Jippe wederom aan de slof na adviezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_horses

Re: Jippe wederom aan de slof na adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:21

Wat super dat je de tips opgevolgt heb. Ik vind dit er ook vele malen fijner eruit zien! Is het misschien een keer een idee om er een filmpje van te maken? Daarop kan je zijn voorwaarts zien.
Heel veel mensen plaatsen hier berichten met foto's, maar daarin kan je heel veel dingen juist niet zien!!! Daarom plaats ik zelf altijd filmpjes.
Ik ben in elk geval erg benieuwd naar een filmpje, veel succes :)!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:26

:+ Kan best filmen maar heb geen idee hoe ik dat dan vanaf mijn camera op mijn PC en vervolgens op Bokt (via Youtube ofzo) krijg.
Met mijn GSM kan ik ook filmen maar ook daarvan geen idee hoe ik dat hierop moet plaatsen. Ben zooooo A-technisch in die dingen :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:34

Ik vind de foto's van zijn stap heel erg goed! Je ziet dat hij zijn achterbeen goed onder de massa brengt en je ziet hem mooi neerwaarts gaan met zijn hoofd. Dat is een mooi beeld. De draf vind ik ook dat ie nog iets meer mag ondertreden. Ik denk dat de andere schrijvers dat ook bedoelen. Actiever hoeft niet per sé sneller te zijn, maar het kan ook betekenen, dat hij zijn achterbenen nog meer onder de massa moet brengen. Maar dat moet je ook wat tijd gunnen. Je moet niet meteen het perfecte plaatje hierin willen verlangen, want dat vergt heel veel van zijn spieren. Rustig aan uitbouwen zo!

En wat betreft dat fijne gevoel met rijden: Sam kan mij ook dat heerlijke gevoel geven dat ie perfect loopt, maar dan loopt ie gewoon zijn eigen gangetje en voert geen bal uit. Ik kan me voorstellen wat je op zo'n moment voelt! :+ Om dat fijne gevoel te creeëren heb ik voorlopig echt hulp nodig! Iemand die aan de kant zegt wat ie doet. Het is hard werken op Sam om hem echt over het hele lijf te laten lopen! Dat verschil is qua gevoel nu nog minimaal. Sinds ik een beter passend zadel heb, gaat dat wel beter.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:44

Ik heb vandaag goed opgelet met dat ondertreden. Jippe heeft de neiging als ie gewoon loopt te sloffen (dus als ie vrij rondstapt en niet aan het werk is voor de duidelijkheid :D ) dat ie in stap zijn voorhoeven aantikt. Bijv uit de wei halen, lopen in de paddock. Hij heeft bescherming om zoals je ziet maar dat aantikken is echt tegen de hoeven aan. Zodra we aan het werk gaan is dat geluid weg, maar ik kan me indenken dat hij dus wat voorzichtig met zijn eigen benen is. Kan dat?

Zijn voorbeen blijft nogal lang op de grond heb ik het idee. Hij zet in stap zijn hoef echt precies erachter neer en in draf heb ik het idee dat hij net de ruimte te kort komt om zijn hoef goed neer te zetten. Of in elk geval dat hij denkt dat hij anders zichzelf aantikt en zich dus inhoudt om die hoef goed naar voren te zetten. Dat zag ik goed met balkjes draven vandaag dat ie echt stokte en haperde om zijn achterbeen neer te zetten. En ik had het idee dat het daaraan lag. Is dit logisch?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:48

Ziet er goed uit, alleen sommige foto's mag hij wat actiever!

Ik sluit me helemaal aan bij klomp; probeer eens een gogue. die nodigt bijzonder goed uit om vwnw te lopen. Hoe lager je paard komt, hoe langer de gogue wordt. Alleen vindt niet ieder paard de druk achter de oren prettig. Maar ik heb er hele goede ervaringen mee.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:06

En hoe zit dat dan? Dus hij heeft altijd bescherming om als ie vrij rondloopt? En wat als je geen bescherming omdoet? Sam heeft het ook een poosje gehad, maar ik heb daar toen niks mee gedaan en hij heeft het snel afgeleerd. Nu tikt ie alleen nog aan als ie zo gek als een deur is...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:19

Zilfstar schreef:
Klomp: Gogue heb ik ook weer allerlei verhalen over gehoord. Blijft een beetje zoeken. Kun je uitlegen wat de voordelen op de slof zijn van de gogue? Is mij nog neit geheel duidelijk namelijk (En ik wil altijd bijleren)

beantsje schreef:
Ziet er goed uit, alleen sommige foto's mag hij wat actiever!

