4 Jarige Haflinger @ Dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Re: 4 Jarige Haflinger @ Dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 08:24

@linnie28: Nou, dat ''naar onder lopen'' komt wel hoor. Ik vind het veel belangrijker dat hij lekker ontspannen loopt, op eigen benen leert lopen en dat hij zijn achterhand en rug gaat gebruiken.

@Renske1987: Dankjewel. Ik hou er ook niet van om hem onnodig in de krul te trekken, en ben ook nog niet volledig met zijn voorkant bezig. Natuurlijk vraag ik hem wel al om wat omlaag te komen, maar pas als ik eventjes hem lekker los gereden heb en hij lekker ontspannen aanvoelt en ik voel dat hij zijn rugje gaat gebruiken. Die achterhand en zijn rug vind ik, vooral nu en gezien zijn leeftijd, véél belangrijker :)
En net zoals je zegt, soms zie je inderdaad op wedstrijd paarden die alleen maar aan de voorkant gereden worden en niet vanuit achter.

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:12

linnie28 schreef:
hee,
nou hij mag wel iets meer naar beneden lopen!
Ik zie dat je martigaal rijd, ik dnek dat je beter met slofteugel kunt rijden!
Dan kan die bijv. in galop minder zijn hoofd in de lucht gooien!
Voorderest vind ik het netjes en af en toe lekker gek doen vind ik soms ook wel leuk.

leuke pony succes er mee

:n Ik zou geen slof doen, ik denk dat een thiedeman dan een betere optie is ;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:38

Als ik hem met slof zou rijden, dan gooit ie voor de galop zijn hoofd gewoon tussen zijn benen. :+ Ook iets waar haflingers sowieso bekent om staan, dus dan kukelt die me zo eraf. Dan kan hij beter zijn hoofd wat omhoog doen ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:52

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:08

Leuke haf!
Het naar binnen vallen doen veel jonge paarden, ik heb daar met mijn haf ook veel last van gehad in het begin. Kwestie van balans bij je paard. Laat hem lekker op z'n eigen benen lopen en blijf hem ondersteunen in die galop, dan komt het vanzelf wel goed!
Mag ik vragen waarom je die thiedeman erom hebt hangen? Deze kan hem belemmeren in het op eigen benen lopen, wat ik eigenlijk wel het liefst zou zien bij zo'n jonge/onervaren pony. Verder ziet het er leuk uit. Hij heeft een mooi actief beengebruik, probeer dat vol te houden.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:43

Jana_Babsi3 schreef:
linnie28 schreef:
hee,
nou hij mag wel iets meer naar beneden lopen!
Ik zie dat je martigaal rijd, ik dnek dat je beter met slofteugel kunt rijden!
Dan kan die bijv. in galop minder zijn hoofd in de lucht gooien!
Voorderest vind ik het netjes en af en toe lekker gek doen vind ik soms ook wel leuk.

leuke pony succes er mee

:n Ik zou geen slof doen, ik denk dat een thiedeman dan een betere optie is ;)

Ik zou geen slof en geen thiedeman doen! Vind dat je het zo erg goed oplost met een martingaal, vooral bij een jong paard nog niet teveel aan z'n hoofd gaan prutsen. Ik vind over het algemeen dat je hem erg netjes en vriendelijk rijdt. Als hij bokt in de galop inderdaad goed voorwaarts rijden, zoals hiervoor ook al gezegd is, en hem aan het werk zetten. Laat hem maar eens nadenken wat hij moet doen en waar hij z'n voeten neerzet. Je kunt bijvoorbeeld veel overgangen stap-draf-middendraf-verzamelde draf rijden en dan 'ineens' en galop hulp ertussen doen.

Daarnaast veel links en rechts inbuigen, en eventueel op de volte de volte sluiten door een pasje naar binnen te wijken en dan weer openen door een pasje naar buiten te wijken.

Het zijn allemaal maar tips die ik geef, waardoor ik denk dat ik jou mee kan helpen. Ik vind dat je zeker al op de goede weg bent. Ga zo door, dan gaat de B zeker lukken!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:59

W0PPY schreef:
Leuke haf!
Het naar binnen vallen doen veel jonge paarden, ik heb daar met mijn haf ook veel last van gehad in het begin. Kwestie van balans bij je paard. Laat hem lekker op z'n eigen benen lopen en blijf hem ondersteunen in die galop, dan komt het vanzelf wel goed!
Mag ik vragen waarom je die thiedeman erom hebt hangen? Deze kan hem belemmeren in het op eigen benen lopen, wat ik eigenlijk wel het liefst zou zien bij zo'n jonge/onervaren pony. Verder ziet het er leuk uit. Hij heeft een mooi actief beengebruik, probeer dat vol te houden.

Waar zie jij die thiedeman? :+

Op deze foto's heb ik hem met martingaal gereden. Dat was in totaal 2x. Ik rijd hem nu ook al niet meer met martingaal.
Hij schudt niet meer zo met zijn hoofd.

