De ruiterhand bepaalt de optoming en de inwerking. Zo kan het bitloos ook naar zijn voor je paard, stel
je gebruikt dát niet goed. Veel druk op de neus/hoofd/kaak/achter de oren... zo kun je eeuwig doorgaan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

NHevaVD schreef:Absoluut, maar deze beelden die hier getoond worden zijn echt groot en niet iedereen die met een bitje rijd ragt zo door de mond.
De ruiterhand bepaalt de optoming en de inwerking. Zo kan het bitloos ook naar zijn voor je paard, stel
je gebruikt dát niet goed. Veel druk op de neus/hoofd/kaak/achter de oren... zo kun je eeuwig doorgaan

NHevaVD schreef:Jep. Zoals ik al vermeldde, ik rijd ook het liefste en zoveel mogelijk bitloos (zie profiel voor meer info) maargoed, soms zijn er van die mensen die dan EXTREEM anti-bit zijn en dan ook echt het als mishandeling bestempelen... Dat vind ik dus weer zo van: mjoaa...

Stel, je vergelijkt het bit met de hackemore, dan heb je beide een pittige inwerking. Dán is er wel sprake van gelijke schade. winia4ever schreef:brennie: Ik durf met 100% te zeggen dat mijn paard geen last heeft van het bit, hij knabbelt heerlijk op zn bitje, zn tandjes+ gehemelte zien er super uit!..Ik kan je foto's en filmpje sturen, dat ik alles op mn zit doe en totaal niet in zn mond zit
Ik heb voor het bit gekozen en ga niet over op bitloos!..
Ik zie daar het nut niet van in, ik ben ook erg tegen bek trekken, en je ziet het inderdaad vaak!
Maar ik spreek voor mij zelf!..En ik denk dat jij dat ook moet doen!
Je paard een beter voor een ander, en zegt alleen dat bitloos goed is!..
Dat is niet waar! een bit hoef geen schade aan te brengen!
Ik denk dat je met of zonder bit net zo veel schade aanricht!..
dus welzeker de zelfde ernstige gevolgen.... Het was een ongelukje blijkbaar, maar ja die zitten meestal ook in een klein hoekje he
Jammer dat vaak alleen het bit word afgekraakt terwijl er met bitloze optoming zeer zeker even ernstige ongelukken/behandelingen plaatsvinden. winia4ever schreef:NHevaVD: EEn standaard halstertje die speciaal voor bitloos is, is net zo gemeen als je daar kracht op zet! je rijd vol op de neus, het gevoeligste van het paard!+dat je lucht van je paard afknijpt! nee dat is fijn..
winia4ever schreef:NHevaVD: EEn standaard halstertje die speciaal voor bitloos is, is net zo gemeen als je daar kracht op zet! je rijd vol op de neus, het gevoeligste van het paard!+dat je lucht van je paard afknijpt! nee dat is fijn..

winia4ever schreef:NHevaVD: EEn standaard halstertje die speciaal voor bitloos is, is net zo gemeen als je daar kracht op zet! je rijd vol op de neus, het gevoeligste van het paard!+dat je lucht van je paard afknijpt! nee dat is fijn..
Ze drukken de neusgaten niet dicht, ze leggen druk op het neusbotje. Maar, als je het halster goed zou leggen, zou dit niet op het uiteinde liggen maar op de plek waar een normaal halster ook zou liggen. winia4ever schreef:Ik denk dat je met of zonder bit net zo veel schade aanricht!..
NHevaVD schreef:winia4ever schreef:NHevaVD: EEn standaard halstertje die speciaal voor bitloos is, is net zo gemeen als je daar kracht op zet! je rijd vol op de neus, het gevoeligste van het paard!+dat je lucht van je paard afknijpt! nee dat is fijn..
Je knijpt 'de lucht' van een paard écht niet af!Ze drukken de neusgaten niet dicht, ze leggen druk op het neusbotje. Maar, als je het halster goed zou leggen, zou dit niet op het uiteinde liggen maar op de plek waar een normaal halster ook zou liggen.

Citaat:ik heb een stalgenoot die bitloos rijd, dat beest gaat er constant van door in het bos, als zei dus druk op de teugels neemt is het een asma patient omdat hij geen lucht krijgt! dus wel degelijk dat dat ene dunne touwtje zn neus afknijpt.
Er zijn zát paarden die zo'n hijgend, vreemd geluid maken. Dit kan een afwijking zijn in de luchtwegen, de neusgaten, ga zo maar door. Bitloos kan absoluut géén bedreiging volgen op de ademhaling van het paard, of die meid heeft d'r gehele optoming zwáár verkeerd liggen.
4 van de 5 zullen het prima doen op een bitje.. maar die laatste heeft misschien last van zn gebit en mag niet bitloos omdat baasje het niet wil zien
Ik sta er nog steeds elke keer weer van te kijken hoeveel paarden op wedstrijd proberen om hun mond open te doen.. dan denk ik, zien die mensen het echt niet, of willen ze het gewoon niet zien..