Ik sluit me helemaal aan bij klomp; probeer eens een gogue. die nodigt bijzonder goed uit om vwnw te lopen. Hoe lager je paard komt, hoe langer de gogue wordt. Alleen vindt niet ieder paard de druk achter de oren prettig. Maar ik heb er hele goede ervaringen mee.

Bedankt voor je uitleg, hoef ik niet nog een keer te typen :D
Ik vind het vooral een vriendelijke manier en de meeste paarden
reageren er goed op. Ik vind het met name ook fijn dat de hals goed lengte kan maken en paarden
bollen fijn de rug, mits het paard voldoende actief is in de achterhand.
Hier even een gekopieërd stukje van deze site:
http://www.stareclipse.com/paarden/uitrusting_train.htm

Gogue.
Bij de gogue drukt de hulpteugel op de nek, de mond en onder de hals. Dit type kunt u op twee manieren bevestigen, waarvan er een geschikt is voor het springen. Het paard moet zijn hoofd laag en naar voren houden, waardoor het een betere houding aanneemt.
Deze hulpteugel wordt veel gebruikt bij het longeren.
Afbeelding

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:52

Goed dat je wat hebt gedaan met de tips!
Foto's maken en longeren tegelijk werkt ook niet altijd goed :+
Als ik foto's van longeren wil maken en ik sta te kloten met de camera
dan verslapt mn pony al en gaat ze ook duiken.
Ik vind het fijn om te zien dat ie meer ruimte krijgt en hij doet het er goed mee.
Hou m lekker voorwaarts en wakker, komt helemaal goed!

Kim_mie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:11

Wat mij vooral op valt is dat de slof te lang is. Hierdoor kan ook het hangende beeld veroorzaakt worden.
Als een paard voorwaarts is gaat hij niet zo laag lopen en het beeld is wat sloom.

Succes verder :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:26

Voor mijn gevoel loopt dit paard wel met zijn hoofdje naar beneden, maar loopt het niet van achter naar voor in verbinding. En ik vraag me af op deze manier longeren dan ook wel de ideale manier is :).

Het paard loopt gemakkelijk met zijn hoofd naar beneden (zover ik van de foto's kan zien), dat is in principe wel goed, maar ik heb het idee dat jouw paard daardoor ook wat op de voorhand valt (wat ook wel blijkt uit jouw tekst waarbij je zegt dat het voorbeen relatief lang op de grond blijft, waardoor het paard van achter niet kán ondertreden). Dit kan je oplossen door het paard (nog) actiever te laten draven, zonder dat het paard harder gaat, máár ik denk dat je dit op deze manier niet gaat lukken. Ik ga een poging doen om je mijn gedachtespinsels uit te leggen :).

Je paard loopt met zijn hoofd naar beneden en imo met zijn gewicht wat teveel op de voorhand. Door het paard op deze manier te laten lopen en hem op deze manier actiever te krijgen en wellicht meer voorwaarts, lukt niet, want het paard gaat alleen maar meer de 'grond in stampen'. Als het ware moet de voorkant wat omhoog gekrikt worden, waardoor de acterhand er beter onder kan gaan komen (even cru gezegd). Voorwaarts en actief is leuk, maar dan moet het wel aan de voorkant de ruimte krijgen om van achteruit door te lopen, maar zolang je paard daar als het ware met zijn hoofd blijft lopen kost het enorm veel energie om hem daaruit omhoog te krikken. Wat ik dus zou doen is het paard hoger bijzetten, zodat het paard minder makkelijk kan duikelen en het makkelijker wordt om die ruimte van voor te creeeren, waardoor het paard van achter door kan lopen. Op het moment dat je paard van voren wat meer omhoog blijft, kan het zijn gewicht meer naar voren en wellicht later omhoog gaan plaatsen (waardoor het paard dus eigenlijk meer op de achterhand gaat lopen) in plaats van naar voren en de grond in. Als het paard met zijn hoofd wat hoger gaat lopen en daar in verbinding gaat lopen blokkeert het paard zijn hals/hoofdhouding het voorbeen niet om weg te zijn als het achterbeen eraan komt en kan het paard ook daadwerkelijk dat achterbeen ondergaan brengen en kan het paard gaan lopen. Als dat goed gaat kan je hem vanzelf weer nog lager bij gaan zetten en hem daar net zo actief en echt vanachter naar voren laten lopen als als je hem hoger bij zet.