Ik wil hem ook nog niks aan zijn hoofd hangen. Dat hij eerst maar lekker op zijn eigen benen loopt.
Wel als we hem longeren (schiet er nu bij in, maar de bedoeling is om hem 1x in de week te longeren) longeren we hem met pessoa.
Zo gebruikt hij ook lekker zijn hele lichaam tijdens het longeren, want anders loopt hij natuurlijk voor een jong paard maar wat rond te kijken en gebruikt hij zijn rug helemaal niet. :)

@Marlou91: Wij zitten helemaal op 1 lijn :D Ik neem inderdaad ook al in stap, volte openen en sluiten mee. Ik laat hem vaker 2e hoefslag lopen en dan laat ik hem het pasje tot de hoefslag wijken enz.
Ik ben steeds meer aan het proberen om overgangen te rijden en ook tempowisselingen. Inderdaad een goed idee om ineens de galop er tussendoor te doen. :) Ik neem het mee!
Morgenvroeg ga ik hem weer in de binnenbak rijden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:31

Vooral niet luisteren naar de mensen die een thiedeman of een slof aanraden.

Ik vind echt dat je goed bezig bent op deze manier en idd met een slof ga je hem juist leren dat hij met bokken lekker zijn hoofd tussen de knieën kan doen..

Plus (en dit even in het algemeen) als je een jong paard met thiedeman of slof gaat rijden dan leer je ze alleen maar hangen in de hand en de schade die je hiermee aanricht is bijna niet meer goed te krijgen

Maar weer even op jou gericht: zo te zien en te lezen weet je waar je mee bezig bent!

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:06

Renske1987 schreef:
Vooral niet luisteren naar de mensen die een thiedeman of een slof aanraden.

Ik vind echt dat je goed bezig bent op deze manier en idd met een slof ga je hem juist leren dat hij met bokken lekker zijn hoofd tussen de knieën kan doen..

Plus (en dit even in het algemeen) als je een jong paard met thiedeman of slof gaat rijden dan leer je ze alleen maar hangen in de hand en de schade die je hiermee aanricht is bijna niet meer goed te krijgen

Maar weer even op jou gericht: zo te zien en te lezen weet je waar je mee bezig bent!

Ik raad een thiedeman niet aan, maar vind persoonlijk een thiedeman beter dan een slof. Als ik met de thiedeman rijd hoeft hij helemaal niks verkeerds te doen, alleen als je paard zijn hoofd omhoog gooit heb je iets meer te zeggen.
Ik heb zelf ook een jong haflingertje en die rij ik ook zonder hulpmiddelen. Is natuurlijk wel het fijnste :D

Brittiikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:34

leuk zeg.
maar bij foto 3 isdie links voor been { zoals wij nu op het beeld kijken } scheef?
of lijkt die zo maait die mischien een beetje ?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:34

Nee dat lijkt zo :) Hij is keurig recht gebouwd.
Alleen omdat hij nog jong is ''gooit'' hij nog een beetje met zijn voorbenen. Hij moet zijn eigen balans nog zien te vinden en vooral in de bochten vind hij dat heel moeilijk.
Hier zette ik net een volte in en begin dus aan een bocht en dan heeft hij dat dus even :)

foreveryou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:11

wat erg goed te zien is dat je erg gespannen op je paard zit,
Toen ik je laatste foto zag, kon ik het me ergens wel bij voorstellen.

Het lijkt alsof jij tijdens het rijden te probeert vast te klemmen aan de teugels, en daar moet je aan werken, probeer je eens te ontspannen.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:01

Roweentje89 schreef:
W0PPY schreef:
Leuke haf!

Waar zie jij die thiedeman? :+

Op deze foto's heb ik hem met martingaal gereden. Dat was in totaal 2x. Ik rijd hem nu ook al niet meer met martingaal.
Hij schudt niet meer zo met zijn hoofd.

O sorry! Foutje! Niet goed gekeken.
Ook hoofdschudden zou ik persoonlijk niet met een martingaal oplossen, maar daar denkt iedereen weer anders over.
Zelf zou ik eerst kijken waar het hoofdschudden vandaan komt, dit doen paarden meestal om een reden (bijv. tanden wisselen, of te veel druk van het bit, ect) Dan kun je het vanuit de kern oplossen.
Maar nogmaals, verder ziet het er leuk uit! :D

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 19:35

foreveryou schreef:
wat erg goed te zien is dat je erg gespannen op je paard zit,
Toen ik je laatste foto zag, kon ik het me ergens wel bij voorstellen.

Het lijkt alsof jij tijdens het rijden te probeert vast te klemmen aan de teugels, en daar moet je aan werken, probeer je eens te ontspannen.

