tips voor recht zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: tips voor recht zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:45

heb linkjes gezien zijn best interesant.
vandaag aan het rijden geweest en merkte dat ik al meer op mn linkerzitbeenknobbel zat. alleen als het moeilijker wordt zoals met wijken moet ik er echt nog aan werken dat dat ook gewoonte gaat worden

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:48

Hallo TS, Ik zat ook heel scheef maar kreeg het zelf niet opgelost!
Ben bij een chiropractor geweest en die vertelde mij dat mijn heupen 6cm scheef stonden waardoor ik dus niet recht KON zitten. We zijn nu bezig met die spier op te rekken waardoor ik nu al stukken rechter ben!

Het hoeft dus niet altijd aan je eigen rijkunsten te liggen. soms kan je lichaam gewoon niet mee werken omdat het vast zit..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:49

klopt mijn lijf is ook scheef ga paar keer per jaar naar kraker die zet alles weer paar keer recht en is het weer een tijdje goed

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:44

zoek anders ook hulp bij een fysiotherapeut of cesar therapeut. Zoals ik het begrijp heb je dit probleem omdat je linkerbeen minder ontwikkeld is dan je rechterbeen. Merk je dit ook op andere momenten? Bijvoorbeeld als je op de bank zit dat je meer op rechts 'hangt' dan op links? Als het antwoord ja is denk ik dat een fysio veel voor je kan betekenen, die zorgt samen met jou voor oefeningen zodat je linkerkant sterker wordt. In mijn optiek heb je hier langer profijt van dan een kraker omdat de oefeningen van de fysio vaak zo zijn dat je, met braaf blijven oefenen, op den duur geen behandeling meer nodig hebt.

Veel succes ermee!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 22:19

op stoelen en in auto zit ik idd meer op rechts.
tenzei ik eraan denk en goed ga zitten
spoeren zijn daar wel goed ontwikkelt maar vermoed beetje dat vanwege vorig jaar ziekte van lyme enz is mn linkerbeen best hard door getroffen beet zat ook in mn linkerknieholte en spieren zijn ook wat aangetast geweest.

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:20

dat is niet zo leuk, heeft inderdaad veel effect.
zelf heb ik spierreuma en daardoor veel zwakke spieren waardoor ik ook echt goed op mijn houding moet letten. Met een gymbal kan je wel ervoor zorgen dat je actief zit waardoor het meer een automatische wordt om altijd recht te zitten, maar denk dat je zeker ook baat hebt bij fysio omdat die je gerichte oefeningen kan geven voor je spieren waardoor je die hopelijk weer net zo sterk als rechts kan krijgen.

informeer anders even bij een fysio in de buurt hoe die er over denk en wat hij denkt dat hij voor jou zou kunnen doen. Dan kun je op basis daarvan wel inschatten of het voor jou nut heeft of niet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:05

ik heb dit probleem ook, nu is mij uitgelegd dat je je middel iets aan 1 kant moet laten zakken en dan voelen of je nu wel 2 zitbeenknobbels gebruikt.. ook zou je je linkerschouder iets hoger kunnen houden

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:08

ikke20 schreef:
longeren terwijl ik erop zit doe ik niet. vind dat zelf doodeng ga dan liever zo los rijden.

ik rij regematig zonder zadel. maar dat zijn buitenritten niet echt dressmatig. zonder beugels zal ik ook eens meer gaan doen.

Ik vond dit ook eng. Longeren terwijl ik erop zit. Maar je zit gewoon op je zadel, alleen dan zonder beugels en teugels. Puur letten op je zit. Dan moet je het paard laten longeren door iemand die goed kijk heeft op je zit. Ik ben hierdoor zoveel beter gaan rijden! Echt waar. Na 2x oefenen aan de longe zag je al verschil! Je zou het gewoon eens moeten proberen. Als je echt beter wilt worden, moet je je angsten en bezwaren af en toe gewoon overboord gooien.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:38

@tylando ik moet juist linkerschouder omlaag houden en naar achter. zodra ik ze omhoog ga houden ga ik mn schouders vastzetten enz is helemaal niet goed.

@ilse86 heb het vaak geprobeerd maar vind het echt eng. daarbij heb ik op het moment ook niemand die em kan longeren. en zodra ik het eng ga vinden ga ik helemaal verkrampt zitten. ik kan dan nog beter los door de bak hobbelen

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:31

Je kunt ook naast je paard oefenen om je eigen balans te verbeteren, op een skippybal of jollybal, als je op zo'n bal niet recht zit val je eraf, daardoor leer je recht zitten en de goede spieren te gebruiken.
Succes!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:09

ikke20 schreef:
@tylando ik moet juist linkerschouder omlaag houden en naar achter. zodra ik ze omhoog ga houden ga ik mn schouders vastzetten enz is helemaal niet goed.

@ilse86 heb het vaak geprobeerd maar vind het echt eng. daarbij heb ik op het moment ook niemand die em kan longeren. en zodra ik het eng ga vinden ga ik helemaal verkrampt zitten. ik kan dan nog beter los door de bak hobbelen

Ja, dan wordt het lastig. 't Is idd wel de bedoeling dat het paard dan gelongeerd wordt door iemand die jij vertrouwt zegmaar. Ik had het geluk dat de eigenaresse van mijn rijpaard mij wilde helpen. Het paard is goed op haar stem, dus als hij wat te hard ging, reageerde ze prima op haar stem. Dat is natuurlijk ook wel net zo handig dan ;)

Verder vind ik de tip van die fitness/skippybal ook wel een goeie! Zet dat ding voor de tv. Goed recht blijven zitten, buikspieren aanspannen, schouderbladen naar elkaar toeknijpen en af laten hangen. Nu maar "lekker" zo blijven zitten ;) Ik zit ook nog steeds wat scheef hoor, maar door oefeningen te doen gaat het wel beter. Als ik in de auto zit, dwing ik mezelf ook rechtop te gaan zitten. Ik zak graag scheef naar één kant. Lekker lam ;)

Wees er gewoon op verdacht je buikspieren altijd wat aan te spannen. Dan kun je haast niet scheef gaan zitten. Ellebogen in je zij, dan kun je ook niet inknikken naar één kant en handen op gelijke hoogte. Als je dit rijtje in je hoofd afloopt zodra je op je paard stapt, kan het eigenlijk niet misgaan. Las tijdens het rijden ook eens een rustpunt in waarbij je voor jezelf nagaat of je nog precies zo ziet als op het moment dat je erop stapte. Hierin kun je jezelf als het ware lesgeven, want je weet wel hoe het in theorie moet. Een spiegel in de bak kan ook helpen.

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:57

Beugels langer, daardoor blijf ik rechtop zitten :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:38

Kan helpen, maar dan loop je wel risico dat je scheef gaat zakken omdat je het niet meer kan "bijbenen". Ook kun je dan je voeten naar voren gaan afsteken. Tenminste, dit heb ik vaak genoeg zien gebeuren.