frustratie tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Re: frustratie tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:55

Ten eerste: ik zou alleen op je paard stappen als je lekker vrolijk bent, een goeie dag hebt gehad. Heb je een keer een slechte dag gehad en ben je chaggie, niet erop stappen! Ga maar lekker knuffelen ofzo^^

En hou het inderdaad bij de dingen die al wel goed gaan, vraag dingen die niet te moeilijk zijn, zo hou je het lekker luchtig. Als je dingen nog aan het oefenen bent, verwacht dan ook niet dat het meteen goed gaat, je bent aan het oefenen.
Mocht je dan toch nog gefrustreerd raken, gooi de teugels even los, beugels uit en zing het alfabet ofzoiets. Even de spanning uit je lijf en weer opnieuw proberen.

Scheelt dat paardjes oha erg vergevingsgezind zijn, zolang je het niet te vaak herhaalt en netjes je excuses aanbied =)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:57

Ik heb het ook wel eens, maar wordt steeds minder... Waarom? LIEDJES ZINGEN! Keihard, keidom en kei schijt-hebben-aan-alles! Lucht echt op, en als je gewoon gekke dingen zingt dan lost de frustratie vanzelf op ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:57

hestejente schreef:
Ja, ik heb dat ook. Gelukkig wordt het al steeds minder, ik heb namelijk de ideale remedie gevonden: mijn paard :D Zodra je tegen hem niet eerlijk bent heb je een kwaaie aan 'm. Ik heb echt mijn geduld zo goed getraind de afgelopen maanden, en soms raak ik het nog wel eens kwijt maar het lukt me nu meestal wel om gewoon even een paar rondjes te stappen aan een lang teugeltje, of iets te gaan doen wat wel goed gaat en wat we allebei leuk vinden. Bedenk ook dat het niet meteen goed MOET gaan, als het niet goed gaat kun je er ook een boel aan hebben om erover na te denken hoe je het de volgende keer anders gaat aanpakken. Uiteindelijk ben je voor jezelf bezig, en was je gaan paardrijden omdat dat LEUK is, of niet dan? :D

tuurlijk is paardrijden leuk!! :D :D :D :D :D :D :D

bedankt voor de tips iedereen ;)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:16

Ik heb er ook wel eens last van. Paard doet niet wat ik wil (meestal door mijn eigen schuld) en ik wordt boos. Zodra ik de neiging krijg om te gaan schoppen of in haar mond te trekken dan ga ik stappen met een lange teugel. We blijven wel gewoon figuren rijden en als ik dan ben afgekoeld dan draaf ik weer aan en ga door waar ik mee bezig was.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 21:47

Lotje02 schreef:
Ik heb er ook wel eens last van. Paard doet niet wat ik wil (meestal door mijn eigen schuld) en ik wordt boos. Zodra ik de neiging krijg om te gaan schoppen of in haar mond te trekken dan ga ik stappen met een lange teugel. We blijven wel gewoon figuren rijden en als ik dan ben afgekoeld dan draaf ik weer aan en ga door waar ik mee bezig was.

ja inderdaad ;)

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:48

ik heb het soms ook, dan is een pony vervelend en dan word ik heel onrustig in mijn hand. Dan moet je proberen rustig te blijven en rustig verder te gaan, want als je onrustig in je hand blijft wordt het denk ik alleen maar erger.
Succes ermee!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:53

ts hoe gaat het nu? Verwacht geen grote veranderingen hoor, maar ben benieuwd of er iets veranderd is.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:51

Ik had dit ook vrij snel toen ik nog een paar jaar jonger was. Maar nu kan ik inzien dat wanneer je kwaad word het probleem alleen maar erger word. Probeer jezelf in bedwang te houden en tel tot 10 als je geen geduld meer denkt te hebben. Wat ook heel goed help is wanneer een oefening niet lukt zoals jij het wilt, even wat anders gaan doen. Dus een oefening die wel goed gaat of even een sprongetje tussen door. Hierdoor kun je je gedachte even ergens anders op richten en zakt het kwade gevoel even af.

