van strijklappen springen paarden slechter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:28

CalvinM schreef:
Dan zou er wel iets helemaal rond zijn, juist het gedeelte wat de balk raakt (de voorkant, aan de kant van het voorbeen) zit niets. Strijklappen zijn puur en alleen voor het strijken. Je hebt ook hoge strijklappen, die worden veel bij menpaarden gebruikt, omdat je daar de koets nog achter hebt zitten.

Heb ik eigenlijk nog nooit gezien, meestal gewone kwalitatief goede peesbeschermers of bandages (ook niet handig in de marathon). De kar kan in principe niet tegen de onderbenen komen of je moet echt hele rare dingen gaan doen.

Als een paard niets nodig heeft moet je er niets omdoen. Bovendien helpt de meeste bescherminig toch niet of niet voldoende, zeker peesbeschermers bieden in feite weinig bescherminig. Leer hem liever door schade en schande op eigen benen te lopen en zelf na te denken, "gevalletje au" is vaak een prima leermoment voor een paard.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:32

Haha, wat een onzin. :)
Door die strijklappen gaan ze echt hun benen niet minder hoog optillen, zo iets heb ik nog nooit gehoord.
Ben wel benieuwd wat voor een soort ruiter dat tegen je gezegd heeft eigenlijk.

Mijn paard strijkt dus ik moet ze wel om.
Maar hij springt wel twee keer zo hoog als een hindernis in het parcours, terwijl dat dus niet eens echt nodig is dat hij zo hoog gaat.
Heb trouwens altijd met precies dezelfde strijklappen gereden als in jouw beginpost.
Echt helemaal niets mis mee. :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:37

Sonja schreef:
Waarom zou je strijklappen gebruiken als een paard niet strijkt? Meeste paarden strijken niet, dus daar heb je je antwoord al.

Ben ik het niet zo mee eens. Ik gebruik ze bijna altijd en vooral met springen. Het aantikken van de kogel met vooral nieuwe oefening of springen kan pijnlijk en lelijke plekken veroorzaken. Vooral als je ijzers hebt.

Dat van het springen nog nooit gehoord. Weet dat veel mensen vaak alleen voor kopen. Maar meeste hebben toch wele en complete set (voor achter).

Zou voor mij geen reden zijn om ermee te stoppen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:41

het is dus wel waar dat sommige paarden minder goed springen met achter strijklappen om!!!!
en het is ook waar dat sommige paarden beter springen met strijklappen om,dit alles spreek ik uit ervaring!

sommige paarden houden zich enorm vast op de sprong met strijklappen om vooral die ze als voorbeeld geeft die om de kogel heen zit,vooral paarden die van achter al extra springen kunnen met een strijklap achter nog meer uitslaan van achter.
paarden die heel voorzichtig zijn of paarden die schieterig zijn kunnen echt afbreken op de sprong van achter.
ik gebruik die strijklappen die rond om de kogel zitten dus niet bij alle paarden want veel kunnen er niet goed tegen.
ik heb al meerder keren mee gemaakt dat ik de strijklappen af moest doen bij een paard omdat kopers ze willen zien zonder omdat ze toch het springen beinvloeden!
sommige paarden geven er ook helemaal niks om dat je ze om doet.
het is zelfs verboden om op springwedstrijden voor 4 jarige paarden achter strijklappen te dragen,ook bij de hengstenkeuring mogen ze met vrijspringen geen achter strijklappen om!!
dus ts heeft wel degenlijk gelijk

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:42

Ludger Beerbaum heeft met (verzwaarde) strijkkappen het achterbeengebruik bij met name Goldfever heel erg verbeterd. Goldfever had/heeft de neiging om als het ware over een hindernis heen te vliegen en achter nogal vlak te worden, waardoor hij in het begin vaak van die 'domme' foutjes had. Met strijkkappen is dat sterk verbeterd.
Goldfever tilt de benen juist hoger op! (er zijn nogal wat meer ruiters die dit gebruiken in de hogere sport)

CeesRinko

Re: van strijklappen springen paarden slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:43

Door die strijklappen strak aan te trekken, gaan ze beter springen. Dat is mij vertelt ....

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:46

NenaC schreef:
Ludger Beerbaum heeft met (verzwaarde) strijkkappen het achterbeengebruik bij met name Goldfever heel erg verbeterd. Goldfever had/heeft de neiging om als het ware over een hindernis heen te vliegen en achter nogal vlak te worden, waardoor hij in het begin vaak van die 'domme' foutjes had. Met strijkkappen is dat sterk verbeterd.
Goldfever tilt de benen juist hoger op! (er zijn nogal wat meer ruiters die dit gebruiken in de hogere sport)

golfever had zelf speciaale ijzers aluminium paddestoel(draversijzer)
om zijn voorbeen te verbeteren op de sprong.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:46

CeesRinko schreef:
Door die strijklappen strak aan te trekken, gaan ze beter springen. Dat is mij vertelt ....

vlak voor je de ring in gaat nog even aantrekken heeft ook degenlijk effect
edit:vooral de strijklap losmaken omhoogdoen straktrekken en dan naar beneden drukken.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 27-01-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:48

Nou, dat lijkt mij niet de meest eerlijke manier tegenover je paard. :n
Het zou de mijne niet zijn in elk geval!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:12

knooopje schreef:
NenaC schreef:

golfever had zelf speciaale ijzers aluminium paddestoel(draversijzer)
om zijn voorbeen te verbeteren op de sprong.

