Monty@work, voor het eerst op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:01

Jullie reacties helpen me echt!
@ Ninx, ik heb altijd prive-les hoor. Ik bedoelde met manege lessen dat ik daar groepslessen en privélessen heb gehad.

Ik ga de komende keren dus meer op het voorwaarts, en niet met het bit bezig zijn.
Ik hoop over een tijd een beter filmpje te laten zien! Ik ga er mee aan de slag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:14

Spreek met jezelf af wat je die dag gaat doen: bijvoorbeeld vertragen en versnellen in stap, iedere stap voelen en denken aan vertragen en niet alles met je handen oplossen. Ga bijvoorbeeld eens een week lang 4x id week in de bak 20 min rijden. Tijdens die 20 min doe je niets anders dan het tempo in stap aangeven, halthouden en vanuit halthouden weer wegrijden. Kijk eerst eens hoe dat gaat. Of hij actiever voor het been wordt en op jouw 'minimale' aanwijzingen netjes halthoudt.
Ga verder vooral naar buiten, doe je dat ook?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:17

probeer eens de tips hier op te schrijven in het kort,en dan onthouden en toe te passen als je rijdt....zolang je openstaat voor kritiek/commentaar kom je er wel hoor!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:26

Openstaan voor (opbouwende) kritiek doe ik zeker! Wil voor hem en mij het beste, we moeten samen een team worden. Ik zal zeker de punten opschrijven!

@ Ninx, naar buiten doe ik nog niet. Ik heb wel een aantal keer aan de hand gewandeld, hier wordt hij heet van (hij vind gewoon alles reuze interessant, is overigens niet bang voor verkeer). Dus het lijkt me handig dat er een ervaren paard me mee naar buiten gaat. Moet alleen dat ervaren paard en iemand die bereid is dat voor mij te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:32

Mir_horses schreef:
Openstaan voor (opbouwende) kritiek doe ik zeker! Wil voor hem en mij het beste, we moeten samen een team worden. Ik zal zeker de punten opschrijven!

@ Ninx, naar buiten doe ik nog niet. Ik heb wel een aantal keer aan de hand gewandeld, hier wordt hij heet van (hij vind gewoon alles reuze interessant, is overigens niet bang voor verkeer). Dus het lijkt me handig dat er een ervaren paard me mee naar buiten gaat. Moet alleen dat ervaren paard en iemand die bereid is dat voor mij te doen.

Je houdt hem op die manier 'fris' tussen zijn oren, en hij gaat jou met 'leuke dingen doen' associëren. Niet teveel dan maar in de bak rijden, of eventueel andere dingen gaan doen in de bak of buitenbak. Lekker vrij laten lopen, over balkjes laten lopen, leren longeren van iemand (niet te vaak met zo'n jong paard).
Heet zit misschien een beetje tussen je oren, je kent hem nog niet zo goed en houdt hem in wanneer hij juist voorwaarts wordt... hetgeen je wilde door te drijven. Feitelijk luistert hij dan dus heel goed.
Maar je moet even wennen aan een paard dat monter en fris tussen zijn oortjes is en graag loopt.
Je zou zeker iemand zoeken om mee buiten te rijden, en zoek daar een rustige plek voor uit zonder verkeer... dan kun je rustig oefenen.
Parkeer jouw pony achter het andere paard en durf je paard een beetje ruimte te geven.
Succes!

ps: loopt je paard overdag buiten?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:34

Leuk dier, eigenlijk is alles al gezegd, maar ik raad je aan privelessen te gaan nemen, of heb je die al?
het tempo in het 2 de filmpje vind ik te gehaast, paard maakt zijn passen niet af.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:38

vind het voor 6 jaar ervaring, best niveau loos uit zien. Slechte houding, niet concequent gereden. Niet eens door de hoeken, constant drijven, geen stille handen. Ik herken mijzelf (van 5 jaar terug) erin.

