Amigo en Gucci @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:00

snoebelke8 schreef:
Je houding is niet helemaal goed. Als je je paard en je zadel weg zou halen moet jij op je voeten landen. Als dit bij jou zou gebeuren land je plat op je bibs :). Ik zou eens proberen om je beugels een gaatje langer te doen. Rij dan langs een spiegel en hou in gedachten dat je lichaam 1 lijn moet zijn naar beneden toe.

Succes met je wedtrijdje btw, iedereen moet ergens beginnen en oefening baart kunst!

haha :D ik snap helemaal wat je bedoelt. ja, de beugels waren te kort. was vergeten het truukje met de enkel uit de kast te halen.

dat ik nog geen Z rij besef ik maar al te goed. maar sommigen vergeten hier blijkbaar dat het een wonder noemt als iemand van de eerste keer wel dat niveau haalt.

geerke

Re: Amigo en Gucci @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:12

die laatste zin begrijp ik helemaal niets van...
ik rij ook geen Z...gaat ook nooit gebeuren,maar ik kan wel zien of een ruiter een beetje serieus bezig is en of een paard erdoor is,hier beiden niet het geval.
En als je wil dat je serieus beoordeelt wordt kun je wat meer aandacht besteden aan je openingspost.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:28

neem het toch niet zo letterlijk op! ik bedoel dat datgene wat snoebelke8 zegt juist is. iedereen is moeten beginnen van het begin. ik incluus.

wat had ik dan moeten veranderen in mijn openingspost? niets moeten zeggen over de wedstrijd?

of ik nu wedstijd rij of niet, het verandert niets aan die foto's.

het stoort mij wel dat ik hier een hobbelaar genoemd wordt. ik rij serieus, niet zomaar maar met een reden en doel. maar wat je bedoelt met een paard dat erdoor is... dat moet je mij eens uitleggen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:52

Ik vind als eerste dat de meeste mensen het hier wel een béétje subtieler mogen brengen hoor! Het is puur vragen om verbeteringspunten, niet om iemand af te kraken :( !!

Mijn tips:
Probeer als eerste te werken aan je eigen houding. Je hebt je benen te ver naar voren: de stoelzit. Als je dit verbeterd dan heb je gelijk al veel meer balans. Vanuit daar kun je aan de andere punten gaan werken. Het zou aan je zadel kunnen liggen, maar probeer eerst eens een gaatje langere beugels, wil ook wel eens helpen.

Een ander woord/zin voor een paard wat 'erdoor is' is 'over de rug gaan'. Dus nageeflijk, met aanleuning, over de rug gaande paard. En in je openingspost zou je eigenlijk nog je niveau moeten vermelden.

Lekker oefenen en heel veel succes met je wedstrijd!! 8-)

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:48

hey mooi paard. je zal vast onderling bedoeling ipv internationaal maar dat geeft niet .... het is misschien een idee om zit les te gaan nemen... dan ben je heel bewust bezig zijn met je zit en leer je je paard niet in de weg te zitten door je zit. daarna komt het nageefelijk rijden vanzelf.... succes!!!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:56

Zo te lezen en te zien heb je veel plezier met wat je doet. Iedereen begint bij 0 en gaat met kleine stapjes vooruit, soms een paar stappen terug en weer vooruit, dat heeft iedereen. Ga lekker door met wat je doet en het is misschien leuk om inderdaad eens mee te doen aan een zitles of om priveles te nemen, beiden heel leerzaam. Blijf lekker oefenen, de een heeft wat langer de tijd nodig als de ander en dan kom je er wel. Ik vind het dapper van je dat je foto's neer zet en je ziet zelf ook goed in wat je kan verbeteren. Komt vast goed! :D

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:00

denk dat het een stuk beter te beoordelen is als je een scherpe foto zou plaatsen van het paard in stilstand en dan van zijaanzicht.

