Prachtige Tim (schimmel) @work door duvero.com!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:19

Wat een joekel :~ Leuk dier en loopt ook leuk! Alleen jammer dat het nog wat op de voorhand is, ziet er nog niet echt lekker soepeltjes uit! Maar is je stalling leuk? Woon ook toevallig in Apeldoorn en kom wel eens langs 't Hooiland maar ken niemand die daar staat.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:07

iedereen bedankt voor de tips :D
Ik denk dat ik maar idd eens ga proberen lang en laag te inrijden, en veel overgangen, kijken of het werkt. alleen kan ik door de sneeuw nog steeds niet rijden.... echt balen.

Lovely1, wat leuk dat je hooiland herkent ;)

ShauniBef

Re: Prachtige Tim (schimmel) @work door duvero.com!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:10

Als hij naar gaat hangen moet je hem toch actiever laten lopen, maakt niet uit dat hij al voorwaarts is want je vangt hem dan met je zit weer op..

Mooi dier zeg!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:13

ja, ik rij hem heel voorwaarts, als ik nog meer wil gaat die over zijn tempo heen, en dat is ook niet de bedoeling, en daar gaat die helaas niet minder om hangen. Ik hoop dat ik binnenkort met de tips aan het werk kan en dat ik verbetering zie

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:15

Dan moet je hem dus met je zit opvangen.. Ga is zwaar en diep in het zadel zitten en probeer wat langzamer te gaan lichtrijden, dan komt hij terug in tempo maar blijft toch goed actief.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:05

´Tim is een ruin v. Pion en me een verhaal apart. De ene keer is er niks aan de hand en loopt die de sterren van de hemel, en de volgende dag kan je misschien weer niks met hem beginnen. Het is maar net met welk been die uit bed is gestapt´

Haha sorry, maar dit komt zooo bekend voor! Ik heb ook een afstammeling van Pion gereden, daar was dat ook zo.. Sommige dagen de sterren van de hemel en sommige dagen waren we blij met een rondje draf! Daarbij hangde hij soms ook wel in de teugels en ik ging dat toen ook ´compenseren´ door naar voren te hangen. Probeer je rug te ontspannen, vooral adem te halen! en trots te zijn op het mega paard dat je rijdt! Ik vindt het nogal wat dat je zo´n groot paard rijdt!

Daarbij heb je zelf ook al verschillende punten aangegeven om aan te werken, heel goed! Ga zo door!
Heel veel succes nog! het is wel een mooi paard!

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:30

Bekent terrein inderdaad het hooiland. Ik sta met mijn paarden vlak bij jou!
In het echt vind ik hem trouwens nog 10x mooier :o

maar even wat technische stuff.. ;)
Het probleem van het hangen komt denk ik voort doortdat hij wel voorwaarts is (qua tempo) maar niet aan het been. Of terwijl, hij mag van achter wat activer worden, je ziet namelijk ook op het moment dat jij been geeft om hem activer te maken hij direct zichzelf "opwerpt" en "opwaarts" gaat lopen. Helaas hou jij hem daarin ièts te veel vast waardoor hij de volgende pas weer naar beneden "keldert" en jou volledig uit het zadel trekt. Misschien is het een beetje rottig verwoord maar zo bedoel ik het absoluut niet! Ik vind namelijk dat de basis best fijn erin lijkt te zitten, alleen dat stukje wat het nèt iets extra maakt .. daarin moet jij hem wat meer los "durven" te laten. Het lijkt alsof je wat "angstig" bent voor zijn schrik en kijk reacties. Dit is niet nodig daar jij best heel netjes kan rijden! Ik hoop dat je er wat mee kan.

