Handen stilhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Handcreme

Re: Handen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:25

oeps,, ik geloof dat ik niet de eerste ben met dit idee (A)

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:02

het is belangrijk dat je de beweging die je romp maakt opvangt in je ellebogen. Deze moeten werken als een scharnier. Als je romp naar boven gaat bij het lichtrijden, moeten je handen beneden blijven. Dat betekent dat je moet buigen in je ellebogen, deze moet je dus laten scharnieren. Als je de ellebogen blokkeert gaat je onderarm met dezelfde beweging omhoog en dus ook je handen. Het komt dus neer op een onafhankelijke zit. Je armen moet je kunnen ontspannen terwijl je romp beweegt. Je onderam moet je tegengesteld aan je romp bewegen. Dit moet in eerste intantie heel bewust oefenen en in het begin overdrijven, totdat het een reflex wordt. Ontspanning is belangrijk. Kijk ook eens naar ontspanningsoefeningen op internet.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:54

Ik kan mijn handen altijd pas écht stil en op de juiste plek houden wanneer ik een paard volledig van achter naar voor rijd.
Pas als ik echt vanuit mijn zit en benen rijd lukt het, als ik jou was zou ik dus eerst dát aanpakken, dan kan je je handen vanzelf op de juiste plaats en stil houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 10:42

kinuh schreef:
Ik kan mijn handen altijd pas écht stil en op de juiste plek houden wanneer ik een paard volledig van achter naar voor rijd.
Pas als ik echt vanuit mijn zit en benen rijd lukt het, als ik jou was zou ik dus eerst dát aanpakken, dan kan je je handen vanzelf op de juiste plaats en stil houden.

Dat is niet het probleem, probleem is hierboven al ergens aangegeven, onstabiel in de romp en onvoldoende spiercontrole.
Dat klopt ook, mijn motoriek is erg matig.

saskia1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:18

met een zadel heb ik geen problemen daar mee, maar als ik zonder zadel rijd moet je mijn handen eens zien gaan

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:07

Dan is het ook geen probleem. Je kan toch geen dressuurwedstrijd rijden zonder zadel :-)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:37

Ikzelf heb hier ook last van gehad. Maar wat bij mij helpt (werkt misschien niet bij jou!) is dat ik de teugels in een boogje laat hangen (ja...dat vind mijn pony een goed idee! :Y) ) en dan vanuit mijn schouder-elleboog proberen mee te vieren i.p.v. met m'n handen.

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:37

concentreer je op je handen en werk aan je zit dan word het vanzelf beter :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:39

Naborah schreef:
Ikzelf heb hier ook last van gehad. Maar wat bij mij helpt (werkt misschien niet bij jou!) is dat ik de teugels in een boogje laat hangen (ja...dat vind mijn pony een goed idee! :Y) ) en dan vanuit mijn schouder-elleboog proberen mee te vieren i.p.v. met m'n handen.

Nou ik vind teugels in een boogje geen goed idee. Ik heb er al een handje van om aan een kant het contact zeer matig te onderhouden, dus teugels in een boogje vind ik niet eerlijk voor mijn paard. Mijn onrustige handen komen ook niet voort uit een onrustige mond, maar uit een onrustige zit. Zoals al meerdere malen aangegeven.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:45

Ik heb hier ook last van en mijn instructrice gaf mij de tip om mijn pinken op de schoft te zetten.
Zo zet je ze niet vast, maar ben je wel bewuster van wat je doet.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:45

Laat iemand naast je paard lopen met een touw,en leg zand op je handen.Zo concentreer je je op je handen en moet je je ondertussen niet druk maken over je paard.Na een paar minuten in draf en stap moet je proberen nog zand op je handen te hebben.Dat heeft bij mij enorm geholpen

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:24

Misschien eerst met 1 hand (buitenteugel) proberen, zodat de druk wat minder wordt voor jezelf.... de andere hand volgt na een tijdje vanzelf wel...

stalneggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:37

als ik bij ons op stal les geef aan kinderen rond de 12 jaar. dan doe ik altijd 2 grote postbode elastieke aan het zadel maken waar je normaal hulp teugels of zo aan kan hangen en laat ik ze daar hun handen door doen dat helpt vaak en doet geen pijn bij paard en ruiter. wat ook ooit helpt is op een een stal gaan rijden en dan niet een manege waar je alleen rondjes achter elkaar kan rijden maar bv net als bij ons op een dresuurstal. wij rijden de paarden in en geven lessen. en natuurlijk rij ik ok nog wedstrijden. succes. en als je meer wil weten van onze stal laat het dan even weten.;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:19

Euh... ik rij niet op een manege :+
Ik heb mogelijkheden genoeg... Niet alle simpele vragen zijn per direct van een manegeruiter... :+

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:35

je kan proberen het zadel vast te houden of de teugels strak te houden,
je handen blijven stil als je ze een beetje ontspant, je moet mee gaan
met de beweging van het paard!
misschien heb je er wat aan , succes!