Dit is hoe ik erover denk en hoe ik het zou aanpakken. Het gaat je op deze manier ook lukken denk ik, maar dat kost wel veel meer energie van jezelf en van je paard en ik denk imo dat het op een andere manier je het ook voor je paard wat makkelijker maakt :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:52

wow super!
echt tof om te zien dat je ook daadwerkelijk wat met ieder zijn tips hebt gedaan. Dat er nog altijd dingen zijn die minder zijn das alleen maar goed, anders was het wel heel saai. Je paardje zakt lekker en loopt idd wat gemakkelijk, lekker beetje op de voorhand hangen. Omdat daar al veel opmerkingen over geweest zijn heb ik nog een tip voor jou als longeur, probeer zelf ook niet teveel op je voorhand te vallen als je in het midden staat, de stevig op 2 voeten, beetje door je knieën en niet met bijvoorbeeld een hele holle rug. Ook je positie kan helpen het makkelijker te maken.

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:19

Ik vind het super dat je echt wat met de tips hebt gedaan!
Hij loopt al fijner als op je eerste foto's :j

Wel ben ik het met zap eens, hij is dan misschien wel voorwaarts, maar hij lijkt te stuwen met zijn achterhand, ipv dat hij draagt.
Het kan zijn dat hij er gewoon nog niet genoeg kracht voor heeft om op de juiste manier zo lang en laag te lopen en hij daardoor gaat tikken. Ik zou eens proberen om hem idd aan de zijkanten bij te zetten, dan maak je het hem wat makkelijker om op de correcte manier zijn lichaam te gebruiken.

Ik gebruikte bij mijn vorige merrie ook regelmatig geen longeerlijn, maar moet zeggen dat ik dat wel een heel prettig hulpmiddel vindt, je kunt ophoudingen geven indien nodig en iets stelling vragen. Dan blijf je tenminste gevoel houden met je paard en dat mistte ik toch wel zonder longeerlijn.
Maar je moet doen waar jij je prettig bij voelt!

Succes met hem, ik vind het leuk om zo te volgen :j

veerlee65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 06:54

ziet er al veel beter uit dan op de eerste foto's, zeker een compliment dat je iets doen met alle tips en niet meteen in de verdediging gaat. zoals er al gezegd wordt is een longeerlijn geen slecht idee. je hebt dan iets meer controle over je paard. maar voor de rest ziet het er al veel beter uit :)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:13

Als je paard achter niet onderkomt heeft dat niks te maken met bang zijn zichzelf aan te tikken. Hij loopt gewoon zo veel op de voorhand dat de achterhand er maar wat achteraan komt. Vergelijk het maar eens met een zweep. Als je die aan de voorkant inbuigt, zal de achterkant omhoog komen. Om voor en achterkant tegelijk te buigen, moet je paard al erg sterk zijn. Hij moet wel nageven, maar minder met zijn hele gewicht naar voren duiken. Dus ik zou hem ook iets hoger bijzetten en dan proberen om dat achterbeen in overgangen sneller te maken, zodat zijn gewicht meer achterop komt. Hij kan dan het voorbeen sneller optillen, zodat hij zichzelf niet zo snel aantikt :Y)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 11:40

idefix4 schreef:
En hoe zit dat dan? Dus hij heeft altijd bescherming om als ie vrij rondloopt? En wat als je geen bescherming omdoet? Sam heeft het ook een poosje gehad, maar ik heb daar toen niks mee gedaan en hij heeft het snel afgeleerd. Nu tikt ie alleen nog aan als ie zo gek als een deur is...