Hoevaak wijk jij eigenlijk van die hoefslag af? en dan het niet goed door de hoeken rijden niet meegenomen...

Meer overgangen en meer figuren maken, wordt het voor hem ook leuker. Vind hem absoluut niet heet overkomen, vind eigenlijk wel dat het een goedzak is..vooral dat hij met zulk onbalans op zijn rug (en wisselende tegengestelde berichten van de ruiter) toch wel af en toe je bit wil aannemen...naar mijn idee best een werkwillig diertje. let jij maar eens op wat hij kan als hij actiever wordt gereden!!!

Goed oefenen meis.. neem lekker veel lessen..dan komt het allemaal goed hoor. +:)+

(met actief rijden bedoel ik niet meer werk, maar goed aan de hulpen en af en toe ook eens voorwaarts en terugwaarts en dan weer een volte etc etc etc)
Laatst bijgewerkt door Anomien op 24-01-10 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Tinkels

Re: Monty@work, voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:42

Je rijdt constant met de 'rem' erop!

Je pony wil wel, maar snapt je niet denk ik.
Ga eens een poosje in de verlichte zit rijden en lift mee in zijn ritme.. links/rechts/links/rechts.

Zo kan hij ontspannen.
eneuh lesnemen!!! sowieso anders blijf je in deze fouten steken.

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:46

Het enige wat ik aan aan de reeds gegeven reacties wil toevoegen is; praat tegen je pony. Daar worden jullie allebei rustiger van. Misschien doe je dat al als je niet gefilmd wordt en anders zou ik het zeker gaan doen.

@Ninx ik vind dat je heel duidelijk en begrijpbaar uitlegt wat ze kan proberen! +:)+

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:48

Ninx schreef:
Je houdt hem op die manier 'fris' tussen zijn oren, en hij gaat jou met 'leuke dingen doen' associëren. Niet teveel dan maar in de bak rijden, of eventueel andere dingen gaan doen in de bak of buitenbak. Lekker vrij laten lopen, over balkjes laten lopen, leren longeren van iemand (niet te vaak met zo'n jong paard).
Heet zit misschien een beetje tussen je oren, je kent hem nog niet zo goed en houdt hem in wanneer hij juist voorwaarts wordt... hetgeen je wilde door te drijven. Feitelijk luistert hij dan dus heel goed.
Maar je moet even wennen aan een paard dat monter en fris tussen zijn oortjes is en graag loopt.
Je zou zeker iemand zoeken om mee buiten te rijden, en zoek daar een rustige plek voor uit zonder verkeer... dan kun je rustig oefenen.
Parkeer jouw pony achter het andere paard en durf je paard een beetje ruimte te geven.
Succes!

ps: loopt je paard overdag buiten?

Ik doe ook veel ontspanning inderdaad met hem. Ik vind het belangrijk dat hij mij niet alleen aan werk koppelt. Ik wandel wel vaker met hem, ook losgooien iedere dag in de paddock buiten. Vaak ga ik gewoon naast hem zitten. Hij ziet mij echt als zijn verzorger, komt altijd naar me toe! Ik heb ook al 2 keer geprobeerd met hem over balkjes te draven. Vind hij leuk! Maar ook wel wat lastig, maar dat is niet gek als hij nog weinig balans heeft.

En met heet bedoel ik dat aan de hand. Hij gaat dan letterlijk voor me uit dribbelen. En dan vind ik 600 kg aardig zwaar om tegen te houden aan halster. En daarnaast wandeld dat voor mij niet lekker.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:50

[quote="Rangeela"] (dressuurruiters houden volgensmij van korte teugels, maar goed dat is aan jou).
[quote]

Wat dit nou voor opmerking is :=
Korte teugels hebben niks met dressuur te maken en dressuurruiters "houden" niet van korte teugels.