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:57

Wat een prachtig dier.
Op de eerste foto zit je erg netjes, jammer dat je op de rest voorover kiepert.
Het is een groot lang paard en wat moeilijker te rijden vanwege dat lange lijf. Veel overgangen en goed voorwaarts houden, niet alleen maar rechte lijnen rijden maar ook veel voltes, slangevoltes en noem maar op.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:28

Eigenlijk is je beenhouding niet het probleem, als je een lijn trekt van je hiel naar je heup, is die prima, maar van je heup naar je schouders... ~~}> ;)

Let er wel op dat je je hielen niet optrekt, maar ook niet overdreven gaat uitdrukken. Als je paard bij wijze van spreken onder je uit zou rennen, moet je met platte voeten op de grond terecht komen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:31

Voor de anderen: Als iemand met het bovenlichaam naar voren kukelt, kan de beenhouding uit balans lijken. Die is in dit geval toevallig goed, maar ze kan niet goed haar zwaartepunt vinden (bij de navel), ze gaat hier steeds een stuk voor zitten, misschien ook een soort gevoel van veiligheid? Hierdoor blijft ze net even voor de beweging.

Tjee, wat ben ik langdradig en prekerig vandaag. :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:37

phormicola schreef:
Voor de anderen: Als iemand met het bovenlichaam naar voren kukelt, kan de beenhouding uit balans lijken. Die is in dit geval toevallig goed, maar ze kan niet goed haar zwaartepunt vinden (bij de navel), ze gaat hier steeds een stuk voor zitten, misschien ook een soort gevoel van veiligheid? Hierdoor blijft ze net even voor de beweging.

Tjee, wat ben ik langdradig en prekerig vandaag. :D

op foto 4 is haar been echt tever naar achter hoor en in het filmpje gebeurd het regelmatig dat t paard haar wat naar voor 'trekt'en doordat ze daar uit balans raakt zie je ook het been naar achter schuiven

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 10:03

phormicola, daar zat ik toevallig ook naar te kijken gister, maar niet op alle foto's is dit het geval helaas, maar ik ging een beetje schuin kijken en toen dacht ik, hee, maar zo zit ik wel gewoon recht :P

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:05

Hey!
Kick paard zeg. Probeer op je zitbeenknobbels te zitten ipv op je onderkant. Die fout maak ik ook vaak hoor. Maar dan zit je automatisch rechtop en doe je je benen goed, en druk je je hakken uit.
Groetjes

Nienke_Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:56

Hey leuk paard en volgens mij ben je op de goede weg. Alleen wat betreft je zit, ik heb het zelf ook gehad alleen bij mij lag het aan het zadel. Doordat het zitvlak te klein was werd ik ook naar voren gedwongen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:06

Wat leuk paard! Echt een heel knappe schimmel!
Jullie zijn een mooie combinatie, sorry dat ik in herhaling val, maar ik vind je houding echt heel zonde.
Mooi trots, rechtop op je knapperd zitten, schouders naar achteren, je mooi lang maken, lekker arrogant zitten, mag best op zo'n mooi paard. Misschien helpt het als je je zelf de komende tijd continue blijft corrigeren, rechtop, rechtop... tot in den treure, maar dat het wel in je hoofd zit en je jezelf er op gaat betrappen en corrigeren.
Heel veel plezier en succes samen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:32

@Tassie: als ik het filmpje bekijk vraag ik me af: zit je wel lekker op je zadel?

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:50

Mooi paard onder je kont, zou zo maar het broertje van die van mij kunnen zijn.
In die van mij zit ook Pion en zeer herkenbaar kwa rijden. Ik had dezelfde houding als jij en was veel voor bezig omdat hij sterk kon zijn. Toen leerde iemand mij een truc om recht te blijven zitten en niet uit het zadel te laten trekken. Ik gebruikte mijn buikspieren verkeerd. Dat wilde zeggen dat ik ze naar binnen aanspande. Als iemand dan voor je paard gaat staan en aan je teugels trekt, wordt je zo naar voren en uit het zadel getrokken. Vervolgens moest ik mijn buikspieren naar voren aanspannen(beetje uitzetten), waardoor je echt recht gaat zitten, en toen men vervolgens weer aan mijn teugels trok bleef ik zitten omdat de kracht vanuit mijn middel/navel kwam en niet vanuit mijn schouders waardoor ik rechter bleef zitten en het paard mij niet weg kon trekken als deze te sterk werd. Bij mij heeft dit kleine detail erg geholpen om recht te blijven zitten, met de nodige spierpijn hihi.
Tevens reageerde mijn paardje heel goed op mijn nieuwe houding door er niet meer zo door heen te willen duwen wanneer hij heet werd.
Probeer het eens wie weet.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 09:14

