Je paard trainen, en jezelf dan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Je paard trainen, en jezelf dan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:27

Als je lichaam meer energie gebruikt vraagt het ook om meer voeding e.d. Logisch toch?

Het licht er dan maar net aan wat je dan eet, eet je dan gewoon goed gezond of zet je de frituur aan of ga je met een zak chips daarna op de bank zitten? Dat is wel een verschil dan natuurlijk ;) Bij een goede voeding merk je dat je conditie beter wordt en daarbij zul je misschien wel geen 10 kilo afvallen maar ontwikkel je juist meer spiermassa (spieren zijn zwaarder als vet, maar wel compacter) je wordt dus wel smaller e.d. maar niet lichter ;)

Dit is wel een heel proces overigens hoor :P

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:31

Je wordt wel lichter alleen niet tientallen kilo's. En het gaat niet in 1 maand.
Ik vind dat ze meer moeten letten op verhouding paard-ruiter. Een ruiter van 1.75 gewicht 75 kan best op een paard van 1.65 van normale bouw. Als dit een ruiter is die mee gaat met de beweging van het paard.
maar je ziet ook dikke kwabberkonten die over een zadel heen puilen, vrouwen van dik over de 80 kg op een iel bloedpaardje. Waar moet dat heen?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:37

Ik merk wel dat ik een redelijk goede conditie heb en dat is fijner met rijden. Geen last in de benen, vermoeidheid of spierpijn.
Ja dat kan ook niet Sjeik.., ik vind eigenlijk dat áls diegene een instructeur heeft die er best iets van mag zeggen. Dat is niet goed voor het welzijn van je paard. Op zich kunnen paarden veel hebben, uitzonderingen daar gelaten :+ .

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:37

Ik ebn het niet eens met sommige bokkers

je hebt wel degelijk conditie nodig!

Als ik op wedstrijd ben en ik heb me parcour gesprongen ben ik 9 van de 10x buiten adem hoor! Oke me haf is dan een tank in het parcour maargoed..
Bij de gewone trainingen (dressuur&springen) niet, rijd meestal 45min-uurtje en dan 3/4 op een dag.
Als je geen conditie heb houd je dat niet vol hoor ;)
En dan moet je ook de stallen uitmesten en noem het maar op, als jij een conditie van 0,0 heb ga je dat dus niet redden ;)

en zoiezo lijkt me ook veel fijner rijden als je een goede conditie hebt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:41

Ja precies, de meeste mensen die rijden hebben dat ook wel. Zeker in de zomer, paard uit de wei halen, terug zetten e.d. Lange buitenritten. Toen ik een tijdje niet gereden had en daarna weer op het paard zat, was ik na 15 minuten draven al best moe haha. Dus het vraagt toch best conditie ;)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:57

Ik vind dat je zeker jezelf moet trainen om te kunnen paardrijden en ook op je gewicht letten. Zoals de TS al zegt, wij lopen ook niet lekker met zware tassen oid op onze rug.

Ikzelf fitness 2 x per week en loop daarbij 2 x per week hard. Pure conditie en gewichtsbeheersing. Voor mezelf en voor het paard...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:35

Met basisconditie bedoel ik dat je niet na het naar de auto brengen van je boodschappen al buiten adem bent en eerst een kwartier moet bijkomen bij wijze van. Je hoeft echt niet een halve marathon te kunnen lopen of een uur intensief te kunnen dansen.

Ik merk bij mezelf dat mijn vetrolletjes me niet helpen bij het paardrijden, en ik ben er dan ook van overtuigd dat ze mijn paard ook in de weg zitten. En ik ben geen echte dressuurruiter, maar een recreatiehobbelaar die dat op enigzins correcte wijze probeert te doen. Daarom ben ik van mening dat je wel degelijk een beetje op je lijn moet letten, en niet teveel uitpuilende vetkwabben moet hebben (zoals ik nu) om lekker te kunnen rijden zonder dat er vertraging in de gewichtsverplaatsingen zitten. Niet voor jezelf, dat zal mij een zorg zijn, maar voor je paard.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:40

Goed topic!