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:40

Wij leerden vroeger op de manege dan je als je de teugels vast hebt en je pinken moest uitsteken naar de nek/schouder van het paard. Je pinken moesten het paard blijven raken. Het is niet de meest ideale manier ivm meebewegen maar je kan het proberen...

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:42

ik heb het zelf ook gehad, ik heb afgeleerd door constant in me hoofd te zeggen: let op je handen, let op je handen. Ook als je les heb; laat iemand het telkesn zeggen als je het doet. Het hielp bij mij ook om een plukje van de manen vast te houden.

Succes!:D

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:48

Neem iemand mee, die iedere zoveel seconden tegen je zegt dat je je handen stil moet houden.

Mijn instructrice toendertijd heeft er heel lang iedere les op gehamerd, en nu zijn mijn handen vrijwel stil (in de draf dan hé, stap is meebewegen, maar neem aan dat je dat weet).

Je moet je gewoon heel bewust worden van je handen. Probeer ze eens een tijdje wat hoger te houden, en voor je uit, hierdoor heb je geen 'steun' aan je paard, en leer je ze dus écht onafhankelijk van je paard, en je eigen lijf, stilhouden.

Maar bij mij hielp het dus, als iemand aan de kant me eraan herinnerde. Het kan misschien ook werken als je jezelf voorneemt om bij iedere letter die je voorbijrijdt op je handen te letten, maar voor mij persoonlijk werkte dat niet, want ik had ook nog een paard waar ik op moest letten ;)
Veel succes.

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:17

Heb je dat idee van het zweepje geprobeerd? Okay, het is even een vreemd gevoel, maar het werkt wel. Ik heb zo drie lessen gereden en geloof me, het helpt echt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:03

lon30 schreef:
Heb je dat idee van het zweepje geprobeerd? Okay, het is even een vreemd gevoel, maar het werkt wel. Ik heb zo drie lessen gereden en geloof me, het helpt echt.

Ik heb m'n zweepje nodig :P
Maar ik heb dat met het overdreven buigen in de ellebogen wel geprobeerd, dat voelde vreemd maar wel goed! Het contact houden wil dan ook beter.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:09

Als jij je handen niet stil kan houden heb je niet genoeg balans en geen onafhankelijke zit, neem eens wat zitlesjes..

Wat kinuh zegt kan ik ook inkomen, als mijn paard lekker loopt ben ik stiller in mijn handen dan wanneer peerd met andere dingen bezig is..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:10

Ladygiroc schreef:
Als jij je handen niet stil kan houden heb je niet genoeg balans en geen onafhankelijke zit, neem eens wat zitlesjes..

Wat kinuh zegt kan ik ook inkomen, als mijn paard lekker loopt ben ik stiller in mijn handen dan wanneer peerd met andere dingen bezig is..

Dat klopt ook, daarom kan ik wel met een zweepje of stokje gaan rijden, maar dan pak ik de oorzaak niet aan.
Ik wil graag pilatesoefeningen gaan doen voor mijn balans. Heb ook een behoorlijke motorische stoornis, heb ik altijd maar het idee. Niet alleen te paard, ook daarnaast ;)

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:13

ik heb er niet echt last van, maar ik zag een keertje dat je bijv. een postelastiek of een touwtje om je polsen kan doen.
succes! :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:16

Dat ben ik met je eens..als je een zweepje of wat anders op je handen gaat leggen ga je je focussen op dat punt en je straktrekken in de rest van je lichaam om dat zweepje maar niet te laten vallen..en dat is ook niet de bedoeling..:)

Ik rij tegenwoordig af en toe speels...dan laat ik me teugels lang en me beugels uit...even orriënteren op mijn zit...werkt wel..zit een stuk stabieler dan een aantal maanden geleden ;)

@calyppie_, moet je wel een erg betrouwbaar paard hebben ;)
banketstaaf als je gelanceerd word en je met je snufferd in het zand ligt...en je handen nog vast geknupt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:19

Dat zeker, maar ik denk dat het mijn motorische gesteldheid toch beter is om de oorzaak aan te pakken, voordat er dingen verkeerd gaan zitten.