waar buitenbeen in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:00

liesje1986 schreef:
Frannik schreef:
Wat ik heb geleerd is enkel op mijn binnenbeen aanspringen, af en toe mag het buitenbeen wel helpen, je buitenbeen zorgt er echter wel voor dat je paard blijft galopperen, doe je dit met je binnenbeen, kom je uiteindelijk in de problemen wanneer je wissels gaat springen, want dit moet dan natuurlijk met je binnenbeen. Vandaar dat het buitenbeen het been is dat de galop stimuleert.
Echter, het buitenbeen wordt enkel gebruikt wanneer het paard naar voren moet, of zelf terugkomt wat niet gevraagd wordt, iedere pas een hulp geven is finest. Daar worden ze ontzettend traag van.

Edit: van je buitenbeen achter de singel leggen de achterhand naar binnen drukken daar zit nog een verschil in, de achterhand naar binnen drukken, voor bv een appuyement of een pirouette, ligt net iets verder naar achter dan de hulp om het paard in galop te houden. In de galop is het belangrijk dat je altijd een beetje schoudervoor rijd, om het paard recht te houden.

Ik leer mijn paarden juist wisselen op de hulp van mijn buitenbeen. Daarom leer ik de paarden ook aanspringen op het buitenbeen. Na de hulp leg ik mijn been weer iets naar voren. Als het paard scheef gaat in galop, corrigeer ik dit met mijn teugels (beide iets naar binnen).

Mijn paarden wisselen ook op het buitenbeen.

Op het moment dat ik aangalopeer gebeurt dit door mijn gehele buiten been (dus vanaf de heup) iets terug te leggen en druk te geven met binnenbeen. Vervolgens blijft mijn buitenbeen iets terug liggen en gaat de druk van mijn binnenkuit af tenzij ik iets wil corrigeren.

Zou ik mijn buitenbeen weer op zn plek terug leggen heb ik een probleem in de wissels, dan zou ik ineens met het nieuwe buitenbeen komen terwijl mijn oude buitenbeen de juiste galop aangeeft.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:35

Ik heb geleerd dat je tijdens het galloperen je buitenbeen nog steeds achter de cingel moet houden, want sommige Paarden kunnen ook ineens gaan Chancjeren(kweet niet hoe je het schrijft) ;$. Bij ons op de manege zijn wel wat van die rare paarden die ineens overspringen in de andere galop.

xx_Irisje

Re: waar buitenbeen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:38

Eigenlijk hele gehoorzame paarden CarmenJT..

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:08

Ik heb al vele paarden onder me gehad ( opgeleid /uitgebracht/verkocht) heb ik ze altijd geleerd om de wisselen op het buitenbeen zodra ik deze verplaats

Ik laat hen meer aanspringen op het binnenbeen / stem

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:07

ik laat paarden op mijn binnen been aanspringen en mijn buiten been er ligt aan, aleen zij gehoorzaamt al op stem,,

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:55

ik heb geleerd om buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel te leggen.. maar ik doe m'n buitenbeen automatisch weer terug.. volgens mij is mij ook niet geleerd om je buitenbeen achter de singel te houden.

Blackitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:15

Binnenbeen op de singel
Buitenbeen achter de singel
goh wat verassend :o
en daarna leg ik hem eigenlijk altijd weer terug op z'n plekkie?! :P

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:25

Ik galoppeer aan op mijn binnenbeen.
Waarom? Het paard moet met het binnenachterbeen het verst ondertreden..

Mijn been wat naar achteren leggen gebruik ik alleen voor zijgangen..
Bovendien stimuleer je zo niet dat de achterhand naar binnen komt met aangalopperen..

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:34

Mijn paard is niet door mij ingereden. Dus ik weet niet wat mijn paard geleerd heeft.
Ik heb een paard wat ontzettend actief is aan het been, dus als ik mijn been al te ver naar achter leg of te ver naar voren heb ik al reactie.
Ik rijd in galop altijd met mijn buitenbeen een klein beetje naar achter. En awanneer ik weer terug wil dan doe ik mijn been weer terug.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:36

Je merkt toch vanzelf wat je paard is aangeleerd?

