galop toe werken. leuk dat je zo'n goede klik hebt, dat scheelt denk ik ook al! succes ermee!

(heb trouwens niet alle reacties gelezen, dus als dit de zoveelste keer is, sorry! ;))

geeft niets,dubbele tips zijn niet erg. idd eerst stap en draf goed, dan de rest!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:37

Hee wat leuk! Ushi heb ik een tijdje gereden voor haar vorige eigenaar :D Ze ziet er goed uit!
Ik vind dat je het goed oppakt, de galop vind ze inderdaad heel moeilijk daar hadden wij ook heel veel problemen mee.
Een tip die ik je nog kan geven is haar vooral heel goed los te werken (veel voltes draaien lekker in laten buigen en goed voorwaarts neerwaarts rijden) anders word ze namelijk zo gigantisch sterk als je in galop wil aan springen (maar dat zul je vast al wel gevoeld hebben ;) )
Wat wij altijd deden is haar in een heel rustig drafje op de volte zetten niet doorzitten (want daar werd ze weer gespannen van) en van daar uit in galop aanspringen. Wanneer ze dan in galop zat handen laag houden zodat ze haar hoofd niet steeds omhoog trok en goed je buitenhand en binnen been erbij houden. En vooral op je zit rijden (daar reageerd ze heel makkelijk op). Wat ook heel goed hielp is tegen haar praten om haar rustig te houden. Ik had namelijk altijd het idee dat ze erg in de stress schoot wanneer ze moest galopperen.
Ik wens je heel erg veel plezier met haar :) Het is echt een leuke merrie!

edit: Ik zou trouwens als ik jou was niet met bijzet haar laten galopperen aan de longe als je geen longeer ring hebt of die af kan zetten, ze trekt je namelijk de hele bak door.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:26

feliciaa schreef:
Hee wat leuk! Ushi heb ik een tijdje gereden voor haar vorige eigenaar :D Ze ziet er goed uit!
Ik vind dat je het goed oppakt, de galop vind ze inderdaad heel moeilijk daar hadden wij ook heel veel problemen mee.
Een tip die ik je nog kan geven is haar vooral heel goed los te werken (veel voltes draaien lekker in laten buigen en goed voorwaarts neerwaarts rijden) anders word ze namelijk zo gigantisch sterk als je in galop wil aan springen (maar dat zul je vast al wel gevoeld hebben ;) )
Wat wij altijd deden is haar in een heel rustig drafje op de volte zetten niet doorzitten (want daar werd ze weer gespannen van) en van daar uit in galop aanspringen. Wanneer ze dan in galop zat handen laag houden zodat ze haar hoofd niet steeds omhoog trok en goed je buitenhand en binnen been erbij houden. En vooral op je zit rijden (daar reageerd ze heel makkelijk op). Wat ook heel goed hielp is tegen haar praten om haar rustig te houden. Ik had namelijk altijd het idee dat ze erg in de stress schoot wanneer ze moest galopperen.
Ik wens je heel erg veel plezier met haar :) Het is echt een leuke merrie!

edit: Ik zou trouwens als ik jou was niet met bijzet haar laten galopperen aan de longe als je geen longeer ring hebt of die af kan zetten, ze trekt je namelijk de hele bak door.

hey wat super leuk, waar heeft ushi gestaan dan (voor naarden? ik heb haar uit naarden bij coaching hippic)
ik had wel gehoord dat ze uit friesland kwam ja, maar bedankt voor de tips.
hoelang heb jij haar gereden? ik zou graag wat meer over haar te weten komen, heeft ze lang bij jullie gestaan?
mag via pm hoor!
ze wil echt super graag leren, het is een fijne bewerkelijke merrie en we gaan er ooit wel komen.
het heeft alleen tijd nodig, en net wat jij zegt als je al aan galop denkt dan is het al stress, ik moet zeggen nu een stuk minder hoor.
maar in het begin...ik vond/vind haar nogal terug gereden (zeg niet door jou hoor!!) dus ik probeer alles vanuit het vw op te lossen.
maar in je tips zitten ook dingen die ik wel kan gebruiken hoor zoals buigen en voltes enz!
met je stem kan je haar idd ook goed kalmeren, maar ze is echt een schat.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:47

