Blacky (fell pony) debuut @ bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Re: Blacky (fell pony) debuut @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:01

Je hoeft niet met een halster te gaan rijden om dit op te lossen hoor. Je moet gewoon leren om je handen stil te houden en van voren zo min mogelijk aan je paard te zitten. Dus je teugels heel losjes in contact houden, maar geen boogjes. Voor de rest doe je gewoon even helemaal niets met je handen.
Dan ga je overgangen rijden. Stap-draf, draf-stap, stukje heel langzaam draven, stukje door draven, draf-galop en galop-draf overgangen. Net zo lang tot de pony meteen reageert als jij een overgang vraagt met een hele lichte hulp.
Daarbij ga je ook heel veel figuren rijden. Grote voltes, kleine voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes. Ook weer met zo min mogelijk druk van je handen.

Als dat allemaal goed lukt dan ga je proberen om je paardje richting halsstrekken te rijden. Hij moet daarbij zijn hals helemaal lang maken, zijn neusje helemaal naar voren steken en naar beneden naar de grond. Hij hoeft dus totaal niet in de krul, maar je moet proberen te zorgen dat jij controle krijgt over waar hij zijn hoofd houdt. In het begin maak je alleen maar verschil tussen hals strekken en zijn gewone houding. Als dat goed gaat dan kun je hals strekken helemaal tot de grond doen, en hals strekken met zijn neusje een eindje van de grond af en zijn normale houding.
Je kunt een paard niet dwingen om zijn hals te strekken, dus je moet steeds ontspanning blijven zoeken.

Als je controle hebt over waar je pony zijn hoofd houdt terwijl hij gewoon onspannen blijft dan is het daarna heel makkelijk om hem op en goede manier aan de teugel te laten lopen.

Heel veel succes met de pony!

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:59

Je benen vliegen naar voren, en je hakken af en toe overdreven ver uitgedrukt.
Je beugels langer kan helpen. Maar probeer er ook goed om te denken je benen ´terug´ te houden.
Het is een mooie pony!
Als hij ´duikt´ komt dat op mij over dat hij die mogelijkheid heeft, en dus niet hard genoeg aan het werk is.
Dus ik zou het proberen op te lossen door wat meer tempo erin te leggen & bv wat meer oefeningen te doen, waarbij hij moet opletten.
Niet te veel hoeven drijven betekend dat hij weet dat hij direct moet luisteren de eerste x dat je bijdrijft.
dus als je daar consequent in blijft, en hem dat leert. hoef je verder niet meer teveel te drijven.
Jullie zijn een leuk stel! Succes ermee!

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:45

Bedankt iedereen voor de tips!

Momenteel rijdt ik met stalhalster, aan losse teugel en veel overgangen en circkels enzo, hij doet dit héél goed en is erg ontspannen, binnenkort komt mijn touwhalster toe en gaan we hier verder mee oefenen tot hij goed zijn achterhand gebruikt. Is gebleken dat dit ook een ideale manier is voor mij om meer op mijn benen te leren rijden en niet met mijn hoofdstel , hij reageert er goed op en begint 'ho' en 'draf' al goed te snappen :d

heinxromy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:09

leuk paardje
beugels zijn erg kort probeer ook je handen te dragen en je zadel ligt erg op het schouder..je hebt soms ook je voeten erg ver in de beugels:D
sucses