Nee dat bedoelde ik niet. Jippe loopt bijna zo bloot als ie maar op de aarde gekomen is: geen deken, ijzers of bescherming. Wel een halster meestal. Maar als ik hem dan dus uit de wei haal of hij loopt lekker in de paddock rond (Zonder bescherming) dan hoor ik hem dus zijn eigen hoeven aantikken.

Bij het werken bleef ik dat ook horen. En sinds enkele weken heeft hij weer de bescherming om als ik met hem ga werken. Bij eerste eigenaar die hem naar dressuur gereden heeft was hij het gewend. Volgende eigenaren deden het niet (Jippe hield zijn benen niet stil volgens mij) dus toen hij bij mij kwam wilde hij ook niet. Dat even zo gelaten en gewacht tot ie helemaal gewend was en toen gewoon in 1 dag doorgepakt en die dingen erom gedaan. Nu is het geen probleem meer. Dus hij heeft ze alleen om met werken juist omdat hij dus soms zijn benen aantikt.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:15

Ziet er super goed uit zeg! echt heel netjes.. ga zo door je komt er wel!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:54

Het ziet er zo al een stuk beter uit dan de vorige keer! :) Zelf heb ik wel het idee dat hij niet heel 'actief' bezig is. De slof staat hier en daar ook los en het is denk ik de bedoeling dat hij een vaste aanleuning gaat zoeken.

Zelf ben ik fan van de dubbele longe. Dan kan je toch net iets meer inspelen op je paard dan nu, hem meer aan het werk zetten. De dubbele longe hoef je overigens niet perse achter zijn kont door te laten lopen. Je kan hem ook over de rug heen leggen.

Succes! :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:03

x_mnq schreef:
je kunt ook kijken naar de afdruk van zn hoeven, als hij een afdruk met zijn voorhoef zet (bijv linker)
dan kijken of t linkerachterbeen de afdruk over de afdruk van t voorbeen zet.
hoe groter die afstand tussen die 2 afdrukken hoe beter.

Geef je hierin geen gelijk!
dat ligt er maar net aan welk been actief is
als hij zijn voorbeen langer laat staan omdat hij zijn achterbenen niet onderbrengt, dan kun je ruim over de voorafdruk heen zitten, zonder dat het goed is!!! :D
Dus, dat zegt niets.

Je moet ervan uitgaan dat elke been een pendelbeweging maakt en de zwaai naar voren moet steeds even groot zijn als de zwaai naar achteren. Als het meer naar achteren is dan stuwt/duwt een paard te veel. Als je de zwaai naar voren kunt vergroten dan gaat ie pas dragen.

daar is bij dit paard absoluut nog geen sprake van. Beetje meet voorwaarts en ik zou die slof niet onder zijn voorbenen hangen maar aan de zijkant, dan heeft paard niet zo de neiging om op de voorhand te duiken! want mn op die foto's waar hij zo diep loopt zie je dat de beweging van het achterbeen naar achter veel groter is dan de beging naar voren

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:05

Zilfstar schreef:
Ik heb vandaag goed opgelet met dat ondertreden. Jippe heeft de neiging als ie gewoon loopt te sloffen (dus als ie vrij rondstapt en niet aan het werk is voor de duidelijkheid :D ) dat ie in stap zijn voorhoeven aantikt. Bijv uit de wei halen, lopen in de paddock. Hij heeft bescherming om zoals je ziet maar dat aantikken is echt tegen de hoeven aan. Zodra we aan het werk gaan is dat geluid weg, maar ik kan me indenken dat hij dus wat voorzichtig met zijn eigen benen is. Kan dat?

Zijn voorbeen blijft nogal lang op de grond heb ik het idee. Hij zet in stap zijn hoef echt precies erachter neer en in draf heb ik het idee dat hij net de ruimte te kort komt om zijn hoef goed neer te zetten. Of in elk geval dat hij denkt dat hij anders zichzelf aantikt en zich dus inhoudt om die hoef goed naar voren te zetten. Dat zag ik goed met balkjes draven vandaag dat ie echt stokte en haperde om zijn achterbeen neer te zetten. En ik had het idee dat het daaraan lag. Is dit logisch?

