sperriem eraf, paard reageert anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:19

Leuk om te ontdekken! De enige reden die mij zo te binnen schiet en die nog niet genoemd is is dat het paard veel makkelijker zijn mond, en dus onderkaak kan bewegen. Daardoor zou hij eventuele spanning in het kaakgewricht makkelijker kwijt kunnen raken, en dan kunnen ze makkelijker nageven. Of inderdaad dat de ligging van je bit in de mond anders wordt met of zonder sperriem, dat klinkt ook wel logisch. Tong uit de mond is dan wel weer vreemd. Maar wie weet, moest ie even voelen waar zijn riempje nou toch gebleven was :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:30

Amanda_T schreef:
Ik reed eerst ook met sperriem. Op aanraden van een instructrice sperriem eraf gehaald. Mijn paard leek wel een ander paard, licht in de hand, fijn na te rijden, echt een genot voor de ruiter dus! Sindsdien heb ik ook niet meer met sperriem gereden, ja op concours, losrijden zonder en dan 5min voor de proef sperriem heeeel losjes eraan en direct na concours er weer af. Vond het bij mijn paard ook echt een verbetering.

je mag ook zonder sperriem starten hoor,maar dan wel een neusriem zonder lusje gebruiken.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 00:46

Careano schreef:
Maar het feit dat je een sperriem om hebt met rijden wil toch niet zeggen dat dit dwang uitoefent? Ik rijd ook met sperriem, maar op een los gaatje en gebruik de sperriem zeker niet om haar mond dicht te snoeren.

Nee hoor dat wil ik ook absoluut niet zeggen, ik gebruikte de sperriem ook niet om de mond dichttesnoeren.

avensis

Re: sperriem eraf, paard reageert anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:50

heel licht in de hand en af en toe met de tong eruit? Denk dat ie gewoon z'n tong over het bit had. Als hij dat vaker doet zou ik die sperriem er toch maar weer aan gaan zetten!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 00:58

Ik heb zelf die tong er 2 keer uitgezien, het zag eruit als mondhoeklikken. Ik kan het niet zo goed uitleggen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:12

Een sperriem heet niet voor niets zo, het sperren (versperren) om de mond open te doen, met bit meestal met rijden. Ik zou nooit een paard rijden zonder sperriem, is niet voor niets uitgevonden! Maar voelt het beter voor jou of paard, of bitloos doen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:38

setteke schreef:
Een sperriem heet niet voor niets zo, het sperren (versperren) om de mond open te doen, met bit meestal met rijden. Ik zou nooit een paard rijden zonder sperriem, is niet voor niets uitgevonden! Maar voelt het beter voor jou of paard, of bitloos doen.

Er zijn ook heel veel hoofdstellen uitgevonden zonder sperriem dus de redenering: "het is uitgevonden dús het is noodzakelijk" raakt kant nog wal.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:53

Waves schreef:
setteke schreef:

Er zijn ook heel veel hoofdstellen uitgevonden zonder sperriem dus de redenering: "het is uitgevonden dús het is noodzakelijk" raakt kant nog wal.

Vandaar deze geweldige "nieuw uitgevonden" hoofdstellen. Zijn eeuwenoud, maar maakt niet uit.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:00

setteke schreef:
Vandaar deze geweldige "nieuw uitgevonden" hoofdstellen. Zijn eeuwenoud, maar maakt niet uit.

Het is me niet duidelijk wat je nou zegt. Alle hoofdstellen zijn eeuwenoud. Bij Western rijden ze al eeuwen helemaal zonder neusriem. Wat is je punt precies?

En dat je nooit een paard zou rijden zonder sperriem is natuurlijk jouw keuze maar het kan je verrijken om het wel eens te doen. Het is een schijncontrole.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:20

Waves schreef:
setteke schreef:

Het is me niet duidelijk wat je nou zegt. Alle hoofdstellen zijn eeuwenoud. Bij Western rijden ze al eeuwen helemaal zonder neusriem. Wat is je punt precies?
En dat je nooit een paard zou rijden zonder sperriem is natuurlijk jouw keuze maar het kan je verrijken om het wel eens te doen. Het is een schijncontrole.

