Spirit en natasja @ les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:44

liesje1986 schreef:
Als hij zo slecht uit zichzelf vooruit denkt (en zelfs protesteert als je met een zweepje naar voren wil) zou ik dit probleem eerst oplossen voordat ik ook maar aan iets anders zou werken. Als je merkt dat hij terug denkt ga je proberen om heel hard vooruit te gallopperen. Dit hou je vol totdat je je been eraf kan halen en hij uit zichzelf blijft lopen in een hoog tempo. Hierbij niet van voren tegenhouden en goed belonen als hij harder wil. Daarna terug naar basistempo, zonder te drijven. Als hij langzamer wil, hup weer gas en wel zo snel mogelijk. Pas tevreden zijn als hij steeds sneller wil en jij eigenlijk telkens op moet vangen. Zorg dat hij het leuk gaat vinden om eens gas te geven. Als je dit stukje voor elkaar hebt, wordt het hele rijden makkelijker.

Dit is erg makkelijk gezegd, maar heel moeilijk gedaan. Ik heb namelijk net zo'n pony als de TS en het is echt supermoeilijk om een paard dat zelf niet wil vooruit te houden. Dan kun je je benen echt bijna niet stil houden. Maar het is een tip en ik denk dat de TS het ook wel gaat opvolgen, zelf heb ik er ook wat aan :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:08

liesje1986

tja niet iedereen heeft die mogenlijkheid. :)
ik denk dat wij al verder denken dan anderen.

Minjon
grappig. je doet net of ik mijn pony mishandel....
andere filmpjes heb ik niet. ja van de wedstrijd, maar daar wiebel ik veel met mijn benen, dus die zal ik maar niet laten zien. ;)

xKatjj
pfoe ik dacht al dat ik de enige was die mijn pony nog niet 100% voor elkaar heeft, wat trouwens ook niet kan in 4 maanden.... en wat ik ook helemaal niet verwacht.

lindake

Re: Spirit en natasja @ les

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:09

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Letten jullie er op dat het niet de bedoeling is om telkens in herhaling te vallen?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:21

Ik zal maar niet zeggen dat ik mijn paard al 2 jaar heb :o Oeps nu heb ik het toch gezegd :D
Ik weet niet hoe ik het op moet lossen. Ik loop er al 2 jaar tegenaan :\ Les helpt ook niet, ja met 10 flinke tikken loopt ie wel door ja. Maar op been reageren, ho maar. Of ik zit te flapperen maar dat ziet er echt niet uit. Sowieso bewegen mijn benen al veel. We lijken precies op elkaar haha! :P

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:04

Ik ben echt niet weg van dit filmpje,
Het is wel logisch dat jou beesje niet wil lopen, je zit hem de hele tijd in zijn mond, en je moet hem elke cm een por geven. Je kunt hem ook 1 x aandrijven met je kuit, reageerd hij daar niet op dan geef je hem een (hoe zal ik het zeggen) een flinke por. Dit klinkt misschien zielig, maar jij bezorgd je paard blauwe plekken, en dat kun je niet zien maar ze zijn er wel. Als je hem nou een x flink aanpakt is het hele gedoe over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 08:30

paf schreef:
Het is wel logisch dat jou beesje niet wil lopen, je zit hem de hele tijd in zijn mond, en je moet hem elke cm een por geven. Je kunt hem ook 1 x aandrijven met je kuit, reageerd hij daar niet op dan geef je hem een (hoe zal ik het zeggen) een flinke por. Dit klinkt misschien zielig, maar jij bezorgd je paard blauwe plekken, en dat kun je niet zien maar ze zijn er wel. Als je hem nou een x flink aanpakt is het hele gedoe over.

je mag hem wel even komen proberen ? dan zal je zien dat dit hellaas niet zo werkt. ik ben er echt mee bezig. maar het is niet zo dat als dit maar vaak genoeg gezegt word het fimpje veranderd... mijn handen tja dat gewoon een stomme gewoonte :x ik kan mijn benen en handen wel stil houden :) willen jullie een filmpje zien ?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:20

wat zijn jullie toch een leuke combi! :D
ik vind het er anders goed uit zien hoor! :)
Je handen iets meer naast elkaar, en je benen stiller, maar daar ben je zelf ook al mee bezig, dus ga zo door! :D

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:21

themuisje schreef:
paf schreef:

je mag hem wel even komen proberen ? dan zal je zien dat dit hellaas niet zo werkt. ik ben er echt mee bezig. maar het is niet zo dat als dit maar vaak genoeg gezegt word het fimpje veranderd... mijn handen tja dat gewoon een stomme gewoonte :x ik kan mijn benen en handen wel stil houden :) willen jullie een filmpje zien ?

altijd leuk om te zien. :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:22

hij loopt wat stijfjes maar ziet er voor de rest goed uit.

vind alleen dat je je handen heel raar houdt .. of ligt dat aan mij ??