Succes met rijden.
En blijf tot 10 tellen :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:50

lailapri schreef:
ts hoe gaat het nu? Verwacht geen grote veranderingen hoor, maar ben benieuwd of er iets veranderd is.

ik kan merken dat de kriebels afentoe nog wel komen :7
maar heb veel aan jullie tips, als het niet goed gaat en ik voel mezelf boos worden dan ga ik even stappen met lange teugel of tekl tot 10 werkt echt! :D
vond het wll grappig dat veel mensen zeiden oh ja dat heb ik ook, had altijd het idee dat ik de enige
was *is opgelucht*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:57

haha nee hoor heel gewoon.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:59

Dat heb ik ook wel eens, je moet gaan halthouden de teugels los doen en heeel hard in de teugels knijpen en ff uitblazen en veddr rijden. Want de teugels zijn minder zielig dan je paardje

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:09

lailapri schreef:
haha nee hoor heel gewoon.

gelukkig :P

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:06

Herkenbaar hoor! Ik ga maar gewoon een tijdje stapoefeningen doen. Soms blijf ik op de volte draven terwijl ik gewoon de andere kant op kijk. Juist om me niet teveel op hem te focussen, daar wordt het meestal ook wel beter van uiteindelijk.

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:20

veel afwisselen, hem aan het werk zetten.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 12:25

het vervelende is eigenlijk dat ik het ook weleens op wedstrijd heb tijdens mijn proef :(
daar wordt ik dan natuurlijk terecht lager op gepunt, iemand daar tips voor?

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:25

soms gaat het bij mij ook nie.
als het bij mij nie goed gaat en mij paard word daardoor heel gestrest van als het te moeijlijk word voor haar. ik moet dan van mij instructrise iets doen wat ze heel goed doet en daar moet ik haar goed voor belonen want zo weet ze dat ze nie alles fout doet. en zo stop ik ook zodat ik er met een goed gevoel af ga. en als mijn pony geschrikkig is doe ik iets wat ze helemaal nie snapt want zo houd ze dat aandacht wel op mij.
hopelijk heb je wat aan deze tips

groetjes

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:51

Ik heb dit probleem ook zelf.
Ik ben vrij ongeduldig en kan ook te snel boos worden. Ik kan me steeds sneller tot de orde roepen, maar het is zo vervelend, en vooral als je dan ruiters ziet met super veel geduld.
Ik heb zelf een paard gereden voor iemand dat er echt niet tegen kon als je ging prutsen of boos werd, en die heeft me dat wel afgeleerd, want als ik dan vervelend ging doen, werkte dat paard gewoon niet meer voor je.
Tja je moet proberen te denken dat boos worden langer blijft hangen dan belonen, dus 1 keer boos worden is voor de pony hetzelfde als 50 keer belonen. Dus wanneer je een week heel goed je best doet om heel lief te blijven en hem goed te behandelen, 1 dag heel boos wordt, onthoud hij die ene dag en niet die hele leuke week. Dit geld trouwens ook voor mensen.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:53

oh en dat van op wedstrijd, daar moet je echt vanaf proberen te komen, ik heb dat ook gehad hoor, dan wil je zo graag presteren.
Je moet wel willen presteren, maar niet tegen de prijs die je moet betalen als je boos wordt. Je moet proberen om er het beste van te maken, en wanneer 1 onderdeel niet lukt, positief denken. Ach wat geeft het, ik heb er nog 33

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:56

ohja en nog een tip, back to basic, gaat iets niet, doet hij lastig of lukt het echt niet, doe net of je een debiel bent en je op een paard zit waar nog nooit iemand opgezeten heeft, probeer de oefening een paar keer super simpel te rijden, dat wil ook nog wel eens helpen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:51

mychamp schreef:
ohja en nog een tip, back to basic, gaat iets niet, doet hij lastig of lukt het echt niet, doe net of je een debiel bent en je op een paard zit waar nog nooit iemand opgezeten heeft, probeer de oefening een paar keer super simpel te rijden, dat wil ook nog wel eens helpen.