Ik deed tot voor kort niets (maar dan ook echt nièts) aan sport, buiten het paardrijden om dan. Ik heb ook geen overgewicht/vetrolletjes of wat dan ook dus vond het eigenlijk niet nodig. Sinds een aantal maanden doe ik 1 keer per week aan Zumba en zelfs van dat kleine beetje sport merk ik al verschil. Van de zomer wil ik ook nog gaan zwemmen.

Maar inderdaad is een 'paardrijconditie' heel wat anders dan de conditie die je opbouwt met hardlopen of zwemmen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:02

R0oszs schreef:
Ik ebn het niet eens met sommige bokkers

je hebt wel degelijk conditie nodig!

Als ik op wedstrijd ben en ik heb me parcour gesprongen ben ik 9 van de 10x buiten adem hoor! Oke me haf is dan een tank in het parcour maargoed..

Maar dat heeft niet zozeer te maken met conditie, eerder met een verkeerde manier van ademen (door concentratie en spanning) als je je parcours rijdt.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:42

Ik vind dat je jezelf ook wel degelijk traint als je je paard traint.
Als ik een parcour spring, merk ik dat ik mezelf mee train :)\
En dan bedoel ik niet buiten adem na het parcour, maar zeker wel conditie training.
Verder probeer ik 1 keer in de te joggen, maar heb er niet zoveel tijd voor naast de paarden, school en werk.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:45

ik denk dat je met een goede 'renconditie' een ander 'soort' conditie hebt als voor paardrijden, er zijn kinderen die 10x zo snel zijn als ik maar die zijn na 1 rondje buiten adem.
Ik denk inderdaad vooral bij jonge paarden dat je ook zelf wat op je gewicht moet letten zodat je ze niet teveel in de weg zit, een groter/sterker paardje kan dan natuurlijk ook een oplossing zijn ;) tieners die een shetlander gaan beleren omdat ze dan meer overwicht hebben? terwijl ze er zelf vaak ook geen verstand van hebben :n sorry vind ik helemaal niks, zelf heb ik een heel groot paard terwijl ik neit de grootste en dikste ben waardoor hij af en toe denk van ben ik de baas? maar hij heeft ook wel weer respect ervoor. dus kan het dan ook de andere kant op?
zelf sport ik nauwelijks buiten school, ja fietsen naar het paard en paardrijden, ik ben alsnog te dun en eten doe ik al best veel dus ik heb het niet nodig voor mijn gewicht om te sporten :o
wat mellanii al zei ben ik het mee eens, je bouwt een paardrijdconditie op door paard te rijden :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:54

maar is paardrijdconditie genoeg?
je ziet dat die talentenfiguren ook van die sport dagen hebben...

ik ben er niet tegen hoor, maar overdrijven is ook een vak :o lijkt me best interessant om tips te krijgen van zon sport figuur hoe je dingen het best kun doen of aanpakken, of wat juist niet goed is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:26

Ik heb als training voor mezelf te paard centered riding gekozen, en voor algehele conditie, lenigheid, kracht zit ik op acrogym, mede omdat ik fitness helemaal niets vind.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:08

Paardrij conditie is idd specifieke conditie en dat moet je ook opbouwen. Maar als je zorgt dat je niet te zwaar word en daarbij ook nog gewoon genoeg beweegt, fietsen, lopen, of lichamelijk werk dan is er niet veel mis.
Het ergste wat ik heb gezien was iemand met echt veel overgewicht die wilde paardrijden als sport om af te vallen en meer conditie te krijgen. Ik denk dat een paard dan wel mooi slank word :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:12

Behalve je algemene trainingsvormen om je algehele conditie te verbeteren of op peil te houden zijn er ook manieren om jezelf heel gericht te trainen, op een manier dat het je ook daadwerkelijk helpt om in het zadel beter te presteren. (denk aan specifieke kracht/coördinatie training)