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 16:29

Binky_Zephyr schreef:

nee klopt. ik zet mijn rechterhand vast op mijn bovenbeen. |o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 16:30

@ marieke ik ga zo rijden en zal mijn moeder vragen of ze dan wil filmen. zal dan zo veel mogenlijk letten op mijn handen en benen :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:37

themuisje schreef:
Binky_Zephyr schreef:

nee klopt. ik zet mijn rechterhand vast op mijn bovenbeen. |o

hihi ja dat bedoelde ik .. maar voor de rest ziet het er fijn uit :)

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:23

themuisje schreef:
paf schreef:

Ik zou best wel willen proberen hoor:P Misschien dat het bij jou pony niet werkt. Maar ik vaak gezien dat het wel werkt. Een filmpje zou leuk zijn:P

groetjes paf

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:20

Wat een onwijs leuk filmpje ;)

Vind jullie een erg leuke combinatie!
Ik weet hoe vervelend het is om zulke tikken te hebben ( heb ze namelijk zelf ook ) En jullie zijn er mee bezig om te verbeteren dus dat komt zonder twijfel goed! En t is inderdaad niet zo dat dat in 1x veranderd! Door duidelijk & snel te zijn, komt het helemaal goed.

JuullovesAsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:55

Hee,
Je benen valt me nu pas op terwijl ik al zo vaak heb gekeken naar je rijden.
Je moet je benen echt wat stiller houden.
Je handen iets dichter bijelkaar.
Voor de rest zijn jullie een super team.
Succes Sprits en Natas!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:11

themuisje schreef:
zozo. het is een wisselwerking. als ik stop met beengeven stopt hij met lopen. hier zijn we écht heel hard mee aan het werk. het is alleen nog lang niet goed genoeg :) maar wel een stuk verbeterd !

Dan vraag ik direct wat je traint op M niveau als je het belangrijkste onderdeel van de klasse B nog niet onder de knie hebt. Namelijk een paard dat aan het been is. Sporen eraf en het paard aan de hulpen maken. Leren reageren op zit en daarmee vooruit rijden en je voeten van het paard af halen. Probeer jezelf niet te verdedigen door te zeggen: willen jullie hem even proberen? Lijkt me logisch dat hij bij iedereen hetzelfde zal doen. Dit paard mis simpelweg een groot stuk opleiding. Opleiding die hij wel moet krijgen anders gaat het echt niet verbeteren.

Dit is overigens niet makkelijk, dat zeggen we niet, en het is ook niet de bedoeling jou te beschuldigen of aan te vallen, het is slechts een duidelijke waarschuwing. Ook kost het geduld een paard weer correct aan de hulpen te maken, maar dat kan alleen als je de aanpak volledig veranderd dus je prikkertjes van je voeten afhaalt. Wat je nu creeert is een vals beeld, omdat je paard waarschijnlijk niet vooruit te branden zou zijn mocht je ze niet om hebben. In de hogere klasses ga je hier last mee krijgen omdat de benen dan voor heel wat meer gebruikt worden dan enkel aandrijven. En je het daar niet red om met een sloom paard dat je om de seconde moet aansporen nog een nette proef neer te zetten.

Dus er nu wat aan doen, en zoek goede begeleiding die kennis van de zaken heeft. (hiermee bedoel ik niet de gemiddelde instructie die je dan maar adviseerd met sporen en zweep te gaan rijden om hem vooruit te prikken en te meppen) Met zweep rijden helpt in dit geval enkel als je hem correct gebruikt. Dus kuithulp , en als er binnen 3 seconden geen reactie komt, tik achter de kuit. Na de reactie meteen de drijvende hulp weghalen. Geef je paard ook ruimte van voor. Vooruit met de rem erop is onmogelijk. Kortom ik zou wedstrijden even laten voor wat het is en deze cruciale problemen aanpakken, met schijn kom je wel een eindje maar uiteindelijk loop je toch vast en dat zou jammer zijn. Hopelijk lees je mijn post als een goed bedoelde hulp en niet als een aanval. Veel succes verder.

Antalyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:56

Leuke combinatie. Tjaa, bij mij valt dan die voeten op. Heb ik ook last van. Maar probeer er kracht in je benen te krijgen dat je kan aandrijven zonder te schoppen ;) Ben ik namelijk ook mee bezig ;) Ik rij ook op een paard die anders niet vooruit te branden is :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:37

Lara_Silver schreef:
themuisje schreef:
zozo. het is een wisselwerking. als ik stop met beengeven stopt hij met lopen. hier zijn we écht heel hard mee aan het werk. het is alleen nog lang niet goed genoeg :) maar wel een stuk verbeterd !

