Dat vind ik erg jammer omdat mijn pony nu gewoon op wei staat te niksen!
Ik rijd nu 1/2 keer in de week.
Ik train niet ik rij voor mijn plezier!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Mooie rechte paden, en het paard vind het heerlijk buiten!
En ik probeer altijd wel wat afwisseling in mijn rijden te hebben
Wat vast staat is dat we op zaterdag privéles dressuur hebben. In de winter rijd ik op dinsdag om de twee weken mee in de groepsles dressuur van de club; in de zomer is het op woensdag en vrijdagavond achttaltraining. Ik probeer de rest van mijn dagen een beetje in functie daarvan in te vullen. Ik probeer elke week minstens 1x in het bos te gaan rijden, en 1x te longeren (op aanraden van mijn instructeur). De andere dagen wil ik wel eens een extra privéles boeken of train ik met hem alleen: soms trainen we hard, soms rijd ik hem alleen maar los en ga daarna wat buiten stappen, soms rijd ik hem los, oefen dan mijn proefje en stop er dan mee, ... Het hangt er een beetje vanaf hoe hij aanvoelt en wat hij eerder die week al gedaan heeft. Als ik bv op zondag een wedstrijd heb gehad zal ik maandag ofwel gaan wandelen, ofwel enkel even losrijden. Dan mag hij wat meer "rust". Idem dito na een zware les of training.
) (gelukkig mag ik nog wel meerijden
). Verder probeer ik 3x per week iets met haar te doen, meestal resulteert dat in dinsdag, donderdag en zaterdag. Veelal ga ik met haar onder het zadel rijden in het bos, soms krijg ik al eens een kuur en ga ik met haar dressuren in de bak (altijd lachen) en soms ga ik wel met haar alleen in de koets op stap.
Echter, in normale omstandigheden komt zij 3 à 4 keer per week onder het zadel. Rust roest, immers. Dressuren doen we al lang niet meer (artrose), we houden het bij buitenritjes. Hoe lang, hoe ver en hoe intensief dat gaat bekijk ik van keer tot keer. Soms heeft ze helemaal geen last van haar artrose en gaan we wat verder weg van huis en galopperen en draven we meer. Als ze meer last heeft kan het zijn dat we gewoon een stapritje maken, ook fijn. Maar zo blijft ze wel in beweging. In de winter is het vaak moeilijk om buiten te gaan rijden en dan ga ik wel eens met haar naar de binnenbak van de club (20x80): we rijden dan gewoon langs de hoefslag, wat grote voltes, eens van hand veranderen, ... Zo blijft ze toch wat in beweging zonder te zwaar belast te worden. De dagen dat ik haar niet rijd, ga ik met haar aan de hand een eindje stappen. Hapje grazen, beetje beweging.