Ik kan nu namelijk niet goed zien wat de oorzaak is van je -ja daar komt ie, sorry ;) - slechte zit.
Je hebt echt een extreme stoelzit. Normaal zou je van je schouder een rechte lijn naar je hak moeten kunnen trekken (verticaal dus), maar dat gaat bij jou echt nooit lukken.
Het zou kunnen dat het zadel hier aan bijdraagt, bij sommige zadels ligt het diepte punt uit het midden (te ver naar achter) dit icm een ver naar voren geplaatste beugel ophang kan resulteren in een stoel zit.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:07

Citaat:
Je hebt een stoelzit. Probeer je benenmeer naar achteren te leggen,

Heb je nog steeds hetzelfde zadel? Ik denk dat het in dit zadel onmogelijk voor je is om een goede zit te hebben.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:17

Als je kijkt naar de beugels van het zadel waar je op rijdt en naar het diepte punt van je zadel, zie je dat de beugels niet recht onder het dieptepunt zitten. Het is hierdoor moeilijk in een rechte lijn te zitten, en zit je met je benen naar voren. Probeer eens zonder zadel te rijden, zonder beugels of met een ander (dressuur) zadel.
Zitlessen is een goed begin, ik denk dat de meeste daar wel mee begonnen zijn. Het is toch de basis van het rijden. Aan de teugel hoef je nog niet te denken met een B proef. Denk aan je been gebruik, stuur je paard met je zit. Met de teugels hou je een lichte verbinding. En je beweegt enkel beide armen mee in de bocht.
Veel plezier met je proef.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 09:21

hartelijk bedankt. hier heb ik dus wel iets aan. ik heb slechts 1 keer gereden met dat zadel en op dat paard (amigo) dus weet helemaal niet meer hoe het ineen zit en of dat diepste punt nu te veel naar achter zit.

ma zowiezo, die beugels gaan nooit meer zo kort en de zit is nu prioriteit nummer 1!

hartelijk bedankt!

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:22

Goed dat je erbij zette wat voor wedstrijd het word die je gaat rijden, denk dat dat wel van belang is :-)
Ik vind de foto's beetje vaag (of waarschijnlijk achterhaald omdat je in die 4 jaar toch wel verbeterd zal zijn).

Mij valt je houding op (je rug, je benen, je tenen, je handen.. Je lijkt nog niet erg stabiel en ontspannen te kunnen zitten. Misschien zitles nemen? Of in ieder geval een keer privé les en dan helemaal op je houding focussen?
Voor echte wedstrijden zou ik nog even wachtten, maar misschien ben je dat ook nog helemaal niet van plan.

Probeer zoveel mogelijk les te nemen :-)
Succes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:42

Ook vanaf de nieuwe foto´s stralen nog ontzettend veel leerpunten. Je houding is echt heel erg toe aan verbetering. Zitles zou ik inderdaad nemen. Je heb een stoelzit en je lijkt geen stabiele zit te hebben. Je paardje valt ook compleet uit elkaar.

Ik zou nog lekker wachten met wedstrijd en daaraan gaan werken. Heb namelijk het idee dat dit plaatje (nog) niet gewaardeerd gaat worden op wedstrijd. En dan heeft het ook niet zoveel nut om te gaan voor de ervaring aangezien het dan geen positieve ervaring zal zijn. Het hoeft er niet top uit te zien in de B, maar er wordt toch wel meer verwacht dan wat jij laat zien.

Succes ermee.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:10

ik zou de teugels wat korter nemen, het paard laat zijn hals heeeel lang worden, houd hem iets korter in de hals dan blijft ie wat meer bij je.

AmigoQuicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:09

Oh wat heb ik toch een mooie beest :D _/-\o_

Wat je inderdaad nog zou kunnen verbeteren, zijn je ellebogen en je kapstokvoetjes ;).

Ik heb dit zadel nog steeds, maar het heeft indd een diepe zit. Mijn paard durft zeker zijn nek lang te maken, vooral als er iemand op zit die hij niet kent (zoals rhinoooow).

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:19

AmigoQuicky schreef:
Ik heb dit zadel nog steeds, maar het heeft indd een diepe zit. Mijn paard durft zeker zijn nek lang te maken, vooral als er iemand op zit die hij niet kent (zoals rhinoooow).

een diepe zit is hoeft totaal geen probleem te zijn voor je houding,
heb het idee dat bij dit zadel het middelpunt te ver naar achteren ligt ipv in het midden,
dit resulteert in vaak in de eerder genoemd stoelzit,
helemaal bij een ruiter welke nog geen onafhankelijke zit heeft ontwikkeld.

Je zou idd kunnen kijken of het beter gaat door zonder beugels te rijden,
het enige waar je dan wel voor moet oppassen is dat
je het paard zijn rug niet verkeerd belast door bijv te veel in het zadel te stuiteren. :D

Misschien zou je eens kunnen proberen om er een dressuur zadel op te leggen?
Wellicht kun je van iemand een zadel lenen?

