Paard drukt z'n rug weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

Re: Paard drukt z'n rug weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 07:25

Ik sluit me aan bij Cynnie, ga je verdiepen in het rechtrichten en laat van te voren een fysio of osteo je paard nakijken of er niets vastzit in zijn rug en of zijn bekken wel recht staat. Als dit nl scheef staat kun je er een nieuw zadel op leggen en het laten aanpassen wat je wilt, maar je paard zal problemen blijven geven. Zijn rug wegdrukken doet íe niet voor niets, dus er zal ergens wel iets niet helemaal lekker zitten. Voor meer info over het rechtrichten kun je kijken op www.paardenrecht.org (daar staan ook de trainers en instructeurs bij die in NL en Belgie lesgeven) en op www.hoefkatrol.be kun je meer nalezen over Antoine de Bodt en zijn methode. Je moest eens weten hoeveel paarden van zijn rijmethode opknappen! Suc6 in ieder geval!

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:49

Mijn paard is een echte sterrenkijker geweest. Dit had vele oorzaken één aangeleerd en twee de belangrijkste reden is toch wel dat ze last van haar rug had. Doormiddel van fysio en goed instructie is het een ander paard geworden. De dingen die je noemt zoals voorwaarts rijden e.d. zijn inderdaad goede tips en laat je niet afschrikken door zijn gedrag. Laat het paard weten dat zodra hij niet nageeflijk loopt dit niet wenselijk is en zet er dan wat druk op zodra hij nageefliijk wordt gelijk de druk eraf en ontspannen. ik snap dat als de hele familie erop rijd het wat moeilijker is om allemaal hetzelfde te rijden maar probeer het wel. En begin inderdaad zo snel mogelijk met lessen. Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:37

Mijn paard met moeilijke rug is goed opgeknapt van veel longeren, werken aan de lange teugel en aangespannen rijden (dus heel veel onbelast), daarnaast heb ik 2 jaar geleden een WoW-zadel aangeschaft en dat heeft de rug ook zeker goed gedaan.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:57

ik zou proberen om veel grondwerk te doen en hem zo traag mogenlijk te laten draven en zo hem trug op zijn eigen botten laten lopen. Zo kan hij zijn evenwicht hervinden en gaat hij normaal na een tijdje zijn hoofd lager dragen en lekker over de rug lopen.(vanuit de achterhand)

Brecht_

Re: Paard drukt z'n rug weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:55

Persoonlijk zou die hulpteugels achterwegen laten. Eerst in stap werken aan die ontspanning, dat die er goed opzit. Als dat er is, zou ik werken aan de overgangen stap-draf-stap. Een paar passen draf en terug stap (voorwaarts-neerwaarts), telkens iets langer en langer. Mijn tip is dus, werk vooral aan die voorwaarts-neerwaarts zodat'ie zijn rugspieren beter gebruikt :)