Hoe leer ik mijn paard gemakkelijk galopswissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Re: Hoe leer ik mijn paard gemakkelijk galopswissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:08

Met springles heb ik het geleerd met een links-rechtsomkeert.
Met vrijrijden rijd ik op de diagonaal.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 15:37

imago01,
tegen wie heb je het nu?
ik vraag gewoon 1 ding en iedereen maakt er gelijk zo'n probleem van.. :S

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:41

Ik heb wel twee vragen voor je: heb je ooit wedstrijden gereden, en heb je les op het moment?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:49

hartjep schreef:
imago01,
tegen wie heb je het nu?
ik vraag gewoon 1 ding en iedereen maakt er gelijk zo'n probleem van.. :S

Had ik erbij gezet toch?

1 stukje had ik aan iemand uit dit topic gericht en het andere deel in het algemeen, dus ook voor jouw informatie, waarbij je natuurlijk zelf moet weten of je er iets aan gaat doen.

Echt dé tip om je paard een correcte wissel te leren springen zul je hier niet vinden. Dat is een kwestie van praktijk ervaring op doen.

Maar aan jou is ook door meerdere mensen in dit topic een aantal vragen gesteld, waarop je niet of nauwelijks antwoord geeft met als gevolg dat mensen gaan raden en eigen conclusies trekken uit hetgeen je wel verteld hebt, wat wel erg summier is.

Zonder verdere achtergrond info is het al helemaal bijna niet mogelijk om je wat tips te geven etc.

Welkom op bokt…

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:52

Inderdaad, je gegeven informatie is dusdanig weinig, dat iedereen maar moet gaan raden wat voor niveau je rijdt, wat je doel is, etc. Mogelijk kun je met de zoekfunctie ook al heel veel info terugvinden...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:52

Wat betreft het probleem: ten eerste: welkom op bokt; in dit topic valt het tot nog toe wel mee maar je zult het vanzelf wel zien.
Ten tweede: heeeeel logisch aangezien je een wissel niet mag onderschatten. Een paard aan het einde van een diagonaal omtrekken en dusdanig met je bovenlijf uit balans halen zodat hij wel om móet springen om jou als ruiter te kunnen blijven dragen, of een correct uitgevoerde vliegende wissel waarbij het paard op een minimale hulp een wissel of zelfs serie wissels springt, is een verschil van dag en nacht.

Iemand in de bak uitleggen wat hij/zij allemaal moet doen om een paard te leren een wissel te springen is al lastig dus laat staan van achter een PC, daarom zul je dat van achter de PC dus ook echt niet leren.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 15:55

okeee.
ik heb 7 jaar lang les op de manege gelest,
hier heb ik meer basisoefeningen geleerd zoals wijken enzo.
nu heb ik een nieuw verzorgpaard en daar zijn wel wedstrijden mee gereden, maar niet door mij.
ook hebben haar eigenaren haar geen galopswissels geleerd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:57

Hoe lang rijd je dit paard nu al.? Heb je les, goed les? Wat is haar niveau? Waarom ben je zo gefixeerd op het rijden van wissels?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:58

En kun je al een nette contragalop met dat paard rijden?
Schouder binnenwaarts? Verzameling? Etc?
Heb je foto's zodat wij een indruk kunnen krijgen van jou en je paard? Dan kunnen wij je een stuk makkelijker helpen namelijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:59

hartjep schreef:
okeee.
ik heb 7 jaar lang les op de manege gelest,
hier heb ik meer basisoefeningen geleerd zoals wijken enzo.
nu heb ik een nieuw verzorgpaard en daar zijn wel wedstrijden mee gereden, maar niet door mij.
ook hebben haar eigenaren haar geen galopswissels geleerd.