Probeer je pony meer zn lichaam te laten gebruiken door m richting halsstrekken te rijden en voorwaarts te rijden, hij leert dan zn rugspieren te gebruiken. Zodra hij iets wil zakken ontspan je je hand zodat hij weet dat hij goed bezig is, je pony zal dan meer ontspannen. Voeten iets minder ver in de beugels, handen stil en het komt goed. Mooi dier!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:50

LadyWE schreef:
probeer je paard recht te laten lopen op rechte lijnen en meer stelling te vragen in de figuren
verder mag hij wat actiever want soms sjokt hij een beetje
misschien helpt zonder zadel rijden een beetje om je benen stiller te leren houden, dan moet je wel klemmen

verder vind ik het echt een leuk beestje! ziet er prima uit voor een jonkie ;) ga zo door

leer haar aub niet aan te klemmen...heel moeilijk om weer van af te komen. Nee die onderbenen stil houden kan echt alleen maar door te oefenen oefenen en te oefenen...en NIET te klemmen. Daar breng je alleen maar meer spanning in je rijden. En volgens mij willen wij graag naar de ONTspanning werken.

Ach.. en dan zal dat onderbeen niet meteen stil hangen.. zo lang je maar niet onnodig been geeft. En zolang het niet rustig is, zeker geen sporen gebruiken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:53

Mir_horses schreef:
Ik heb ook al 2 keer geprobeerd met hem over balkjes te draven. Vind hij leuk! Maar ook wel wat lastig, maar dat is niet gek als hij nog weinig balans heeft.
.

Zijn balans is niet optimaal, maar door jouw onbalans verbeterd dat ook niet. Met behulp van les wordt je eigen balans beter, en help je hem....
Zijn onbalans komt vermoedelijk nu toch voornamelijk voort uit jouw onbalans op zijn rug....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:38

ben je trouwens wel van plan meer les te volgen?
rijd zelf toch eens wat meer overgangen en meer figuren.. om alvast zelf te beginnen.. (zoals ik al eerder zei, maar kreeg geen reactie)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:59

Citaat:
Ik merk ook de laatste week dat hij sterker wordt in het bit, dat is mijn schuld natuurlijk. Maar ik heb niet het idee dat ik heel veel mijn handen beweeg. Is het handig om de teugels voor de komende keren ietsje langer te houden?[/quote
]

vriendelijk is het niet.. gebruik je teugels niet als balansje voor jezelf. Daar is het dus niet voor bedoelt. Rij desnoods even met een halstertouwtje om de nek heen. Trek je niet in zijn mond. Tja ziet er misschien beetje banketstaaf uit..maar een paard trekken in de mond ook!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:07

Hahahaha, ik moest wel even lachen bij t 2e filmpje op het begin, je wilde naar de galop? jij zit al in galop terwijl t paard verder draaft haha, zag er grappig uit..

Maar tips..
Gas.. naar voren rijden.. en veel.. en consequent zijn, maar dat is al meerdere keren gezegt in het topic :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:49

Mmm, het heeft meer te maken met in welke mate je je paard ook met je hand moet ondersteunen.
Ze kunnen teveel op de voorhand gaan lopen, of uit elkaar lopen wanneer je met je hand niet voldoende ondersteund wanneer je paard het nodig heeft.
Wanneer je echter een erg instabiele zit hebt, en je steun uit je teugels haalt... zou iets meer ruimte misschien goed zijn for the time being.
Maar het is dus voor nu absoluut noodzaak dat je lekker stabiel op je paard zit, dan worden die handen wel rustiger.
In IJslanderland worden de teugels ook nogal eens aangehaald.
Je heb echter veel vormen van aanleuning, dat valt of staat niet bij een korte of lange teugel als wel de kwaliteit van het rijden.
Kortom: lekker lessen dus.
Vertel je ons nog eens hoe het verder gaat met je knapperd?
Laatst bijgewerkt door lindake op 28-01-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderde quote verwijderd

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:52

zoals vele eigenlijk al zeggen zit je continu te drijven,vind je het gek dat je pony dan niet tot matig meer reageert?
Ook loopt je pony soms met verkeerde stellen,geen stelling bij een jonge pony is niet erg,maar met puur de verkeerde stelling zou ik toch mee oppassen.
Verder heb je een mooie rechte rug!
En leuke pony met een lekker fris koppie!

