paar probleempjes met mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: paar probleempjes met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:19

Een paard met artrose blijft een paard met artrose, of je het nou maskeert met allerlei middeltjes en pijnstilling of niet. Dat betekent ook dat het paard altijd beperkingen zal blijven houden die vroeg of laat erger gaan worden, en wedstrijdambities met zo'n paard zou ik in het belang van het paard lekker opzij zetten en een ander paard uitzoeken die wel volledig gezond is en je volwaardig kan trainen en je serieus verder mee kan komen. Artrose is een beperking waar je in de sport snel achter komt. Mischien al in de B, dat paard steeds stijver word, mischien in de L maar verder zal je er niet mee kunnen komen in het belang van het paard. Een instructrice die anders beweert is in mijn ogen geen knip voor de neus waard.

Ik heb er zelf een met spat. Kan geweldig lopen doordat ze speciaal bekapt word, maar het blijft altijd rekening houden. We kunnen nooit veel zijgangen oefenen, dat kan ze gewoon niet goed meer en ga ik niet forceren. Ze vind het heerlijk om te werken, maar het welzijn over de langere termijn vind ik belangrijker. Zij is op met moment dat de spat ontdekt werd teruggetrokken uit de sport, terwijl ze supertalentvol was en genoot van de aandacht in de ring.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:31

volgens mij moet je het oplossen met binnenbeen en buitenteugel. Binnenteugel strakker= valt tie nog meer naar binnnen. Met de buitenteugel begrens je. En goed je binnenbeen erbij. Let op je zit: ga niet zelf naar binnen hangen, dan gaat je paard ook naar binnen. recht boven je paard blijven zitten. En als tie echt zo groot is hebben ze vaak moeite om netjes door de bochten te lopen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:32

toot schreef:
en anderen instructeur nemen?
iedereen kan je nu wel tips gefen maar of het echt zal helpen weet ik niet.
je kan denk ikook eerst beter basis dingen leren zoals overgangen. (omdat je ook nog niet wist wat het waren)
zo gat het paard vanzelf hals strekken of wat ronder lopen.
ALS je dat met alleen je zit voor elkaar kan krijgen dan kan je verder met rond rijden.

sucses

Hee, ja klopt, ik heb heel lang paardgereden op een slechte manege (ook niet erkend , super gevaarlijk, slechte instructrices e.d.) en daar heb ik al die begrippen nooit geleerd bijv. dat ie voorwaarts moeten lopen , hoe je de teugels moet nageven, schouder op slot zetten en al die andere rijbegrippen e.d. daar loop ik nu op deze manege mee vast. Ik vraag wel zoveel mogelijk van wat ze ermee bedoelen, maar kan niet alles onthouden. :P Dus mijn excuses als ik jullie paarden taal niet allemaal begrijp :o als ik een woord niet snap dan vraag ik 't gewoon. is beter dan doen alsof je weet wat ze bedoelen

Iemand anders zei ook iets over dat ik geen wedstrijden kon rijden, maar als ik al wedstrijden ga en kan rijden, dan zijn die alleen onderling, dus op de manege. En dat is wat mijn instructrice bedoelde met 'wedstrijden rijden' . Ik wil ook geen z dressuur gaan lopen met dit paard, maar gewoon kijken hoe het gaat en of we het samen aankunnen. En ik hou heel veel van dit paard, dus ik zal nooit teveel van hem vragen of wat dan ook. Maar op dit moment heeft hij gewoon geen last van zijn artrose, in ieder geval geen pijn, dus zolang het goed gaat wil ik gewoon op hem blijven rijden en ik heb er ook begrip voor dat ie bepaalde dingen niet meer goed zal kunnen op een gegeven moment, of nu al minder goed kan.

Ik denk niet zozeer dat mijn paard echt scheef is, maar dat ik zelf toch iets verkeerd doe. Op rechte stukken, als ik de binnenteugel losser laat gaat ie gewoon recht vooruit (dus gewoon helemaal op de hoefslag), maar voor de hoeken moet ik hem weer strak pakken omdat ie anders afsnijd.

