paard gaat plat/scheef in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:07

ik heb een paard met het zelfde probleem. dit is alleen om z'n leeftijd en tijd onder het zadel. gewoon trainen! komt omdat hij nog niet sterk genoeg is. probeer kleinere wendingen te rijden zodat hij het leert. goed aanvullen met je been!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:15

opisop_shop schreef:
Ik leg ze gewoon op de grond, maar ik heb dan ook geen cavelettiblokken ofzo. 'op het laagste gaatje' wil niet met longeren he, aangezien je dan last hebt van de palen met je touw. Of je moet al alleen aan de buitenkant van de volte palen neerzetten en de balken aan de binnenkant op de grond, zodat ze schuin liggen.

Ja oké daar heb je gelijk in, maar ik bedoelde eigenlijk onder het zadel!
Hoe hoog moeten ze dan?

opisop_shop

Re: paard gaat plat/scheef in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:52

Ik zou dat eerst aan de longe doen als het paard er niet mee bekend is.
Leg de balken maar gewoon plat op de grond, dat werkt voldoende.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:57

Ze is wel bekend met balkjes, ik heb wel vaker met haar balkjes gelopen onder het zadel. Ook het springen over hele lage balkjes heb ik wel gedaan met haar. Dit waren echt lage balkjes die net van de grond af lagen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:03

Ben jij de eigenaresse, of?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:06

Een andere manier om spieren op te bouwen is bijvoorbeeld naar het strand/duinen (of hei met veel (zand)heuvels). Maar je zei dat je nog niet alleen naar buiten kon/wilde met hem. Door het heuveltjes op lopen gebruiken ze hun achterhand en worden dus sterker. Ook het zware strandzand maakt ze sterker, maar ga in het begin niet te lang dan komen ze afgepeigerd thuis en krijg je daar weer spierpijn en andere problemen van. Succes!

Ooh ja nog een tip voor als hij erg naar binnen valt/ scheef gaat, mijn (western) instructrice heeft mij geleerd om dan mijn binnenhand op te tillen (gewoon recht omhoog) en mijn binnenbeen op de singel te houden. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:32

Ooh ja nog een tip voor als hij erg naar binnen valt/ scheef gaat, mijn (western) instructrice heeft mij geleerd om dan mijn binnenhand op te tillen (gewoon recht omhoog) en mijn binnenbeen op de singel te houden. Ik hoop dat je er wat aan hebt

ik ben mede eigenaar, maar de enigste die er mee rijdt.
en ja mijn binnenhand optillen enzo heb ik ook geleerd, en ben ik ook aan het uitproberen!
het gaat al veel beter dan in het begin moet ik zeggen!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:12

gaat die dan zo snel door de bochten? dat die daardoor schuin gaat? of gallopeerd die echt gewoon heel scheef? misschien moet je proberen om een keer alleen lange rechte stukken te galloperen zonder bochten?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:53

Is hij western ingereden of Argentijns? Daar zit nogal een verschil in! En ik denk niet dat zijn opleiding heel beperkt is zoals gesuggereerd wordt, maar als hij in Argentinië is ingereden is zijn opleiding voornamelijk anders! De Criollo die ik reed deed dat ook, vond het aanspringen in galop moeilijk (omdat mijn hulpen anders waren dan hij gewend was) en hij ging dan ook heel hard en plat door de bak scheuren. Tja, als je gewend bent over de pampas te scheuren neem ik hem dat ook niet kwalijk, wat moet je dan met rondjes in een kleine bak... Hij werd buiten zoveel mogelijk gereden zoals hij gewend was en in de bak werd hij dressuurmatig "rechtgericht" door middel van de methode van Antoine de Bodt. We moesten geduld met hem hebben omdat hij niet altijd alles meteen goed snapte, maar als hij het eenmaal doorhad ging hij heel hard vooruit! Als je rechtricht-oefeningen in stap en draf onder de knie hebt zal je dit in de galop ook erg kunnen helpen met dit probleem. Er zijn verschillende instructeurs/trices die lesgeven volgens deze methode. Op www.paardenrecht.org vindt je een overzicht van de instructeurs. Succes!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:40

hij gaat te hard, maar niet superhard dat ik hem niet kan houden enz. maar het is wel te hard, en hij gaat echt scheef. hij is een keer gewoon naar binnen echt gevallen daardoor (niet met mij) vandaar dat ik het galopperen ook risicovol vind

