Bonita_Bon schreef:Zwaar zitten bestaat niet. Je word niet opeens zwaarder, je houd hetzelfde gewicht.
Dieper zitten is ook zo'n uitdrukking, je zit al in je zadel, moet je daar dan in kruipen? met diep zitten bedoelen jullie waarschijnlijk je bekken naar achter kantelen? maar dat doe ik juist met het wegrijden (kruis aantrekken)
Goed hier heb je gelijk in. andere formulatie dan: Ik heb hem geleerd te reageren op gewichtsverplaatsing. In het begin ging ik tijdens een overgang voorwaarts echt in de verlichte zit zitten, en tijdens een overgang terug iets achterover. Toen hij dit eenmaal onder de knie had kon ik dit met steeds lichtere bewegingen doen. Nu zie je niet meer dat ik iets naar voren ga zitten, maar het paard voelt het nog wel.
En als ik in de galop niet meer 'meega met de beweging' komt hij ook terug naar de draf.
Maar tijdens deze koude wintermaanden heb ik mijn buitenteugel wel nodig voor een overgang terug

of wenselijk
. Maargoed, als er geenandere oplossing is.. kan i khet me goed voorstellen dat je dat zo doet. Gelukkig is wietske goed ingereden