Verder zou ik persoonlijk aan het wat lang lopen van het paard geen aandacht besteden zolang hij verder ontspannen loopt.
Zou hij sterrenkijken dan wordt het een ander verhaal omwille van de rug van het paard.
Maar gezien daar op dit moment geen sprake van is zou ik me voorlopig
enkel richten op de zit van de ruiter en het voorwaarts rijden.
Hoofd/halshouding paard komt later wel, op dit moment liever de teugels
wat te lang en weinig belasting in het paard zijn mond dan een ruiter die zijn balans probeert te houden aan de teugels.

Vind het trouwens dapper van je dat je in dit stadium fotos op bokt plaatst!
toont ook dat je de wil hebt om te leren, alleen al die eigenschap belooft veel goeds voor de toekomst :)

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:29

Ik vind het er eigenlijk helemaal niet zo slecht uitzien voor iemand die zo weinig ervaring heeft. :j
Wij mij vooral opviel is dat je echt hele korte beugels hebt, en tenen heel erg naar buiten draait... En je kan iets rechter op zitten ;)

Veel succes

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:55

Silence schreef:
Ik wilde precies hetzelfde schrijven. Hiermee zou ik nog niet op concours gaan, eerst maar eens lekker oefenen tot je een fatsoenlijk B proefje kan rijden :j

Ben ik het mee eens.
Op elke foto die er staat is je houding gewoon storend.
Ook loopt het paard op de eerste fotos constant op de voorhand. ( ook bij de foto's waar jij zegt een "fijne aanleuning"te zien)

Dit is niet vervelend bedoeld.
maar ik zou gewoon lekker door oefenen en lesjes nemen.
Dan komt het heus goed :)

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:19

Voor de wedstrijd is het onmogelijk om commentaar te geven op de combinatie. Ik heb zelf studenten wedstrijden gereden, je krijgt een paard toegewezen (loten) wat voor je wordt warmgereden en waarop je dan 10 min mag "kennismaken" en dan je proef rijdt. Het kan dus klikken of niet. Alle paarden kunnen, zeker op de internationale westdrijden het niveau aan, dus TS maak je wat dat betreft geen zorgen om een B proefje.

Waar je tot die tijd natuurlijk wel heel hard aan kunt werken is (ok, het is al veel vaker gezegd) je houding. Probeer zo veel mogelijk verschillende paarden te rijden en bij elk paard zsm te voelen hoe je je balans moet vinden en hoe je netjes kunt sturen zeg maar. Een hulpmiddel kan zijn echt te voelen waar je zitbeenknobbels zitten, deze moeten in het diepste punt van je zadel zijn. Dan je benen ontspannen naar beneden laten hangen, niet gaan knijpen. Schouders rechtop en met je boven buikspieren je romp recht boven je heupen houden.

Met een correcte houding en zit en een vriendelijk gereden proef scoor je op studentenwedstrijden veel hoger dan wanneer je puur gaat voor het plaatje van het paard en dus geforceerd probeert de boel in de krul te trekken.
Succes!

AmigoQuicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:14

Showpony schreef:
AmigoQuicky schreef:

een diepe zit is hoeft totaal geen probleem te zijn voor je houding,
heb het idee dat bij dit zadel het middelpunt te ver naar achteren ligt ipv in het midden,
dit resulteert in vaak in de eerder genoemd stoelzit,
helemaal bij een ruiter welke nog geen onafhankelijke zit heeft ontwikkeld.

Je zou idd kunnen kijken of het beter gaat door zonder beugels te rijden,
het enige waar je dan wel voor moet oppassen is dat
je het paard zijn rug niet verkeerd belast door bijv te veel in het zadel te stuiteren. :D

Misschien zou je eens kunnen proberen om er een dressuur zadel op te leggen?
Wellicht kun je van iemand een zadel lenen?

Verder zou ik persoonlijk aan het wat lang lopen van het paard geen aandacht besteden zolang hij verder ontspannen loopt.
Zou hij sterrenkijken dan wordt het een ander verhaal omwille van de rug van het paard.
Maar gezien daar op dit moment geen sprake van is zou ik me voorlopig
enkel richten op de zit van de ruiter en het voorwaarts rijden.
Hoofd/halshouding paard komt later wel, op dit moment liever de teugels
wat te lang en weinig belasting in het paard zijn mond dan een ruiter die zijn balans probeert te houden aan de teugels.