Nikita66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:57

Ik denk dat jullie een hele leuke combi kunnen gaan worden. Maar er is nog een hoop te leren, dat maakt niet uit, we zijn allemaal ergens begonnen.
Probeer idd op je kont te gaan zitten en niet te veel met je handen te hinderen.
Wat naar mijn mening , vooral in het 2de filmpje het beeld is, is niet een pony die eigenwijs is, maar een pony die weet hoe hij onder de galop uit moet komen. Op zo'n moment mag je hem best een corrigeren evt. met een tikje van je zweepje. leid hij helemaal niets mee. En tja ze gaan je allemaal na een paar maanden uit proberen, dus dat is logisch.
Ik wil je aanraden om wel lekker te lessen met hem. Dan heb je iemand om je problemen mee te overleggen, en hoe irritant ook, ik kan het weten, iemand die je constant op je houding kan wijzen.

Nou ik wens je veel succes en plezier, want het is een pony die het wel wilt, en ik kijk uit naar foto's van over een paar maanden

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:16

als je gaat galopperen moet je je pony erop voorbereiden,dus even doorzitten en been geven niet te ver naar voor zitten want als hij dan wegschiet in galop kun je tever in het zadel terecht komen.in galop lichtrijden of je hakken uitdrukken want je trekt je hakken op en zo kom je verkeerd terecht.zonder zadel kun je ook eens proberen,ik zie veel spanning bij jouw,een paar lesjes voor het vertrouwen en je zit er al meteen beter op(ik had precies hetzelfde als jij maar nu ik een vertrouwens band heb opgebouwd voel ik minder spanning bij mij) wat mij heeft geholpen vlak voor ik ging rijden laat ik alle info door mijn hoofd lopen bv.als hij vooruit moet dan doe ik dit en dit maar dan doe ik nooit ... snap je als je het in je hoofd herhaalt denk je er vaker aan en ga je het op de duur ook doen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:20

TS: leuke pony hoor. Jullie komen er wel, je bent bereid om aan jezelf te werken toch?

Paar puntjes:
- Je pony zoekt contact van voren, maar omdat jij je hand niet stil houdt, kan hij dat niet vinden. Je hoeft niet persé je teugels korter te nemen (langer zou ik ook niet doen), maar je hand stil houden zodat hij contact kan zoeken. Oefen dit in stap, dan heb je daar alle aandacht voor, omdat je in draf veel met je eigen lijf bezig bent. Ik weet zeker als jij je hand stil houdt, dat hij heel mooi voorwaarts neerwaarts kan lopen. En als je dat hebt, is het ook makkelijker om met je andere hulpen door te komen.
- ik zou veel tempo wisselingen doen, stap - draf. Kleine stukjes draven, en dan weer stappen zodat je gelijk je balans weer terug hebt. En door tempowisselingen krijg je hem beter aan het been, daar zal je straks met galop aanspringen ook gemak van hebben.
- galop zou ik nog even laten zitten, eerst netjes in draf je balans en beenligging voor elkaar. Als je nu gaat galopperen, is het geen galopperen, maar jagen. Dat heeft echt geen zin, dattie kan galopperen weet je zonder dat jagen ook wel, want dat doet hij in het land ook vast wel eens.
- oefen meer figuren, in stap en draf. Hier train je zijn gehoorzaamheid mee, en loop je ook gelijk tegen je eigen fouten aan. Je ziet bijvoorbeeld dat hij van de hoefslag af schiet in dat eerste filmpje, en jij bent eigenlijk niet bij machte om hem tegen te houden. Een paar schopjes met je been helpen daar niet tegen, je moet 1 x duidelijk doorkomen, en niet een beetje proberen hem op de goede weg te krijgen.
- Ga heel consequent rijden. Als je zo nog een tijdje door gaat, gaat hij echt een loopje met je nemen. Maak van te voren een plannetje, bijvoorbeeld: ik ga een volte rijden in een regelmatig tempo in stap. Als ik die hele volte heb gedaan doe ik hem nogmaals in draf, op 1 rustig tempo, met contact aan de voorkant. Gaat hij versnellen of raak ik uit balans, dan ga ik gelijk weer stappen.
Zulke plannetjes maken behoedt je ervoor om te afwachtend te gaan rijden, wat je nu wel doet.
- Zet evt een keer een goede ervaren ruiter op hem. Niet persé voor hem, maar ook voor jezelf. Diegene kan jou dan vertellen wat hij/zij voelt, daar kan jij alleen maar gemak van hebben. Je zult zien welke dingen aan jouw fouten liggen, als het bij die ruiter ineens wel goed gaat. En dingen die bij die ruiter ook niet goed gaan, daar moet je nog even rustig aan mee doen. Galopperen bijvoorbeeld vindt hij (en jij!) gewoon nog moeilijk onder de man, dus stel dat nog even uit.

