Hoevaak en wat word er getraind per dag. ?? #

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:15

Ik heb het momenteel erg druk met school en uit school kan ik dus ook niet rijden |(
Dat vind ik erg jammer omdat mijn pony nu gewoon op wei staat te niksen!
Ik rijd nu 1/2 keer in de week.
Ik train niet ik rij voor mijn plezier! :o

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:07

Ik heb nu een onbeleerd paard, maar als die beleerd word begin ik langzaam.
In het begin dus 3x per week en dat opbouwen na 4x per week rijden en 1x longeren.
2dagen in de week rust gun ik hem wel;) en ik wil niet al zen spieren er elke dag af trainen.

Tierania_

Re: Hoevaak en wat word er getraind per dag. ?? #

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:12

Ik rijd minimaal 5x in de week & 1x longeren.
Meestal is dit licht dressuurwerk, en heel vaak lekker naar buiten! :)

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:42

Ik rij 6 dagen in de week, soms ok 1 dag longeren.
Hij heeft zowiezo 1 rustdag in de week. :)

Soms wissel ik het ok af met buitenritjes of een sprongetje/balkjes maar meestal dressuurwerk!

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:26

Ik rij mijn paard altijd lekker ontspannen,, ze is altijd druk.. en dit werkt
ik rij elke dag en dan altijd in de wei of nog in de bak. en in de winter zoveel mogelijk los gooie
en ga ik ook naar de mange
als ik er soms niet uit kom kijk ik ook wel eens naar
Monty Roberts

http://www.montyroberts.nl/

dit is een filmpje hoe hij te werk gaat >> http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:13

ik rij 4 a 5 keer per week, en gewoon 1 keer op een dag. meestal dressuur en op zaterdag heb ik springles.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:04

Ik rijd sowieso 6x in de week, zondag is hier een vrije dag, dus dan wordt
er niet gereden. Althans, met 1 paard niet.

Met het ene paard dressuur ik alleen maar, en rijdt ik buitenritten mee.
Ik start met die L1, en dit oefenen ik dus ook tijdens het rijden. Dan weer
een keertje wijken, dan het halthouden goed oefenen, dan weer 'n keertje
schouderbinnenwaarts meenemen. Buiten in het bos is een ideale manier
om dit te leren. :j Mooie rechte paden, en het paard vind het heerlijk buiten!

Met die ander rijdt ik buitenritten, dressuur en spring ik mee. Dressuur gewoon
basis. Het dier is nog jong, en moet nog veel leren.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:56

De manege pony's en paarden rijden een beetje zo:
Maandag: 1 uur, recreatie, Carrousel.
Dinsdag: 1-2 uur, Dressuur en/of recreatie.
Woensdag: 2 uur, bij ons in de les echt intensief Dressuur ( Speciale dressuur les), en de andere lessen gewoon recreatie.
Donderdag: 1-2 uur, Recreatie.
Vrijdag: 1-2 uur, Intensief Springen ( Speciale spring les), recreatie.
Zaterdag: 2 uur, Dressuur, recreatie.
Zondag: Vrij!!

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:16

hej,
ik train 6 dagen in de week, en zondag maak ik meestal een buitenrit of dan krijgt ze vrij,
Ik stap 10 min. in en 10 min. uit ik rij ongeveer een half uur,
en de rest besteed ik aan losrijden en dressuur oefeningen,
ik maak soms voor de afwisseling een sprongetje,
en smorgens wordt ze gelongeerd.
groetjes fleurie
Laatst bijgewerkt door zandor2010 op 23-02-10 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:22

En mijn paard gaat iedere dag naar buiten!!
en staat ook niet alleen in de wei,
en een keer in de week longeer ik meestal.
groetjes fleur

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:25

5 of 6 keer per week. afwisselend ontspanning en oprichting.
longeren hoeft niet. dan voert ze gewoon geen hol uit.

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:03

longeren is wel goed om je paard los te maken !
en als je een energiek paard hebt kan hij zijn energie ook even kwijt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:05

hij is juist niet energiek aan de longe.
ik rij m praktisch altijd. soms even longe, maar dan sjokt ie t liefst gewoon op zo'n sukkeldrafje en kun je er steeds met de zweep achteraan.
onder t zadel werk ik m veel makkelijker los. voltetjes in voorwaarts/neerwaarts

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:07

5 dagen in de week 1 keer per dag en een uur lang,

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:13

Ik heb een jong paard, 4,5 jaar.
Ben alleen met de basis bezig, omdat de basis gewoon het allerbelangrijkste is wat je in het begin moet doen.
Met een goede basis kun je in principe alles.
Daarom ben ik hier 4 x per week mee bezig.. en ik longeer meestal 1 x per week.
Maar ik wissel wel af in de basis, de ene keer doe ik wat meer voltes en afwenden etc.
En de andere keer doe ik weer wat gebroken lijntjes noem maar op.
Het is niet elke keer hetzelfde en dat maakt het ook leuk!