@anousckaatje: gaucho had mij ook al verteld dat er een verschil tussen western en argentijns zat, dat wist ik helemaal niet! ik laat het western nu ook maar links liggen en hou em maar gewoon bij engels. het zal een combinatie zijn van de hulpen niet snappen en al in ieder geval een jaar niet gegaloppeerd hebben (op de wei na dan). ik ga me richten op rechtrichten in stap/draf, kleine stukjes galop en galop op de lange stukken ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:45

@ gaucho & anouschkaatje: zijn er mensen die "Argentijns" les geven? (Of mij in ieder geval de basishulpen enz. zouden kunnen leren) Ik woon in Zoetermeer (vlakbij Den Haag). Of zijn er op internet sites over of boeken ofzo?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:38

Ik weet dat er iemand in Duitsland is die dat doet, maar hier in Nederland denk ik niet... Hier leeft het niet zo als in Duitsland... Ik zal even kijken of ik de link van die man kan vinden die dat doet. Ik heb zelf geen Criollo maar mijn beste vriendin en haar vriend wel en die heb ik dan ook gereden, vandaar dat ik er best wat vanaf weet 8-) Maar als jij begrip krijgt voor het feit dat hij simpelweg niet snapt wat jij bedoelt en geduld met hem hebt zal hij het echt allemaal gaan oppakken. Dit zou alleen wat langer kunnen duren dan bij een paard dat op de engelse manier is ingereden. (in mijn profiel staat een foto van de criollo die ik dressuurmatig reed) Ik ken ook een meisje dat 7 jaar lang intensief western heeft gereden met haar paardje (geen criollo) en nu sinds ongeveer een jaar of 2 ook rechtricht en zij rijdt ondertussen al L2 met haar paard!

Ik ga die link nog even voor je opzoeken!

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:44

zamarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:00

He hoi,

even misschien een overbodige vraag, maar heb je zijn rug een keer goed laten nakijken?
En/of het zadel goed ligt.
kan heel goed zijn dat hij zijn rug wegdrukt in de gallop omdat hij dan meer last heeft waardoor hij gaat rennen.

succes!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:35

Ik weet niet voor wie die vraag bedoelt is/was maar het zadel wat op die van mij ligt is al wel oud maar ligt nog wel goed.
Vorig jaar is nog door iemand gekeken of het nog goed lag, en die zij van wel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:51

Hij maakt snelheid omdat hij valt op de schouder en hoe meer hij valt hoe harder hij moet gaat lopen om niet om te vallen!
Ik ken Hope ook van het forum.........
Begin bij het begin, grondwerk en ook rechtrichten en heb vooral tijd en geduld........

Les in argentijns rijden is er niet echt, wel mensen die het je voor kunnen doen (de meeste zijn te vinden op www.criollo.nl en op 't forum).
Wel kan ik je vertellen, hand naar voren is harder, hand terug nemen is zachter. Links en rechts (nekreining) is denk ik dan ook duidelijk?

Diamantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:31

is het niet zo dat een paard van nature scheef hangt in de galop? Ik zie dat wel eens op fotos?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:48

Een paard is van nature wel scheef ja, en zelf recht richten doen ze niet.....................

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:22

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:33

Hai, ik moet toch eens op je bericht reageren.
Heel toevallig heb ik exact hetzelfde meegemaakt een tijd geleden.