bedankt voor alle tips!
heb ik zeker weten wat aan :D

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:51

FromNorway schreef:
Ik heb het ook wel eens, maar wordt steeds minder... Waarom? LIEDJES ZINGEN! Keihard, keidom en kei schijt-hebben-aan-alles! Lucht echt op, en als je gewoon gekke dingen zingt dan lost de frustratie vanzelf op ;)

Dat is de enige oplossing die bij mij helpt :D Gewoon even terug naar stap en zingen maar :+

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:08

Dit is zo ontzettend herkenbaar! Een paar jaar geleden had ik dit bericht kunnen schrijven! Het gaat dagen goed en dan inneens wil het niet. Het gaat allemaal mis. Jij boos, paard boos en de week erna gaat het prut omdat zowel jij als het paard nog de uitbarsting in je lijf hebben. Mijn paard is wat dat betreft hetzelfde. Als ik hem naar zijn idee onrechtvaardig behandel wordt hij boos en gaat hij helemaal los. Wat ik geleerd heb is de boosheid naar mijn tenen (voor mijn gevoel) te duwen. Dan rijd ik hem een paar minuten lang en laag en stap ik uit. Daarna stap ik er gelijk af. Binnen 5 minuten nadat ik voel dat het escaleert stap ik af. Ik haal al het tuig eraf en zet hem in de paddock. Dan doe ik wat grond werk met hem zodat het toch nog een goed einde van training heeft en dan gaat hij lekker terug naar de stal/wei. Het lijkt alsof je toegeeft aan je paard, maar eigenlijk bespaar je jullie allebei een hoop boosheid en frustratie.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:14

Ik word ook alleen maar gefrustreerd als ik alleen rijd als ik les heb geen probleem. Heb doordat ik sinds anderhalf jaar een nieuw en wat nerveuser paardje heb ook wel meer geduld gekregen ..maar vroeger had ik het ook vrij vaak feit is ook dat dit gedrag bij mijn huidig paard omgekeerd effect heeft dus zie er het nut niet van in. Vroeger voelde ik me ook heel schuldig.
Als het nu nog voorvalt tijdens het rijden dus dingen die nog niet op punt staan of niet goed gaan schakel ik altijd even over op de dingen die wel goed gaan en probeer het gewn even later opnieuw..of ik ga gwn even rustig stappen tot nu toe vrij goed geholpen was dit 2j geleden gebeurd zou ik echt allang boos enzo geweest zijn :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:39

Tatort schreef:
Dit is zo ontzettend herkenbaar! Een paar jaar geleden had ik dit bericht kunnen schrijven! Het gaat dagen goed en dan inneens wil het niet. Het gaat allemaal mis. Jij boos, paard boos en de week erna gaat het prut omdat zowel jij als het paard nog de uitbarsting in je lijf hebben. Mijn paard is wat dat betreft hetzelfde. Als ik hem naar zijn idee onrechtvaardig behandel wordt hij boos en gaat hij helemaal los. Wat ik geleerd heb is de boosheid naar mijn tenen (voor mijn gevoel) te duwen. Dan rijd ik hem een paar minuten lang en laag en stap ik uit. Daarna stap ik er gelijk af. Binnen 5 minuten nadat ik voel dat het escaleert stap ik af. Ik haal al het tuig eraf en zet hem in de paddock. Dan doe ik wat grond werk met hem zodat het toch nog een goed einde van training heeft en dan gaat hij lekker terug naar de stal/wei. Het lijkt alsof je toegeeft aan je paard, maar eigenlijk bespaar je jullie allebei een hoop boosheid en frustratie.

grondwerk kent ze niet, wat doe je dan allemaal met je pony/paard?

lisa1052

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:51

Probeer rustig te blijfen en te ontspannen
En herhaal iets als je paard niet luistert maar word zelf niet boos
Maar ga praten tegen je paard
suc6