Dan vraag ik direct wat je traint op M niveau als je het belangrijkste onderdeel van de klasse B nog niet onder de knie hebt. Namelijk een paard dat aan het been is. Sporen eraf en het paard aan de hulpen maken. Leren reageren op zit en daarmee vooruit rijden en je voeten van het paard af halen. Probeer jezelf niet te verdedigen door te zeggen: willen jullie hem even proberen? Lijkt me logisch dat hij bij iedereen hetzelfde zal doen. Dit paard mis simpelweg een groot stuk opleiding. Opleiding die hij wel moet krijgen anders gaat het echt niet verbeteren.

Dit is overigens niet makkelijk, dat zeggen we niet, en het is ook niet de bedoeling jou te beschuldigen of aan te vallen, het is slechts een duidelijke waarschuwing. Ook kost het geduld een paard weer correct aan de hulpen te maken, maar dat kan alleen als je de aanpak volledig veranderd dus je prikkertjes van je voeten afhaalt. Wat je nu creeert is een vals beeld, omdat je paard waarschijnlijk niet vooruit te branden zou zijn mocht je ze niet om hebben. In de hogere klasses ga je hier last mee krijgen omdat de benen dan voor heel wat meer gebruikt worden dan enkel aandrijven. En je het daar niet red om met een sloom paard dat je om de seconde moet aansporen nog een nette proef neer te zetten.

Dus er nu wat aan doen, en zoek goede begeleiding die kennis van de zaken heeft. (hiermee bedoel ik niet de gemiddelde instructie die je dan maar adviseerd met sporen en zweep te gaan rijden om hem vooruit te prikken en te meppen) Met zweep rijden helpt in dit geval enkel als je hem correct gebruikt. Dus kuithulp , en als er binnen 3 seconden geen reactie komt, tik achter de kuit. Na de reactie meteen de drijvende hulp weghalen. Geef je paard ook ruimte van voor. Vooruit met de rem erop is onmogelijk. Kortom ik zou wedstrijden even laten voor wat het is en deze cruciale problemen aanpakken, met schijn kom je wel een eindje maar uiteindelijk loop je toch vast en dat zou jammer zijn. Hopelijk lees je mijn post als een goed bedoelde hulp en niet als een aanval. Veel succes verder.

wat ik op m niveau doe ? de oefeningen ondehouden. das eignelijk het enige. de rest is inderdaad het voorwaarts houden.
ik ben net terug van les en het ging al een heel stuk beter. als hij beter aan mijn been is heb ik mijn hand ook niet meer zo raar.
tja ik ben van mening dat ik een zeer kundige instructrice heb :D ze mag trouwens ook zz licht enz jureren dus ze heeft echt wel verstand van zaken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:41

themuisje schreef:
wat ik op m niveau doe ? de oefeningen ondehouden. das eignelijk het enige. de rest is inderdaad het voorwaarts houden.
ik ben net terug van les en het ging al een heel stuk beter. als hij beter aan mijn been is heb ik mijn hand ook niet meer zo raar.
tja ik ben van mening dat ik een zeer kundige instructrice heb :D ze mag trouwens ook zz licht enz jureren dus ze heeft echt wel verstand van zaken.

Prima dat jij tevreden bent over je intstructrice maar werkt zij ook daadwerkelijk aan je probleem of houdt ze het slechts bij symptoombestrijding en rijd je daarom nog steeds met sporen? Is een zeer belangrijke vraag. Imo rammelt het huidige ZZ niveau zowiezo aan alle kanten dus daar kan je helaas niet al te veel indruk mee maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:18

Lara_Silver schreef:
themuisje schreef:

Prima dat jij tevreden bent over je intstructrice maar werkt zij ook daadwerkelijk aan je probleem of houdt ze het slechts bij symptoombestrijding en rijd je daarom nog steeds met sporen? Is een zeer belangrijke vraag. Imo rammelt het huidige ZZ niveau zowiezo aan alle kanten dus daar kan je helaas niet al te veel indruk mee maken.

jep ze werkt echt aan het probleem. imo zijn er vele manieren om een probleem te verhelpen dus ja ik rijd nog steeds met sporen :) echter probeer ik nu eerst of hij luistert naar de kuit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:18

Dat is al een goed begin.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:46

Lara_Silver schreef:
themuisje schreef:

Heb je van Gotien Sipma les?
Die is in ieder geval wel goed hoor :+
heeft er echt wel kijk op!
maar weet niet of zij het is??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:53

Ga je er lekker regelmatig mee naar buiten? 3x pw in de bak is meer dan genoeg.
Verder lekker andere dingen doen, wordt ie een stuk frisser!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 08:10

Citaat:
Heb je van Gotien Sipma les?
Die is in ieder geval wel goed hoor :+
heeft er echt wel kijk op!
maar weet niet of zij het is??

jep gotien
sipsma :)

@ ninx we hebben geen andere mogenlijkheid ;) helemaal nu niet. in de zomer ga ik regelmatig even op buitenrit. maar nu kan dat echt niet. er word hier haast niet gestrooid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:55

(Okee, ik snap dat je nu me de gladheid misschien niet naar buiten kunt)
Maar hoezo zou je normaal gesproken niet naar buiten kunnen?