Uitvechten of toegeven??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:54

Oo ja, het is in de groep, de heer en meester over de kudde, misschien dat dit ook wel een 'aanwijzing' is. Hoe meer ik 'vecht' hoe meer hij baas wil zijn }:0

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:55

Waratje schreef:
Je zegt dat hij een te laag tempo loopt, maar te laag voor wie? Voor jou? Of heeft hij die langzame beweging nodig om los te komen? Een paard te vroeg naar tempo jagen is meestal niet bevorderlijk voor correcte balans.

Ja maar zó traag dat je amper kunt lichtrijden?? Hij stapt nog nét niet!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:07

Ja, zo langzaam als het paard aangeeft. Paarden zijn heel verschillend in hoe ze los moeten komen.
Mijn merrie geeft ook heel duidelijk aan wanneer ze niet soepel genoeg is voor draf, ook met oren plat en andere negatieve reacties. Ik weet dan dat ik te vroeg was, terug moet naar stap en meer buigwerk moet doen. Zij heeft vrij veel spiermassa die langzaam opwarmt, te vroeg in draf is gewoon niet goed. Je merkt heel goed het verschil op warme dagen ten opzichte van koele, als ze op een koele dag een deken op heeft gehad gaat alles ook veel gemakkelijker.
Geef je paard de ruimte om op zijn manier op te warmen, als dat met een drafje is waarvan je bijna omvalt, wat dan nog?

Cassidy

Re: Uitvechten of toegeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:25

Ieder paard is anders, de een hoeft voor een wedstrijd amper ingereden te worden, de ander wil een uur lopen om op zijn top te zijn.

Daarom vraag ik me af waarom jij niet naar je paard luisterd, meteen van hem eist dat hij in het gewenste tempo gaat lopen, terwijl hij zelf aangeeft dat hij het rustig aan wil doen. Een draftempo waarbij je amper licht kunt rijden is toch geen probleem? Valt vast wel heel makkelijk uit te zitten....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 03:44

Rij je in de draf meteen figuren, of ga je enkel over de hoefslag bij het warmrijden? Bij mijn merrie merk ik enorm verschil tussen het warmdraven op de hoefslag, of er figuren (buiging en stelling dus) doorheen kieper. Als ik in draf meteen begin met figuren komt het bijna niet meer goed terwijl als ze eerst rustig haar spieren kan opwarmen op de hoefslag ze daarna heel fijn te rijden is.

Ik heb nu het schema van beginnen aan een contactteugel stappen, 1 rondje op beide handen. Dan een rondje draf op beide handen (met deze kou maak ik er steeds 2 rondjes van). Dan gaat ze vanzelf m'n hand wat opzoeken en ga ik in stap verder loswerken, daarna in draf en een galopje over de hoefslag op beide handen en wat overgangen als ze wat opgewarmd is. Hoe lang hangt van de situatie die dag af. Daarna even een rondje op beide handen in stap aan de lange teugel en daarna aan het werk. Ben dan al zeker 15 tot 20 minuten bezig. Mijn merrie heeft dit echt nodig. Mischien heeft jouw paard ook de tijd nodig om zich als het ware klaar te maken?

Als ik het anders aanpak is ze ook niet vooruit te branden en blijft alles op z'n elvendertigst gaan, gaat ze mijn hand niet opzoeken en gaat in verzet tot steigeren aan toe. Natuurlijk kan ik dan ook de strijd aangaan, ik kan ook luisteren naar hoe zij het prettig vind. Het is haar lichaam, zij geeft aan wanneer ze klaar is om aan het werk te gaan.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 09:27

Dankje Mick! Ik denk dat het bij deze meneer idd ook maar zo moet :D .. (zo doe ik het meestal idd ook al, zoals ik al zei, voor de les al kwartier instappen/draven etc)

Cassidy: Ik luister wel naar mijn paard :? . Anders had ik deze vraag niet gesteld en hem er wel gewoon doorheen gejaagt.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:33

Geen ruzie maken. Het ene paard is het andere niet, Wij hebben een merrie die ook net een diessel is,Die moet even opwarmen.
De eerste 10 min wil ze eigenlijk niets,daarna is ze perfect.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:42

Ik heb er ook zoéén gehad (gehad, omdat ik er nu redelijk doorheen ben) Super sensibel ding, maar moest m niet vragen om direct actief weg te draven. Hij wilde zich niet lang maken en tegen m'n hand oplopen (dat uitte zich in staken, heel strak worden en in t ergste geval vluchten of bokken). Dit heb ik ondervangen door zeker niet de strijd aan te gaan, maar of in draf steeds een schepje erboven op (niet in drie voltes, maar echt steeds een klein tandje harder. Een schop of klap had bij deze echt geen zin) of m in galop tegen m'n hand op te laten lopen. Dat vond ie makkelijker, en wanneer de galop goed was (én ontspannen) was de draf opeens ook geen probleem meer.
Eigenlijk moet je dus én niet de strijd aangaan, maar óók niet toegeven. Gewoon een passende oplossing vinden.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:43

