kreunen met nagevelijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:04

En zo was het precies bij mij, Zesiram.
Het was inderdaad iets wat aangeleerd was, hij deed het al toen ik hem kocht een paar maanden geleden.
Ik vind het heel fijn dat je het toch enigszins voor me opneemt en bedank je voor de moeite om het zo duidelijk uit te leggen. Dat is misschien een gebrek van mijn kant. Ik heb het nu in een les moeten doen van mijn instructeur en het heeft meteen geholpen. Hij is zeer duidelijk geweest hoeveel en hoelang ik precies wat moest doen met mijn handen. Ik vind het heel erg dat het opgevat wordt dat ik te streng zou zijn met mijn handen, maar ik verzeker jullie dat dat niet zo is. Anders had mijn instructeur dat mij ook zeker niet laten doen. In de paar maanden dat ik mijn paard nu heb (en ook daaraan kun je zien dat het niet zomaar eventjes in een opwelling besloten is), rijd ik enkel en alleen onder instructie en ik garandeer jullie dat voor de rest alles vanuit de achterhand gebeurt.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:28

aangezien er een paar discussies door elkaar gaan snap ik er niet zo veel meer van .
ook al die moeilijke woorden en termen :?
zou iemand het voor mij allemaal samengevat kunnen plaatsen? zodat het wat duidelijker word
Wel heel erg bedankt voor al jullie hulp :o

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:39

Het is ook ingewikkeld :D Gelukkig maar, dan blijft er altijd wat te leren.

Het is heel erg lastig om vanaf je computerscherm aan te geven wat je precies moet doen. Dat kan eigenlijk alleen een instructeur die je live ziet rijden.
Het klinkt mij in ieder geval in de oren of je paard niet echt nageeft, maar zich wil onttrekken aan jouw teugelhulpen. Dat 'tikje' kan best het bit zijn tegen de voorkant van de kiezen, als ze maar ver genoeg buigen, kan het daar inderdaad tegenaan komen. Waarom je paard dat doet ( ben jij te hard met je hand, geef je zelf niet op tijd na, heeft je paard moeite met zijn spieren ), is voor ons niet te beoordelen.

Ik denk dat je je goed moet bedenken hoe je je paard na laat geven. Zoals Breghje en ik het beschrijven, daar heb ik erg goede ervaringen mee. Zorg eerst dat je paard ontspant, werk daarna aan tempocontrole en dan pas aan nagevelijkheid. Dit betekent dus dat je paard eerst moet durven zijn hoofd te laten zakken ( zonder dat je daar teugelhulpen voor nodig hebt! gewoon omdat je paard rustig is en je vertrouwt ). Als dat lukt, ga je kijken of je je paard zo hard/zacht kan laten lopen als jij wilt, steeds wisselend tempo, en zelf in control blijven. En als je dat onder controle hebt ( met zit en been, dus niet door aan je teugels te trekken ), is nagevelijkheid een kleine stap. Zoals beschreven: een weerstandbiedende hand.
Maar dit proces kan je alleen doorlopen onder begeleiding van een goede instructeur!
Heb je les? Bespreek dat dan eens.

Voor de rest lees ik zelf altijd erg graag over de 'technische kant' van het rijden, omdat ik dat zelf moet begrijpen voor ik het kan toepassen op mijn paard ( zo leert iedereen anders ). Ik zou je bijvoorbeeld het boek van de Academy Bartels, 'Bewuster paardrijden' aan kunnen raden! Daar staat heel veel nuttige info in over rijden.

sofietjee

Re: kreunen met nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:07

Ik laat mijn paard altijd eerst goed aan het been lopen veel overgangen en tempo wisselingen.
is voor mijn paard erg van belang omdat ze soms er onactief loopt (veel op de voorhand)
Ook loop ik vaak balkjes met haar om haar wat te actieveren dit werk heel goed.
Ik heb absoluut geen harde hand , maar inderdaad wel weerstand .
En ik voel haar dan ook wel in mijn handen komen en dan gaat het gewoon goed.
Maar als we dan even bezig zijn(ongeveer twee rondjes met figuren) begint ze achter de teugel te komen en geluiden te maken. Dan probeer haar door te laten lopen maar dat helpt niet veel ik. Ze reageert dan ook niet echt goed op been…
Als ze dit doet geef ik haar meestal de ruimte om naar beneden te zakken ( dan is ze weer totaal ontspannen)
En dan pak ik haar weer rustig op gaat het eerst weer goed en dan begint ze weer.
Ik heb 2 keer in de week les maar na al die sneeuw en een zwangerschap van mijn lesgeefster heb ik al 3 weken geen les gehad .
Erg jammer want het ging erg goed met ons.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:13