Groetjes

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:34

sheela schreef:
. En als tie echt zo groot is hebben ze vaak moeite om netjes door de bochten te lopen.

ja, zou dit mee kunnen spelen dan? Hij is 1.72 of misschien nog groter zelfs.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:40

Waarom wil je zo graag dat hij 'mooi' loopt. Dat komt vanzelf wel als de rest goed gaat. Staar je ook niet blind op de vorige eigenaar. Die heeft zoveel meer ervaring in het rijden.

Voor het geval naar binnen vallen in de hoeken. Binnenbeen en buitenteugel. Laat je binnenteugel ontspannen en vooral niet aan gaan trekken. Rijd ook veel voltes met hem, en voel aan wat hij doet en corrigeer het op dat moment!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:02

Heel goed van je dat je inziet dat jij het probleem bent op de rug van het paard. Heel veel problemen worden in een paard gereden door onkunde van de ruiter.
Dit paard is wel degelijk scheef. Op de rechte lijn loopt hij recht zeg je...maar is dat wel echt zo? ( Vraag je instructrice of zij eens kijkt voor je )Jij zelf kan niet zien of de beenzetting ook correct spoort, dat moet je leren voelen. Maar moet je ook weten wat je voelt.
Als je dat goed begrijpt en voelt komt de ontspanning vanzelf :)

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:42

ik ga vanavind weer op hem rijden, dus dan zal ik het wel eens proberen met handen stilhouden dus nietkneden en het scheef lopen corrigeren.ik laat vanavond weten hoe het ging, als iemand nog tips heeft hoor ik het graag, alvast bedankt

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:46

Nrkee schreef:
En een ander probleempje, hij snijd de hoeken heel erg af. In stap en draf kan ik hem voor zijn maar in galop vaak niet. het is ook een erg groot paard (1.70 misschien nog groter) maar als ik de binnenteugel strak houd en mijn binnenbeen eraan houd gaat hij zo schuin galopperen (maar wel door de hoeken) Maar dan loopt hij met zijn achterbenen van de hoefslag af en zijn hoofd bijna tegen de wand aan. En zodra ik de binnenteugel ietsjes losser laat snijd hij meteen in 1x af waardoor ik heel mijn evenwicht kwijt bent. Mijn instructrice en ik zijn wel wat dingen aan het proberen om dit op te lossen maar het is dus nog steeds óf schuin galopperen, óf afsnijden
Iemand tips? En helpt het als ik mijn sporen vaker aandoe vooral met het door de hoeken krijgen.

binnenteugel =buitenteugel

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:20

hoe ging het

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:02

het ging 2 weken geleden heel goed, maar afgelopen week weer minder. Als hij eenmaal binnendoor gaat, dan krijg ik hem bijna niet meer op de hoefslag terug want dan moet ik stappend naar de hoefslag, en dan aangalopperen, maar dan springt hij heel de tijd al in galop voordat ik op de hoefslag ben.. en dan blijft hij in het midden galopperen heel de tijd.. iemand tips nog?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:06

lucifertje schreef:
Waarom wil je zo graag dat hij 'mooi' loopt. Dat komt vanzelf wel als de rest goed gaat. Staar je ook niet blind op de vorige eigenaar. Die heeft zoveel meer ervaring in het rijden.

Voor het geval naar binnen vallen in de hoeken. Binnenbeen en buitenteugel. Laat je binnenteugel ontspannen en vooral niet aan gaan trekken. Rijd ook veel voltes met hem, en voel aan wat hij doet en corrigeer het op dat moment!

Inderdaad. Aan de teugel rijden is geen actie, dat is een reactie van je paard, dat komt vanzelf als hij lekker en ontpannen loopt.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:14

Snijdt het paard ook de bochten af bij de andere ruiter of enkel bij jou? Doet hij dit in beide richtingen?