Ik zit net enorm ontspannen op hem!
Hij zit zooooo lekker. :o

Ik heb een scoliose in mijn rug, dus ik zit sowieso al een beetje meer opgericht dan de meeste. Helaas gaat dit nooit meer over ;(

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:42

je mag je tenen wel iets naar binnen doen en ik geloof zo oogt het dat de bak flink bevroren is
ik zou toch der mee op passen

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:15

@zosja24; de bak was toen niet bevroren, we hebben weinig kunnen rijden omdat hij altijd bevroren was. Maar we rijden er niet in als hij bevroren is ;). Bedankt voor de tip tenen naar binnen, ik zal aan brudoe vragen of ze het steeds naar me wil roepen :D
Laatst bijgewerkt door lindake op 26-02-10 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde reactie verwijderd

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:22

Je zit er wel netjes op, je moet alleen wel proberen je buitenteugel er goed aan te houden en ook je buitenbeen, op die laatste foto valt hij heel erg naar binnen en over het buitenschouder.
Dat is niet de bedoeling.
Ook moet hij idd wat nageeflijker, zeker voor in de B.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 07:39

Thomina schreef:
Je zit er wel netjes op, je moet alleen wel proberen je buitenteugel er goed aan te houden en ook je buitenbeen, op die laatste foto valt hij heel erg naar binnen en over het buitenschouder.
Dat is niet de bedoeling.
Ook moet hij idd wat nageeflijker, zeker voor in de B.

Naar binnenvallen, maar wel over de buitenschouder tegelijkertijd? Mag je me uitleggen :+
Ik heb hem net extra geleerd om goed op de buitenteugel te rijden, tijdens deze foto's waren we daar nog mee bezig.
Hij had daar nog niet zo een respect voor de bakrand en wilde zich er vaak tegenaan duwen. Dat is gelukkig nu over.

Ik zal binnenkort wel nieuwe foto's plaatsen. Hij staat sinds gisteren op een nieuwe stal, met binnenbak! _/-\o_
Hij is nu heel erg fijn te rijden op 2 vingers. Zacht in de mond, loopt netjes eigen tempo en is al een stuk nageeflijker!
We zijn trots op hem, hij gaat echt de goede kant op! +:)+

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:14

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels verwijderd.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:40

Leuke haflinger!

Ik denk wel dat je de martingaal af kan laten,zo te zien heeft het niet veel nut ;)
Het rijden ziet er goed uit,ik zou veel overgangen en voltes (vergroten-verkleinen) rijden
om het soepeler te maken,en dan komt die nageeflijkheid vanzelf. Door die overgangen
en figuren zal hij ook meer op de achterhand gaan lopen!
Maar,ik denk dat je goed bezig bent.

Nog veel succes!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:10

Hihi ja fijn he :D Heerlijk die binnenbak, eindelijk kunnen we dan eens goed met hem aan de slag.

Overgangen en voltes rijden doe ik ook al vaak met hem, had ik ook al vermeld dacht ik.

We zijn er vandaag achter gekomen dat de martingaal toch baat bij hem heeft.
Hij heeft namelijk iets nieuws, normaal aandraven en dan ineens ongecontroleerd vooruit schieten. Je krijgt hem wel weer bij je, maar het duurt een paar pasjes. Ik neem aan dat dit van de nieuwe omgeving is (we staan sinds donderdag op een nieuwe stalling met binnenbak), dus ik neem hem het nog niet kwalijk.

Ik zal vragen of zijn eigenaresse deze week nog eens foto's kan maken. Kijken of er al verschil is :D

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:01

Hartstikke leuk om weer eens een topic van Andor tegen te komen :D. Ik vind het een hele grote verbetering... Hij had eerst alleen de knopjes rennen en uit. :) Sinds hij van brudoe is vind ik hem echt prachtig geworden. (jep, ik ken Andor.) Hij mag nageeflijker lopen, maar ik weet hoe hij eerst liep. En dit is een grote verbetering. Denk wel aan je tenen. En misschien is het een vertekend beeld op de foto, maar ik heb het idee dat je geld zoekt. :) Kijk waar je naar toe wil gaan.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:44

Judith1601 schreef:
Hartstikke leuk om weer eens een topic van Andor tegen te komen :D. Ik vind het een hele grote verbetering... Hij had eerst alleen de knopjes rennen en uit. :) Sinds hij van brudoe is vind ik hem echt prachtig geworden. (jep, ik ken Andor.) Hij mag nageeflijker lopen, maar ik weet hoe hij eerst liep. En dit is een grote verbetering. Denk wel aan je tenen. En misschien is het een vertekend beeld op de foto, maar ik heb het idee dat je geld zoekt. :) Kijk waar je naar toe wil gaan.

Heyy,

Wie ben jij dan als ik zo vrij mag zijn? :o

Geld zoeken doe ik niet (ik vind toch niks), wel kijk ik altijd naar die prachtige pown onder mij :+:
Tenen idd, moet ik zeker aan denken!

Ik begrijp dus dat jij hem al kende voordat hij van brudoe was?
Zou je me dan via pb eens wat kunnen vertellen over hem?
In welke periode je hem kende en of je hem ook eens gereden hebt, en hoe hij dan was met rijden en in de omgang?
Omdat je al zegt, hoe hij eerst liep enz ben ik wel nieuwsgierig geworden :o
Lijkt me zeer leuk om meer te weten van hem.