Ik reed haar voor een vrouw die af en toe paarden krijgt van ton (van coaching hippic) om door te rijden. Ze stond toen in rijperkerk. Ik denk dat ze zo'n 2 maanden bij ons heeft gestaan, ongeveer de hele zomer vakantie zeg maar.
Wat mij vooral bij haar opviel is dat ze heel erg onzeker was in heel veel dingen. Nieuwe dingen waren altijd eng en zodra je haar op haar kop gaf was ze metteen helemaal van de kaart. Maar naar mate ze ons meer vertrouwde ging dat steeds beter.
Toen ze bij ons kwam kon ze eigenlijk nog helemaal niks, volgens mij kwam ze toen net uit duitsland, ze was wel ooit beleerd geweest maar nog niet door gereden dus daar zijn wij mee bezig gegaan en dat pakte ze heel goed op. Ze is absoluut 1 van de beste paarden die ik daar ooit gereden heb!

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:07

Hee,

Ik heb haar een hele poos gereden bij Coaching Hippic. Ik kon dr alleen niet voorrijden omda tik op vakantie was toen jij kwam kijken ;)

Het klopt inderdaad dat ze wat meer op terug was omdat we de laatste paar weken heel erg op terug gereden hadden en dan Schenkewiele. Dit alles om haar wat meer op achter te krijgen en wat losser in het lijf. Als het goe dis zitten de knopjes qua opzij en alles er wel op!

Galop was idd haar moeilijke punt maar ik kon haar toch al vrij verzameld galoperen. Ik trainde de galop vaak op een volte. Gewoon aanspringen, en net zolang laten galoperen totdat ze wat terug komt in tempo. Hierbij goed zorgen dat ze niet gaat leunen op je hand, (lees binnenhand moet kunnen ontspannen, dus letterlijk genomen stuur je in en laat je los en dans tuur je weer wat bij en laat je weer los. Je zit er dus heel even aan om aantegeven waar je heen wilt en laat daarna weer los.)

Eigenlijk in de laatste maand ging ze het zo fijn oppakken dat ze echt heel goed ging galoperen en dat ze veel talent liet zien voor passage en piaffe!

Ik vond het echt een super fijn paard om te rijden, met vooral in het begin wel de nodige moeilijk heden maar vooral de laatste tijd was ik er niet vanaf te krijgen :D

Voor het bokken kan je dr best op dr kop geven hoor. Dit heeft ze bij mij 1 keer gedaan (met het verzameld galoperen) toen heb ik dr op dr kop gegeven en toen deed ze het niet meer.

Laat maar horen als je nog iets wilt weten :P misschien heb ik ook ngo wel 2 foto's voor je

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:38

bedankt beide, dit vind ik heel leuk om te lezen!
leuk dat jullie haar beide hebben gereden!

ik vind haar zeker niet verkeerd gereden of getraind hoor, dat even terzijde! want aan elk paard zitten verbeterpunten!
ik pak de galop ook vaak op de volte, en dan vaak even in verl.zit, als het goed is ga ik meer zitten en maak ik de volte wat groter. op links gaat het super, op rechts wat minder, daar merk je ook aan de longeerlijn mee dat ze het moeilijk vind, dan springt ze om of over, balans probleempje nog. vandaag even in de bak gereden maar helaas was die vrij hard, dus dan merk je vooral omdat ze dan op de rechterschouder valt,op rechts, en dan het hoofdje het liefst naar links houd en a.h naar binnen, daar zit ook nog heel veel werk aan aan het rechtrichten.(iemand tips ervoor als ze dus niet de rechterstelling wil aannemen en de a.h naar binnen gooit,en het bijdrijven met mn binnenbeen niet echt werkt) verder vind ik haar wel goed aan de hulpen hoor, inderdaad dat zij waarts doet ze super makkelijk in der lijf!