Dat bedoel ik er dus mee dat hij zijn voorbeen te lang op de grond houdt, komt door de achterhand die nog niet voldoende over (kan ) nemen. pendelbeweging is te veel naar achteren. Moet achterbeen meer dragend gaan trainen

foreveryou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:57

Ik vind hem wel sloffen,
Ik vind dat hij zijn hoofd te ver naar beneden draagt, hij zou `m wat hoger moeten dragen.
Daarom denk ik ook dat de gogue een uitvinding zou zijn.
Probeer het daar eens mee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:31

Inmiddels zijn we achter wrs DE oorzaak gekomen. Mijn zadel bleek dus te smal! Ik heb dat zadel erbij gekregen toen ik hem kocht, was door de persoon die hem van 2 tot 6 had aangemeten dus had gedacht dat het wel goed was. Mooi niet dus! Het zadel knelt en na aansingelen drukt het gewoon in het lijf. Dat zadel dus per direct in de garage gelegd en te koop gezet en op zoek naar een ander zadel

(wordt wrs boomloos, heb er nu 1 te leen en manmanman wat een verschil in zadelen, aansingelen (paard kijkt echt om van Huh?!) en de ontspanning.)

Hij heeft dus altijd met een weggeduwde rug gelopen, liep helemaal op de voorhand (dit kan je goed zien aan de enorme bespiering voor en de armere bespiering in de billen) en kantelde zijn bekken weg, naar achteren. In die houding wordt het natuurlijk onmogelijk je achterbenen onder je lijf te brengen. En als je zo onder het zadel loopt zet je dat vanzelf zo vast dat je dus ook met longeren zo blijft lopen... rugpijn :(:)

> We zijn nu bezig met rugspieroefeningen (o.a. kriebelen onder zijn buik zodat hij die intrekt en zijn rugspieren opspant etc) en zie na een week al flink verbetering in zijn algehele houding. Hij staat nu veel minder met holle rug.
> Verder met longeren en rijden dus goed van achter aansporen die benen eronder te zetten.
> Ander zadel
> En we gaan balkjes lopen, veeeeeel balkjes lopen. Aan de longe en onder het zadel.
> Voorlopig even geen slof maar miss wel zo'n touw wat je om de schouders legt en onder de benen door. Maar die heb ik (nog) niet en wil nog even niet aanschaffen ivm de prijs van een nieuw zadel. Zit te denken om dat met een longeerlijn te doen (En dat te kruizen onder de benen natuurlijk tegen instappen etc). Als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:47

kirstenzilpa schreef:
kan wel wwat voorwaatser

Eerst hele topic doorlezen is misshcien handig??? Hier is al uitgebreid over gesproken...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:32

Zilfstar schreef:
kirstenzilpa schreef:
kan wel wwat voorwaatser

Eerst hele topic doorlezen is misshcien handig??? Hier is al uitgebreid over gesproken...

En nederlands leren schrijven is misschien ook handig? :=

Jeetje, goed dat je erachter bent gekomen van je zadel, dat zal
een hoop schelen straks! :j

En ik blijf je een gogue aanraden, die kosten echt heel weinig (rond de 15 a 20euro)
een pessoa is veel duurder :)

Succes in elk geval, ben benieuwd weer naar nieuwe foto's met nieuw zadel! :D

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:42

Ziet er een stuk beter uit!
Probeer volgende keer met een longeerlijn te werken, zo heeft je paard wat meer steun aan je.
Verder mag ie wel een stukje voorwaartser lopen, anders word het zo'n uitelkaar gevallen paard.
Als hij wat meer door loopt, gebruikt hij al zn spieren beter en krijg je een mooier resultaat.
Verder zijn jullie erg goed op weg!

maaikee11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:06

ik vind heel eerlijk gezegd dat je de slof en te lang hebt in het begin en je paard niet voorwaarts is.
je paard hoeft niet harder te lopen maar mag wel wat meer vooruit komen.
hij sloft naar mij idee een beetje.
de slof heb je ook wel heel los hangen.
kan op zich geen kwaad omdat je paard hierdoor niet snel opkropt.
valt me wel op dat je paard voor een fries redelijk over zijn rug loopt.
hebben de meeste friezen ongelofelijke moeite mee.