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:55

Ik heb een jong paard en train 4 of 5 keer in de week. We doen dressuur en minimaal 1 keer in de week aan de longe met bijzet. Tijdens het rijden veel overgangen, voltes en tussendoor een paar keer halsstrekken. Qua oefeningen verschilt het nogal.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:25

Ik rijd 3 keer in de week. Soms 4. Andere dagen train ik aan longe, of gewoon vrijspringen etc.

Onder het rijden werk ik aan de ontspanning, en aan het tempo. Ze loopt snel over haar tempo etc.
Verder neem ik oefeningen mee om haar goed te laten buigen om mijn been.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:43

Ik rij meestal 5x in de week, maar lukt me school soms niet en de andere keer juist weer meer..
Train altijd dressuur, veel ontspanning en gewoon basis en oefeningen t/m het Z. In de zomer rij ik ook heel vaak in het weiland, hebben hele grote weilanden en als afwisseling ga ik vaak gewoon lekker racen enzo ;) En ik probeer altijd wel wat afwisseling in mijn rijden te hebben

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:11

ik heb 2 keer per les dressuurles; wijken, keertwending om de achter- en voorhand, schouder binnenwaarts, contragalop,...
soms als het lekker weer is en het is lekker weer en we hebben is een keer zin om iets anders te doen. gaan we de paarden longeren of loswerken aan de hand, trailer laden.
in de zomer doen we altijd spelletjes en veel met water en springen.
maar er komt ook echt werk bij zoals trainen voor de wedstrijden =) x

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:52

Het enige dat mij verbiedt elke dag te rijden is mijn eigen lichaam. Voor de rest schrijf ik hier wel over en paaard dat fit is, anders gelden natuurlijk andere regels.
Een bekende Nederlandse trainer zei een tegen mij als antwoord op mijn vraag of en paard een rustdag nodig had: "Als je paard beter wordt door een rustdag, dan klopt er iets niet met je rijden."
De bedoeling van hem was/is mij duidelijk; een paard wordt geacht beter te worden van rijden. Als het werk zo zwaar wordt dat een rustdag noodzakelijk zou blijken, omdat er dan schadelijke gevolgen van komen, dan is het werk toch echt te zwaar geweest. Maar de juiste maat vinden is de kunst. Ik overweeg altijd tijdens het losstappen wat ik ga doen. En dat doe ik op basis van hetgeen ik gisteren gedaan heb (wat ging goed en wat ging minder) en hoe zwaar dat werk was. Ik belast wel niet elke dag even zwaar. Ook wissel ik af tussen meer conditie-gericht trainen, het aanleren en verfijnen van oefeningen (onder het zadel, aan de hand, aan de lange teugel).
Daarnaast doe ik ook wat voor het ammusement van het paard. Maar zoals gezegt; DAARNAAST dus niet in plaats van.
Dit is zoals ik het wil doen idealiter. Het is zeker niet bedoeld als kritiek op degene die het anders doen.

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:57

ik probeer ongeveer 6 dagen in de week te rijden en dan 1 rustdag.. meestal zijn we dressuurmatig aan het trainen maar soms pakken we een hindernisje tussendoor voor de afwisseling. Nu met het mooie weer komen er ook weer meer buitenritten aan. Dit doe ik dan meestal 1 x in de week

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:49

Een vroegere instructrice prentte me altijd in het hoofd: "je moet élke dag wat met je paard doen - en dan bedoel ik niet het voeren!". En dat is bij mij wel blijven hangen... Qua wedstrijdpaard dan.