heel verzameld enz rijd ik nog niet, rijd vooral voorwaarts nu. dus dat komt nog wel, en door het vriesweer is het ene dag wel dan weer even niet en dan weer wel dus wat weinig regelmaat.
met longeren heb ik geen moeite, dat doet ze heel erg braaf en goed! hadden jullie ook beide dat ze in de overgangen terug kwam? (eerst heel klein en verzameld aandraven en dan pas vw)

nou wat leuk, ik houd wel contact met jullie en foto's zijn altijd leuk!
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 09-02-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:39

Schenkewiele, nader uitleg?;-)

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:05

ja dat van de overgangen was bij ons ook. als je in dat kleine doordrukt dan sta je te piafferen :P

schenkewiele is eigenlijk heen en weer zijwaarts laten lopen. Dus van schouder binnenwaarts naar traver en weer terug en dan een stukje appuyeren en weer schouder voor en weer traver.

Beetje simpel uitgelegd maar je bent dus continu bezig om ze bewust te maken van het achter been en ze worden er heel los en sterk van. Maar dat is iets wat je misschien beter in een les kan leren dan via mij op een forum ;)

maar je zit zeer zeker op de goeie weg.!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 23:29

Robsi_Vigaro schreef:
ja dat van de overgangen was bij ons ook. als je in dat kleine doordrukt dan sta je te piafferen :P

schenkewiele is eigenlijk heen en weer zijwaarts laten lopen. Dus van schouder binnenwaarts naar traver en weer terug en dan een stukje appuyeren en weer schouder voor en weer traver.

Beetje simpel uitgelegd maar je bent dus continu bezig om ze bewust te maken van het achter been en ze worden er heel los en sterk van. Maar dat is iets wat je misschien beter in een les kan leren dan via mij op een forum ;)

maar je zit zeer zeker op de goeie weg.!

ik heb ook les uiteraard hoor, dat gaat ook heel goed,
alleen door het weer zit er geen regelmaat in nu,
en hoe meer tips hoe beter, hoe meer je kan proberen.

dat schenkewiele doe ik dan dus met mijn andere pony :P
worden ze zeker los en sterk van en bewust van het achterbeen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:52

Hee Roelinda, wat een leuk leuk dier! Maar het is HAW, dus toch ook wat tips!

Ik vind je beugels nog niet onoverkomelijk lang hoor, zeker niet als je zelf al aangeeft dat het aanspringen al bokkend kan verlopen. Dan is een beetje extra stevig heid niet verkeerd. Ik zou alleen niet zo snel vanuit verlichte zit aanspringen, je paard moet dan onder jouw gewicht doorspringen en dat is moeilijker. Dan kun je nog betervanuit lichtrijden aanspringen denk ik!

Wat betreft de galop zelf, je schrijft dat ze er moeite mee heeft, en dat je daarom nog niet heel erg met het hoofd bezig bent. Is op zich alleen maar goed, maar probeer wel goed contact te houden met de mond. Je paard kan er dan een beetje steun aan nemen, wat weer kan helpen om de balans erin te krijgen/houden.

Ach, je hebt haar nog maar een maand, tijd genoeg, je bent al lekker aan de gang, en straks als het beter weer wordt en je met meer regelmaat aan de gang kunt, zul je zien hoe snel jullie vooruit gaan!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:24

Ik vind dat je haar netjes rijdt! Lekker beest ook!

Je mag je hakken wat uitdrukken.
En in de draf kan je beter wat minder drijven, omdat ze dan later heel vaak gaan terug vallen(wat ik ook had)

De galop komt zeker weten nog. Bij mij was het eerst ook echt een ramp!
Je moet gewoon lekker galloperen en wat voltes rijden.
Na een tijdje maken ze de sprongen mooier en gaat de galop beter!