Momenteel heb ik ook rijles op een manege. Ik had hetzelfde probleem als jou. Het paard sneedt ook de hoeken af en dit lag helemaal aan mij omdat zij dit enkel op de linkerhand deed en niet op de rechthand. (Ik ben onbewust veel strenger mijn mijn linkerhand dan met mijn rechterhand.) Ik kreeg als opmerking om de buitenteugel goed op te nemen voor de bocht en het binnenbeen op de singel. De binnenhand wat losser en met je zit het paard naar de buitenkant duwen (bij wijze van spreken). Dit werkt perfect voor mij.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:17

Ik denk niet zozeer dat mijn paard echt scheef is, maar dat ik zelf toch iets verkeerd doe. Op rechte stukken, als ik de binnenteugel losser laat gaat ie gewoon recht vooruit (dus gewoon helemaal op de hoefslag), maar voor de hoeken moet ik hem weer strak pakken omdat ie anders afsnijd.

Groetjes[/quote]

Rechtrichten betekend niet je paard recht laten lopen maar juist door oefeningen je paard sterker te maken en 'm goed zijn binnen achterbeen onder de massa te laten brengen. Hierdoor worden paarden losser in hun lijf en gaan ze zichzelf dragen ipv stuwen (wat heel veel paarden doen). Op de hoefslag rijden is sowieso geen goede graadmeter om te kijken of je paar recht loopt. Ga hetzelfde maar eens proberen op de binnenhoefslag, dan heeft paard geen steun meer aan de bakrand. Ben benieuwd hoe " recht" hij dan loopt.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:20

Lieve schat, leer eens op je benen te rijden. Jij trekt dit paard zelf scheef en geeft hem zelf de ruimte om af te snijden door constant aan die teugels te zitten.
Ga maar eens een hele les met lange teugels rijden en alleen maar met je benen sturen. Binnenbeen = op de hoefslag en om je been buigen. Buitenbeen is het tegenovergestelde.

Jij doet iets fout als ik het zo lees en denk alsjeblieft aan het paard en ga niet over zijn grenzen heen, want de vorige eigenaar heeft hem ook niet voor niks weggedaan. Als de artrose niet erg genoeg was geweest, zal ze hem vast wel zelf hebben gehouden..

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:22

Nrkee schreef:

Groetjes

Het is de bedoeling dat je net voor de hoek je buitenteugel opneemt en niet je binnenteugel. Als je je binnenteugel te hard opneemt haal jij hem juist van de hoefslag af.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:25

voeg me helemaal bij Pieder en Alabaster:
rechtrichten.
Kijk ook eens bij paardenbegrijpen.nl, daar wordt er veel over uitgelegd. Ook al heeft je paard artrose en is waarschijnlijk ingespoten met steroiden of tildren oid dan kun je door het rechtrichten van je paard een andere belasting krijgen van de botten waardoor ze het ook veel langer kan volhouden op den duur en je dus veel langer plezier hebt met elkaar.

Zelf recht leren en blijven zitten ook in de wendingen is ook erg belangrijk; Binnenhand van de hals om 'richting aan te geven, buitenhand tegen de hals, zelf ontspannen rechtop, kijken waar je naar toe gaat en niet naar het hoofd van je paard kijken (daardoor val je automatisch voorover. binnenbeen op de singel en je buitenbeen en buitenhand begrenzen, waardoor je paard niet de achterhand uitzwaait.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:36

[/quote]

Maar op dit moment heeft hij gewoon geen last van zijn artrose, in ieder geval geen pijn, dus zolang het goed gaat wil ik gewoon op hem blijven rijden en ik heb er ook begrip voor dat ie bepaalde dingen niet meer goed zal kunnen op een gegeven moment, of nu al minder goed kan.

Groetjes[/quote]

Dit zie je ook fout.
Als je ziet het dier pijn heeft is het al te laat.
Mijn hond die overleden is helaas, had ook atrose.
Hij vond het leuk om te springen enz. maar mocht dit niet meer van ons.
In en uit de auto tilde we hem (kan je nagaan een Golden, ha, ha).
Allemaal om hem te sparen.