Willow, de bijna 11-jarige Hannoveraner werkt elke dag. Niet elke dag even hard, uiteraard :+ Wat vast staat is dat we op zaterdag privéles dressuur hebben. In de winter rijd ik op dinsdag om de twee weken mee in de groepsles dressuur van de club; in de zomer is het op woensdag en vrijdagavond achttaltraining. Ik probeer de rest van mijn dagen een beetje in functie daarvan in te vullen. Ik probeer elke week minstens 1x in het bos te gaan rijden, en 1x te longeren (op aanraden van mijn instructeur). De andere dagen wil ik wel eens een extra privéles boeken of train ik met hem alleen: soms trainen we hard, soms rijd ik hem alleen maar los en ga daarna wat buiten stappen, soms rijd ik hem los, oefen dan mijn proefje en stop er dan mee, ... Het hangt er een beetje vanaf hoe hij aanvoelt en wat hij eerder die week al gedaan heeft. Als ik bv op zondag een wedstrijd heb gehad zal ik maandag ofwel gaan wandelen, ofwel enkel even losrijden. Dan mag hij wat meer "rust". Idem dito na een zware les of training.

Margriet is ons 14-jaar oude Belgische Trekpaard. Zij is eigenlijk van mijn vriend maar die is zelfstandige en heeft dus per definitie weinig tijd. Op zondag gaat hij in de mate van het mogelijke met de koets rijden (lees: ik borstel haar en span haar in, en als we vertrekkensklaar zijn komt meneer er aangewandeld om de teugels aan te nemen, net echt :+) (gelukkig mag ik nog wel meerijden ;-)). Verder probeer ik 3x per week iets met haar te doen, meestal resulteert dat in dinsdag, donderdag en zaterdag. Veelal ga ik met haar onder het zadel rijden in het bos, soms krijg ik al eens een kuur en ga ik met haar dressuren in de bak (altijd lachen) en soms ga ik wel met haar alleen in de koets op stap.

Memuska is een Arabje en wordt er binnenkort 28. Op deze gezegende leeftijd is zij met brugpensioen :+ Echter, in normale omstandigheden komt zij 3 à 4 keer per week onder het zadel. Rust roest, immers. Dressuren doen we al lang niet meer (artrose), we houden het bij buitenritjes. Hoe lang, hoe ver en hoe intensief dat gaat bekijk ik van keer tot keer. Soms heeft ze helemaal geen last van haar artrose en gaan we wat verder weg van huis en galopperen en draven we meer. Als ze meer last heeft kan het zijn dat we gewoon een stapritje maken, ook fijn. Maar zo blijft ze wel in beweging. In de winter is het vaak moeilijk om buiten te gaan rijden en dan ga ik wel eens met haar naar de binnenbak van de club (20x80): we rijden dan gewoon langs de hoefslag, wat grote voltes, eens van hand veranderen, ... Zo blijft ze toch wat in beweging zonder te zwaar belast te worden. De dagen dat ik haar niet rijd, ga ik met haar aan de hand een eindje stappen. Hapje grazen, beetje beweging.

Ze staan trouwens alledrie dagelijks buiten. Memuska 24/7 (stal staat op het land dus ze kan altijd binnen als ze dat wenst), de anderen in de winter van 6 tot 18h, in de lente bouw ik dat uit en in de zomer gaan ze ook dag en nacht buiten (en kunnen binnen wanneer ze willen).

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:00

afwisseling is soms wel belangrijk!

die van mij komt iedere dag zijn stal uit

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:07

Afwisseling is inderdaad het keyword! Ik vind het belangrijk dat mijn paard niet denkt 'heb je haar weer'. Ik wil hem graag blijven verrassen. De driejarige die ik rijd, rijd ik slechts 3 dagen per week en een 5-jarige 5x per week. Het ligt ook een beetje aan de vorm van de dag, natuurlijk. Maar afwisseling blijft belangrijk!

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:58

Wanneer het met school uitkomt ben ik zo vaak mogelijk bij mijn verzorgpaarden te vinden.
Dit zijn ongeveer de schema's

Alberta:
Maandag: rust (hele dag wei)
Dinsdag: les (of tijdens springweek gewoon rijden.
Woensdag: rust, mits het springweek is anders les ipv dinsdag)
Donderdag: Rijden (als hw het toelaat)
Vrijdag: rijden
Zaterdag: rust (hele dag wei)
Zondag: Rijden

Sterre (4,5 jaar):
Maandag: rust (hele dag wei)
Dinsdag: rijden (ik neem haar binnekort aantal x mee naar les ipv Alberta)
Woensdag: rust (wei)
Donderdag: Rijden of vrij
Vrijdag: rijden of vrij
Zaterdag; vrij
Zondag: rijden
Het lijkt voor sommige mensen veel voor een 4,5 jarige. Maar op de dressuurstal waar ze ingereden is en getraind voor de IBOP werd ze elke dag 20 minuten gereden