Doet het paard het alleen bij het nageven of ook bij flinke inspanning? Gekke geluiden maken tijden het rijden doet mij een beetje denken aan Cornage.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:15

nee echt alleen met nageven .
na bosritten van 3 uur of springen geen enkel geluidje ;)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:17

Dat scheelt dan weer, dan is het dat in ieder geval niet ;) Verder heb ik geen verhelderende tips, sorry.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:18

toch bedankt!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:08

als een paard kreunt is dit een uiting van ongenoegen, vermoeidheid of pijn...
hier kunnen vele oorzaken van zijn; bijv of je zadel, hoofdstel, bit goed past maar ook de rijstijl van de ruiter is van invloed.. misschien kun je eens kijken of bit goed past, en zoals hier ook al eerder genoemd is goed voorwaarts rijden als ze zich te veel opkrult, juiste lengte van teugels aanhouden en met zachte handen rijden. Veel succes!

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 07:43

het bit en zadel lijken me geen probleem want ze doet het echt alleen maar met nageven en anders kreunt ze nooit.
ik zou het bit nog even goed bekijken ze rijd nu met een dubbel gebroken lijkt me niet verkeerd.
bedankt voor de tip dat je de lengte van teugels juist moet aanhouden .

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:03

Ben ik nou de enige die denkt: het gaat om een tinker en niet alle tinkers zijn even makkelijk gebouwd. Nageven gaat moeilijker als het paard een zware kaak heeft of een erg zware nek/hals. Een zware hals en dikke nek maken moeilijker "de bocht" er zit dan gewoon wat in de weg. Misschien heeft je paard hier last van. Ik zou ook wat kreunen als ik in een moeilijke houding moet lopen. Ik geloof namelijk niet dat er sprake is van nageeflijkheid als je paard in een rare bocht/houding loopt te kreunen......
Gelukkig doe jij je best om het op te lossen! Dus mijn tip is kijk eerst even naar de bouw van je paard of laat het iemand doen die daar kijk op heeft. En probeer pas daarna met veel overgangen en goed voor het been heel kleine stukjes nageeflijkheid te vragen. Dan train je je paard en heb je kans dat het met de tijd beter gaat.
Succes

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:39

Dat heeft toch niks met bouw te maken?? Nageeflijk rijden is een ontspannen over de rug gaant paard. Een tuiger loopt ook heel anders nageeflijk dan een 'gewone' kwpn-er of fries. Anders krijgen die ook geen adem. Een paard dat ontspannen over de rug gaat, loopt in een voor het paard comfortabele houding. Dus dan zal die dan echt niet gaan kreunen. Behalve wanneer je het niet goed.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:33

oline, ik heb een ouderwets gebouwde Fries met een boeg als een containerschip en een driehoekige nek, en die kan heel netjes nagevelijk lopen. Ze zakken als het goed is namelijk vanuit de schoft, en kunnen op die manier gewoon blijven ademen. Als ie echter in de krul wordt getrokken vanuit de hand van de ruiter zonder dat er ontspanning is, dán krijg je een valse knik bovenin de nek en kunnen er idd problemen van komen. Dus áltijd vanuit ontspanning nagevelijk rijden. ;)

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:07

ja ik denk dat het ook niks met haar bouw te maken heeft voor een tinker is ze niet echt zwaar gebouwd (kijk maar mn profiel)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:12

sofietjee schreef:
ja ik denk dat het ook niks met haar bouw te maken heeft voor een tinker is ze niet echt zwaar gebouwd (kijk maar mn profiel)

Op die met-de-voetjes-van-de-vloer foto is haar halsje heeeeel erg mooi. ;) En dat is met spelen, dus zou ze het niet kunnen dan zou ze het ook dan niet doen lijkt me.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:00

Breghje schreef:
sofietjee schreef:

Op die met-de-voetjes-van-de-vloer foto is haar halsje heeeeel erg mooi. ;) En dat is met spelen, dus zou ze het niet kunnen dan zou ze het ook dan niet doen lijkt me.

inderdaad!

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:12

Wellicht een osteopaat ernaar laten kijken?! Een paard kreunt niet zomaar! Door zonder dat je weet wat eraan de hand is hem strenger aan te pakken, maak je het probleem misschien alleen maar erger. Ik zou eerst medische mankementen uitsluiten voordat je je paard strenger aanpakt.