Mijn ervaring op maneges is toch vaak dat geld boven alles gaat.
En echt goed rijden leer je er niet.
Zo werd mij gezegd dat ik een paard aan de teugel moest krijgen door aan de teugels te trekken (lekker zagen!!!).
Dit heb ik nooit gedaan.
Op veel gebieden was ik er niet mee eens hoe ze daar met dieren omgingen en ik ben daar weggegaan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:46

Weet je wat ik nou zo banketstaaf vind? ts doet heel erg haar best, wil leren, dingen aannemen en loopt vervolgens op de eerste pagina veel tegen 'banketstaaf' commentaar op. Niet echt motiverend als de een eindeloos gaat zeveren of het nou een manegepaard is of niet (ze beschrijft duidelijk dat zij en nog 1 meisje erop rijden, het dier in bezit is van de manege) de ander zegt: artrose dus geef het maar op, de ander noemt het paard kapot, het is een manegepaard dus laat maar zitten, etc.
Gelukkig lees ik op pagina 2 al wat kleine tips waar ze zelf wat mee kan.
Overigens heeft tweederde van de paarden boven de 9 ergens in het lichaam artrose, dus om hem dan dus af te schrijven voor de sport (en helemaal voor het niveau wat hij bij de ts moet lopen) gaat mij erg ver. in de meeste gevallen komt de artrose niet aan het licht of alleen bij toeval (hij komt bij de dierenarts voor een schiefeltje oid en dan blijkt er in de kogel artose waarneembaar. Mijn merrie start ik nu nog in het ZZ-licht, MET lichte artrose in de linkersprong. Als het koud is ben ik wat langer aan het losrijden, ze word wanneer nodig is ingespoten, krijgt glucosamnine-complex (of het echt remt is nog altijd de vraag). Ze heeft geen symptomen, volgens diverse klinieken is ze pijnvrij maar het zit er wel.... Afschrijven? Kapot paard?
Er mankeerd wat aan ja, er is een foutje in het lichaam (al dan niet aangeboren), maar ik kan haar rechter laten lopen, haar spieren het zware werk over laten nemen en haar een gelukig en interessant leven bieden...

Ts, verdiep je in het rechtrichten, en kijk vooral heel goed naar je paardje als ie losloopt. Hoe beweegt ie, draagt ie z'n staart recht, gaat ie altijd in dezelfde galop, loopt ie liever links dan rechtsom, stapt hij met zijn achterbenen in of over als hij stapt en draaft, heeft ie moeite met opstaan na rollen etc.. dan heb je een beetje een beeld van hem, en inderdaad kundige instructie.
Succes

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:27

spoekie schreef:
want de vorige eigenaar heeft hem ook niet voor niks weggedaan. Als de artrose niet erg genoeg was geweest, zal ze hem vast wel zelf hebben gehouden..

Nee, toen had hij nog geen artrose, dit is pas sinds kort bekend, de manege heeft hem al 6 jaar geleden overgekocht van de eigenaar kwam ik laatst achter en 6jaar geleden was er nog geen sprake van artrose.
zal het proberen met die benen, maar hij reageert niet zo goed op beenhulpen.. als ik de teugels lang laat heb ik helemaal geen controle meer vrees ik... hij is echt ontzettend sterk.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:32

@bonitabon, dankje wel ;) ja klopt vanaf de 2e bladzijde kwamen er pas tips nadat ze perse wilden weten of het een manegepaard was of niet.. who cares want dat had toch niks met de vraag te maken. Ik vind inderdaad ook niet dat een paard met artrose meteen 'kapot' is en nooit meer een wedstrijdje onderling mag lopen. ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:19

You're welcome!
Let wel: controle houden met de teugels is natuurlijk niet de bedoeling, probeer het met je zit: langzamer lichtrijden e.d= goede instructie vinden...
(wat manegepaard of niet betreft: als ie echt in alle lessen mee zou lopen zou het wel relevant zijn wat, ik meen, kiwiko vroeg)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:31

Ik snap het niet.....