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:13

Een sportopleiding en een buiten-school-om-groot-sport-leven heeft mij een hele goede conditie gegeven. Ben nu gestopd met de opleiding, maar ja je kunt wel zeggen dat ik mijn eigen conditie op peil hou. Mijn gewicht ook, al zijn helaas veel spieren omgezet in vet. Waar ik weer een terugkerend proces van gaan maken zodra ik van mijn pfeiffer af ben. Naast mijn eigen sport die vele trainingsuren betrefd ook nog paar uren in de fitnesszaal. :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:03

sjeik schreef:
Je wordt wel lichter alleen niet tientallen kilo's. En het gaat niet in 1 maand.
Ik vind dat ze meer moeten letten op verhouding paard-ruiter. Een ruiter van 1.75 gewicht 75 kan best op een paard van 1.65 van normale bouw. Als dit een ruiter is die mee gaat met de beweging van het paard.
maar je ziet ook dikke kwabberkonten die over een zadel heen puilen, vrouwen van dik over de 80 kg op een iel bloedpaardje. Waar moet dat heen?

:D :D :D :D Dit kan alleen maar door een man zo gebracht worden :+

Maar ik begrijp je punt hoor!!

Ik ben flink aangekomen door 4 keer een ivf-icsi behandeling te zijn ondergaan in 3 jaar tijd.
Ben ruim 20kg gegroeid. Weeg bij mijn 1.59cm nu 76 kg......en heb een vrij forse fjord van 140cm.

Nu ben ik dan ook hard weer aan het sporten om het voor ons beiden weer zo soepel mogelijk
te laten verlopen. Ga nu elke week naar de huisarts die me begeleidt bij het afvallen.

Doe ik voor mezelf, maar ook zeeeeer zeker voor mijn paard.

Edit: nu heb ik het puur om mijn gewicht, maar door die toename is mijn conditie ook
ver beneden het nul-punt gekomen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:23

Equimotion schreef:
Behalve je algemene trainingsvormen om je algehele conditie te verbeteren of op peil te houden zijn er ook manieren om jezelf heel gericht te trainen, op een manier dat het je ook daadwerkelijk helpt om in het zadel beter te presteren. (denk aan specifieke kracht/coördinatie training)

DIt vind ik dan wel intressant, zouden ze hier verstand van hebben bij de sportschool???

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:34

Hier dan iemand met een zeer slechte basisconditie. Ik wil er wel wat aan doen, train ook bij de fysio, maar elke keer als het een beetje op peil begint te komen, gooit mijn lijf weer roet in het eten. Een les van een uur hou ik dan ook niet vol. Nou ben ik gelukkig geen wedstrijdruiter.
Ik merk echter wel tijdens het rijden dat mijn conditie gewoon slecht is. Mijn oplossing: de training aanpassen aan míjn conditie, ipv die van het paard. Als ik merk dat ik fysiek moe begin te worden, dan is het tijd om aan de lange teugel te stappen of zelfs te stoppen. Doorrijden terwijl je zelf moe bent heeft geen enkele zin, je zit dan alleen je paard en jezelf (letterlijk) in de weg.

Ik zie echter heel veel mensen op wedstrijd die tijdens het losrijden al buiten adem zijn en rode koppen hebben. Dan zijn ze al moe, en dan verwachten ze dat hun paard tijdens het proefje nog wel even presteerd, terwijl ze zelf doordat ze kapot zijn geen enkele coördinatie meer hebben. Tja, in die gevallen moet je toch echt wat aan je conditie gaan doen in mijn ogen.

Ik vind dus dat je of het een, of het ander moet. Als je conditie niet best is en je kan of wil dat niet verbeteren, dan moet je je training daarop aanpassen. Wil je je training niet aanpassen, dan moet je aan je eigen conditie werken.

lianne125

als ik heel eerlijk ben doe ik buiten het paardrijden helemaal niets. voorheen fietste ik nog wel is maar nu mijn auto voor de deur staat pak ik die veel eerder. nou speelt het voor mij ook een hele grote rol dan ik nog het 1 en ander mankeer. dit maakt het voor mij ook zeker niet mogelijk om fanatiek te gaan sporten. ik ben allang blij dat ik lekker kan paardrijden en wonder boven wonder nergens last van heb. ik moet ook zeggen dat ik makkelijk 2 paarden op 1 dag kan rijden en die beide dressuurmatig te trainen. ook ging ik op wedstrijd en heb nog nooit hinder ondervonden van mijn mindere conditie. de enige sport die ik naast het paardrijden zou kunnen beoefenen is zwemmen. maar daar ontbreekt de tijd voor.