Zou je niet eerst eens goed leren rijden dan? 7 jaar manege ervaring kan ik dat niet echt noemen, ga gewoon lekker lessen met je verzorgpaard en zie waar je uitkomt een wissel springen is nou niet echt basic te noemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:00

Imago01 schreef:
@ Lynn-Nikita…en is jou ook al eens verteld of de wissels die jij dan springt, van de juiste kwaliteit zijn? Aan elke wissel valt natuurlijk altijd te sleutelen maar zijn die van jou altijd mooi doorgesprongen, van achter uit, niet in 2-en, recht etc.? Zou ik wel een klein wondertje vinden als jij het jouw paard inderdaad m.b.v. een balk hebt aangeleerd. Dit gaat namelijk vaker fout dan goed! En jij zit keurig rechtop zonder je hele bovenlichaam dusdanig om te gooien dat het paard zo erg uit balans is dat hij wel om móet springen???

De vliegende wissel is een leuke oefening om te gymnasticeren en te checken of hij aan de hulpen staat maar hey….er zijn niet voor niets oefeningen op lager-dan-Z niveau voorhanden die precies hetzelfde doel voor ogen hebben. Maar dan naar de graad van africhting van je paard.

OH ja enne...Z-dressuur is nog steeds basis hoor. Die basis heb je altijd, op welk niveau dan ook, nodig!

Ik bedoel met basis dat het paard goed aan hulpen is, netjes nagefelijk loopt, soepel links en rechts is, overgangen netjes maken kan en verzameld kan rijden
In mijn ogen hoef je geen z te rijden om dat te kunnen
pas als je dat allemaal kan, kun je verder gaan met andere oefeningen

ik heb het mijn paard niet met een balkje aangeleerd, en ja, zij springt netjes de wissel. ik gooi mijn paard niet om, ik zet netjes recht, leg mijn been aan en ze springt om
als ik bevallen ben, wil ik best eens een filmpje maken om het te bewijzen, als jij meent dat een niet Z ruiter geen wissel kan rijden

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:02

Het rijden van een wissel is idd niet zomaar gedaan. Je paard moet eerst soepel zijn anders krijg je alleen maar weerstand.
Verder kun je je wel verdiepen in allerlei theorieën van het wisselen, maar met goede instructie kom je 100x verder! Je moet het gewoon onder goede begeleiding een keer doen en voelen. Dan weet je hoe je er naartoe rijdt. Ik heb t wel eens geoefend met mijn paard. Paard heeft Z gelopen. Ik kan het alleen onder begeleiding, anders haal ik m uit de balans. Ik ga dus zeker niet 'beunhazen' voor de lol ;) (niet l*llig bedoeld, overigens. Praat puur uit mijn eigen "onkunde")

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:02

hahaha sorry dat ik het moet zeggen hoor, maar wat staan we weer met een oordeel klaar!
De TS is gewoon nieuwsgierig over hoe je je paard een wissel aanleert.
Het is niet aan ons om dan met allemaal beoordelingen te komen toch?
Dat was de vraag niet!

Ik vind dat een wissel aanleren erg nuttig kan zijn. Zo nodig (wat ik nu ongeveer wel inschat) met hulp.
Ik spring heel vaak een wisseltje met paarden die ik rij. En er is er maar 1tje van hun die in de Z loopt..

edit: Ik ben het met ilse eens..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:06

Axel_Valerie schreef:
hahaha sorry dat ik het moet zeggen hoor, maar wat staan we weer met een oordeel klaar!
De TS is gewoon nieuwsgierig over hoe je je paard een wissel aanleert.
Het is niet aan ons om dan met allemaal beoordelingen te komen toch?
Dat was de vraag niet!

Ik vind dat een wissel aanleren erg nuttig kan zijn. Zo nodig (wat ik nu ongeveer wel inschat) met hulp.
Ik spring heel vaak een wisseltje met paarden die ik rij. En er is er maar 1tje van hun die in de Z loopt..