Veel suc6,

Liefs

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:08

Oeff, dit paard lijkt qua lopen zo erg op die van mij! Ik kan je uit ervaring vertellen dat je dit inderdaad meer in maanden dan in weken moet rekenen. Vooral de galop is heel moeilijk goed te krijgen vind ik zelf. Als je paard krom is op rechts, kun je hem ook rechter krijgen door het linkerteugeltje losser te laten (lijkt tegenstrijdig, maar kan echt werken) Het is in elk geval wel een mooi dier om te zien!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 12:24

Mavelle schreef:
Oeff, dit paard lijkt qua lopen zo erg op die van mij! Ik kan je uit ervaring vertellen dat je dit inderdaad meer in maanden dan in weken moet rekenen. Vooral de galop is heel moeilijk goed te krijgen vind ik zelf. Als je paard krom is op rechts, kun je hem ook rechter krijgen door het linkerteugeltje losser te laten (lijkt tegenstrijdig, maar kan echt werken) Het is in elk geval wel een mooi dier om te zien!

bedoel je op de rechter hand rijdn op je binnenhand? dat lijkt me niet heel slim? of begrijp ik je verkeerd?
bedankt voor de tips.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:44

Bonny4life schreef:
Mavelle schreef:

bedoel je op de rechter hand rijdn op je binnenhand? dat lijkt me niet heel slim? of begrijp ik je verkeerd?
bedankt voor de tips.

Ik bedoel als je paard meer naar rechts kijkt, dat je dan je linkerteugel wat losser laat. Het is in ieder geval niet goed om hem recht te trekken, dan maak je hem alleen maar hard in 1 mondhoek.

Cartagena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:43

Dat ziet er al best netjes uit! Ik zou blij zijn met die lang-laag draf, niks mis mee. Je kan haar later, als ze sterker is, wel weer omhoog vragen. Voor die galop heb ik als tip: goed je buitenteugel erbij houden! Dan wordt het omspringen voor haar moeilijker. Buitenteugel en voorwaarts rijden. En maar korte stukjes. Dus 3 goede passen is genoeg, weer een overgang naar draf en opnieuw aan galopperen. Ook nog niet denken aan t rond rijden, ze moet eerst haar balans vinden. Veel succes!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:10

Leuk paardje om te zien :)

Ik zou je wel de tip mee willen geven om vanaf het begin haar wat rond of lang en laag in te stellen.

Want op de foto's dat je haar laat warmdraven drukt ze juist haar rug weg en heb je geen contact met haar mond.
Door vanaf het begin al licht contact met haar mond te hebben en haar lang en laag of in iedergeval wat richting de aanleuning te zetten zal ze haar rugspieren beter gebruiken en deze heeft ze ook nodig bij het aanspringen in de galop want als deze spieren net als de achterhand nog niet sterk zijn is galoperen heel moeilijk voor een paard.

Voor de galop ga ik mee met de rest kwa galop kleine stukjes hier wordt ze sterker van wel proberen haar rond te houden en op de juiste manier de hulpen blijven geven anders moet je dit in een later stadium weer corigeren.

Probeer ook veel overgangen met haar te rijden hierdoor zal ze ook sterker worden van achter.

Veel succes en ben erg benieuwd hoe ze over een tijdje loopt :)

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:54

Mooi dekje :D
Probeer je handen wat lager te houden, en rechtop....

Offtopic.. Heb je dit paard gekocht uit Rijperkerk, de handelsstal...?

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:37

ziet er leuk uit!
zeker voor de 1e keer,
ik zou je benen wel wat langer maken ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:13

wiebel schreef:
Leuk paard, ik heb het idee dat door je lange benen in dit zadel je erg naar voren gekieperd wordt?!
Dit kan je natuurlijk zelf het beste beoordelen?!

Idd, ik heb het idee dat dit zadel zowel jou als het paard niet past. Het is net of je paard onder jou en het zadel uitloopt.
Ik zou daar dus nog even goed naar laten kijken en neem gewoon een normaal sjabrak eronder en niet al die poespas dat komt d epasvorm van je zadel niet ten goede.

Verder erg leuk paard en lekker zo doorgaan met oefenen.

L_briljant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:03

Gefeliciteeerd met je nieuwe aanwinst! Lekker samen gaan werken (en lessen waarschijnlijk?), en dan groei je samen :)!
Veel plezier ermee :D !