Jippe aan de slof

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:02

Zelfde dag, zelfde slof, niet strakker of losser gedaan....
Daarom had ik er ook bij gezet dat de laatste 3 foto's met een overdaat aan complimenten genomen zijn. Hij gaat dan lopen showen.

Maar ik weet nu beter welke houding zou moeten... Niet meer overdadig complimenteren dus (en de slof wrs toch iets losser)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-01-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:03

Dan denk ik dat we ook gelijk tegen het echte probleem aan lopen nu!
Hij moet dus echt actiever blijven tijdens het draven. Je kunt hem met longe eraan en af en toe een lichte ophouding ook uitnodigen om meer te gaan zakken.

Oh ja, en wat ik eerder zei over een ander ringetje, als je een ringetje lager pakt kan hij minder makkelijk zo gaan "hangen" wat misschien ook wel iets scheelt in te diep gaan!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:06

Ja het opkroppen gebeurde vooral als ik mijn camera pakte en als ik hem veel complimentjes gaf... :P

Hij had idd een lager tempo dan. Zakte wrs wat in qua activiteit. Dus actief houden! Kijk zo kom je nog eens ergens!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:07

Het ziet er wel fijner uit dan de andere foto's maar je ziet ook hier dat de slof in zn totaliteit gewoon te strak staat. Je paard kan zijn neus niet op de de loodlijn krijgen hierdoor. Hij moet eigenlijk zo ingesteld staan dat zijn neus op boeghoogte is en nog een stukje verder naar voren kan.

Maar friezen zijn echt lastig daarin. Ik weet er alles van, want ik heb zelf ook jonge friezen gereden voor een handelsstal. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:07

Babel schreef:
Dan denk ik dat we ook gelijk tegen het echte probleem aan lopen nu!
Hij moet dus echt actiever blijven tijdens het draven. Je kunt hem met longe eraan en af en toe een lichte ophouding ook uitnodigen om meer te gaan zakken.

Oh ja, en wat ik eerder zei over een ander ringetje, als je een ringetje lager pakt kan hij minder makkelijk zo gaan "hangen" wat misschien ook wel iets scheelt in te diep gaan!

Dat was in elk geval de reden dat ik wilde stoppen met de bijzets. Dar hing hij echt op. Wrs is hij dat nu nog aan het zoeken, die steun om lekker op te leunen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:11

Iris82 schreef:
Het ziet er wel fijner uit dan de andere foto's maar je ziet ook hier dat de slof in zn totaliteit gewoon te strak staat. Je paard kan zijn neus niet op de de loodlijn krijgen hierdoor. Hij moet eigenlijk zo ingesteld staan dat zijn neus op boeghoogte is en nog een stukje verder naar voren kan.

Maar friezen zijn echt lastig daarin. Ik weet er alles van, want ik heb zelf ook jonge friezen gereden voor een handelsstal. :)

Losser gaat ie zowiezo! Het is geen excuus, maar als je van 1 iemand te horen krijgt hoe het moet, dan doe je het zo. Vandaar ook de foto's hier. Heb nu een beter idee en beeld van wat zou moeten. En ja, hij is erg werkwillig en gaat dan soms ook gewoon te ver daarin.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:13

Zilfstar schreef:
Afbeelding

Deze vond ik nog.
Is zijn achterbeen hier beter onder het middelpunt?
En zijn neusje?

En idd opkroppen doet ie graaaaaag. Ook als ik erop zit. Dan heb ik even de juiste manier en dan hoppa: weg hoofd. Loopt ie met zijn neus tussen zijn benen :P
Nog best lastig zo'n Fries goed te laten lopen :D

als je een lijnt trekt van Jippes voorhoofd recht naar beneden zie je dat zijn neus achter die lijn komt. De slof zit dus ook hier te strak. in principe moet neus recht op die lijn uitkomen. Voor het fijne zelf eigenlijk nog net ervoor.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:16

Ik ben niet zo van een slof. Maar ik zou hem ook zeker niet omdoen met warmstappen of uitstappen. Ik kreeg bij de eerste foto het idee dat hij er dan wel om zit, maar kan dit natuurlijk fout hebben. De laatste foto die later is bij gevoegd vind ik er persoonlijk beter uit zien. Liever nog iets verder naar voren met die neus. Succes.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:20

Snowy2004 schreef:
Ik ben niet zo van een slof. Maar ik zou hem ook zeker niet omdoen met warmstappen of uitstappen. Ik kreeg bij de eerste foto het idee dat hij er dan wel om zit, maar kan dit natuurlijk fout hebben. De laatste foto die later is bij gevoegd vind ik er persoonlijk beter uit zien. Liever nog iets verder naar voren met die neus. Succes.

