Zelitta @ work en een sprongetje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Re: Zelitta @ work en een sprongetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:15

Jawel, tuurlijk ik doe ook niet alles wat er gezegd wordt, maar je reactie gaat het even om. Je kunt op bokt alle reacties verwachten of je het er nou wel of niet mee eens bent. En op de manier waarop jij reageert krijg je alleen maar discussie.

Je zou ipv die reactie ook kunnen ingaan op wat ik zei over het elastiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:25

Ik haal de longe door de bitring aan de binnenkant en dan aan de buitenste vast ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:35

Robijntjah schreef:
Punt 1: ik geloof er niet in dat dat helpt een paard lekker door zijn lijf te laten lopen, dat is rijtechnisch prima te bereiken.

Punt 2: dit paard is achterover gegaan in de bijzet en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar dit trauma te doen herbeleven!

Punt 1: Dat het rijtechnisch prima te bereiken is en dat jij er niet in gelooft, wil niet zeggen dat longeren heel erg kan helpen. Met het rijden schijn je 'r namelijk niet lekker door d'r lijf te krijgen, dus daarom raden mensen je aan om te longeren.

Punt 2: Ze herbeleeft dat trauma alleen maar als ze weer achterover slaat. Dat zal niet gebeuren als je, zoals sommigen al aanraadden, de bijzet lang genoeg laat. Natuurlijk is het beter om niet te longeren als je niet weet wat je doet. Maar... wat longeerlessen nemen kan je misschien helpen dit paard wat beter te trainen. Dat jij daar niet in gelooft, zegt meer over jou dan over het longeren an sich.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:37

Robijntjah schreef:
Ik haal de longe door de bitring aan de binnenkant en dan aan de buitenste vast ;)

Oh. Die manier ken ik ook, maar volgens mij krijg je dan toch teveel neerwaartse druk op de lagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:38

Longeren doe ik al veel, alleen zonder bijzet!

Haar rug wegdrukken doet ze daar zowiezo niet hoor :=

Prima als dat wat over mij zegt, dat geloof ik ook, alleen dan op een andere manier :D

Neerwaartse druk niet nee, want ik oefen geen noemenswaardige druk uit ;)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:58

Als ik het zo lees is het longeren wat jij doet gewoon je paard een aantal rondjes rondslingeren zonder noemenswaardig trainingsdoel. Je geeft zelf aan dat je bijzetten geen optie vind omdat je ten eerste vind dat dit rijtechnisch geen verbetering geeft en ten tweede omdat je paard al een keer achterover is geklapt aan de bijzet. De tweede optie kan ik in meegaan maar de eerste totaal niet. Zoals ik de filmpjes bekijk is het op het moment moeilijk voor jou om je paard rijtechnisch lekker lopend door zijn lijf te krijgen, dus ik zou toch eens overwegen om de longe eraan te hangen en met een kundig persoon je te gaan verdiepen in het longeren van Zelitta. Maar hier wil jij niks over horen.....

Maar je wilt wel graag rijtechnisch commentaar.
Je houding is je al vaker op gewezen dus dat weet je wel neem ik aan. Ik zou toch eens proberen om de beugels 1 gaatje korter te doen en daardoor wat meer druk op de beugels krijgen dan zul je zelf ook niet zo snel uit balans komen, want elke keer wanneer Zelitta met haar hoofd gooit/schud ben jij je balans kwijt en dat heeft ze ook in de gaten. Teugels wat korter en zelf proberen iets druk te zoeken en daar vooral achteraan rijden. Zorgen dat je beide teugels in gelijke aanleuning blijven en dat ze zeker niet los komen.

Verder is het een erg leuk paardje, met flink trainen gaat het vast goed komen!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:07

Is het werken aan een dubbele longe niks voor jullie? Ik denk dat je daar heel veel kunt opbouwen en gymnastiseren. Er komt geen "vaste" druk op, want jij kunt het altijd laten vieren en toch kun je stelling vragen, ophoudingen maken, contact krijgen etc zonder dat ze wordt belast van bovenaf.