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:46

benen op de singel?? Hoe kun je ooit drijven als je een been op de singel hebt? Je moet zowiezo je benen achter de singel houden, en je buiten been nog verder achter de singel houden. Ik houd de hele tijd mijn buiten been ver naar achter omdat mijn (bijrijd)pony anders de hele tijd begint over te springen. Dit wil ik natuurlijk ook niet er uit slaan (zoals sommigen) doen, anders heb ik zometeen in de Z oliebol dat mijn pony niet meer over wil springen. Vandaar dus dat ik constante druk heb met bijde benen, waarvan mijn buiten ben ver naar achterlicht. Als ik dan een wisseltje maak ruil ik van buiten been en springt ze gemakkelijk over8-)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:13

Wat doe je dan met zijgangen paf?

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:21

Gewoon, de hulpen geven :P
om eventjes 2 voorbeelden te noemen
Wijken: binnenbeen constant naar achter, buiten teugel, en spelen met je binnenteugel en gewicht een beetje naar buiten. Uiteindelijk de bedoeling dat de pony gaat wijken zodra ik mijn gewicht wat naar buiten verplaats.
schouderbinnenwaards: binnenbeen, buitenhand en gewicht naar buiten verplaatsen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:25

En als je travers ed wilt doen? Is dat niet lastig als je galophulp ook inhoudt dat je je been ver naar achteren hebt?

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:32

We praten hier over een paar centimeters waar de pony op moet reageren. Ik heb mijn benen niet in de vlanken ofzo, maar ik heb ze gewoon in een lijn. Hoofd, schouders, billen hakken. Dit betekend dus dat ze niet op de singel liggen. Het is dus ook niet lastig dat mijn galop hulp is achterbeen naar achter (lichtjes aan drijven met bijde benen), Ik hoef in de stap alleen maar ligjes mijn achterbeen te verplaatsen en we zitten in de galop, dit is juist heel prettig om te rijden. Maar als iemand anders er op gaat zitten, is het erg moelijk om haar te rijden, omdat ze nogal snel gestrest is, en als je iemand hebt met wiebel benen, gaat t niet samen:P
over de hulpen van de travers:
buiten been en binnenhand en je gewicht naar voren plaatsen. (de voren die je hebt als je al in de travers zit. Dus rechterhand is gewicht naar links als ik het zo goed zeg) volg je me nog :P??

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:48

als ik eenmaal in galop zit leg ik hem meestal ook wel terug maar ik rijd op een paard die de rechter galop niet goed doet dan moet ik dus in het begin in een volte blijven en me been laten liggen omdat die op die manier niet kan terug springen naar de linkergalop daar heb je het meestal voor nodig om hem niet terug te laten springen athans zo heb ik het geleerd :) lange been staat ook een stuk moooier met rijden

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:56

Voor degenen die aanspringen op alleen een hulp van het binnenbeen: hoe maak je dan voor je paard verschil tussen "aanspringen" en "tempo verhogen" of "wijken voor druk"?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:38

Rijerijerije: aanspringen: binnenbeen, tenen iets naar buiten draaien. Tempo: beide benen. Wijken: 1 been druk, voet recht houden.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:40

paf schreef:
We praten hier over een paar centimeters waar de pony op moet reageren. Ik heb mijn benen niet in de vlanken ofzo, maar ik heb ze gewoon in een lijn. Hoofd, schouders, billen hakken. Dit betekend dus dat ze niet op de singel liggen. Het is dus ook niet lastig dat mijn galop hulp is achterbeen naar achter (lichtjes aan drijven met bijde benen), Ik hoef in de stap alleen maar ligjes mijn achterbeen te verplaatsen en we zitten in de galop, dit is juist heel prettig om te rijden. Maar als iemand anders er op gaat zitten, is het erg moelijk om haar te rijden, omdat ze nogal snel gestrest is, en als je iemand hebt met wiebel benen, gaat t niet samen:P
buiten been en binnenhand en je gewicht naar voren plaatsen. (de voren die je hebt als je al in de travers zit. Dus rechterhand is gewicht naar links als ik het zo goed zeg) volg je me nog :P??

Ja ik volg je nog! Anders dan ik ken, maar dat geeft niet. Zolang jij en je paard elkaar maar begrijpen, toch? :)

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:36

horse_girl schreef:
paf schreef:

Ja ik volg je nog! Anders dan ik ken, maar dat geeft niet. Zolang jij en je paard elkaar maar begrijpen, toch? :)

Ja, dat vind ik ook heel belangrijk:P Maar ik rijd ook op een totaa andere manier die de meeste gewent zijn. Dat betenkd dat ik altijd voor het rijden 3 kwartier losrij, waarvan 30 minuten draven en 15 galoperen, aan de langeteugel. neus 5 cm van de grond verwijderd, dit zodat mijn paard zich helemaal kan ontspannen. Na het losrijden pak ik de pony helemaal op, en gaan dingen zoals aanspringen en wisseltjes gewoon gemakkelijk *D