Warming up (10 minuten) en uitstappen (10 minuten) gebeuren absoluut zonder slof! Heb ik bij mij liggen en zit er niet aan!
Als de slof eraan is gaan we dat eerst in stap doen en daarna pas draven. Ik bouw alles rustig op.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-01-10 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Re: Jippe aan de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:33

Ik wil je even complimenten geven over de manier waarop je met de feedback hier om gaat, top!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:38

Heino schreef:
Ik wil je even complimenten geven over de manier waarop je met de feedback hier om gaat, top!

Dankje (al vind ik dat zelf vrij normaal :D
't Is niet makkelijk natuurlijk, immers je bent trots op iets wat je toch bereikt hebt en dan blijk je het fout te doen....
Maar zo kom ik tenminste verder ipv mijn paard te verkl*ten

En met mijn levensjaren ben ik wel wat gewend....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:51

Ik vind het ook normaal, maar aan de reacties van vele andere TS-en te zien is het toch niet zo normaal :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:51

Heino schreef:
Ik vind het ook normaal, maar aan de reacties van vele andere TS-en te zien is het toch niet zo normaal :P

Eens! :D :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:49

Je kan duidelijk zien dat het hier opbouwend is bedoeld, dat maakt kritiek makkelijker te verwerken natuurlijk, maar idd, complimenten ook.

Bij Sam gaat de lijn altijd achterlangs en niet bovenlangs. Dat had de eerste 2 keer wat voeten in de aarde, maar inmiddels gaat het goed hoor!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:20

Je paard loopt nu op elke foto achter de teugel en opgekropt. Het is moeilijk op te lossen met een hulpteugel, waarbij je zelf niets in te brengen hebt.
Mijn paard kropt ook graag op en wil graag achter de teugel lopen in dr eigen houding.
Ik weet niet of de slof te strak staat, ik zou ook zo geloven dat je paard uit zichzelf zo loopt.
Dat maakt in principe niet uit, het is alletwee slecht.

Ik zou dit echt oplossen door in de dubbele lijnen te gaan werken.
Je hoeft de lijn niet perse achter de kont te houden, je kunt em ook over de rug terug laten lopen. Dan heb je eigenlijk alles zelf onder controle.
Dan kun je, je paard van achter actief laten lopen en van voor de ruimte geven of juist een ophouding maken, precies op de seconde dat dat nodig is.

Ik vind niets fijner werken bij mijn paardje dan dat. Pessoa kruipt ze gewoon achter, bijzetteugels net zo. Slof heb ik nooit geprobeerd, maar ik gok zo hetzelfde. Daar schiet je helemaal niets mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:27

Ik ga het weer lekker oneens met iedereen zijn: ik geloof niet dat de slof te strak zit, volgens mij zit hij prima. Ik denk wel dat dit paard zich graag opkropt, dan hoeft hij van achter niet zo aan het werk. Ik zie de slof namelijk op meerdere foto's helemaal niet op spanning staan, dus volgens mij kruipt dit paard er zelf graag achter.

Qua hoe je eraan moet werken, ga ik met Def mee, aan de lange lijnen werken lijkt me heel goed voor dit paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:34

De meeste friezen vind ik niet fijn lopen op een slof, omdat ze met een vrij lange, gebogen hals er snel achter gaan lopen en dat zie ik op veel van jouw foto's ook. De slof hangt los en de neus is achter de loodlijn. De slof zit naar mijn idee niet zozeer te strak, maar stimuleert je paard om 'lekker' op de voorhand te lopen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De kunst is dan ook om je paard van achteruit te activeren. Je paard moet dan meer gaan dragen en meer contact gaan zoeken met de slof, zonder erin te gaan hangen, te duiken of de onderhals erop te zetten en te gaan rennen. Dit vergt nog wel wat handigheid, maar ik wens je veel succes! ;)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:16

