Appuyement vanuit SB?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:09

Haha ja daar heb je gelijk in. Maar ik bedoel dat het het gemakkelijkst is om vanuit de SB een appuyement in te zetten. De schouders leiden al, je hebt de goede buiging en het enige wat je hoeft te doen is naar de ac lijn rijden. Is nog moeilijk genoeg om goed te doen daar gaat het niet om, maar kwa hulpen ed. is het geen heel groot verschil.

clarence

Re: Appuyement vanuit SB?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:18

Aha. Oke, nu begrijp ik wat je bedoelt.

Dat werkt inderdaad. Maar... en nu komt het, alleen als je genoeg controle hebt over de achterbenen. :-)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:21

Ja is zeker waar! Maar dat is bij een goede SB ook al het geval.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:47

Hmm, klinkt als het foefje dat Hinneman het publiek leerde tijdens het vorig jaar gehouden trainersseminar in Ermelo. Hij liet een combinatie de diagonaal op rijden en dan het hoofd van het paard onveranderd laten en richting hoekletter laten kijken en dan de achterhand opzij drukken en zijwaarts brengen. Dan zit je ook in een appuyeerhouding. Dit was ook om het voorwaarts blijven rijden te benadrukken.
Ik gebruik SB ook tijdens het appuyeren als ik voel dat mijn paard zijn lengtebuiging kwijt raakt. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:53

vur schreef:
Hmm, klinkt als het foefje dat Hinneman het publiek leerde tijdens het vorig jaar gehouden trainersseminar in Ermelo. Hij liet een combinatie de diagonaal op rijden en dan het hoofd van het paard onveranderd laten en richting hoekletter laten kijken en dan de achterhand opzij drukken en zijwaarts brengen. Dan zit je ook in een appuyeerhouding. Dit was ook om het voorwaarts blijven rijden te benadrukken.

Ik heb op een dressuurstal gestaan/gewerkt en daar werd het de paarden ook op deze manier aangeleerd (een soort travers op de diagonaal zeg maar)

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:53

Ik oefen ook van uit SB. Heb ook andere manieren geprobeerd maar vind dit toch het fijnst werken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:54

Ik heb het idd beide geleerd (verschillende instructeurs)- vanuit travers en vanuit sb. Ik zet 't zelf het liefste in vanuit sb, maar ligt er absoluut aan op wat voor paard ik zit.. Op de een of andere manier, als ik er eentje heb die me nog niet vlug genoeg is aan t been, dus zodat ie de achterhand slecht mee wil nemen, zet ik t in vanuit travers. Mijn eigen merrie wordt enkel maar heel strak als ik vanuit travers vanalles wil (vindt ze moeilijk) en is goed genoeg aan t been om m alle kanten op te drukken met de achterhand waar ik m hebben wil. kunstje is met haar om de juiste stelling/buiging te houden, en dat wil mooi door stukjes sb erin mee te pakken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:00

MeMar schreef:
Idd ook ik verplaats mijn gewicht iets, buitenbeen iets verder naar achter, binnenbeen van het dier af.
Anders kan ik het niet uitleggen :)

je mag je binnenbeen nooit eraf houden! het paard moet gebogen zijn om je binnenbeen...je binnenbeen controleert ook het doorvallen van de schouder en houdt je paard voorwaarts.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:05

als je je binnenbeen eraf haalt verlies je toch je buiging? ik wel iig. ik zit niet te duwen, maar heb m er wel bij. of je moet wel zo'n elastiekje van een paard hebben dat al teveel geeft als jij er met been aankomt (maar das ook niet goed)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:06

lijkt mij prima om vanuit sb te werken.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:44

Wat betreft het binnenbeen, ik verwoorde het fout..
Ik bedoel het been gewoon op zijn plaats houden maar niet drijven.
Tenminste ik heb dat niet nodig mijn paard is behoorlijk voowaarts en flexibel.. Pakt het erg gemakkelijk op..
Maar goed dat is verschillend per paard..

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:31

Samenhang schouderbinnenwaarts en appuyeren
Appuyeren start altijd met enkele passen schouderbinnenwaarts en is ook wel een schouderbinnenwarts opzij. De ruiter moet ook op elke moment rechtuit kunnen parallel aan de lange zijde, in schouderbinnenwaarts. Dat is ook een goede oefening als het paard teveel opzij valt door het binnenbeen van de ruiter heen.

AfbeeldingAfbeelding

Zelf heb ik nog geen appuyement gereden, omdat ik eerst de travers wil leren. Maar een appuyement vanuit travers of vanuit sb ziet er toch anders uit?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:01

Appuyeren is een travers-beweging, maar dan op de schuine lijn. Als je de achterhand teveel voordrukt zou het ook geen goede travers zijn. De SB benadrukken kan wel een goede manier zijn om het aan te leren bij paarden die hun achterhand te snel voor willen zetten of ruiters die het paard daar teveel naar toe willen drukken.

Of je nu appuyeert, travers rijdt of een pirouette, het zijn allemaal variaties op dezelfde basisbeweging. Ik vind dat in NL het rijden van een correcte travers nog wel eens onderschat wordt.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:21

Ik blijf tijdens een appuyement ook met mijn handen de voorhand naar een bepaalde letter rijden. Als je hier naartoe stuurt, kom je hier ook uit en heb je de meeste kans op een rechte lijn. Ik begin wat schoudervoor en stuur dan van de hoefslag af. Tegelijkertijd buitenbeen naar achter en achterhand meenemen. Ik kan met mijn handen beide wat meer naar binnen of buiten, meer of minder buigen. Ik ga er dan wel vanuit dat het paard goed aan de hulpen staat. (niet door binnenbeen valt en achterhand meeneemt op aanwijzing buitenbeen)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:49

Ik heb de bewuste trainer gesproken en aan het werk gezien, hij benadrukt vooral dat de beweging voorwaarts moet blijven. Dat de voorhand in eerste instantie meer voor is is dan niet erg want dat wil je juist. Hij benadrukt vooral het plaatsen van de schouder.

Voorhand naar de bewuste letter rijden riep hij inderdaad ook.

Wat ik ook heb gezien is dat wijken wordt ingezet door eerst de diagonaal op te rijden, dan omstellen en je wijken inzetten. De voorhand is dan in mijn ogen vrij ver voor, maar dit is dus gewenst in dit geval zodat je de voorwaartse beweging houdt en de schouder in de richting hebt waar je heen wilt. Ofwel je gebruikt de diagonaal om in te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:58

Nou, mijn shet heeft juist het probleem dat als ik het appuyement vanuit travers inzet, dat hij dan met zijn achterhand voor de voorhand komt. Met SB is dat dus niet. Afentoe gaat hij dan iets te scheef, dan corrigeer ik hem en dan gaat het weer goed. Maar ik denk echt dat het per paard verschillend is, en dat je gewoon moet kijken waar je paard het beste op reageert.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:21

@Kelly_ann: Zo leer ik mijn paarden inderdaad ook wijken. Het is een prima manier en werkt voor mij erg goed (bij meerdere paarden). Maar het heeft alleen zin als de basis wel redelijk is bij je paard. Zo moet hij al wel snappen dat die achterhand opzij moet als je je been iets naar achteren legt.