Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
is neit even lekker weg te lezen...
poes schreef:Nuja, ik vind een spoorstoot waarbij steinbrecht aanraadt om het type spoor te pakken dat kneuzingen veroorzaakt die lang pijn doen toch echt not done hoor, je kunt paarden ook anders scherp maken aan de hulpen.

Kadankovitch schreef:Ik kan niet anders dan 'Poes' gelijk geven IN HET LICHT VAN DE HUIDIGE TIJD. Zonder voorbehoud is eeen dergelijke aanpak niet meer aanvaardbaar.
Voor de mensen van die tijd wil ik wel pleiten: In de negentiende eeuw was het leven niet zo glad, zo prettig als tegenwoordig. Er waren gen sociale voorzieningen, gezondheidszorg, een Algemene Ouderdoms Wet. Men sprong grof met de medemens om. Dus had men nog minder medelijden voor een dier. Bovendien hadden veel mensen geeen inzicht in het vermogen van een dier om te voelen of te lijden. Nu is dat onvoorstelbaar, toen normaal.
Toen ik eenklein jongetje was vroeg ik aan meneer pastoor of mijn hond mijn naar de Hemel mocht. Nee dat mocht niet zij hij; eebn dier heeft geen gevoel, geen ziel. Dat was 1964. Wij zijn er anders over gaan denken. Ook Steinbrecht zou er nu anders over denken. Zie een boek in het tijdgewricht waarin het geschreven is. Haal eruit waarvan men in redelijkheid mag denken dat het vandaag toepasbaar is, niet meer, niet minder.
Met vriendelijke groet, Kadankovitch
Annetje schreef:Volgens mij had hij het zelfs over bepaalde sporen die alleen maar sneeën veroorzaakten, andere konden kneuzingen veroorzaken en blah blah blah. Zo wil ik niet rijden.
Zie:Uums schreef:De duidelijke waarschuwingen om de spoorstoot vooral sporadisch toe te brengen is bijvoorbeeld goed en heel logisch, maar een frase als die waarin beschreven wordt dat een spoor scherpe, doch niet te scherpe wieltjes mag bevatten, omdat deze laatste slechts licht oedeemachtige knobbeltjes veroorzaakt en geen open wonden - tja... De eerste keer flink veel pijn en een kneuzing veroorzaken, zodat de gevoeligheid nog lekker lang herinnerd wordt...
Quir schreef:Dat heb ik er niet uit begrepen, kan ik mij zo ook niet herinneren.