Nrkee schreef:
het was eerst een pensionpaard, en is sinds 2jaar ong. overgekocht door de manege. maar alleen ik en een ander meisje rijden op hem, omdat ze het ook zonde vinden om hem zo'n 'manegepaard' te laten worden, omdat hij nog veel te jong is om achter andere paarden aan te draven en nog best veel in zijn mars heeft, tenminste als hij geen last meer krijgt van zijn artrose.& zijn vorige eigenaar stond het ook niet toe als er allemaal onervaren mensen op rijden. Vind ik wel goed van haar, want ik vind het altijd zonde om te zien als paarden die nog veel in hun mars hebben de rest van hun leven in een binnenbak rondjes moeten lopen.

Ik heb de vorige eigenaar wel ooit gesproken, maar niet over het afsnijden . Bij haar liep hij wel altijd heel erg mooi, maar zij rijd ook al vanaf haar 6e paard, en ze is nu 45 dusja. Nu komt de eigenaar eigenlijk bijna nooit meer bij ons op de manege, omdat ze nu een ander paard heeft bij een pensionstalling in net buiten de stad. Wel jammmer, had het haar nog wel willen vragen over het afsnijden.

Nrkee schreef:
Nee, toen had hij nog geen artrose, dit is pas sinds kort bekend, de manege heeft hem al 6 jaar geleden overgekocht van de eigenaar kwam ik laatst achter en 6jaar geleden was er nog geen sprake van artrose.
zal het proberen met die benen, maar hij reageert niet zo goed op beenhulpen.. als ik de teugels lang laat heb ik helemaal geen controle meer vrees ik... hij is echt ontzettend sterk.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:09

Bonita_Bon schreef:
Hoe beweegt ie, draagt ie z'n staart recht

Heel off-topic.

Ik had ooit een bijrijdster voor mijn paard.
Deze had een moeilijke rug.
Ik keek hier ook o.a. altijd naar.
Toen ik zei hé, ze draagt de staart mooi recht.
Werd ik me toch effe uitgelachen door haar, ik zou altijd wel wat zien.
Ze geloofde daar volgens mij niets van.

We, bijrijdster en ik, liepen ook op meerdere punten samen vast en zijn ook gestopt toen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:11

Ja klopt Damber, ik kwam er pas achter dat hij al 6jaar is overgekocht (A) Mijn fout. Ik hoorde namelijk eerst dat hij sinds 2 jaar overgekocht was door manege maar dit klopte niet. Het is dus 6 jaar. Maar staat er ook bij dat ik daar pas achter gekomen ben.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:24

Nrkee schreef:
spoekie schreef:
want de vorige eigenaar heeft hem ook niet voor niks weggedaan. Als de artrose niet erg genoeg was geweest, zal ze hem vast wel zelf hebben gehouden..

Dan is dat dus het punt waar het vast loopt. Je stuurt een paard nl. door de hoek door met je binnenbeen te drijven en lang te houden, hierdoor gaat het paard als het ware om jouw been heen krullen en om te voorkomen dat hij over zijn buitenschouder wegvalt, houd jij je buitenteugel tegen de hals. Zo stuur en niet anders. Die binnenteugel is alleen maar voor de stelling, de beweeg je dus alleen maar lichtjes naar buiten voor stelling, maar dat staat geen druk op.
Eerst oefenen door met je benen te gaan sturen en met je zit (zwaar maken = langzamer gaan, als jij gaat lichtrijden in een langzamer tempo = paard gaat langzamer)+ benen (= voorwaarts of opzij, afhankelijk van hoe en waar je de druk plaatst) het tempo te bepalen. Je zult zien dat daarna de rest ook allemaal veel beter gaat :)