Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Amanda_T schreef:Ik reed eerst ook met sperriem. Op aanraden van een instructrice sperriem eraf gehaald. Mijn paard leek wel een ander paard, licht in de hand, fijn na te rijden, echt een genot voor de ruiter dus! Sindsdien heb ik ook niet meer met sperriem gereden, ja op concours, losrijden zonder en dan 5min voor de proef sperriem heeeel losjes eraan en direct na concours er weer af. Vond het bij mijn paard ook echt een verbetering.
Careano schreef:Maar het feit dat je een sperriem om hebt met rijden wil toch niet zeggen dat dit dwang uitoefent? Ik rijd ook met sperriem, maar op een los gaatje en gebruik de sperriem zeker niet om haar mond dicht te snoeren.
setteke schreef:Een sperriem heet niet voor niets zo, het sperren (versperren) om de mond open te doen, met bit meestal met rijden. Ik zou nooit een paard rijden zonder sperriem, is niet voor niets uitgevonden! Maar voelt het beter voor jou of paard, of bitloos doen.
Waves schreef:setteke schreef:Een sperriem heet niet voor niets zo, het sperren (versperren) om de mond open te doen, met bit meestal met rijden. Ik zou nooit een paard rijden zonder sperriem, is niet voor niets uitgevonden! Maar voelt het beter voor jou of paard, of bitloos doen.
Er zijn ook heel veel hoofdstellen uitgevonden zonder sperriem dus de redenering: "het is uitgevonden dús het is noodzakelijk" raakt kant nog wal.
setteke schreef:Vandaar deze geweldige "nieuw uitgevonden" hoofdstellen. Zijn eeuwenoud, maar maakt niet uit.
Waves schreef:setteke schreef:Vandaar deze geweldige "nieuw uitgevonden" hoofdstellen. Zijn eeuwenoud, maar maakt niet uit.
Het is me niet duidelijk wat je nou zegt. Alle hoofdstellen zijn eeuwenoud. Bij Western rijden ze al eeuwen helemaal zonder neusriem. Wat is je punt precies?
En dat je nooit een paard zou rijden zonder sperriem is natuurlijk jouw keuze maar het kan je verrijken om het wel eens te doen. Het is een schijncontrole.
setteke schreef:Ik rijd wel degelijk paarden zonder sperriem, maar dan met stangentrens, mss weer mijn keuze ,netzoals jouw keuze. Heel fijn een schijncontrole, hou van onduidedlijlkheid, hoe kan je alle paardensporten over een kam scheren...
LizzyLover schreef:Niet, maar door een sperriem kan een paard zijn mond niet meer openen dus ontwijken voor pijn. Zo kom je der meestal veel te laat achter dat je paard pijn heeft aan zijn bit.
Waves schreef:setteke schreef:Ik rijd wel degelijk paarden zonder sperriem, maar dan met stangentrens, mss weer mijn keuze ,netzoals jouw keuze. Heel fijn een schijncontrole, hou van onduidedlijlkheid, hoe kan je alle paardensporten over een kam scheren...
Sorry, als je volledige zinnen zou typen zou ik misschien begrijpen wat je bedoelt maar je typt steeds wat halve losse kreten achter elkaar en ik kan daaruit niet opmaken waar je heen wil.
Ik ga er dan ook maar niet meer op in, we begrijpen duidelijk niet wat de ander bedoelt.

avensis schreef:heel licht in de hand en af en toe met de tong eruit? Denk dat ie gewoon z'n tong over het bit had. Als hij dat vaker doet zou ik die sperriem er toch maar weer aan gaan zetten!
binkii schreef:avensis schreef:heel licht in de hand en af en toe met de tong eruit? Denk dat ie gewoon z'n tong over het bit had. Als hij dat vaker doet zou ik die sperriem er toch maar weer aan gaan zetten!
een paard doet zijn tong over het bit omdat deze in zijn gehemelte prikt, als hij zijn tong over het bit doet verminderd dat de pijn.
Urielle schreef:LizzyLover schreef:Niet, maar door een sperriem kan een paard zijn mond niet meer openen dus ontwijken voor pijn. Zo kom je der meestal veel te laat achter dat je paard pijn heeft aan zijn bit.
Dan heb je wel heel behoorlijk aangesnoerd!