Euh... Maar als je een paard een wissel aan wilt leren, moet je het wel eerst zelf kunnen en een keer gevoeld hebben. Daarom zeggen we ook vrolijk in koor dat je eerst eens onder begeleiding moet proberen te wisselen. Je kunt wel met allerlei ideeën komen hier op bokt, maar de praktijk (mits onder goede begeleiding) is de beste leermeester. Echt.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:25

Mijn zusje had een Z2 paard ,daar hebben we wissels van geleerd. Op de diagonaal je been omleggen en hup daar ging ie,met dat paard erg makkelijk,. daarom nu trainen met manegepaard.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:27

Een paard een correct uitgevoerde wissel moeten leren is wel heel wat anders dan eens een wisseltje springen onder de juiste begeleiding op een paard dat dit al beheerst! Daar hoef ik van anderen geen fotomateriaal voor te zien…

Daarbij, de timing van vele ruiters die nog niet andere basis technieken beheersen, is vaak dusdanig slecht dat je meer bij het paard verkloot dan dat je goed doet.

Als je het niet kunt, het nog nooit gedaan hebt en niet eens weet hoe je het een paard het moet aanleren, moet je niet in je eentje gaan zitten stunten, klaar!

Hoeveel combinaties er moeten afhaken vanaf de Z2 omdat de wissels ‘nog niet bevestigd’ (mooie uitdrukking is dat) zijn omdat er stuntgereden is met het dier en de paarden vaak ervan nog dik in de stress schieten ook…ik heb het heeeeeel veel om me heen gezien.

Ik laat mensen op mijn paard ook weleens een wisseltje voelen maar sommige ruiters, hoe leuk ze ook een recht rondje door de bak kunnen sturen, hoe soepel hun of mijn paard ook is…ze hebben gewoon niet de juiste timing voor het aangeven van de wissel op het moment supreme. Daar moet je timing, feeling voor hebben c.q. ontwikkelen. En mijn paard is wat betreft wissels echt een rot in het vak!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:29

Precies. Je moet het even zelf gevoeld hebben voordat je dat gevoel kunt overbrengen op een ander paard. Maar dan nog zou ik het onder begeleiding doen en niet zelf goochelen. Daar rij je ze echt mee over de zeik.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:30

Paardje van mijn zus was ook een ster in wissels, zo gaaf om dat te voelen. En toch probeer ik dat bij mijn favomanegepaardje ook als ik vrij rijd en dat gaat best aardig.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:31

Prima ;) Was ik maar zo'n natuurtalent

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:34

Het lijkt mij in ieder geval verstandig als je inderdaad begint bij de basis.... :)
Iedereen wil het graag kunnen hoor, begrijp je volledig.
Maar als jij zou beginnen met turnen en iemand probeert jou iets te leren, vragen ze ook niet meteen om je benen in je nek te leggen of een driedubbele salto te draaien... toch ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:37

Ik ben in elk geval blij met de begeleiding die ik krijg. Ik was gewoon vrolijk aan het hobbelen tijdens mijn privéles toen mijn instructrice opeens zei: "Ils, nu gaat Celeste even van galop wisselen". Ik schrok me lam natuurlijk. Maar zij vond dat ik er klaar voor was. Waarachtig is het nog gelukt ook. Aan het eind van de diagonaal been verleggen en hoppa, daar ging ie! Heb t nog wel een keer geprobeerd toen ik voor mezelf reed, maar dat kan ik beter niet doen. Gevoel is voor mezelf nog niet goed bevestigd.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:38

ilse86 schreef:
Prima ;) Was ik maar zo'n natuurtalent

Ik vind het anders behoorlijk kunstig hoor dat je in nog géén jaar tijd naar het M1 rijdt :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:40

Whaha paard heeft al Z gesjouwd, dus ik sjoemel ;)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:46

Tja, mijn paard heeft M2 gelopen en de andere ook Z....
Ik moet mijn eerste punt nog halen hoor! :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:47

Ik ook. Ben weer ff flink met beide pootjes in de klei gezet na die flitsende start :P. Mijn zit is nog niet optimaal. Dan kan ik ook nooit die goede balans blijven houden als ik mijn paard wil laten wisselen.