Ok thanks.. De meningen zijn over het algemeen wel aardig het zelfde. Zoals yess al zegt, ik rijd hem meestal (zodra ik ga draven) eerst op z'n eigen tempo. Daarna (na 2 x hoefslag) ga ik weer stappen en draaf vrij snel weer aan. Dan is hij al iets wat vlotter. Dan doe ik meestal gelijk een simpel galopje. Op zijn tempo. Dan is hij weer iets beter. En dan weer stappen en de andere kant om het zelfde. Daarna komt hij al een heel eind de goede kant op. Meestal laat ik hem dan even doordraven met wat grote voltes etc. Daarna weer even stap, lange teugel. Hierna is hij al stukken beter. En dan kan ik ook beginnen met wat meer te vragen. Iets wat stelling en buiging. Aanleuning etc heb ik over het algemeen de hele tijd wel. Maar pas hier begint hij écht over zijn rug te lopen. Hiervoor loopt hij met een valse niet ontspannen knik. (lijkt voor de ietwat ontwetende ruiter wel mooi, maar is dus niks..)

Maar goed, ik wou graag weten wat de meesten hier zouden doen, en dat is duidelijk!! Bedankt voor jullie adviesen, tips en meningen!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:46

Het gevecht aangaan met zoveel honderd kilo lijkt me zowiezo in de meeste gevallen weinig zinvol. Geef het paard te tijd de spiertjes warm en los te maken dan komt het wel goed. In de winter kost dat wat meer tijd dan in de zomer, een paard dat ook in de winter de hele dag buiten staat zal ook sneller warm zijn dan een stalpaard. Een jonkie is sneller los dan een ouder paard. Dat zijn allemaal factoren waar je bij het losrijden rekening mee moet houden. En dan heb je ook nog eens de verschillende karakters waar je ook nog rekening mee moet houden als je tot een fijne samenwerking wil komen.

Offtopic: Geweldige avatar heb je!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:17

Haha dankje. :+

Ja klopt hoor.. Dit is nog wel een jonkie, maar überhaubt niet een druk of bloederig paard. Dus dat klopt wel ja. Blijft eerder stil staan in een gekke bui dan dat hij er van door gaat. Maar, bedankt voor je mening, ik ben het met je eens *D ..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 03:21

Wij hebben ook een ruin die je eerst zeker 10 minuten z'n overtollige energie kwijt moest laten raken. Hij was dan zo opgewonden omdat hij wist dat we gingen rijden, dat hij even de spanning kwijt moest.
Sinds hij in de wei staat met een ander is het beduidend minder geworden. Ik denk dat er misschien ook een "vervelingsaspect" een rol speelt bij sommige paarden.

Hoewel ik wel vindt, dat het paard jou hoort te gehoorzamen, ook al is hij de baas van de kudde!
Toegeven aan een paard lijkt mij geen goed idee, dan beland je vaak van kwaad tot erger.
Als ik de enquête lees, dan is de stand 91% die vindt dat je dat gevecht niet aan moet gaan. Helaas kan ik er niet uit opmaken of het een kwestie is van niet durven, er geen tijd voor hebben of niet weten hoe je dat probleem moet aanpakken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:28

Voor mij is de beste manier altijd die manier die werkt, en zo te lezen werkt het prima als je hem zijn 10 minuten opstarten gunt. Je kunt het gevecht aangaan zodat jij zeker weet dat jij de baas bent maar wil je dat? Ik vindt het altijd prettig om samen met mijn paard te rijden en niet totaal te domineren (mits dat natuurlijk kan en gelukkig kan dat bij mijn bijrijdpaard).
In elk geval veel succes! Klinkt als een fijn dier.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:38

Gewoon lekker de tijd geven om op te warmen :j

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 09:36

Troi & Pollewoppy: Thanks :D .. Tsja, soms moet je toch ook wel even baas zijn :Y) ?

MaXcomX: Ja dat is het punt.. Aan de ene kant denk ik dus ook, laat maar lekker even, maar hij moet idd wel luisteren.. Tijd/durf/ontwetendheid speelt geen rol :o .

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:40

Hoihoi,

Ik rij een paard voor een klant met hetzelfde probleem.
Deze geven we nu sinds enkele weken Dr. Horse (Glucosamine) en hij is nu gewoon lekker los, vrolijk en goed voorwaarts vanaf het moment dat ik opstap.