Ik rijd wel degelijk paarden zonder sperriem, maar dan met stangentrens, mss weer mijn keuze ,netzoals jouw keuze. Heel fijn een schijncontrole, hou van onduidedlijlkheid, hoe kan je alle paardensporten over een kam scheren...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 02:25

Niet, maar door een sperriem kan een paard zijn mond niet meer openen dus ontwijken voor pijn. Zo kom je der meestal veel te laat achter dat je paard pijn heeft aan zijn bit.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:38

setteke schreef:
Ik rijd wel degelijk paarden zonder sperriem, maar dan met stangentrens, mss weer mijn keuze ,netzoals jouw keuze. Heel fijn een schijncontrole, hou van onduidedlijlkheid, hoe kan je alle paardensporten over een kam scheren...

Sorry, als je volledige zinnen zou typen zou ik misschien begrijpen wat je bedoelt maar je typt steeds wat halve losse kreten achter elkaar en ik kan daaruit niet opmaken waar je heen wil.
Ik ga er dan ook maar niet meer op in, we begrijpen duidelijk niet wat de ander bedoelt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:41

LizzyLover schreef:
Niet, maar door een sperriem kan een paard zijn mond niet meer openen dus ontwijken voor pijn. Zo kom je der meestal veel te laat achter dat je paard pijn heeft aan zijn bit.

lizzylover, wil never en nooit een paard doorrijden met pijn door zijn bit, als er een tandarts nodig is, whatever, heb een bitarsenaal als een winkel, wil never en nooit geen pijn. Wil best eens uitweiden over alle andere besturingsmethoden , van ons edele ros van 400, 500, 600 kilo´s. Maar laat hier onze dyhards ah het woord doe je woord..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:46

Waves schreef:
setteke schreef:

Sorry, als je volledige zinnen zou typen zou ik misschien begrijpen wat je bedoelt maar je typt steeds wat halve losse kreten achter elkaar en ik kan daaruit niet opmaken waar je heen wil.
Ik ga er dan ook maar niet meer op in, we begrijpen duidelijk niet wat de ander bedoelt.

Ook goed...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 08:35

klinkt rot, zo bedoel ik het niet :)

maar als er zo een groot verschil is tussen met en zonder sperriem rijden dan is het in de africhting niet goed gegaan :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 08:48

Wij hebben een pony gehad die heel erg met het hoofd schudde tijdens het rijden. Op een gegeven moment zonder sperriem gaan rijden en het schudden was aanzienlijk verminderd. Een medische oorzaak voor het hoofdschudden is nooit gevonden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:19

LizzyLover schreef:

Dan heb je wel heel behoorlijk aangesnoerd!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:28

Altijd goed om een keer te proberen hoe hij zonder sperriem loopt. Persoonlijk vind ik het wel het mooist als je dan ook echt een hoge neusriem gebruikt, en niet een gecombineerde waar dan nog zo'n sperriemlusje aan zit... Maar ja. Dat heeft niets met techniek te maken, alleen met netheid...... Om gewoon te oefenen, maakt dat natuurlijk niets uit!

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:59

avensis schreef:
heel licht in de hand en af en toe met de tong eruit? Denk dat ie gewoon z'n tong over het bit had. Als hij dat vaker doet zou ik die sperriem er toch maar weer aan gaan zetten!

een paard doet zijn tong over het bit omdat deze in zijn gehemelte prikt, als hij zijn tong over het bit doet verminderd dat de pijn. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:01

das onzin binkii want de onderkant van de tong is nog altijd veel gevoeliger dan het gehemelte :D

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:12

binkii schreef:
avensis schreef:

een paard doet zijn tong over het bit omdat deze in zijn gehemelte prikt, als hij zijn tong over het bit doet verminderd dat de pijn. ;)

idd kiwiko, zou beteken dat het paard het met een stang niet zou doen omdat je daarmee niet tegen het gehemelt komt

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:24

KiWiKo schreef:
klinkt rot, zo bedoel ik het niet :)

maar als er zo een groot verschil is tussen met en zonder sperriem rijden dan is het in de africhting niet goed gegaan :)

Dat zou kunnen, ik weet niet hoe/waar ze is ingereden.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:27

Urielle schreef:
LizzyLover schreef:

Dan heb je wel heel behoorlijk aangesnoerd!

hier het filmpje wat ik heb gezien http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo
ik heb hem niet strak zitten past met gemak 1 vinger tussen

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:28

Ik weet trouwens niet zeker of het aan de sperriem ligt hoor, kan gewoon zijn dat ze een goede dag had ofzo..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:44

Volgens mij is een bit beweeglijker wanneer je geen sperriem gebruikt. De kans dat hij dus "beter" op het bit gaat reageren is dus best wel groot omdat je sneller /meer doorkomt. Zelf rij ik altijd met sperriem