Rijden op manegepaard (tips??) [vernieuwd]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Re: Rijden op manegepaard (tips??) [vernieuwd]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:16

Vandaag had ik erg veel zin in de les, eindelijk weer na een hele week wachten :P (jajaa heb maar 1x per week les)
Alle tips uitproberen van de mede-bokkers :)
Maar helaas moest ik mijn les afzeggen (wat ik eigenlijk nooit doe!) want ik ben zo benauwd van de verkoudheid!

Morgen waarschijnlijk inhaalles, dus dan ga ik de tips proberen ;)
Als er nog tips zijn, laat maar weten!

nadia_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:54

ze ziet er goed uit voor een manege paard.
Dat is hier wel anders.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:12

@ nadia_a; ik moet zeggen, ze ziet er wel het mooiste uit van de manegepaarden ;)
Maar dat komt ook omdat ze van haar 3e tot haar 7e van de eigenaar van de manege was. Ze loopt nu ong 1,5 a 2 jaar mee in de manege lessen. En de vrouw die haar eerst reed (is nu helaas weg ;( ) die gaf haar ook altijd musli met van alles en nog wat (oa lijnzaadolie)

nadia_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:46

Ow oke want het is egt een leuk paardje

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:50

Jeroennn schreef:
Afbeelding
Afbeelding

oeps foto's deden het niet (nu wel);
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beugels mochten daar wel wat langer en handen wat meer naar voren..

Tips zijn altijd welkom!

(oja, ik had al een berichtje gemaakt, maar die voldeed niet aan de eisen :(:) )

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:59

Heel mooi paard! :)

Het belangrijkste waar jij moet op letten is vooruit rijden.
Ik weet hoe vervelend het is om een paard te rijden dat steeds terugkomt in tempo wanneer je iets vraagt. Van mijn instructrice moet ik wanneer het paard zo een bui heeft even helemaal die voorkant vergeten. Je rijdt ze toch niet correct nageeflijk als ze niet voorwaarts zijn.

Concentreer je enkel op het voorwaarts rijden, en dan bedoel ik écht voorwaarts. Steek er maar een goed tempo in. Maak ze ook wat scherper aan je been. Been, geen reactie? Tikje van de zweep. En dat moet je heel consequent doen. Zie je dat je paard reageert dan ga je uitgebreid belonen :) Springen ze aan in galop ga je ook belonen, want jij vraagt je paard voorwaarts, en dat doen ze, ook al is dit niet in de juist gang. Belangrijkste is dat je reactie krijgt.

Het gaat er even helemaal niet uitzien, en ik dacht ook dat dit niet de manier was. Maar het werkte inderdaad, na een tijdje liet ze zelf vanzelf haar hoofd zakken, en dan voelt het ff helemaal 'juist'. Als ze dit niet vanzelf doen kun je even gaan weerstand bieden met je hand, maar probeer niet te gaan terugwerken. Wanneer ze terugvallen in tempo terug concentreren op het vooruit rijden! Dat is je eerste prioriteit.

Succes!

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:33

het is echt een heel leuk paardje!
ziet er uit alsof het je eigen paard is.
en idd ff wat meer de achterhand eronder, zodat hij ook niet achter de loodlijn "valt".

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:22

thankss!
Jaa de achterhand eronder zetten vind ik het moeilijkste.. Maar met veel overgangen en tempowisselingen krijg je dit toch voor elkaar?
Idd probeer ik zo consequent mogelijk te zijn met mijn benen ;)
Meestal is het dan zo, dat wanneer ze goed reageert op mijn been en ik vraag wat voor, dan komt ze gelijk terug in het tempo!
Dan probeer ik gelijk mijn been eraan te zetten en dan schiet ze weer omhoog :P

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:49

vandaag gereden, wat opzich wel aardig ging :) ik had geen les, deed even een uurtje vrijrijden.
Maar in het begin was ze weer lekker sterk en dan wil ze echt niet.. dus heb maar even gereden met haar hoofd in de wolkjes alleen is haar stuur af en toe defect :P dan zet ze volgens mij der tanden op het bit ofzoo..
Toen ik haar erdoor heen had, liep ze wel lekker maar nog steeds te veel naar voren zeg maar (dus plaatst ze haar gewicht naar voren en is ze niet op de achterhand). Kon ik heeel goed zien toen ik ging halthouden en in de spiegel keek.. leek net de toren van Pisa ;( haar voorbenen stonden niet recht, haar borst was naar voren om het zo maar even uit te leggen.

Tips voor de achterbenen en het gewicht op de achterhand te krijgen ;)?

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:26

ja je kan (zo heb ik het geleerd), met je zweepje een friemel/tikje geven zodat de "motor van achter start" :P

en idd heel veel overgangen, in het begin reed ik in 1 rondje wel 6x een overgang van stap naar draf.
en heel langzaam draven en dan weer een stukje heel snel.
en dan ondertussen beetje "zinlose" figuren rijden.

en als dit goed gaat komt eigenlijk zijn hoofd vanzelf.
maar dit kost echt tijd. en bij jouw nog een nadeel is dat wat jij opbouwd een ander weer met dezelfde vaart kan "verpesten".

en de meeste paarden lopen in het begin niet lekker, en willen dan ook niet laag lopen omdat de spieren pas na 20 min. helemaal opgewarmd zijn. je kan beter opbouwen, rustig instappen, lekker los draven en galoperen. en dan wat overgangetjes rijden, wat op de volte aan je stelling werken en dan pas gaan vragen om aan de teugel te gaan lopen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 03:40

Nog een tip: probeer continue een licht contact met de mond te houden. Dus niet dat de teugel los-vast komt, dus klappert. Zie je teugel als een soort elastiek: gaat het hoofd naar voren dan gaat je hand mee. Komt het hoofd omhoog dan gaat jouw hand mee terug. Blijf aan die mond plakken als het ware. En blijf naar je hand toerijden zodat het paard steeds zelf ook contact blijft zoeken met je hand. Dat heet aanleuning. Leuk paard hoor!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:09

Jepss :)
Met mijn handen ga ik sowieso wel mee en contact houden ook, naar de hand toerijden blijft moeilijk :P aangezien ze soms enorm eigenwijs is..

En helaas is het inderdaad een manegepaard, dus wanneer ik ze op het eind van de les (na driekwartier) eindelijk lekker begint te lopen kan ik haar de volgende dag niet meer zo op pakken.. die week daarop begint het weer van vooraf aan ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:47

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Het is namelijk de bedoeling om minstens 5 recente foto's te plaatsen waar rijtechnische commentaar op gegeven kan worden. Aangezien het foto's van mei zijn, zijn deze niet meer recent. Wanneer je over nieuwe foto's beschikt, mag je uiteraard een nieuw topic openen.