Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hartjep schreef:imago01,
tegen wie heb je het nu?
ik vraag gewoon 1 ding en iedereen maakt er gelijk zo'n probleem van.. :S
hartjep schreef:okeee.
ik heb 7 jaar lang les op de manege gelest,
hier heb ik meer basisoefeningen geleerd zoals wijken enzo.
nu heb ik een nieuw verzorgpaard en daar zijn wel wedstrijden mee gereden, maar niet door mij.
ook hebben haar eigenaren haar geen galopswissels geleerd.
Imago01 schreef:@ Lynn-Nikita…en is jou ook al eens verteld of de wissels die jij dan springt, van de juiste kwaliteit zijn? Aan elke wissel valt natuurlijk altijd te sleutelen maar zijn die van jou altijd mooi doorgesprongen, van achter uit, niet in 2-en, recht etc.? Zou ik wel een klein wondertje vinden als jij het jouw paard inderdaad m.b.v. een balk hebt aangeleerd. Dit gaat namelijk vaker fout dan goed! En jij zit keurig rechtop zonder je hele bovenlichaam dusdanig om te gooien dat het paard zo erg uit balans is dat hij wel om móet springen???
De vliegende wissel is een leuke oefening om te gymnasticeren en te checken of hij aan de hulpen staat maar hey….er zijn niet voor niets oefeningen op lager-dan-Z niveau voorhanden die precies hetzelfde doel voor ogen hebben. Maar dan naar de graad van africhting van je paard.
OH ja enne...Z-dressuur is nog steeds basis hoor. Die basis heb je altijd, op welk niveau dan ook, nodig!
(niet l*llig bedoeld, overigens. Praat puur uit mijn eigen "onkunde") Axel_Valerie schreef:hahaha sorry dat ik het moet zeggen hoor, maar wat staan we weer met een oordeel klaar!
De TS is gewoon nieuwsgierig over hoe je je paard een wissel aanleert.
Het is niet aan ons om dan met allemaal beoordelingen te komen toch?
Dat was de vraag niet!
Ik vind dat een wissel aanleren erg nuttig kan zijn. Zo nodig (wat ik nu ongeveer wel inschat) met hulp.
Ik spring heel vaak een wisseltje met paarden die ik rij. En er is er maar 1tje van hun die in de Z loopt..
Was ik maar zo'n natuurtalent 
. Mijn zit is nog niet optimaal. Dan kan ik ook nooit die goede balans blijven houden als ik mijn paard wil laten wisselen.