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:35

liesje1986 schreef:
Frannik schreef:
Wat ik heb geleerd is enkel op mijn binnenbeen aanspringen, af en toe mag het buitenbeen wel helpen, je buitenbeen zorgt er echter wel voor dat je paard blijft galopperen, doe je dit met je binnenbeen, kom je uiteindelijk in de problemen wanneer je wissels gaat springen, want dit moet dan natuurlijk met je binnenbeen. Vandaar dat het buitenbeen het been is dat de galop stimuleert.
Echter, het buitenbeen wordt enkel gebruikt wanneer het paard naar voren moet, of zelf terugkomt wat niet gevraagd wordt, iedere pas een hulp geven is finest. Daar worden ze ontzettend traag van.

Edit: van je buitenbeen achter de singel leggen de achterhand naar binnen drukken daar zit nog een verschil in, de achterhand naar binnen drukken, voor bv een appuyement of een pirouette, ligt net iets verder naar achter dan de hulp om het paard in galop te houden. In de galop is het belangrijk dat je altijd een beetje schoudervoor rijd, om het paard recht te houden.

Ik leer mijn paarden juist wisselen op de hulp van mijn buitenbeen. Daarom leer ik de paarden ook aanspringen op het buitenbeen. Na de hulp leg ik mijn been weer iets naar voren. Als het paard scheef gaat in galop, corrigeer ik dit met mijn teugels (beide iets naar binnen).

Juistem, en zo hoort het naar mijn idee ook. Ieder z'n eigen idee natuurlijk, maar mijn paarden (en leerlingen) kennen op het buitenbeen aangalopperen. Ten eerste is het zo'n klein verschil en zo'n zachte druk dat ze daar geen travers van gaan lopen en ten tweede moet je ook altijd je buitenteugel eraan houden, waardoor een paard zich niet scheef kan maken. Schoudervoor inzetten en dan aangalopperen dus, een mooie oefening.

Dat betekent dat ik ze dus ook leer dat ik (of een ander) m'n binnenbeen altijd op de singel houd (binnenachterbeen maak je daarmee vlugger) en het buitenbeen dus ook altijd terug. Je kunt niet zomaar je buitenbeen weer (zoals sommigen hier noemen) naar de 'oude' positie, naar voren dus, terugbrengen, want dan zal het paard wisselen. Je houdt je paard recht door je buitenteugel eraan te houden, zodat het paard niet over de buitenschouder kan weglopen (en dus de kont niet naar binnen kan gooien).

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:55

liesje1986 schreef:
Frannik schreef:

zo heb ik dat dus ook geleerd. binnenbeen is bij mij voor de lengtebuiging. mijn paarden springen correct aan op enkel een buitenbeenhulp. wel leg ik daarna mijn been weer terug. ze blijven ook netjes recht en kennen heel goed het verschil met zijgang of aanspringen. hierin nooit een fout. het is net wat je ze leert maar mij is altijd geleerd dat je niet te veel hulpen moet gaan geven. hou het lekker simpel dat is voor een paard ook makkelijker te begrijpen. ga is kijken naar de topruiters hoe die een serie wissels rijden. heb er zat gezien die alles op hun buitenbeen rijden en het binnenbeen er zelfs vanaf halen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:05

ik heb vroeger ook geleerd buitenbeen achter de singel en zodra je in galop bent terugleggen ..maar nu ben ik mijn paard aan het inrijden en vorige week wees ze me erop dat ik men buitenbeen achter de singel moest houden..dus ben nu even in de war :D
en ik hou haar juist wel in galop met t binnenbeen.
Laatst bijgewerkt door Idifix op 24-01-10 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:06

Ik leg mijn buitenbeen naar achteren bij het aanspringen, omdat ik op deze manier het buitenachterbeen ontlast en mijn paard goed kan aanspringen. Ik druk mijn kuit echter niet aan, het is puur een gewichtsverplaatsing om het mijn paard makkelijk te maken. Zo druk je ook de achterhand niet naar binnen, terwijl het voor je paard toch een logische hulp is. Eenmaal in galop gaat mijn been weer iets naar voren, in de oude positie en drijf ik alleen als het tempo wijzigt, of we een volte rijden etc.

saskia1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:35

naar achteren om aan te springen en meestal dan terug naar voren