Ik heb nu het idee dat ze heel erg aan het zoeken en aan het wachten is op jou. Dit lijkt zo vanaf de video een dier wat geleidt wil worden en nu geen leider vindt. Maar ik las dat je daar wel al gericht mee bezig was :j.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:32

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Verder wil ik jullie verzoeken om de discussie over het al dan niet bijzetten van een paard aan de longe in een ander topic te voeren. Dit topic gaat namelijk over het rijden (op de filmpjes) van de TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:13

Over de aanleuning hebben jullie idd helemaal gelijk en dit ligt echt helemaal bij mij :j

Ik moet hierin een balans zien te vinden tussen te veel en te weinig en vind dit erg lastig!

Dubbele longe is een goede tip, heb ik pas 1 keer met haar gedaan maar zeker voor herhaling vatbaar :j

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:11

Moderatoropmerking:
En opnieuw enkele reacties verwijderd. Bij deze opnieuw het verzoek om de discussie over het al dan niet longeren met bijzet in een ander topic te voeren. Richt je in dit topic op het rijtechnisch commentaar geven over de filmpjes die de TS heeft geplaatst.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:39

Je ziet wel dat je erg met je houding aan het oefenen bent hoor ;)
Zonde dat je haar niet de ondersteuning/aanleuning kan bieden, ze is hier heel duidelijk wel naar op zoek.
Dubbele longe-werk is idd heel goed, maar ook dan moet je niet té voorzichtig te werk gaan ;)
Zou persoonlijk zo'n paard ook niet bijknopen met een bijzetteugel. Werkt vaak net wat te hard in waardoor ze schrik krijgt, is niet wat je wil.
Doe je ook lange teugel werk met haar? Is ook heel leuk en leerzaam, ook voor je gevoel in de hand te ontwikkelen.
Ik merk zelf dat ik daar heel veel aan heb bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:01

Dit doe ik af en toe ja, maar hierin ben ik NOG onzekerder :')

Bedankt voor de tip :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:38

je kunt er ook les in krijgen. Ik denk dat je daar veel aan kan hebben.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:32

Ik zou eerst aan je eigen houding werken, ik vind dat je heel vaak je paard tegenwerkt omdat je zelf in disbalans bent en dit dan overbrengt op je paard. Vind dr achterhand er ook zwak uitzien, maar dat is makkelijk te verhelpen met meer overgangen rijden lijkt me.
Valt me ook op dat je je baard pas beloont als je intsructeur zegt dat ie 't goed doet ??

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:00

Spaikey schreef:
Als ik het zo lees is het longeren wat jij doet gewoon je paard een aantal rondjes rondslingeren zonder noemenswaardig trainingsdoel. !

Ik longeer mijn paard zonder ook maar iets te gebruiken, zelfs geen halster :+
Ik ben totaal geen natural o.i.d., maar ik gebruik met longeren lichaamstaal en handbewegingen.
Mijn paard loopt dan volledig over de rug en deint. Ook kan ik hem prima verzamelen met oprichting én hij loopt over de rug. Daar heb je niet speciaal allemaal hulpmiddelen voor nodig.
Echter heeft dit paard nog wat moeite en zou ik, als ik er dan toch wat aan moet hangen, een gogue nemen. Die geeft meer vrijheid en hangt los als het niet nodig is.

Jolijn: Je hebt geluisterd :D je zit bijna helemaal recht!!! Nu je hoofd nog :P
Je paard blijft beter in tempo en het oogt wat gecontrolleerder :j
Je blijft nu ook dichter in je zadel en daarmee komt je paard meer in balans en jijzelf ook.
De verbinding is nog wat onrustig, je mag wat meer verbinding hebben. Neem anders je teugels korter en breng je armen meer naar voor. Nu verlies je steeds verbinding, omdat je teugels net wat te lang nog zijn.
Kom je 9januari nog langs, ik hoop (als er niet teveel sneeuw meer valt :+ ) dat de les doorgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:58

Dankjewel :)

Ik ben er idd mee bezig geweest!

Teugels korter ben ik idd achter dat dat beter werkt :)
Stukje bij beetje komen we er wel!

9 januari gaat wat mij betreft afhankelijk van het weer wel door ja :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:58

Tmara schreef:
Ik zou eerst aan je eigen houding werken, ik vind dat je heel vaak je paard tegenwerkt omdat je zelf in disbalans bent en dit dan overbrengt op je paard. Vind dr achterhand er ook zwak uitzien, maar dat is makkelijk te verhelpen met meer overgangen rijden lijkt me.
Valt me ook op dat je je baard pas beloont als je intsructeur zegt dat ie 't goed doet ??

