Ik denk overigens dat hij erg goed snapt wat wel en niet de bedoeling is, dat dan weer wel
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

memmie1960 schreef:belonen is nooit verkeert maar ik zou na de correctie niet belonen maar het nog een keer met je been doen en als het dan wel lukt extreem belonen anders gaat hij aanleren dat hij pas beloont word na de zweep dat zou jammer zijn
Askja schreef:Nog een vraag: beloon je al als je bij het paard alleen al de intentie voelt richting het goede, of pas wanneer ie het echt goed doet?
Ik hoor hier verschillende opvattingen over. Sommigen zeggen: alles richting 'goed' direct belonen om het paard positief te bevestigen, anderen zeggen: pas belonen als ie het gevraagde echt goed uitvoert, anders leert ie dat half goed ook goed is.
Zelf neig ik naar het eerste, zeker bij een jong en/of onzeker paard, maar ik merk wel dat bij sommige paarden de tweede benadering beter werkt omdat ze anders de kantjes eraf gaan lopen.
FaberSmid schreef:Ik persoonlijk ben niet zo gediend van belonen met lekkers, de paarden knabbelen dan zo graag aan de hoefsmid bij zijn werk. Steeds aan je schort gebeten, getrokken of los gemaakt worden is niet echt aangenaam. Vooral bij moderne smeedschorten kan het zeer ongemakkelijk tot pijnlijk zijn.