Ik speelde polo met mijn paard, maar ook alround, wat springen en dressuur.
Ik heb danwel geen criollo, maar mijn paard ging op een gegeve moment ook te plat door de bocht in galop, en ik ben zo 3 x in een maand gevallen met paard en al. Erg gevaarlijk, want de 2e keer daarvan vonden ze me bewusteloos.

Ik heb toen idd ook mijn paard laten keuren, en er kwam hetzelfde uit als bij jou, te weinig spier opbouw, meer vooruit rijden, weinig bochten, en vooral, meer op de buitenteugel rijden. zodat hij niet naar binnen kan vallen.
Je paard zal hieraan wel moeten wennen. Vooral als je aanspringt in galop, houd je je buitenteugel eraan, en houdt je binnenteugel hoger naar je borst toe, zodat hij hierdoor niet in de binnenteugel kan gaan hangen en daardoor naar binnen valt, of erger nog door zijn schouder zakt en valt.

Mensen om mee heen dachten eerst dat mijn paard te veel op de voorhand viel, wat absoluut dus niet het geval was. Zorg er ook voor, dat als je bijvoorbeeld aanspringt in galop, je dit gewoon in een hoek of grote volte doen, rechtuit zal te moeilijk zijn, maar dat je niet vanuit een te snelle draf aanspringt.

Ook heeft mijn paard nu al 3 maanden, gebruik ik het, poeders gehad van de dierenarts. Zijn spiermasse was te weinig, nu 3 maanden verder, ben ik sindsdien nooit meer gevallen, en mijn paard valt niet meer bijna, of helemaal om in de bochten. en is een stuk sterker geworden!
dit is dus een goed op te lossen probleem, ook volgens mijn dierenarts.
Maar. Ik mag er verder geen polo meer mee spelen. Ik ga verder met springen en dressuur, en sla af en toe nog een balletje in stap, en verder speel ik polo op een ander paard. Omdat alles tegelijk, te ingewikkeld is voor mijn paard, en voor andere paarden ook denk ik.

Mijn paard is overigens 4 jaar.

Dit waren mijn ervaringen van een tijd geleden, mss heb je er wat aan.!!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 10:00

Ben nog steeds onder de indruk van een paard herkennen op een forum van een ander forum! Het klopt, ik heb even gezocht haha, het is Hope van het forum. Bedankt voor de reacties, het is me duidelijk wat er mis is en wat ik eraan kan doen *D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:26

Tja de criollo wereld is niet heeeeeeeel groot en meestal kennen we elkaar allemaal.........
Je kan er zeker wat aan doen, neem gewoon de tijd, criollo's moeten dingen leren, maar ze leren graag....... Heb begrip voor hem dan krijg je dat ook zeker weten terug!
Veel succes!

zamarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:00

he hoi,

hoop dat je wat hebt aan de tips op dit forum
de reden waarom ik naar je zadel vroeg is omdat veel klachten hier vandaan komen.
misschien toch handig om eens een keertje een osteopaat naar je paardje te laten kijken.
meerdere paarden van mij werden steeds lastiger, was bij sommige het zadel, sommige toch
last van een geblokkeerde wervel. Kan heel snel komen door een verkeerde stap, bok, zadel of vast liggen.
wil niet zeggen dat dit de oplossing is. maar is fijner verder zoeken als je rug problemen hebt uitgesloten!

succes!

mocht je een goede osteopaat nodig hebben, stuur maar een pb tje!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:49

Hoi om er nog even op terug te komen,een goed passend zadel is natuurlijk ook van belang. alleen nav mijn ervaring: ik heb ook gevraagd aan mijn dierenarts (er zijn er 3 wezen kijken en zeiden alle 3 hetzelfde) dit probleem kan niet in de rug van een paard zitten. Dat zal waarschijnlijk ook voor jou paard gelden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:50

Ik denk juist dat er een heleboel problemen vanuit de rug komen.....