hessie31 schreef:Bedankt voor jullie antwoorden. Heb nl. zelf een keer een buitenrit gemaakt en gevraagd om rustige paarden. Was geen probleem..... dus ik in het begin lekker een aan wat langer teugeltje (wel contact) en ontspannen op weg. Ging goed tot 300m van de manege. Opeens een flinke bokpartij en paard al op weg naar stal en ik op het zandpad. Paard kon tegengehouden worden en ik kon er weer op, maar is niet relaxed als je een paar dagen erna (heelhuids) op vakantie wilt gaan. Ik had gevraagd om een rustige rit om lekker van het weer en de omgeving te genieten. Bleek later dat ze de brave paarden met het ponykamp mee hadden gedaan. Vind ik op zich niet zo erg, maar zeg het dan even van te voren denk ik dan.
Dat is helaas ook mijn ervaring bij meerdere maneges in Nederland. Je komt voor een buitenrit en je wordt op een of andere neuroot gezet. En pas als je dan al op de grond ligt is het "oh, maar deze gaat eigenlijk in de winter nooit mee op buitenrit omdat hij nogal bokt" of "Oh, je reed achteraan met deze en zonder zweep
, dat kan niet" (en dan nog een half jaar een hoefijzer op je kont zien staan).
Dat is ook onoplettendheid van de begeleiding. Kleine moeite om er even bij te zeggen of iemand een zweep nodig heeft of wat de beste positie in de groep is.