effecten van het bit ! filmpje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:13

Absoluut, maar deze beelden die hier getoond worden zijn echt groot en niet iedereen die met een bitje rijd ragt zo door de mond.
De ruiterhand bepaalt de optoming en de inwerking. Zo kan het bitloos ook naar zijn voor je paard, stel
je gebruikt dát niet goed. Veel druk op de neus/hoofd/kaak/achter de oren... zo kun je eeuwig doorgaan :)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:15

NHevaVD schreef:
Absoluut, maar deze beelden die hier getoond worden zijn echt groot en niet iedereen die met een bitje rijd ragt zo door de mond.
De ruiterhand bepaalt de optoming en de inwerking. Zo kan het bitloos ook naar zijn voor je paard, stel
je gebruikt dát niet goed. Veel druk op de neus/hoofd/kaak/achter de oren... zo kun je eeuwig doorgaan :)

das zeker waar, bitloos moet je ook voorzichtig mee zijn! ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:16

Jep. Zoals ik al vermeldde, ik rijd ook het liefste en zoveel mogelijk bitloos (zie profiel voor meer info) maargoed, soms zijn er van die mensen die dan EXTREEM anti-bit zijn en dan ook echt het als mishandeling bestempelen... Dat vind ik dus weer zo van: mjoaa... :\

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:16

Dus zie je dan ook dat dit filmpje nergens op slaat......
ten alle tijden voorzichtig zijn met de optoming van een paard, of dat nou een S&T is of een touwhalster... beide kunnen voor ernstige schade zorgen..
De hand is de schadelijke factor bij de mens.. niet de optoming!!! (indien correct natuurlijk)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:17

NHevaVD schreef:
Jep. Zoals ik al vermeldde, ik rijd ook het liefste en zoveel mogelijk bitloos (zie profiel voor meer info) maargoed, soms zijn er van die mensen die dan EXTREEM anti-bit zijn en dan ook echt het als mishandeling bestempelen... Dat vind ik dus weer zo van: mjoaa... :\

Ik ben voor bitloos, maar ik zou absoluut niet op een ander paard dan mijn VP zonder bit stappen, ik zou verongelukken zoor mijn eigen onkunde en die van het paard..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:18

Nou, 'nergens op slaat' is overdreven want er zijn ook argumenten die wél kloppen, of we dat nu willen of niet ;)
Dat het wat overdreven is en vaak dezelfde beelden gebruikt laat wél zien dat er toch mensen zijn die zo met hun paarden bezigzijn.....
Vooral voor die catagorie is dit filmpje, neem ik aan.
En gewoon, ter verduidelijking dat er toch wel een stuk staal in de mond ligt en dat we beter wat overdreven ingelicht kunnen worden zodat we
automatisch wat voorzichtiger handelen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:19

brennie: Ik durf met 100% te zeggen dat mijn paard geen last heeft van het bit, hij knabbelt heerlijk op zn bitje, zn tandjes+ gehemelte zien er super uit!..Ik kan je foto's en filmpje sturen, dat ik alles op mn zit doe en totaal niet in zn mond zit
Ik heb voor het bit gekozen en ga niet over op bitloos!..
Ik zie daar het nut niet van in, ik ben ook erg tegen bek trekken, en je ziet het inderdaad vaak!
Maar ik spreek voor mij zelf!..En ik denk dat jij dat ook moet doen!
Je praat een beter voor een ander, en zegt alleen dat bitloos goed is!..en het komt er omneer alles wat een ander zegt dat je dat afschaft en je de mensen wil wijzen op bitloos.
Dat is niet waar! een bit hoef geen schade aan te brengen!
Ik denk dat je met of zonder bit net zo veel schade aan kan richten
Laatst bijgewerkt door daphneM op 02-02-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:21

