Pony pakt bit vast en begint te rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:54

idefix4 schreef:
natasjuhh schreef:
hij doet het pas sinds een 2 weken ofzo ;) zadel is net nieuw dus helemaal nagekeken. Hoofdstel ook. dierenarts is ook past geweest.

maar dankje voor je tip !

En hoe lang ligt je nieuwe zadel er op? Net zo lang als dat je pony aan de run is? Op een nieuw niet passend zadel gaan pony's ook rennen. :+ En in zadelverkopend Nederland zitten heel veel prutsers, helaas. Het is dus niet gezegd dat je zadel goed is als het nieuw is. Wel dat je nog garantie hebt! *D

Inderdaad kan het ook frissigheid zijn natuurlijk. Ik ging er eigenlijk van uit dat je van te voren longeerde... ;)

Dat was ook het eerste wat in mij opkwam idd..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:20

Ligt het aan mij of is het een rare aanname dat iemand van tevoren longeert? :=

TS: graag gedaan, en succes ermee!

FromNorway

Re: Pony pakt bit vast en begint te rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:26

Ja, is niet echt standaard of zo...

Enne, wanneer ie gaat rennen, lekker laten rennen (als et maar veilig blijft) maar dan mag ie niet zachter voordat jij het zegt! Als ie zo graag wil rennen, rent ie maar, maar gewoon ervoor zorgen dat jij het laatste woord hebt!

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:51

ik ken het probleem ik heb ook zo'n paard gehad(is nu van me zusje) wat sylvester doet is heel braaf rijden en daarna heel gek doen bijvoorbeeld: op de instructeur afrennen en mijn vader zegt nu dat ik hem gewoon 1 keer heel hard in zijn mond moet trekken(en het werkte) daarna ben ik met stang en trens gaan rijden (mijn zusje doet dit niet)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:06

zafina1 schreef:
ik ken het probleem ik heb ook zo'n paard gehad(is nu van me zusje) wat sylvester doet is heel braaf rijden en daarna heel gek doen bijvoorbeeld: op de instructeur afrennen en mijn vader zegt nu dat ik hem gewoon 1 keer heel hard in zijn mond moet trekken(en het werkte) daarna ben ik met stang en trens gaan rijden (mijn zusje doet dit niet)

Ja, je zou als alternatief ook een bit van prikkeldraad kunnen gebruiken :j

Kom op zeg! Je paard pijn doen is toch geen oplossing?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:54

Roerend mee eens! Zo'n paard kende ik ook. Die bleek een tumor in het hoofd te hebben.
Maar onkunde maakt ook veel kapot. Realiseer je bij alles dat een paard nooit iets zo maar doet. En ga dan nadenken. Zoek de fout altijd bij jezelf. Dat werkt het beste. Maar zo ik het lees zoek ik het ook in pijn.

Met dit weer is longeren niet onlogisch. Die van mij gaat regelmatig los en is inmiddels 10. Maar ik heb hem tot zijn 9e altijd in de winters regelmatig gelongeerd. En de pony van mijn dochter mag ook aan het lijntje uitrazen nu, voordat ik haar er op zet. Dat is heus geen schande. ;) +)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:53

Dat noem ik niet longeren, dat noem ik laten rennen aan een longeerlijn ;)

Mijne staat dag en nacht buiten en wordt vrolijk en ijverig van koud weer. Gelukkig maar. Maar bijvoorbeeld gisteren aan het eind van de middag wilde ik ook graag even rijden. Paard wilde graag meedoen met vuurwerkje spelen (in de zin dat hij dreigde te ontploffen) maar wat jammer nou voor 'm: die muts zat er op en ze heeft 'm zomaar aan het werk gezet zeg :oo

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 15:11

idefix4 schreef:
natasjuhh schreef:
hij doet het pas sinds een 2 weken ofzo ;) zadel is net nieuw dus helemaal nagekeken. Hoofdstel ook. dierenarts is ook past geweest.

maar dankje voor je tip !

En hoe lang ligt je nieuwe zadel er op? Net zo lang als dat je pony aan de run is? Op een nieuw niet passend zadel gaan pony's ook rennen. :+ En in zadelverkopend Nederland zitten heel veel prutsers, helaas. Het is dus niet gezegd dat je zadel goed is als het nieuw is. Wel dat je nog garantie hebt! *D

Inderdaad kan het ook frissigheid zijn natuurlijk. Ik ging er eigenlijk van uit dat je van te voren longeerde... ;)

Zadel ligt er iets meer als een maandje op :)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 15:13

iedereen bedankt :)

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:24

Moet je dan niet gewoon een kleiner bit nemen :P ?
Of ben ik nou gek?! :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:24

hestejente schreef:
Dat noem ik niet longeren, dat noem ik laten rennen aan een longeerlijn ;)

Mijne staat dag en nacht buiten en wordt vrolijk en ijverig van koud weer. Gelukkig maar. Maar bijvoorbeeld gisteren aan het eind van de middag wilde ik ook graag even rijden. Paard wilde graag meedoen met vuurwerkje spelen (in de zin dat hij dreigde te ontploffen) maar wat jammer nou voor 'm: die muts zat er op en ze heeft 'm zomaar aan het werk gezet zeg :oo

Ja, de pony trekt eerst even kort een spurtje, maar die moet daarna ook gewoon aan het werk hoor. Ik geloof namelijk niet in razen aan een lijntje. Mijn paard is het bewijs, dat ie dat heel lang kan volhouden en dan nog kan vertrekken met mij op de rug. Hij heeft me uitstekend leren longeren en dan heb ik het echt over longeren.

Toe maar, gewoon afkijken nu en wachten op het voorjaar. Als het dan nog niet verholpen is, weer gaan zoeken dan.

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:22

heeey,,

ik heb dit ook gehad bij een fjord,, toen het probleem begon ging ze ook bij het aan springen in de galop of verkeerd aan springen of het bit pakken en weg renne,, het rennen vond ik niet erg ik hou namelijk van lekker crossen ( maar je moet de controle hebben over je paard!!) en dat had ik niet dus ging de lol eraf, ik heb gewoon thuis zitten denken en wat rond gekeken op internet en heb iets kunne vinden! met resultaat :D
je moet je pony bezig houden en met het gedachte er bij houden dus VEEL WENDINGEN RIJDEN, overgang stap draf, draf stap, mischien wat tempowisselingen in de stap en draf ( het moet wel van jou blijven!) maar als je dan lekker bezig bent en de punten heb gecontroleerd ( is het aan me been, etc, dan kun je een 1 of 2 voltes rijden doorzittent en dan in de galop aan springen en dan beetje beweging in je handen, ( je handen rustig om de beurt links trekje rechts trekje ( zagen heet dat,, dan is het bit in beweging en kan het niet tussen de kiezen komen ) bij mij hielp het maar dat lieve niet ik heb het lief aan gepakt maar dat liept niet maar gewoon steeds IETSJES harder trekken is het paard braaf met aangaloperen BELONENEN!! [b] [b]zeggen braaf niet klopje geven anders hben je het weer kwijt een volte rijden en neem terug in de draf en herhaal het nog is weer braaf BELONEN en stoppen met galoperen en de volgende keer met rijden pak je het weer zo aan, herhaal het een paar keer en neem dan een iets zagter snukje aan je teugel tot zo afbouwen dat het niet meer nodig is , waarschijnlijk heb je het er druk mee ik was er namelijk een tijd mee bezig,, maar je kan beter lang en rustig bezig rijden, dan hardhandig!!

heel veel sterkte je me eigewijze maar natuurlijk kei lieve Forde beestje :* :*