Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:41

sifra01 schreef:
Opstappen en wegrijden. Ik hoef niet eerst allemaal informatie van de eigenaar te horen, ik stap er liever onbevooroordeeld op. Tenzij hij/zij natuurlijk echt een gevaarlijk kunstje flikt altijd, dat kan wel prettig zijn om te weten.

idem hier, en een buitenrijdpaard op vakantie, iets wat ik zeer zelden doen, ga ik niet lopen pesten, daar doe ik helemaal niets bijzonders mee.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:14

Bedankt voor jullie antwoorden. Heb nl. zelf een keer een buitenrit gemaakt en gevraagd om rustige paarden. Was geen probleem..... dus ik in het begin lekker een aan wat langer teugeltje (wel contact) en ontspannen op weg. Ging goed tot 300m van de manege. Opeens een flinke bokpartij en paard al op weg naar stal en ik op het zandpad. Paard kon tegengehouden worden en ik kon er weer op, maar is niet relaxed als je een paar dagen erna (heelhuids) op vakantie wilt gaan. Ik had gevraagd om een rustige rit om lekker van het weer en de omgeving te genieten. Bleek later dat ze de brave paarden met het ponykamp mee hadden gedaan. Vind ik op zich niet zo erg, maar zeg het dan even van te voren denk ik dan.

_Evelien

Re: Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:17

Ik stap altijd zonder problemen op vreemde paarden, ik ontdek zelf wel wat voor paard het is.

Sophia189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:19

Gewoon rustig begginen en dat hij/zij je vertrouwd enzo en dan gaan rijden ;)

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:19

Kwam ik dus ook achter haha...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:23

Mwah ik vraag wat voor vlees ik in de kuip heb, en voor de rest rijd ik gewoon volgens het boekje, met hier en daar een aanpassing om het toch een beetje op maat te doen. Ik probeer gewoon goed te voelen van wat is er aan de hand, wat gaat er mis, en wat ga ik daar aan doen.

Op buitenrit doe ik niet zo veel, maar ik heb liever wel dat een paard recht en nagevelijk loopt (of in elk geval z'n rug loslaat). Dit omdat ik anders zelf verga van de rugpijn. Dus ik pruts er zegmaar wel een beetje aan.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:34

Dat deed ik dus ook, maar liep wat anders af, dan ik verwachtte.
Is natuurlijk toch altijd een risico als je op een onbekend paard een buitenrit gaat maken. Ik zou in het vervolg wel vragen eerst een paar rondjes in de bak te maken.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:36

Later trouwens nog een keer een prachtige buitenrit op Texel gemaakt. Daar werd van te voren wel even de 'gebruiksaanwijzing' doorgenomen. Niet te vast houden van voren, laat haar maar een beetje lopen.. een heerlijke rit gemaakt!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:39

Oké, nou ik ben inmiddels wel wat gewend, word er niet zo snel meer warm of koud van.
Wat de meeste maneges pittig noemen dat noem ik doodmak.

Pittig is wat m'n verzorgpony me flinkt op buitenrit na 2 weken niks doen hihi. En zelfs dat valt hartstikke mee, in vergelijking tot wat m'n andere verzorgpaard in de lente enzo doet. (Vrrrrrroeeeem!)

En juist doordat ik er wel een beetje aan blijf rijden, heb ik goed in de gaten wat er aan de hand is, en staan ze ook fijn aan de hulpen. Bijv. een haflinger die ik van de zomer twee keer meehad stond erom bekend voor gevorderden te zijn, pittig, sterk, bla bla bla. Niks van gemerkt. Glad niet sterk, nagevelijk en gewoon twee veertjes in mijn handen. Niks trekken, zit en een lichte ophouding, klaar. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:52

Miss_Malfoy schreef:

Ik zou het omdraaien, wat veel mensen buiten maneges 'normaal' noemen zou ik eerder omschrijven als 'neurotisch' :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:54

Ik ondek snel genoeg wat voor paard ik onder me heb. Ik ben niet echt bang aangelegd, dus ik hoef ook niet echt voorbereid te worden door de eigenaar. Ik kom er vanzelf achter hoe het paard is :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:56

Shadow0 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik zou het omdraaien, wat veel mensen buiten maneges 'normaal' noemen zou ik eerder omschrijven als 'neurotisch' :D

Goed zo kun je het ook noemen. Maar Flame vind tractors moddersporen sneeuwpoppen omgezaagde bomen groot verkeer mensen honden vogels sneeuw plastic auto's brievenbussen haaientanden konijnen en kabouters gewoon echt eng. :Y)
Nee geintje, als ze fris is (goh na twee weken niksen zou dat wel eens kunnen) dan grijpt ze iedere gelegenheid aan om een feestje te bouwen. :o