Als je kijkt naar een simpel stalhalstertje zul je echt niet zoveel schade aanrichten dan wanneer je met een bit rijd, stel je voor je 'misbruikt' het beide. Maar, dat snap je denk ik ook wel ;) Stel, je vergelijkt het bit met de hackemore, dan heb je beide een pittige inwerking. Dán is er wel sprake van gelijke schade.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:22

winia4ever schreef:
brennie: Ik durf met 100% te zeggen dat mijn paard geen last heeft van het bit, hij knabbelt heerlijk op zn bitje, zn tandjes+ gehemelte zien er super uit!..Ik kan je foto's en filmpje sturen, dat ik alles op mn zit doe en totaal niet in zn mond zit
Ik heb voor het bit gekozen en ga niet over op bitloos!..
Ik zie daar het nut niet van in, ik ben ook erg tegen bek trekken, en je ziet het inderdaad vaak!
Maar ik spreek voor mij zelf!..En ik denk dat jij dat ook moet doen!
Je paard een beter voor een ander, en zegt alleen dat bitloos goed is!..
Dat is niet waar! een bit hoef geen schade aan te brengen!
Ik denk dat je met of zonder bit net zo veel schade aanricht!..

Anders bekeken hè, ik denk dat mijn paard het enorm fijn vind om zonder stuk ijzer in haar mond een buitenritje te maken, bovendien friemelt het ding altijd, ookal heb je alleen contact.

Captain

maaikedewit schreef:
Ik heb net even zitten te kijken, maar het bit word toch naar achter getrokken? niet naar beneden?
Tenminste ik hang niet aan mijn paard hoor..

Klopt maar als paard nageeflijk gaat lopen prikt het dus wel in z'n gehemelte.. ;)

daphneM

NHevaVD: EEn standaard halstertje die speciaal voor bitloos is, is net zo gemeen als je daar kracht op zet! je rijd vol op de neus, het gevoeligste van het paard!+dat je lucht van je paard afknijpt! nee dat is fijn..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:24

Hier op stal heeft vorig jaar een paard zijn neusbeen gebroken door een touwhalster ;) dus welzeker de zelfde ernstige gevolgen.... Het was een ongelukje blijkbaar, maar ja die zitten meestal ook in een klein hoekje he ;) Jammer dat vaak alleen het bit word afgekraakt terwijl er met bitloze optoming zeer zeker even ernstige ongelukken/behandelingen plaatsvinden.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:25

Galley: je een buitenrit ja! het is maar net waar je doel ligt! als jij alleen maar de bossen in wilt ja dan zou ik ook kiezen voor bitloos, maar ik kies voor bit omdat je daar ook bepaalde dingen mee kan grenzen! soms even iets bijvragen soms moet je dingen vragen en dat kan wel met een bit!..

Ik ben ook niet voor anti bitloos echt niet, ik heb mn heide paardje ook zonder gereden maar als je echt voor de dressuurgaat ga ik voor bit
ik heb meerdere filmpjes gezien dat hun paard loopt in dressuur zonder bit het plaatje klopt niet,of de achterhand komt niet mee, niet fijn in de aanleunig, hangen op de voorhand etc etc.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:25

winia4ever schreef:
NHevaVD: EEn standaard halstertje die speciaal voor bitloos is, is net zo gemeen als je daar kracht op zet! je rijd vol op de neus, het gevoeligste van het paard!+dat je lucht van je paard afknijpt! nee dat is fijn..

Wat doen 1000-en mensen dan met sperriempjes? Juist, ademhaling afknijpen. Nee een neus is niet veel gevoeliger dan de mond. Het is ongeveer even gevoelig. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:26

winia4ever schreef:

Als je druk gaat creeren op een touwhalster of iets in die trant ben je verkeerd bezig, net als bij druk op het bit in feite;)

En de neus breken kan met een touwhalster alleen als het behoorlijk ongelukkig is geknoopt..

E_Nalanta

winia4ever schreef:

Je knijpt 'de lucht' van een paard écht niet af! _O- Ze drukken de neusgaten niet dicht, ze leggen druk op het neusbotje. Maar, als je het halster goed zou leggen, zou dit niet op het uiteinde liggen maar op de plek waar een normaal halster ook zou liggen.

