Haflingerstreek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Haflingerstreek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:40

Is er niet een bokker die in jou buurt woont die je kan helpen? Want volgens mij heb je best goede bedoelingen maar onvoldoende kennis.

En als ik zeg aan het werk zetten, bedoel ik zijgangen, overgangen, schijnovergangen, en dat allemaal terwijl je figuren rijd. Je pony moet echt al haar aandacht bij jou hebben.
Heb je wel les dan? En wat doe je in de les?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:49

Cintjuhh schreef:
misschien helpt het als je er een ander bitje inhangt

Beetje makkelijk he! Gelijk maar de pijn in de mond opvoeren :Z

Nee TS, ik raad je aan om het oude bit er weer in te doen en eerst te gaan werken aan de basis. Eerst in de bak (of in afgezette wei), dan een x stappen in de wei. Werk eerst aan vertrouwen en aan de rem. Misschien de onereinstop of op je zit werken. Want om de hele tijd in de mond te gaan hangen lijkt me al helemaal niks. Verder door da laten onderzoeken als ze het vaker doet en wat rustiger en minder heter voer voeren. Wie weet krijgt ze teveel. En natuurlijk les vragen. Al is het maar 1x in de 2 weken, je instructrice kan je echt verder helpen dan raad bij bokt vragen.

Heb dit ook gehad, op een gegeven moment kan je aanvoelen wanneer ze weer begint en kan je haar stoppen. Succes

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:20

Zoals mijn 2 voorgangers ben ik het ermee eens dat een scherper/zwaarder bit, een dikke vette nee is..

Dit is puur een kwestie van uitproberen, en de haf wint buiten.

Ik zou proberen te lessen in de buitenbak en evt vragen of er iemand met je mee gaat als je buiten wil rijden.

Je bent je vertrouwen kwijt, en dat krijg je echt wel terug met de juiste begeleiding hoor..

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:29

misschien minder brok ed voeren, alleen hooi en een heel klein beetje muslie zonder haver is voor een haflinger genoeg..
mijn haf kreeg eerst ook 1 kilo brok per dag en was in de winter maanden ook niet te houden.. nu gaat het prima.. enne niet aan de teugels hangen maar er mee spelen..dan stopt ie wel een keer hoor.. succes

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:35

Ben het voeren wel met Nordan eens.

Maar niet het spelen met de teugels. Dat wordt zagen, dat wordt pijn en dat wordt een reactie op de pijn van het paard.

Scherper bit vind ik onverantwoord. Een scherper bit lost niets op. Vind wat je er nu in hebt hangen al te veel als ik eerlijk ben.

Slofteugel is een noodoplossing en een ramp in de handen van een ruiter die er niet mee bekend is. Dus niet aan beginnen.

Eerlijk: ga lessen. Laat iemand is goed naar jou kijken en naar jou rijden want ik heb het vermoeden dat het grotendeels bij jou ligt en niet bij je pony.
Angst is een grote factor wat onrust in de pony stimuleerd. Doordat jij angstig ben is je pony waarschijnlijk drukker en dat versterkt elkaar.

Ik zou even rustig aan doen qua rijden. Niet naar buiten en dan onder begeleiding van een ervaren ruiter de boel weer oppakken.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:39

met spelen bedoel ik niet zagen, maar laat de teugels niet op spanning staan laat ze ook even los, handen klein beetje naar voren en weer terug..

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:57

Juangi schreef:
Cintjuhh schreef:
misschien helpt het als je er een ander bitje inhangt

Beetje makkelijk he! Gelijk maar de pijn in de mond opvoeren :Z

Nee TS, ik raad je aan om het oude bit er weer in te doen en eerst te gaan werken aan de basis. Eerst in de bak (of in afgezette wei), dan een x stappen in de wei. Werk eerst aan vertrouwen en aan de rem. Misschien de onereinstop of op je zit werken. Want om de hele tijd in de mond te gaan hangen lijkt me al helemaal niks. Verder door da laten onderzoeken als ze het vaker doet en wat rustiger en minder heter voer voeren. Wie weet krijgt ze teveel. En natuurlijk les vragen. Al is het maar 1x in de 2 weken, je instructrice kan je echt verder helpen dan raad bij bokt vragen.

Heb dit ook gehad, op een gegeven moment kan je aanvoelen wanneer ze weer begint en kan je haar stoppen. Succes

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Uit ervaring wetende dat een haflinger die brok gevoerd wordt zichzelf in de weg zit en zn energie tegen je kan gaan gebruiken raad ik aan dit helemaal achterwege te laten. Verder werken aan grondwerk, misschien is parelli iets voor je. Pas als je samen met je haf in de buitenbak geen problemen meer hebt kan je pas naar buiten, of samen met een ander braaf paard waar ze aan hangt.
Ik weet niet of heb er overheen gelezen of je les hebt maar probeer dit ook bij huis te regelen want hier gaat duidelijk iets fout.
Luister alsjeblieft niet naar mensen met adviezen over scherpere bitten of hulpteugels, hiermee geraak je alleen maar verder van huis.
Mocht je het allemaal even niet meer weten dan kun je haar altijd even een paar weken wegzetten. Na een goed plan van aanpak hierna met hulp weer oppakken en met name de basis zorgt voor een goede samenwerking.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:33