Maar ergenst heb je mischien wel gelijk. Alleen sorry maar een paard dat de rest van de groep in rengalop ziet vertrekken en geen zin heeft om daar achteraan te gaan (ik had toch echt om een pittige gevraagd?) dat vind ik bijna zielig...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:00

hessie31 schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden. Heb nl. zelf een keer een buitenrit gemaakt en gevraagd om rustige paarden. Was geen probleem..... dus ik in het begin lekker een aan wat langer teugeltje (wel contact) en ontspannen op weg. Ging goed tot 300m van de manege. Opeens een flinke bokpartij en paard al op weg naar stal en ik op het zandpad. Paard kon tegengehouden worden en ik kon er weer op, maar is niet relaxed als je een paar dagen erna (heelhuids) op vakantie wilt gaan. Ik had gevraagd om een rustige rit om lekker van het weer en de omgeving te genieten. Bleek later dat ze de brave paarden met het ponykamp mee hadden gedaan. Vind ik op zich niet zo erg, maar zeg het dan even van te voren denk ik dan.

Dat is helaas ook mijn ervaring bij meerdere maneges in Nederland. Je komt voor een buitenrit en je wordt op een of andere neuroot gezet. En pas als je dan al op de grond ligt is het "oh, maar deze gaat eigenlijk in de winter nooit mee op buitenrit omdat hij nogal bokt" of "Oh, je reed achteraan met deze en zonder zweep :oo , dat kan niet" (en dan nog een half jaar een hoefijzer op je kont zien staan).
Dat is ook onoplettendheid van de begeleiding. Kleine moeite om er even bij te zeggen of iemand een zweep nodig heeft of wat de beste positie in de groep is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:11

Apple: klopt. Je moet echt weten hoe maneges hun paarden inschatten en waar er een beetje verantwoorde begeleiding is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:15

Shadow0 schreef:
Apple: klopt. Je moet echt weten hoe maneges hun paarden inschatten en waar er een beetje verantwoorde begeleiding is.

Idd.. Ik heb ook wel eens mijn hart vastgehouden, toen mijn zusje (grote mond maar zo goed rijd ze nog niet) op vakantie ergenst in een lesje rondhobbelde waar een jonge stagaire in haar eentje bijna 10 beginners in de gaten moest houden. :\

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:41

Eerst even een paar rondjes kijken hoe die reageert en dan gewoon normaal rijden, zoals ik altijd doe.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:11

Ik kijk de eerste paar rondjes ook altijd even aan.. En daarna rijd ik zoals ik altijd rijd. Als het paard snel schrikt dan ben ik wel even gespannen, maar ik kan me ook snel weer ontspannen!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:21

_Evelien schreef:
Ik stap altijd zonder problemen op vreemde paarden, ik ontdek zelf wel wat voor paard het is.

Precies, anders stap je niet onbevooroordeeld op en dat werkt bijna altijd in je nadeel.

Summy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:24

Ik vraag eerst of er speciale dingen zijn waar ik aan moet denken. Dan even paar rondjes stappen en rijden maar. ;)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:25

Zelf borstelen en opzadelen.
En met rijden eerst recht maken en lekker ontspannen voorwaards/ neerwaarts proberen te rijden.
( uitvogelen hoe het dier aan de hulpen staat en hoe ie reageerd op dingen)

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:26

voorzichtig,
kijken hoe die op je hulpen reageert,
als k weet wat die doet, dan ga ik echt rijden.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:34

ik heb ook een eigenhandelstal en ik vraag altijd hoe ze zijn onder het zadel.
en ik rij elk paard op de zelfde manier.
ik rij dan ook jonge paarden in en rij ze door en corrigeer ze je komt van alles tegen.
ik kijk hoe snel het paard het oppikt en dan zie ik het wel
groetjes

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:46

Het zelfde als mijn eigen paard.
Wel van te voren een goed contact maken dmv wat extra aandacht en borstelen.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:51

Het liefst ga ik eerst even grondwerk doen met een vreemd paard. Kijken wat de reactie is op druk, hoe goed het paard op me let etc. Dan weten paard en ik allebei wat we aan elkaar hebben.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:55

Als het maar voor 1 keer is, ga ik wel even vragen hoe die is enz. Dan rijd ik gewoon net zo op hem als ik op andere paarden rijd.
Als ik echt bij een manege oid een buitenrit ga maken, dan vraag ik niks moeilijks, en rijd gewoon echt ontspannen :D