Jong paard inrijden, met dwang of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:37

JoviBan schreef:
Antoontje schreef:
Je kan dan toch ook je paard aan het bit laten wennen aan de longeerlijn?
Ik zie het probleem van inrijden met bit niet. Als je je paard al longeert met bit en misschien inderdaad met touwtjes of met bijzet, is hij al gewent aan wat druk op het bit.
Ik zie het nut van bitloos dan niet

Wat denk je hiervan:

Een paard wisselt tussen zijn derde en zesde jaar zijn melkgebit in voor het blijvende gebit; dit wisselen gaat van voren naar achteren. Langzaam maar zeker lossen de wortels van de melktanden en -kiezen op bij het doorkomen van de nieuwe. Soms blijven die melkkiezen als "doppen" op de nieuwe zitten. Dat geeft een paard overlast.
Rond 2-jarige leeftijd beginnen de wortels van de permanente derde en vierde premolaren zich te ontwikkelen en begint het bot van de onderkaak zich aan 't hervormen en bereidt zich voor op de tandverlenging. Het bot over deze wortels is vrij dun en de wortels kunnen gemakkelijk worden beschadigd. Tijdens het ontwikkelen van de wortels kunnen tevens bulten ontstaan, voelbaar als bobbels onder de kaak, ook wel eruption bumps genoemd. Dit maakt het hele gebied in de onderkaak enorm gevoelig.
Permanente, volwassen tanden beginnen de tijdelijke melktanden te vervangen wanneer het paard ongeveer 2,5 jaar is. De twee binnenste snijtanden (nrs. 1) zijn volledig doorgekomen op de leeftijd van 3 jaar. De tweede set binnenste snijtanden (nrs. 2) verschijnt bij circa 3,5 jaar en is volledig doorgekomen op 4-jarige leeftijd.
De hoeksnijtanden (nrs. 3) komen door op de leeftijd van 4,5 jaar en zijn volledig doorgekomen bij 5 jaar.
Hengsten, ruinen en soms ook merries ontwikkelen rond hun vierde en vijfde jaar in iedere kaakhelft (zowel boven als onder) de vier haaktanden (nrs. 4), ook wel de hengsten- of ruinentanden genoemd. Het doorkomen van die hengstentanden kan net zo pijnlijk zijn als het doorkomen van de eerste tandjes bij baby's. Soms blijven ze steken onder het tandvlees, wat zelfs voor ontstekingen kan zorgen en zal het gespannen vlees door een dierenarts moeten worden opengesneden.
Wanneer het paard goed en wel 5 jaar is, heeft het een volledig gebit met 36 tot 40 permanente elementen (de 40 zijn inclusief de 4 hengstentanden).

Deze hele wisselperiode maakt een jong paard behoorlijk overgevoelig in zijn mond. Naast het wisselen op zich, gebeurt er namelijk nog meer in de jonge paardenmond. Bij veel jonge paarden zie je dat het rooster gaat hangen, waardoor het in hebben en vooral ook het inwerken van een bit erg pijnlijk is. Daarnaast hebben jonge paarden tijdens het wisselen vrijwel altijd scherpe haken op de kiezen; dit ontstaat omdat de boven- en onderkiezen die op elkaar staan en elkaar in evenwicht houden, niet tegelijkertijd gewisseld worden. In feite is de mond constant in beweging, waarbij de kiezenrijen tijdens het wisselen nooit mooi op elkaar aangesloten staan. Hierdoor vindt een slechte tot geen afslijting plaats, met als gevolg scherpe randen (haken) op de kiezen, wat erg pijnlijk is wanneer deze in de wangen en/of tong gedrukt worden tijdens het eten en rijden (straks meer over haken).
Wordt een paard juist in deze kwetsbare periode t/m rond het 5e jaar beleerd, dan is er dus altijd sprake van ongemak en pijn bij het paard. Er wordt een kies gewisseld, een dop komt niet goed los, een wolfskiesje komt door of is los gaan zitten, hengstentanden komen door, het rooster is gaan hangen, de wortels van de kiezen zijn aan 't ontwikkelen, het onderkaakbeen is zich aan 't hervormen èn er zitten haken op de kiezen. Dat is nogal wat, vooral wanneer er tijdens deze periode rijtechnische zaken gevraagd worden van het jonge paard waar hij simpelweg nog niet klaar voor is. Het kan dus heel goed zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn (beschadigingen, trauma's, overgevoeligheid, aversie, angst etc).