Oh dat wist ik niet :P Kijk weer wat geleerd! Wist het alleen vd achterbenen!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:04

Appieee schreef:
Ben wel benieuwd wat voor een soort ruiter dat tegen je gezegd heeft eigenlijk.

Diegene die dat tegen mij gezegd heeft is groom bij een internationale springruiter, en nee ik ga geen namen noemen! :o
Ik denk ook dat ze dit niet zomaar zegt, vooral omdat ze iedere dag wel ik weet niet hoeveel paarden rijdt en dit vast al meerdere keren is tegengekomen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:39

dat heeft iemand gezegt die verstand heeft van springpaarden,en een paard kent zodat je weet welk paard er wel beter door springt en welk paard er niet goed door springt,een leek ziet dat dus niet.

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:32

in de hogere springsport zie je deze kapjes heel vaak, ze worden dan vrij strak aangetrokken en dan krijg je het effect wat je paard "trixxen" heet. Ze zijn dus inderdaad wel bedoeld om je paard beter te laten springen, door de druk die op de achterbenen komt blijven ze langer in de lucht. Op sommige paarden is het effect zoo groot dat ze bijna niet meer op de grond komen en dan over de kop vliegen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:59

Het komt maar zelden voor dat paarden met gewone strijklappen beter of slechter gaan springen. Met "gewone" bedoel ik een lap aan de binnenkant van het been en een smalle sluiting aan de buitenkant van het been.
Van hoge of zware strijklappen gaan paarden over het algemeen wel anders springen. Vaak zwaaien ze hun achterbenen hoger in de lucht of slaan ze ze een keer extra uit. Sommige paarden gaan er van voor slechter door springen, omdat ze te veel bezig zijn met hun achterbenen.

Op de strijklappen die TS toont kunnen paarden ook positief of negetief reageren, omdat het kapje achter de kogel door loopt en dat vinden sommige paarden wat vreemd aanvoelen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:42

lijkt me dus een kwestie van per paard afkijken en bepalen welke het beste is!

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:44

Biertabje schreef:
als dat zo was, dan zouden de profs die bescherming ook wel achterwege laten ;)
de ronde kappen worden juist vaak gebruikt, zodat het paard meer reactie geeft op de sprong.

ik gebruik altijd strijklappen in het parcours. al is het maar voor een minimale bescherming... ze zitten niet in de weg en ze gaan er echt niet minder van springen (uitzonderingen daar gelaten ;) )

ben ik het mee eens! ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:22

Sonja schreef:
Wie bescherming zoekt; waarom gebruik je dan niet gewoon 3-in-1-beschermers? Dat zou ik slimmer vinden dan strijklapjes, eerlijk gezegd.

En waarom zijn 3-in-1 beschermers dan slimmer? Ten eerste worden ze veel heter, ten tweede hebben strijklappen toch echt een harde cover, en 3-in-1 niet. Snap dit dus niet echt...

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:00

secricible schreef:
Sonja schreef:
Wie bescherming zoekt; waarom gebruik je dan niet gewoon 3-in-1-beschermers? Dat zou ik slimmer vinden dan strijklapjes, eerlijk gezegd.

En waarom zijn 3-in-1 beschermers dan slimmer? Ten eerste worden ze veel heter, ten tweede hebben strijklappen toch echt een harde cover, en 3-in-1 niet. Snap dit dus niet echt...

Als je bescherming zoekt tegen strijken én balken aantikken, dan vind ik 3-in-1-beschermers een goede oplossing. Worden inderdaad warm, maar hoe vaak en hoe lang draag je die dingen? Van eens per week een half uur gaan pezen niet aan gort.
Persoonlijk gebruik ik helemaal niets tegen balken aantikken, ze tillen hun benen maar op :D Maar mij zie je uberhaupt niet met rommel om de benen rijden.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:45

Sommige paarden openen juist meer de achterbenen!
Dus dat is alleen maar goed.
Ik moet ze zelfs onder de dressuur dragen, anders krijgt ze verschillende wonden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:02

Sommige paarden springen juist beter wanneer ze strijklappen om hebben. Heb tijdens mijn opleiding ergens gewerkt waar paarden juist wel met concours strijklappen om kregen. Op de strakkere strijklap achter, opende ze beter op de sprong.

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:53

oeh ik ben benieuwd wat hier uit komt, wil dit even volgen!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 14:30

Ik denk niet dat er direct een antwoord opkomt ;) Zoals je ziet zijn de meningen nogal verdeeld Steffie_20..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:21

Heb ze altijd achter omgehad, en dr heeft er nog nooit eentje slechter door gesprongen hoor.... :D Voor een ervarener paard moet het geen verschil maken, wel/geen strijkklappen om.... En mijn ervaring met de jongere paarden is dat die juist niet weten hóe hoog ze z'n poten op moeten tillen van gekkigheid..... :D

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:13

Nog nooit gehoord dat ze daar slechter door zouden springen..
Zelf ook nog geen ervaring mee gehad.. Wij doen ze soms juist
net om voordat we de ring in gaan, dan tillen ze de benen wel even goed op. :D