Ik zou de slof lager vast maken en iets losser doen.
Hij kan dan zn neusje er meer uit krijgen, nog meer zakken van voren en als je m dan actief laat lopen train je zn rugspieren. Het mooist is als het paard met de neus op kniehoogte (of mss wat lager) en op of iets voor de loodlijn blijft lopen. Nu loopt ie te ver in de krul en kun je de rug en nek forceren.
Succes!
Een tip vind ik wel het boek longeren van Lammert Haanstra, heb ik ook veel aan gehad!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:56

Ik vind de slof ook te strak,
Ik longeer de mijne ook op die manier, ( omdat wij geen passoateugel op het werk hebben. )

Het wil best vind ik, maar dan moet hij wel wat losser. ;)

zo ongeveer :P ( alleen dat geklik is irritant maar dat doe ik niet meer ben er heer erg mee bezig geweest, maar het is maar even een voorbeeld )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:36

Daarom is mijn opbouwende kritiek , leer de techniek en leer je paard trainen zonder hulpmiddelen, jou hand is altijd nog het gene wat kan voelen en dat kan een hulpteugel niet, die werken dwangmatig in.
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde quote verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:45

Een goed voorbereid en getraint paard zal uitzich zelf in de juiste houding lopen. Zonder dat je daar touwen aan vast hoeft te knopen.

TS als je interesse heb kan ik je een zeer interessant stuk sturen over longeren..
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde quote verwijderd

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:57

Ook het bontje op het filmpje loopt niet echt ontspannen, geen ontspannen onderhals en geen ruimte bij de kaak, als hij zakt gaat hij achter de loodlijn , hoe los je dat op als je niet kan voelen met je eigen hand??

Vraag me eigenlijk af waarom mensen perse een hulp teugel willen gebruiken, waarom niet verdiepen in wat je doet en wat je kan leren voelen in je hand en onder je zit,

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:09

idefix4 schreef:
Wanda: Ik ben nogal anti-slof. Tot nu toe ken ik niemand die daarmee overweg kan. Ik vind de eerste foto de beste. ;) Lekker ontspannen en de achterhand er goed onder! De slof oogt voor mij ook idd aan de korte kant. Je ziet dat de slof niet loslaat als hij omlaag gaat. In principe wordt je paard dan niet beloond voor iets wat jij wil. Dat kan niet de bedoeling zijn?

Ik ben niet anti slof en ik vind de slof niet vreselijk te strak zitten hoor. Als je kijkt naar de foto's 6 t/m 10 dan zie ik de slof soms gewoon lubberen.
Ik zou idd ook willen zien dat zijn neusje er iets meer uitgaat en ik denk dat je dat heel goed kan bereiken door idd de slof op zijn langst op het onderste ringetje laat maar zeggen vast te maken.
Succes, je hebt een mooi paardje daar TS!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:20

Als eerste leuk paardje.

Ik vind de slof nog niet bijna te strak zitten. Maar ik kan me indenken dat sommige bokkers daar anders over denken.
Wat me wel opvalt is dat je paard achter de teugel kruipt in dit geval slof. Dat betekend dus dat je paard niet genoeg drang naar voren heeft. Wat dan weer niet betekend dat hij harder moet maar wel actiever.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:22

Zilfstar schreef:
Wat ik mij altijd afvraag is hoe je nu op een foto kan zien of een paard actief is of niet? Maar goed, ik weet natuurlijk hoe hij liep :D En dat was wel actief. Tuurlijk zakt ie wat in met foto's maken (hij wil eigenlijk de camera besnuffelen namelijk). Maar mag een paard niet gaan verzamelen aan de slof dan? Ik vond zelf juist dat hij zijn achterbenen zo goed eronder gingz etten (terwijl hij vaak met los longeren een heel lang achterlijf loopt, zoals op de eerste foto)

Aan de buiging in het achterbeen, en de richting die hij het achterbeen neerzet.. :)

Op de foto's is te zien dat hij teveel stuwt, kan er lekker vlot uit zien, is niet de richting die je op wil :) Althans is niet bevordelijk voor je training

Ik zou iig de slof losser doen, dat hij zijn neusje er meer uit kan