Is je buitenbak trouwens afgesloten? Want dan zou ik gewoon daar gaan oefenen met haar! Stuk veiliger ;)
Als ze er dan vandoor gaat, let er dan echt op dat als ze ook maar een klein beetje reageerd op je inhouden dat je haar dan ook gelijk een beetje los laat.
Ze moet natuurlijk wel weten wanneer ze het goed doet!
En nogmaals, gewoon met iemand anders samen naar buiten gaan!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:03

Ik meld me ook even :)
Ik ben degene die gister mee was foto's maken en heb inderdaad gezien hoe Karlijn ervan door gestierd is.
Snap alleen niet hoe ze het steeds in haar hoofd haalt er zo van door te springen gelijk.
In de bak [omheid] heb ik er ook even opgezeten, en kreeg 't idee dat ze zich heel erg opgejaagd voelde.
Hiermee doel ik op passen niet afmaken [echt heel gehaast lopen] en zomaar opeens knalde ze een keer door in galop.
Ik heb d'r wel tot een halt gekregen, maar dit was puur met m'n zit.
Maar in de draf kreeg je amper controle over d'r, leek wel of ze het bit compleet negeerde.
Dat over nog een zwaarder bit erin hangen vind ik inderdaad ook niet zo'n slim plan.
Maar 't is echt levensgevaarlijk want het had echt weinig gescheeld of ze was gister zo die weg op gestierd met de gevolgen van dien.
Aparte is wel dat ze totaal niet overkomt als een pony die er makkelijk vandoor springt o.i.d.
Er loopt een spoorweg parallel naast, en ze veroerde geen spier toen er een trein langs kwam denderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:07

Thanks thirsa =)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:13

Haflingerstreek ja!

Hier nog zo 1 met die kunstjes.
Ik ben hem gewoon gaan parkeren tegen de bakrand. soms wel 5 x op een lange zijde. je moet erg consequent blijven. nee is nee. en buiten, hang er een slofje onder. nu zal er wel erg veel commetaar gaan komen maar het is veel veiliger. al zorg je dat die erbij hangt en als ze gaat hem eraan pak kan je dr makkelijker terughalen. verder veel oefenen. stap, draf. tempowisselingen en de meest gekke figuren rijden in de buiten bak. en het buitenrijden rustig opbouwen. zorg dat iemand mee gaat waat jij evt je pony achter kan parkeren. of vraag iemand met meer ervaring/kracht om je ermee te helpen. want verongeluken is niet de bedoeling :). en schaam je niet als je het zelf niet op kan lossen. soms is je lontje helemaal op met geduld en al help een ander kan het soms helpen.

Edite: ik lees net het stukje van je fotograve , Ga echt veel overgangen rijden, probeer de ontspanning erin te krijgen en hou haar aan het werk. benen eraan en ga is proberen om sjokkend te draven. dan weer 1 pasje harder en terug. zo kan je haar beter onder controlen krijgen.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:13

Ik zie hier echt dingen staan dat ik denk: mensen, waar zit je verstand?
Een scherper bit erin gooien, omdat ie er vandoor gaat?

Ik heb dit ook een tijd geleden meegemaakt met mijn haflinger..
Mijn haflinger was in 3 jaar tijd 3x verhuisd en was niet op zijn plek.
Hij werd uit zijn "vertrouwde" omgeving gehaald en moest op mij bouwen.
Hij pakte ook het bit vast, zowel buiten als in de bak. Ik weet niet of jij verhuisd bent?

Mijn tip is dan ook: les! Heel erg simpel..
Ik denk dat dit ook een haflinger is die je bezig moet houden, die zich gauw gaat vervelen.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:47

Ik heb ook een haflinger met streken in de bak.
maar mijn instructeur zij ook altijd nooit een scherper bit erin doen wat er ook gebeurd want na een aantal keer rijden reageren ze daar ook niet meer.
die van mij wil wel is heel hard naar de uitgang rennen , maar ik voel dit direct en ga hem dan bezig houden rondjes draaien figuren en dat werkt meestal wel.
en een slof ben ik ook geen voorstander van die van mij loopt daar zoiezo direct doorheen :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:11

ik zou in eerste instantie nog been bij geven en dit alleen in de bak gaan oefenen. Been erbij zorgt ervoor dat ze weer op het bit komt en je weer wat te vertellen hebt.
Sommige werkt het om ze zo te laten rennen dat hun tong op de grond hangt, bij andere moet je heel concequent een ho-knop erop maken en weer een ander doet het super op de one rein stop (van parelli). Is dus echt per paard verschillend.

Mijn pony werkte het om 1 flinke ophouding te geven en dan teugels lang (dan was het niet meer leuk). Mijn fjord werkt de ho-knop het best en luisterd hij er een keer niet naar dan als die gestopt is moet hij alles vanaf waar ik ho zei achteruit terug. Hij is nogal lui uitgevallen dus als ik de keer erna ho zeg staat hij 4kant in de remmen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:13

Wat het wél is en hoe je het moet oplossen, weet ik niet. Maar een Haflingerstreek, zoals je het in de titel noemt, is het denk ik niet. :') Jammer dat je je meteen afvraagt of je haar nu moet verkopen. Overal is een oplossing voor! Succes er mee. :)

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:16

oow dat is echt balen ...
miss lukt het als ze er vandoor wil gaan dat je haar dan omtrekt ofso?