Pletje, nergens last van ;)
kruimeltje3 Ik ging net op me bed proberen, en ik denk dat dit wel eens de oplossing kan zijn :D thanks

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:28

Houding zeg ik niet veel over, op het moment dat je paard fijner gaat lopen kun je daar meer aan werken. Je houding is nl niet zodanig dat je je paard ermee stoort.

Wat me wel opvalt is dat je op de rechterhand vrij veel stelling vraagt. Probeer hem daar rechter te houden. In de galop is hij vrij traag en gaat af en toe bijna in 4-takt. Dan wordt ie wat lang omdat ie niet goed op je been reageert en gaat dus hangen. Veel overgangen rijden. Dus stap-draf-stap en draf-galop-draf enzo. Hij hoeft niet sneller te lopen, maar hij moet sneller aan je been, sneller reageren. Dan wordt het hangen ook minder. Daarna ook veel overgangen in de gang zelf rijden. Iets voorwaartser in de draf, niet te lang en dan weer terug en dat blijven herhalen. En dan in het begin niet te veel proberen hem in de krul te houden, maar eerst moet ie aan het been zijn, dan komt dat koppie vanzelf wel.

Het ziet er absoluut niet verkeerd uit, maar dit zijn wat aandachtspuntjes. Succes

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:13

Leuk paard!
zorg er wel voor dat je rechtop blijft zitten en je benen onder je houdt en niet te ver naar achteren.
Vaak als je rechtuit blijft kijken ga je automatisch rechter op zitten.
Succes

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:44

Als ik jou was zou ik een zweepje meenemen. Op dit moment zie ik je heel vaak achter elkaar drijven, maar veel reactie geeft hij niet.
Als hij na 3 keer drijven geen reactie geeft gewoon een klein tikje erbij, dan voorkom je dat hij slecht voor het been wordt ;) En je zit dan niet meer constant in zijn buik te prikken, is namelijk alleen maar vermoeiend voor jullie allebei!
Verder vind ik dat hij echt heel mooi bij je loopt! Weinig druk op de teugel en hij reageert goed op je teugelhulpen! Als hij af en toe hangt gewoon kleine ophoudingen maken totdat hij lichter wordt.
Super paard ;)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:27

ninajojo , ik rij met zweep, heeft alleen niet zo veel effect, want erg onder de indruk is die niet en als die niet wil doorlopen krijgt die soms een behoorlijke knal van me ;) werkt 1 pas en dan valt die gewoon weer terug, en elke keer als die na 3x niet reageerd tik met de zweep werkt niet, tijdje terug met les al gebrobeerd... maar erg veel inttereseerd het hem niet

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:31

manon, toen ik elke week les had ging het ook goed met me houding, maar had al 1 maand niet gereden en dat deed me houding helaas geen goed toe...

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:48

Hihihi wat een bekend verhaal. Ik heb ook een pion die precies zo is, en ondanks dat hij al 18 is, is nogsteeds alles eng.
En precies zoals je zegt de ene dag loopt hij de sterren van de hemel (vooral als hij mister macho uit wil hangen op wedstrijd bijv.) Maar de andere dag kan hij echt het bloed onder je nagels vandaan halen.
Erg grappig dat jij dat ook hebt.

Wat het rijden betreft, is het enige wat ik kan zeggen : ontspan je eens ga lekker zitten en gewoon rijden. Niet teveel met vanalles bezig zijn, gewoon zitten en lekker relaxed rijden!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 09:53

elliebelle, ja, linkt erg bekend ;)