Paard minder diep laten lopen en aanleuning verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Re: Paard minder diep laten lopen en aanleuning verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:26

Ik heb eenzelfde probleem en het lijkt alsof ik een oplossing gevonden heb. Het is natuurlijk niet in 1x op te lossen en je blijft er aan werken, maar ik krijg in elk geval de juiste reactie en mijn paard lijkt het te begrijpen.

Zodra hij te diep gaat lopen neem je teugels aan tot je direct contact hebt (dus geen waslijntjes, maar ook niet te strak!) en visualiseer alsof je een deken opschud. Handen iets naar voren (neusje moet eruit) richting de oren, handen iets omhoog brengen en weer rustig naar beneden. Niet abrupt naar beneden, maar rustig, net als je doet bij een deken.
Vergeet hierbij niet gelijktijdig je benen aan te leggen zodat je actie vanuit de achterhand krijg.

Elke reactie van meer ruimte in de hals en kaak is gewenst, later kun je het perfectioneren. Beloon met je stem en niet met klopjes op de hals, want dan ben je het contact weer kwijt.

Wie weet werkt het bij jouw paard ook wel.

Succes

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 18:27

Ik ga het morgen meteen proberen... dank je wel...

uruguay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:00

Hallo!
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Het is een arabofries, ook super lenig, rolt zich steeds helemaal op en is heel fris en rennerig.
Ik los het precies op dezelfde manier op als "lins_vetra" en ik moest dat van mijn instructeur zo doen. Het werkt prima.
De oplossing bij mijn paard is niet om hem laag en rond te rijden, want dan rolt hij zich nog meer op en gaat hij echt "op zijn kop" lopen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Ik rijd hem nu met zijn hoofd gewoon op hoogte waar je hem in een wedstrijd ook graag ziet lopen. Ik rijd daarbij veel tempowisselingen. Als hij achter de teugel kruipt geef ik hem er nu ook een harde schop bij met 2 benen tegelijk. Dan vlieg ik soms wel de hele bak door, maar dan is hij wel gelijk goed aan mijn been. Van mijn instructeur moet ik hem in het begin goed aan mijn been hebben en daarna pas letten op zijn hoofd-hals houding. Die wordt overigens vanzelf beter zodra ik hem beter aan mijn been heb. Het is uiteindelijk een probleem van de achterhand. Hij moet sneller worden/meer kracht en balans ontwikkelen in zijn achterhand en dan zal hij zich vanzelf minder oprollen. Een paard dat zijn achterhand echt goed ondertreedt kruipt namelijk niet achter de teugel.
Het is heel lastig hoor! En iedereen zal er zijn eigen kijk op hebben, maar bij mijn paard werkt dit prettig.
Succes en groetjes

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:20

Afbeelding

Deze foto is gemaakt tijdens het inrijden voor een crossles. Ik weet dat ik er niet zo netjes op zit, maar ik plaats 'm alleen even om te laten zien hoe mijn paard zich oprolt en daarbij dus achter het been is.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:24

En op dit plaatje zie je heel duidelijk hoe mijn paardje zijn hals zelfs gebogen houdt als de teugels los zijn. Uiteraard doet hij dit niet constant, maar wel erg vaak!

Afbeelding

ps: Als je denkt: "Wat doet ze hier?" - ik beloon 'm na het groeten in een proefje.....
Laatst bijgewerkt door Bob1976 op 18-02-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:37

zoals al eerder gezegd moet je hem eerst aan het been krijgen.
ik heb ook een snel paardje en in het begin gaf ik nooit been.. werdt het ook niet beter.

nu ik been geef wordt ze juist rustiger.
durf gaar die ruimte te geven en als ze dan snel gaat, dan pak je haar dan weer op.

succes

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:42

Mijn paard heeft dit ook heel lang gedaan |( , daarbij opende hij ook nog een zijn mond. Ik heb me een jaar lang suf getraind en geprobeert hem netjes van achter naar voren geprobeert te rijden. Niks hielp totdat ik erachter kwam dat hij al die tijd probeerde zijn tong over het bit te gooien (echt nooit iets van gemerkt, zo sneaky deed hij dat) en dat gaat het makkelijks als ze in deze houding lopen. Nu heb ik een rubber tonglepeltje op het bit zitten en loopt hij de sterren van de hemel!! :D
Mischien doet jou paard dit ook wel stiekem zonder dat je het doorhebt, ik zou als ik jou was iemand mee laten kijken vanaf de zijlijn, wieweet is dat jullie probleem ook wel. Succes!!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:55

Dat zou ook nog wel eens kunnen, een enkele keer merk ik het wel, dat hij z'n tong over het bit gooit. ..... Ik zal er nog beter op letten.

@Joltsje : Ik geef wel been hoor, maar dat helpt tot nu toe nog niet voldoende. Maar het gaat gelukkig wel al beter.