Hopelijk heb je er wat aan, het is echt de moeite waard het te proberen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:51

ik heb tijdens de opwarm fase ook de neiging om om m'n paard aan een half lange teugel te laten lopen in het tempo dat ze zelf verkiest. Ik heb alleen enkele basisprincipes:
- neus moet onder de ruglijn blijven, nageefelijk of aan de teugel maakt me nog niet zoveel uit
- stap is stap en draf is draf
- tempo mag m'n paard zelf kiezen zolang ze niet gewoonweg onderuit loopt of compleet stilvalt
- alleen grote voltes en diagonalen
Na een 10-15 minuten even stappen aan lange teugel, daarna teugels kort en kleine voltes in stap, waarna ik mijn "werkfase" inlas.

Elk paard is anders met het ene kan je beter al losgalopperen en met het andere beter niet. De ene heeft meer tijd nodig om los te komen en soepel te worden dan anderen.
Staat je paard in de winter meer op stal dan in de zomer? Paarden met arthrose hebben "opstartproblemen" en hoe meer ze kunnen bewegen hoe beter. Bij ons gaan paarden die in de winter 24/7 op stal gehouden worden (eigenaars hun beslissing) eerst 20-45 minuten in de stapmolen alvorens ze opgezadeld worden, dit om de zwelling in geval van stalbenen te doen wegtrekken en voor het langzaam loswerken/opwarmen van de spieren bij "stijvere" paarden.
Dus misschien dat glucosamine-MSM preparaat helpt of in geval van echte spierstijfheid magnesium en een vitamine E met selenium

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:53

ik ga ook met de meerderheid mee en zeg dat je beter die 10 minuten "vriendjes" blijft dan gas erop en langer dan die 10 minuutjes met een boos en gespannen paard rondrijdt.

Baas zijn ok, maar dat kan niet in elke situatie. Als jullie met het rijden een goed compromis hebben en er is een goede samenwerking na die 10 minuten ... waarom zou je dan baas moeten zijn? :)

veel plezier nog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:58

Omdat dit toch meer een rijtechnisch probleem is verplaats ik dit topic [OPG] -> [RT]

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:09

maXcomX schreef:
Wij hebben ook een ruin die je eerst zeker 10 minuten z'n overtollige energie kwijt moest laten raken. Hij was dan zo opgewonden omdat hij wist dat we gingen rijden, dat hij even de spanning kwijt moest.
Sinds hij in de wei staat met een ander is het beduidend minder geworden. Ik denk dat er misschien ook een "vervelingsaspect" een rol speelt bij sommige paarden.

Hoewel ik wel vindt, dat het paard jou hoort te gehoorzamen, ook al is hij de baas van de kudde!
Toegeven aan een paard lijkt mij geen goed idee, dan beland je vaak van kwaad tot erger.
Als ik de enquête lees, dan is de stand 91% die vindt dat je dat gevecht niet aan moet gaan. Helaas kan ik er niet uit opmaken of het een kwestie is van niet durven, er geen tijd voor hebben of niet weten hoe je dat probleem moet aanpakken.

Maar elk paard (en mens) heeft zijn eigen karakter en gebruiksaanwijzing.
1 van mijn paarden heeft een schurft hekel aan poetsen, die borstel ik snel, waarom dan extra doorgaan en een ontzettend chagrijnig beest kweken?
Mijn andere paard houdt ontzettend van trutten, kan daar juist uren van genieten.

Mijn AVS is ook geen paard die je gelijk met druk moet rijden, die moet ik ook eerst op zijn eigen tempo een min of 5 a 10 laten stappen/draven.
Hij kan niet gelijk jouw tempo aannemen dat duurt even. Jij mag het komen proberen hoor......!!
Bij mijn KWPN-er kan het wel, die loopt gelijk in de tempo die ik bepaal.

Dit alles heeft niets met niet durven/geen tijd hebben, te maken.
Het heeft met "leren aan je paard aan te passen" te maken. Dus luisteren naar je paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:22

Wordt het er beter op als je een paar dagen het gevecht aan bent gegaan? Als het alleen slechter gaat, heb je je antwoord eigenlijk al.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:12

Tjaaaa, das weer iets heel moeilijk om zo van achter de pc, je ziet het paard en de ruiter niet, en je weet eigenlijk te weinig achtergrond info van hoe het werkelijk allemaal gaat nu op dit moment.

Maar als eerste zou ik eigenlijk zeggen ga nooit in conflict met je paard, een strijd mag je nooit gaan uitvechten, te veel kans dat je die verliest, de vraagstelling die moet je dan zeker in vraag stellen, en die dus gaan veranderen.
Lees nog eens heel goed wat een voorgaande tipgever al schreef "Onley" hier denk ik dat die het meest de goede richting aanwijst.
De warming-up en cooling down is idd heel belangrijk maar de één ziet het zo de ander heel anders, en wat zeker is, is dat je met niet opgewarmde spieren niet dadelijk heel hevig aan de slag mag gaan, maar dat hangt uiteraard ook van het paard af en de mate waarin hij al is getraind.
Een recreatieve jogger die 1 a 2 maal per week een paar km gaat lopen, kan je niet vergelijken met een topsporter die elke dag 10 km gaat lopen, de eerste zou al waarschijnlijk overbelast geraken door de opwarmig te doen van de ander.Dus hoe hard je mag trainen of opwarmen hangt gewoon af van de manier waarop en de ervaring en voorgaande training.

