Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Met mennen doen we het wel op dezelfde plak als de kuithulp maar dat komt volgens mij gewoon omdat je in een verschrikkelijke knoop moet om de kont te raken.
). Zesiram schreef:@Liedje89: je kan je paard ook leren aan te galopperen door aan zijn oor te trekken, dus wat dat betreft heb je wel gelijk. ( zal alleen wat lastig zijn voor jezelf misschien).
Maar het lijkt me logisch dat je als je je paard aanwent om op je kuit te reageren, en hij reageert even niet, je even aanwijst ( daar gaat het in mijn ogen om ) wat je ook al weer aan het doen was. Maar als je maar vol blijft houden hem op zijn kont aan te tikken, gaat een paard daar vanzelf net zo goed op reageren ( als je het maar consequent blijft toepassen natuurlijk).
. Sjonniej schreef:Maar als het nou in beginsel niet uitmaakt of je nu het "opletten" duidelijk maakt met een tik achter de kuit of op de kont. Waarom dan moeilijk doen als het makkelijker kan?
Voor een tik op de kont hoef je je hand niet te bewegen.
) Zelf rij ik altijd wel met zweep, zorgt ervoor dat ponylief goed oplet. Als ze dan zit te klieren krijgt ze een heel zacht tikje op haar kont en dan is ze weer bij de les.. Ze is erg gevoelig voor de zweep, maar als je er geen zweep bij hebt, dan denkt ze; ach, dus dan hoef ik niks te doen? (dan is ze erg sloom, onoplettend etc) sans6 schreef:je hebt je zweep toch in je (ontspannen) vuist?
Als dan je duim bovenop zit, wijst je zweep toch automatisch naar beneden?