vraagje over kindjes en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:02

Als het alleen gaat om een beetje wennen en stappen met een paard, dan kan een grotere pony/paard naar mijn idee goed. Ik zou wel iemand mee laten lopen, aangezien jonge kinderen nog erg wiebelig erop zitten. Als de stijgbeugelriemen te lang zijn kun je ook een paar slagen om de beugels heen doen en of de voeten in de riem boven beugels doen. Een paard is voor een kind wel erg hoog, dus poetsen zal niet zo makkelijk gaan.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:04

it_is_me schreef:
Als het alleen gaat om een beetje wennen en stappen met een paard, dan kan een grotere pony/paard naar mijn idee goed. Ik zou wel iemand mee laten lopen, aangezien jonge kinderen nog erg wiebelig erop zitten. Als de stijgbeugelriemen te lang zijn kun je ook een paar slagen om de beugels heen doen en of de voeten in de riem boven beugels doen. Een paard is voor een kind wel erg hoog, dus poetsen zal niet zo makkelijk gaan.

Mah poetsen doet mama wel ;)
Beugelriemen kan ik inkorten door een gaatje bij te maken. Korfjes heb ik dus al. Riempje nog kopen..........en wachten op mooi weer ;)

it_is_me

Re: vraagje over kindjes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:09

Waarschijnlijk zijn er ook wel kortere riemen te koop, dan hoef je niet zoveel gaatjes bij te maken.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:10

http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... AUFRUF.php
Dit is een dubbel zadel met het kind voorop, daarbij draagt het zadel het gewicht van het kind, de schoft en de schouder zijn vrij, duur grapje...
http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... 29#Ziel483
Iets goedkopere oplossing, maar of ik dit met een groter/zwaarder kind nog zou doen? Op de mijne niet in elk geval...

Mijn kinderen van 3,4 en 6 zitten regelmatig op mijn paard van 155 cm, op een pannekoekzadeltje, met westernpad en veiligheidstijgbeugels. Zo hebben ze beugels op hun maat en een riempje. Mijn eigen zadel slijt dan ook niet met hun korte pootjes die langs het zweetblad schuren..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:11

it_is_me schreef:
Waarschijnlijk zijn er ook wel kortere riemen te koop, dan hoef je niet zoveel gaatjes bij te maken.

Ja dat is wel zo. Maar mijn riemen zijn al aardig versleten, dus ik prik er wel een gaatje bij ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:12

AngeliqueB schreef:
http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... AUFRUF.php
Dit is een dubbel zadel met het kind voorop, daarbij draagt het zadel het gewicht van het kind, de schoft en de schouder zijn vrij, duur grapje...
http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... 29#Ziel483
Iets goedkopere oplossing, maar of ik dit met een groter/zwaarder kind nog zou doen? Op de mijne niet in elk geval...

Mijn kinderen van 3,4 en 6 zitten regelmatig op mijn paard van 155 cm, op een pannekoekzadeltje, met westernpad en veiligheidstijgbeugels. Zo hebben ze beugels op hun maat en een riempje. Mijn eigen zadel slijt dan ook niet met hun korte pootjes die langs het zweetblad schuren..

Die duozadeltjes uit Duitsland zijn wel prijzig zeg!
Sis is ook 1.55 of zoiets, een dravertje

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:18

Ik merk duidelijk vooruitgang in hun zit en balans, sinds ze een passend zadel onder hun billen hebben! Ze schuiven niet meer, hun benen hangen netjes naar beneden. Een iets steviger model als een pannekoekzadel is het Pinokkio-zadel
Afbeelding
Of een boomloos kinderzadeltje, dat is weer wat prijziger.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:23

1Boefje schreef:
Een paar vraagjes:

Bij kleintjes van onder de 6, wel of niet op mn draver zetten en aan de hand mee gaan wandelen?
Alleen in de wei of ook eens mee naar het bos?
Moet je bij kleine kindjes andere stijgbeugels pakken, of kan je ze voor wandelen leren in mijn eigen stijgbeugels te rusten?
Kan ik misschien beter andere stijgbeugeltjes kopen?
Waar kan ik die kopen?
Zijn westernachtige dan niet beter voor de stabiliteit?
Als ze 6 is mag ze naar de manege, met welke leeftijd kan ik ze dan op een eigen pony zetten en draven?
Kan ik ze ook op mijn paard zetten?
Sommige zeggen dat je een kind gewoon op een normaal paard moet zetten, ik weet niet of dat zo is. Het is natuurlijk wel zo dat een pony waar ze net aan gehecht raken dan weer te klein wordt. Lijkt me ook niet echt goed. Een kind moet ook leren dat een paard voor het leven is en niet een afdankmiddeltje.

Ben benieuwd wat jullie vinden!

Als een kind onder de zes haar evenwicht op één been kan houden, dan mag het kind gaan rijden. Er wordt dan wel aangeraden om maar 1x in de week klein half uurtje te rijden. Het maakt niet uit op welk paard je het kind zet, maar paarden zitten eenmaal wat lekkerder, het is geen stuiterbal... Als jij je kind graag wil leren paardrijden adviseer ik jou om haar eerst te laten voltigeren....
Daar leren de kinderen hun evenwicht te bewaren op een paard, wordt vaak één in de bewegingen met de paard etc...

Bovenstaande is maar een advies.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:24

odetteke schreef:
Maarhoe leert een 6 jarige opzadelen, opstappen en poetsen bij een paard waar het niet over de rug kan kijken?

Ik zou in eerste instantie het kind alleen laten poetsen (in bijzijn van een ouder), het opzadelen etc aan de ouder overlaten.