En zoals "Onley" ook al zei het moment dat je je paard opneemt om er iets mee te gaan doen moet hij dus bij zijn werk zijn, dus ook al bij het stappen naar de paddock of rijpiste, ook tijdens het grondwerk, en wanneer je er opzit gewoon echt werken , het slenteren of onaandachtig wat rondhangend stappen das voor na de training op de weide in het paard zijn vrije tijd dus, niet tijdens de training.

Je zegt zelf dat je tijdens het opwarmen niet echt vraagt om buiging of stelling, wel ik doe dat dus altijd tijdens het opwarmen, gewoon zacht beginnnen en verder opbouwen.
Warmin-up betekend opwarmen van de spieren zonder ze te overbelasten, dus je moet wel echt die spieren aan het werk zetten om ze te kunnen opwarmen natuurlijk.
Buiging en stelling vragen is daar dus ideaal voor, de spieren worden korter en langer, pompen dus het bloed erin en er weer uit, voeren zo extra zuurstof aan, en de smering van de gewrichten komt ook meer op gang door ze extra te buigen.

Dus ook tijdens het uitstappen, de cooling-down, niet zomaar teugels loslaten en je paard laten wegzakken naar het bijna niks doen, nee op een rustig tempo uiteraard, maar wel buigingen, en tempo wisselingen, zelfs een rustig drafje, tis net door die werking v/d spieren (het samentrekken en ontspannen) dat de afvalstoffen ook afgevoerd kunnen worden.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:28

Iedereen weer bedankt voor de reacties!

Even wat antwoorden:

Ik ben mij bewust dat je elk paard anders moet rijden.
Ook ik heb meerdere paarden, en rijd meerdere paarden, en allemaal op een andere manier. De 1 begin ik idd, met gelijk wat buiging stelling etc, maar de andere niet. Deze wordt er niet beter van om daar gelijk mee te beginnen. Eigenlijk geef ik hem het idee, dat hij de touwtjes in handen heeft, waarna ik ze langzamerhand overneem. Anders is hij een beetje gekrenkt in z'n trots.

Nogmaals, ik kan mij in alle antwoorden goed vinden, maar wil 'gewoon' even weten wat een ander zou doen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:39

rocksyboy schreef:
Eigenlijk geef ik hem het idee, dat hij de touwtjes in handen heeft, waarna ik ze langzamerhand overneem. Anders is hij een beetje gekrenkt in z'n trots.

Ik denk niet dat je 't zo moet zien eigenlijk.
Het is natuurlijk moeilijk bepalen vanachter de pc, maar ik denk dat het boos worden van dit paard meer voortkomt uit koude, stijve spieren dan uit 'trots' oid. ( :+ )
Mijn paard is ook 'n diesel, maar omdat-ie veel buiten staat wordt 't minder. Ik stap zeker 10 minuten los, aan een lange teugel waarbij hij wel voorwaarts neerwaarts loopt.
Als ik te vroeg m'n been aanleg om te gaan draven, weigert meneer gewoonweg. Wanneer ik dan toch doorzet merk ik dat hij nog wat stijf is, dus ik kom mezelf gewoon tegen en 't paard voelt zich daar bovendien ook niet prettig bij.
Om en nabij de 10 minuten merk ik dat hij wil gaan draven en dan is-ie bij been ook gelijk weg, de ene keer in 'n hoger tempo dan de andere keer.
Ik laat 'm gewoon op beide handen over de hoefslag draven, wat korter wanneer ie vrij los is en wanneer hij wat stijver is wacht ik tot hij zelf een hoger tempo aanneemt of mijn been accepteert wanneer ik dat vraag.

Ik zou dus zeggen laat 'm lekker even warm-sukkelen :D zolang ie daarna fijner wordt. Het moet voor beide partijen leuk blijven natuurlijk. :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:23

Aan de spieren merk ik niks hoor.. Als ik hem een keer echt doorvraag, loopt ie wel gewoon rad en ruim. Enkelt (wanneer er leuke merries bij hem in de bak zijn) kan hij ook wel gewoon opstarten. Dan moet ik hem eerst zelfs terug nemen. Dus denk niet dat dat het is. Tuurlijk stappen we eerst in enzo, maar ik geloof niet dat dat het grootste probleem is. Het is gewoon een échte meneer }:0 .