Bron: http://www.bitloospaardrijden.info/gebit.htm

Ja, de zoveelste bitloos discussie, die ga ik maar niet eens aan :)
Dan heb ik zo weer een OW te pakken

Anoniem

Re: Jong paard inrijden, met dwang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:39

Ik kijk altijd naar hoeveel het paard al kan. Ik heb er paarden bij waar ik het longeren "overgeslagen" heb en meteen een zadel op gedaan heb. Dan met het zadel los laten lopen in een bak die ik speciaal aan heb laten leggen voor het africhten. Als ze dat een paar keer gedaan hebben klim ik er op.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:46

Als jij hier goede ervaringen mee hebt en er eerder succes mee hebt gehad, zou ik niet weten waarom je je methode zou wijzigen. Elk paard is anders, maar als jij er goed mee om weet te gaan, waarom niet?
Ik vind longeren zelf erg leuk om te doen, maar mijn paard wat minder, omdat hij het al zoveel heeft gedaan tijdens en na het beleren. Hij is een hele tijd longeermoe geweest, ook niet ideaal!
Dus vooral lekker je eigen ding doen, zodra je merkt dat een paard er niet klaar voor is, doe je zoals je zelf al zegt weer een stap terug. Lange einden stappen en draven zijn beter voor de bespiering dan eindeloos longeren, dat een zware belasting is voor een jong dier.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:37

Ik heb niet heel het topic gelezen en zal ook alleen antwoorden op het eerste bericht;

Ik vind niet dat je een jong paard kan beleren met dwang. Ik heb al meerdere groene paarden onder me gehad, de meeste waren helemaal groen en een enkeling moest alleen doorgereden worden.

Een jong paard beleren zie ik hetzelfde als een paard wat nog helemaal niets weet. Je kan er absoluut niet vanuit gaan dat een paard 'maar alles weet' en maar moet accepteren wat er met hem gebeurd.

Ik vind het altijd van belang dat er een stappenplan gemaakt word, beginnend met de basis, en eindigend met jullie doel. Met de nadruk op jullie doel, want jullie moeten het samen bereiken.

Een groen paard dwingen vind ik uit den boze, ik ben liever te zacht en te vriendelijk naar een groen (niets snappend) paard toe als te hard, grof, hoe je het wilt noemen.
Ikzelf presteer ook helemaal NIET onder dwang, waarom zou ik dit van een paard waarmee ik niet kan communiceren dan wel verwachten??

Beleer je paard uitleggend, nodig hem uit tot voorwaards, nodig hem uit tot halt etc. doe alles rustig aan, kijk wat het paard aankan. Snap hij iets niet en heb je al iets positiefs bereikt? Sluit dan af met datgene wat voor die dag positief was. Vergeet vooral niet dat een jong paard ook rust nodig heeft om alles te laten bezinken. Rome is ook niet in een dag gebouwd ;)

Momenteel beleer ik ook een 3 jarige, omdat de bak nu niet gaanbaar is staat het even op een laat pitje, maar doordat ik hém liet kiezen zit er na 3x rijden wel al een stuur op, en dat vind ik erg knap van hem. Het enigste wat ik daarin gedaan heb ik het hem uitgelegt d.m.v. lichaamstaal onder de man.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:30

heb van t weekend ook een groen paardje gekocht..
dus ken nu ook lekker aan de slag
hij is nu 3 jaar en 7 maanden maar vind m nog te veulens om in te rijden
hij ken helemaal niks alleen knuffelen en kroelen hahaha
dus ga eerst maar een starten met wandelen om als te leren kennen auto's honden enzo
en in de bak wat schrik training en longeren (niet om spieren te kweken alleen gewenning)
leg al wel gelijk dekje met elastiek op zijn rug kent ie daar al aan wennen
en ga ook altijd eerst zonder zadel op rug zitten gewoon met touw en halster zijn ze meestal t liefst
straks zadeltje en tegen dat t zomer word ga ik er op alles lekker op t gemak

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:33

Een jong paard beleer je zonder dwang. Geen enkele vorm.

Maar als dit voor jou een goede manier is, waarom ga je dan twijfelen? Ik zou het zelf anders doen, maar daarin verschilt iedereen, toch?

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:12

Tja ik ben zelf absoluut geen voorstander van zadel erop en we kijken wel hoe het gaat.
Ik zou eerst met grondwerk, longeren enzovoort beginnen

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:10

Ik zou ook beginnen met grondwerk. Je paard rustig laten wennen en alles op hem in laten werken. Alles vanuit vertrouwen en respect, nooit onder dwang/pijn/straf enz.