Vind het trouwens dapper van je dat je in dit stadium fotos op bokt plaatst!
toont ook dat je de wil hebt om te leren, alleen al die eigenschap belooft veel goeds voor de toekomst :)

Mag ik je erop wijzen dat het mijn vriendin is op de foto's en niet ik ;) . Ik heb mijn zadel al een dikke 10 jaar en ben het gewend van hiermee te rijden. Ik heb ook een dressuurzadel indd. Maar dit is niet relevant voor de persoon die rijdt. Zij heeft slechts 1 keer op mijn paard gereden dus...

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:50

Aan je houding is zeker nog te werken, maar neem alles op zijn tijd.. leer rustig om beter te gaan zitten. Beter een maandje langer oefenen dan te snel alles goed willen doen toch? :) .
Daarnaast mag je de teugels iets korter nemen, nu staat er nog een flauwe bocht in. Probeer iets meer druk op te bouwen bij het bit, dan zal het paard waarschijnlijk ook wat meer nageven.
In elk geval, veel succes hoor!

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:23

Je paard loopt te veel op de voorhand, ook waar je aanleuning volgens jou 'fijn' is. Ik zou m eerst goed op de achterhand gaan rijden, veel tempowisselingen en overgangen, en niet te veel aan de voorkant zitten.

Misschien is zitles idd een idee? Je hebt een stoelzit, wat ik vroeger ook had, heb toen zitles genomen en ben er helemaal vanaf! (Of helemaal, soms zie je het nog wel terug, maar het heeft ontzettend veel geholpen!)

Succes!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:28

Ben ik nu de enige die opvalt dat je wel op het goede been rijd als je zegt dat je fout zit en andersom? Begin bijna aan mezelf te twijfelen.
Als het buitenbeen naar voren is moet je staan, als het buitenbeen naar achteren is moet je zitten.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:37

Als het binnenbeen naar achter gaat moet je staan. (Buitenbeen dus naar voren)

Denk dat het komt omdat het steeds foto's zijn van het of naar voren brengen van het been of juist net achter.

Maar ze zit idd de eerste 2 goed en daarna fout :Y)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:45

rocksyboy schreef:
Als het binnenbeen naar achter gaat moet je staan. (Buitenbeen dus naar voren)

Denk dat het komt omdat het steeds foto's zijn van het of naar voren brengen van het been of juist net achter.

Maar ze zit idd de eerste 2 goed en daarna fout :Y)

Dat zeg ik toch ook, maar dan vanuit het buitenbeen bekeken. :7 Alleen is mij (en zover ik weet is dat toch de normale manier) aangeleerd om op het buitenbeen te kijken of je goed zit. Dus naar voren is staan en naar achteren is zitten.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:44

Allereerst, fijn dat je de tips goed oppakt, veel bokkers voelen zich alleen maar aangevallen en vergeten dan iets met de tips te doen. Dus complimenten daarvoor.

Nee, dit is nog geen B-niveau. Daarvoor moet je net iets meer controle hebben over de houding van je paard en van jezelf.
Je houding is nu al behoorlijk uitgekauwd, namelijk dat het voor een groot gedeelte aan het zadel ligt. Probeer je bekken ook een beetje te kantelen om stoelzit tegen te gaan (dus je kont naar achteren en je rug een beetje hol, niet teveel, dan krijg je een andere verkeerde zit)

Voor je paard zou ik de teugels wel iets korter willen zien. Hoofd en hals iets meer gebogen en bij jou. Nu loopt hij wat te ver af. Probeer de teugels wat korter te pakken (plak een stukje tape op waar je ze normaal vasthebt en waar je ze wil hebben, of tel de nopjes) Doe het in stapjes, een handbreedte per keer.
Probeer dan de ontspanning te vinden door voltes te maken en hoeken actief door te rijden (buiging vragen)
En als laatste oefening: schakelen: of te wel tempo wisselen. En niet alleen in tempo, ook actief lopen. Maak je paard scherp op commando's/beenhulpen.

Als jouw houding, paardhouding en schakelen/overgangen goed gaan, denk ik dat je best kan starten.
Probeer zoveel mogelijk op 1 paard te trainen. Daar leer je in dit geval het meeste van om jezelf te verbeteren en te kunnen starten :)

succes en post vooral nog eens als je weer verbetering hebt