8nnemiek

winia4ever schreef:
Ik denk dat je met of zonder bit net zo veel schade aanricht!..

Dat ligt er maar net aan welk bit of bitloos geval..
Er is maar een bitloze optoming met een zware hefboomwerking, en dat is de hackamore. Er zijn tig bitten met hefboomwerking, van stang tot pessoa en pelham.
Als je met 50 kg aan een enkelgebroken bit gaat trekken dan doe je dat paard zeker pijn. Maar als je met 50 kg aan een halster trekt, dan voelt dat paard het niet eens, die trekt jou zo mee.
Dus ik weet niet waar jij die schade door bitloos rijden vandaan haalt.. Van de hackamore? Dat is de optoming die juist door veel mensen wordt afgeraden, en zelfs die is redelijk vriendelijk als je hem op de goede hoogte hangt.

daphneM

Hannah: Nou ook dat is per persoon verschillend!..Haha die van mij heeft ook daar geen last van!..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:27

NHevaVD schreef:
winia4ever schreef:

Je knijpt 'de lucht' van een paard écht niet af! _O- Ze drukken de neusgaten niet dicht, ze leggen druk op het neusbotje. Maar, als je het halster goed zou leggen, zou dit niet op het uiteinde liggen maar op de plek waar een normaal halster ook zou liggen.

ik heb een stalgenoot die bitloos rijd, dat beest gaat er constant van door in het bos, als zei dus druk op de teugels neemt is het een asma patient omdat hij geen lucht krijgt! dus wel degelijk dat dat ene dunne touwtje zn neus afknijpt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:28

Citaat:
Maar als je met 50 kg aan een halster trekt, dan voelt dat paard het niet eens, die trekt jou zo mee.

Dan mag ik hopen dat jou paard gewoon nog zenuwen heeft, want druk op de neus voelen ze áltijd, ongeacht de optoming ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:30

Citaat:
ik heb een stalgenoot die bitloos rijd, dat beest gaat er constant van door in het bos, als zei dus druk op de teugels neemt is het een asma patient omdat hij geen lucht krijgt! dus wel degelijk dat dat ene dunne touwtje zn neus afknijpt.

:n Er zijn zát paarden die zo'n hijgend, vreemd geluid maken. Dit kan een afwijking zijn in de luchtwegen, de neusgaten, ga zo maar door. Bitloos kan absoluut géén bedreiging volgen op de ademhaling van het paard, of die meid heeft d'r gehele optoming zwáár verkeerd liggen.
Denk nu zelf eens: zou de mens iets uitvinden om je paard te laten stikken, als het ware? Wij rijden dus allemaal op de neusgaten en luchtwegen?

daphneM

Re: effecten van het bit ! filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:31

NHEVAVD: zou de mens wat uitvinden om de paard pijn te doen in de mond? zou de mens iets uitvinden om schade aanterichten in de mond

daphneM

Re: effecten van het bit ! filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:32

NHEVAVD: nee de mens vindt het allemaal uit! maar het is de ruiter die er verkeerd mee omgaat!..

zo kan je overal wel over aanvallen wat de mens wel of niet heeft uitgevonden..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:33

Heb jij óóit gehoord van een 'luchtafklemmende' inwerking? _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:34

Ik heb het idee dat sommige mensen hier maar wat roepen om bitloze optomingen af te kraken, om hun eigen gelijk te krijgen :=
Jammer hoor, dat sommigen gewoon niet open WILLEN staan voor nieuwe manieren.. Niet jammer voor de mensen, maar voor hun paardjes :(:) 4 van de 5 zullen het prima doen op een bitje.. maar die laatste heeft misschien last van zn gebit en mag niet bitloos omdat baasje het niet wil zien :(:) Ik sta er nog steeds elke keer weer van te kijken hoeveel paarden op wedstrijd proberen om hun mond open te doen.. dan denk ik, zien die mensen het echt niet, of willen ze het gewoon niet zien..