Juut

Voor mij scheelt het dat ik buitenwerk heb; ben de hele dag aan het lopen, stallen uitmesten enz. Daarnaast doe ik yoga. Hierbij wordt ik me meer bewust van mn lichaam, heb ik eerder door of ik recht zit of stiekem met een holle rug. Daarnaast wordt ik er wat soepeler van, kan ook helpen. :P

Wat gewicht betreft heb ik een grens van 60 klm, daarboven betekend per direct op dieet :o Niet alleen voor de paarden die ik rijd; ik merk dat het gewicht mij in het rijden in de weg zit.

Mensen met teveel overgewicht mogen wat mij betreft best paardrijden, maar mogen ook best bewust zijn of ze op een paard stappen dat degene ook kan dragen.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:41

als ik veel moet uitmesten en als ik echt intensief rij dan merk ik wel dat ik even op adem moet komen, maar dat moet mijn paard dan ook... ik ga regelmatig joggen met een van de mini's daar op stal, om aan mijn eigen conditie te werken maar ook een beetje uit medelij dat die kleintjes geen beweging en aandacht krijgen. De een staat liever de hele dag op stal en is niet vooruit te branden de ander rent er vandoor en jha dan moet ik wel mee rennne hea:P

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:02

_Marinke_ schreef:
DIt vind ik dan wel intressant, zouden ze hier verstand van hebben bij de sportschool???

Wat ik in de praktijk merkte is dat ze daar niet echt een goede voorstelling konden maken van wat belangrijk is (bijv heel erg de nadruk leggen op kracht in je benen, met het idee dat je je daarmee vastknijpt op het paard :') ) Ik ben dus op een gegeven moment met een personal trainer samen gaan zitten om enerzijds te bekijken wat je wilt trainen, en daarna hoe je dat dan zo effectief mogelijk kunt doen.

In het algemeen heb je veel baat bij trainen op core stability, als je dat noemt kunnen ze je daar wel goed mee helpen. Het gaat er niet om dat je krachttraining doet op een manier dat je sterk wordt in de zin van veel gewicht kunnen verstouwen, maar op een manier dat je coördinatie verbetert en je een bepaalde beweging "vast" kunt houden zonder star te worden in je lichaam.
Na een "basis"circuitje (ca 6 weken) in krachttrainingsapparaten kan je dat dan uitbouwen naar losse oefeningen. Fitnessballen en balansegels zijn ook fantastische dingen om mee te trainen voor een ruiter.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:08

Nu zou ik niet op een jong paard gaan zitten, dan moet er eerst wat gewicht af.

Maar ook voor de manegepaarden ben ik aan het lijnen geslagen, want behalve aan het paard te denken, heeft het extra gewicht mijn houding ook geen goed gedaan.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:28

Wat super om te horen dat veel mensen naast het paardrijden ook zwemmen, hardlopen etc om aan hun conditie te werken. Ik ben helemaal voor! Want hoe wil je je paard onder controle houden als je je eigen gewicht/conditie niet onder controle hebt (zinnetje van Lammert Haanstra volgens mij).
Zelf heb ik van de fysio die mijn paarden om het half jaar checkt enkele rompstabiliteitsoefeningen meegekregen. Die doe ik enkele keren in de week trouw en merk dat dat ontzettend prettig is wat je coördinatie betreft bij het paardrijden. Daarnaast wat conditie betreft naast paardrijden fietsen en lopen. Toen ik nog Z dressuur reed merkte ik dat beide een positief effect hadden om mijn rijden, maar nu met mijn jonge paard is het ook erg handig.