Hyppos schreef:Zorgen dat hij goed voorwaarts voor het been is en beide teugels gelijk aanneemt door je handen fijn stil te houden en met been naar de hand te rijden. Ga je niet te hard focussen op dat scheef gaan van het paard, maar hou je meer bezig met het paard op zijn eigen benen te laten lopen en dat hij het bit goed accepteert. Het probleem bij "scheve" paarden zit voor 80 % in de mond, ze zijn bang voor het bit en voor de hand waardoor ze daaraan gaan ontwijken, de oorzaak daar weer van is dat ze vanaf het begin niet genoeg op hun eigen benen kunnen lopen omdat ze te snel aan de teugel gereden willen worden waardoor de beenhulpen vergeten worden.
Het is een lange weg, maar hou je de eerste 4 maanden bezig met alleen de basis oefeningen, dus voorwaarts aan het been (voorwaarts-neerwaarts) en veel rechtuit laten lopen, als het paard er aan toe is een keer binnenhoefslag en veel voltes rijden links en rechtsom waarbij hij om het linkerbeen (linksom) en het rechterbeen (rechtsom) draait.
Ik heb nu ook een paard die ontzettend scheef liep, (lees: als hij rechtuit stapte liep hij met zijn rechterachterhoef in de linkervoorhoef) overigens niet door mijn toedoen, de vorige amazone heeft hem aangereden en hem als een stuk vuil bij het afval gezet.
Maar dit kwam doordat hij totaal geen vertrouwen in de ruiter had en gruwelijk bang was in de mond en totaal geen beenhulpen kende. Ik ben nu 4 maanden verder en ik kan nu eindelijk zeggen dat hij me een beetje begint te vertrouwen, minder bang inde mond is en beter voor het been is. De eerste 3 maanden heb ik niks anders gedaan dan teugels los en vooruit laten lopen op zijn eigen benen. Totdat hij in de gaten kreeg dat hij niet bang hoefde te zijn, dat ik hem niet in de mond trok en dat hij gewoon moest lopen zoals hij als veulen tot 3 jarige altijd gedaan heeft in de wei. Nogmaals een lange weg, maar heb geduld, (als je het even niet meer ziet zitten lekker op stal zetten, volgende dag lekker in de wei, en de dag erna pas weer beginnen) geef hem vertrouwen en de tijd en dan komt het vast goed.
Ga nu niet gelijk een fysio of wat dan ook inschakelen, heeft geen zin, hij moet jou eerst vertrouwen en vertrouwen krijgen in het bit. Als je nu de fysio erbij laat komen dan is het probleem niet verholpen, als het paard vertrouwen gaat krijgen in jou en in het bit dan zal hij zich gaan ontspannen en de spieren los laten waardoor hij na verloop van tijd rechter zal gaan lopen.
Ben het er niet mee eens dat je niet een deskundig medisch onderlegd iemand er naar moet laten kijken. Niet alles is rijtechnisch op te lossen. Jij hebt nu na 4 maanden rijden resultaat zeg je, wellicht had je dat na 1 maand al gehad na een behandeling waarin je paard op de botten recht wordt gezet. De ervaring bij ons op stal is dat het rechtzetten van een paard in de botten wel degelijk scheelt en meteen verschil maakt. Ikzelf ben nogsteeds voorstander van een combinatie, Paard goed na laten kijken en dat rijtechnisch bezig gaan.
) overigens niet door mijn toedoen, de vorige amazone heeft hem aangereden en hem als een stuk vuil bij het afval gezet.
Maar dit kwam doordat hij totaal geen vertrouwen in de ruiter had en gruwelijk bang was in de mond en totaal geen beenhulpen kende. Ik ben nu 4 maanden verder en ik kan nu eindelijk zeggen dat hij me een beetje begint te vertrouwen, minder bang inde mond is en beter voor het been is. De eerste 3 maanden heb ik niks anders gedaan dan teugels los en vooruit laten lopen op zijn eigen benen. Totdat hij in de gaten kreeg dat hij niet bang hoefde te zijn, dat ik hem niet in de mond trok en dat hij gewoon moest lopen zoals hij als veulen tot 3 jarige altijd gedaan heeft in de wei. Nogmaals een lange weg, maar heb geduld, (als je het even niet meer ziet zitten lekker op stal zetten, volgende dag lekker in de wei, en de dag erna pas weer beginnen) geef hem vertrouwen en de tijd en dan komt het vast goed.