Heel veel succes ermee! Ik ben heel benieuwd naar een update over een paar weken!
Laatst bijgewerkt door lindake op 28-01-10 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde reactie verwijderd

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:27

Hey, ik ga even zeggen wat ik ervan vind, maar waarschijnlijk is alles al gezegd (heb het niet helemaal doorgelezen).
Ik vind het tweede filmpje er al iets beter uitzien dan het eerste. Daar loopt hij al wat meer voorwaarts en tenminste beter de bak rond. Je onderbenen hanger er idd maar wat te zwabberen omdat je hem constant wil drijven. Ik zou wat strenger met hem zijn. Als je benen geeft moet hij voorwaarts, dus beter in één keer goed aandrijven dan constant benen geven. Verder zou ik ook wat meer figuren rijden om hem soepel te krijgen. Veel overgangen maken vb draf - halt -draf. In galop wat meer op je kont zitten en hem echt van achter naar voor rijden. En ook proberen wat te versnellen en terug op vangen.
Zo zou ik het doen. Ik heb ook een hafje gehad die eerst niet vooruit wou maar dat was snel beter. Mss zouden goede lessen niet slecht zijn voor jullie.
Verder nog veel plezier met hem!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:41

Zo, wat plaatsen sommigen botte berichtjes! TS, ik vind dat je alle kritiek (om het maar even zo te noemen) heel erg goed oppakt en dat is wel de manier om er te komen.
Misschien zou je je eens kunnen verdiepen in de klassieke dressuur? Hier wordt heel erg veel aandacht besteed aan de basis, maar ook de houding van de ruiter. Heel veel lessen zijn dan ook aan de lange teugel, om het lichaam van je paard sterker te maken zonder alles vanuit de voorkant te willen doen.
Ben heel benieuwd naar je vooruitgang, dus blijven posten :Y)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:41

Bedankt nog voor de laatste berichten erbij! Aan alle tips heb ik wel iets!

De afgelopen week heb ik al weer tweemaal gereden. En er heeft gewoon iemand in het midden gestaan, niet zozeer om zoveel les te geven, maar voor steun en ontspanning. En wat is dat een verschil zeg. Hij is geen enkele keer meer geschrokken, puur omdat ik ontspannen reed. We hebben nog een lange weg te gaan, maar iedere verbetering is er een, en ik wil me 100% inzetten. Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen. Ik heb echt serieus wat aan jullie tips.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:05

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele berichten verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om opbouwende rijtechnische commentaar te geven zonder daarbij telkens in herhaling te vallen?