Er bestaan zelfs kleuterlessen 4 t/m 7 jaar. Hierin leert het kind op spelenderwijs om te gaan met de verschillende bewegingen en gangen van de pony. Naast oefeningen in stap, leren ze ook draven, doen ze spelletjes en maken ze soms zelfs een heel klein sprongetje. Naast de instructie worden de kinderen hierin begeleidt door één van de ouders. Dit houdt in dat deze ouder niet alleen naast de pony loopt, maar deze ook vast heeft. Dit geeft kinderen een gevoel van veiligheid.

paardrijden is met name een sport waarbij de spieren van de benen de klappen opvangen. Natuurlijk is het niet gezond als het kind wat op het paard "rondhobbelt" zonder de techniek te leren. Rond een jaar of 8 is een kind goed in staat om de zich de technieken eigen te maken.
Laatst bijgewerkt door sefanja op 17-01-10 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:29

kynshiri schreef:
compleet iets anders: 6 is wel het absolute minimum wat mij betreft om stilaan te gaan rijden. voor kleine kinderen is 'echt' rijden helemaal niet zo goed voor de heupen en rug. een keertje opzitten allemaal goed en wel, maar mijn ervaring daar mee is dan weer dat ze dan weer vaak enorm enthousiast zijn en snel meer willen. hoe leg je dan uit dat ze nog minstens een jaar of twee enkel af en toe mogen rondstappen.

Mijn dochtertje heeft probleempjes met haar heupen en gaat daarvoor elk jaar op controle in het ziekenhuis, die arts geeft aan dat paardrijden juist helemaal niet erg is.....

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:31

Een zesjarige kan een kleine pony ook niet opzadelen en daarmee bedoel ik: zadel op de juiste plek leggen, en aansingelen. Mijn 4 en 6 jarige kinderen weten wel (zo ongeveer..) hoe het zou moeten, maar missen de kracht. Net zoals een halster of hoofdstel omdoen, of hoeven krabben: ze doen het onder begeleiding.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:42

Een 4 jarige beseft ook niet hoe ze moet poetsen, die gaat gerust de billen staan te aaien terwijl ze erachter staat.
Nu weet ik wel dat de kans klein is dat de mijne iets doet, maar ik zou haar echt niet laten poetsen. De Shet is weer te overheersend door haar nieuwsgierigheid, daar heb ik ook liever bij dat ze er van wegblijft.
Als ze het nu eerst leuk vind om erop te zitten, dan kan ik ze alsnog leren poetsen!
Bovendien vinden de meeste kindjes aan poetsen geen reet en zijn ze na 2 sec klaar. Dat merk ik wel als de buurmeisjes eens komen. Kan ze er geen ongelijk in geven.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:44

Afbeelding
Deze! :P
Afbeelding
Of een boompje ;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:35

justdiesel schreef:
kynshiri schreef:
compleet iets anders: 6 is wel het absolute minimum wat mij betreft om stilaan te gaan rijden. voor kleine kinderen is 'echt' rijden helemaal niet zo goed voor de heupen en rug. een keertje opzitten allemaal goed en wel, maar mijn ervaring daar mee is dan weer dat ze dan weer vaak enorm enthousiast zijn en snel meer willen. hoe leg je dan uit dat ze nog minstens een jaar of twee enkel af en toe mogen rondstappen.

Mijn dochtertje heeft probleempjes met haar heupen en gaat daarvoor elk jaar op controle in het ziekenhuis, die arts geeft aan dat paardrijden juist helemaal niet erg is.....

als jouw arts het zegt, geen probleem mee dan, maar het wordt toch vaak gezegd dat een paard voor veel jonge kinderen simpelweg te breed is. dat plus het feit dat hun evenwicht soms nog niet zo goed is, maakt dat ze dan vaak nog wiebelen, stuiteren of scheef zitten.
vandaar dat ik liefst niet te jong begin en dan eerst aan het evenwicht en de omgang met de paarden werk. ik vind het trouwens ook erg moeilijk om aan een uk van 6 'echt' les te geven, maar zomaar wat laten erop rond hobbelen is dan eigenlijk weer niet zo gezond...

tegen een rondje wandelen op een shetje terwijl mama hem vasthoudt, heb ik uiteraard nx; das wat anders in mijn ogen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:49

Het was ook geen kritiek hoor, ben het verder helemaal met je eens :D

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:21

nou als je een rustig paard hebt zou ik ze er alleen op laten stappen en dan dat 1 iemand je paard vasthoud en 1 iemand dat kindje,
als je geen rustig paard hebt zou ik toch maar een pony nemen om echt op te rijden

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:25

Een 4 of 6 jarig kind (tenminste die van mij) kunnen op een passend zadel/stijgbeugels op lengte prima draven aan de longe op mijn merrie van 150 cm. En dan heeft ze ook nog een mega opgooiende draf en is de overgang stap-draf heel snel... Ze houden zich vast aan het riempje voor, en ze mogen zich niet naar achter laten gooien, ze moeten meegaan in de beweging! Ze leren er heel snel van anticiperen op de voorwaartse beweging, en kunnen super doorzitten, want doen ze het niet goed, stuiteren ze eraf, zitten ze actief; dan gaan ze super. Voordeel van mijn merrie is dat ze aan de longe goed luistert op stem, en ze zodra de kinderen beginnen te stuiteren gaat ze terug in stap, vanzelf of op commando. Jammer genoeg lukt het haar niet om kalmer aan te draven, zou voor de kinderen makkelijker zijn... Voordeel is wel dat de kinderen straks op elk paard (en niet alleen de kalme sukkelaars) kunnen zitten, want van rijden spreek ik nog lang niet!

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:46

Mijn nichtje gebruikt ook het Pinokkio zadel
geweldig.
Ze kan niet vroeg genoeg beginnen, uiteraard wel
onder goede begleiding.

Succes