Mijn houding is idd mijn hoofddoel ;)

Laatste klopt ook, na het rijden wordt ze echter altijd uitvoerig beloond en geknuffeld, maar tijdens het rijden ben ik gewoon te geconcentreerd om eraan te denken :')

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:03

Vergeleken met je vorige topic vind ik dit echt vooruitgang!
Je werkt erg hard en dat is te zien, keep up the good work!

Over het longeren: ieder zijn eigen ding toch?
Longeren met kaptoom kan wel erg nuttig zijn omdat je zo kan werken aan de lengtebuiging zonder haar bij te zetten.
Dubbele longe moet je handig in zijn, ik vind 't erg ingewikkeld maar met 'n paard dat uit zichzelf loopt is 't wellicht makkelijker omdat je geen zweep nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:15

Dankjewel, ik werk er idd erg hard aan!
Het liefst zou ik iedere dag 4 uur oefenen maar dat gaat helaas niet :+

Longeren blijf ik lekker op mijn eigen manier doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:35

Dankjewel!

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:12

Wat is er volgens jou mis met je houding? In eerste instantie viel het mij op dat je paard niet genoeg voor je binnenbeen lijkt te buigen. Zet het eerste filmpje maar eens stil op 0.28 minuten. Je ziet dat je paard naar binnenvalt, verticaal scheef wordt, en jij dat probeert op te vangen door rechts 'in te knikken'. Probeer zelf recht te blijven zitten en hem met de volte te laten buigen door je binnenbeen, en hem dan recht te houden met je buitenteugel.
Verder vind ik het absoluut geen verkeerd beeld, jullie komen er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:31

Mijn houding, bekijk mijn eerdere topics maar eens :+

Klopt, komt omdat mijn been nog niet daar ligt waar hij moet liggen en ik nog wat spanning in mijn been heb!

Gaat iedere dag een stukje beter!

Bedankt :)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:29

Misschien moet je wat meer aanleuning zoeken bij je paard, nu heeft hij geen zekerheid wat hij moet doen en als je wat meer aanleuning geeft zou het misschien wat beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 05:49

Klopt, hier ben ik ook echt mee aan het werk! Bedankt voor de tip!

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:23

Robijntjah schreef:
Niet bewust iig, maar mijn been ligt iig verre van stil idd :+

Als ze wat rustiger is is dit minder, dan kan ik me meer op mijn zit concentreren.

Door je zit te corrigeren, kan je meegaan met de beweging, en uit die houding haar laten vertragen en wordt ze zo rustiger. Niet andersom. Hoe kan jou paard nu rustig lopen als je been niet stil ligt? Je hand zie ik ook vaak helemaal lossen en dan weer te vast. Hoe kan dit paard nu vertrouwen op je hand als je dit zelf niet controleert? In je vorige topic van je "dressuur", vind ik helemaal niet de manier, elk paard heeft een goed achterbeen als het zijn hoofd zo laag houdt en vooruit loopt, nuja achterbeen, dat vind ik dan ook al niet want er zit niet genoeg kracht achter. Dan zie ik liever het kopje omhoog. Het probleem ligt helemaal bij je handen en benen. Concentreer je op je zit en het zal veel beter gaan. Ikzelf heb een heet paard die zeer gevoelig is en ik weet ook hoe het zit, ik mag bij hem niet eens met mijn benen werken, enkel als het echt nodig is en voor hem door zijn lijf te houden, alleen rijden op de zit en bijsturen met mijn hand. Geen excuses zoeken want ik vind dat je nogal vrij zeker overkomt van jezelf en als je wil bijleren kan dat niet. Ik vind dat Jasmijn gelijk heeft in het vorige topic. Ik vind er niets aan dat ze zo laag loopt. Een paard moet aangespannen zijn als je wil dat ze over de rug loopt en niet uit elkaar en een halve meter te lang zoals jij haar rijdt.
Edit: ik zie trouwens ook geen te hevig paard nu ik nog eens kijk naar de filmpjes maar alleen een onstabiele ruiter.
Ik hoop dat je er iets mee doet, verder mooi paardje.